Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:38

Weet even niet of ik de goede subcategorie heb gekozen om topic te openen..

Al heel wat jaren werk ik met mijn leadrope. Ben er gewend en verknocht aan. Nu is er onlangs een paard op gaan staan.
Hierdoor is de sluiting verbogen en niet meer betrouwbaar voor gebruik.
Ik kan me gewoon niet meer herinneren waar ik hem destijds gekocht heb.

Ik ben al bij de schoenmaker geweest om te kijken of er op dezelfde wijze een nieuwe karabijn aan bevestigd kon worden.
Helaas wist de schoenmaker zich geen raad met methodiek van het vastmaken.
Wat ik wel
Begrijp, ik zou het ook niet zo netjes kunnen wegwerken.

Ruitersport hier doet veel met leder en aanpassingen, maar kon hier ook niets mee, behalve het provisorisch vastmaken.

Maar nu ben ik dus op zoek naar iemand die dit wel kan. Hier een foto van hoe de sluiting origineel is vastgemaakt.


Afbeelding

Afbeelding


(Het is dus niet alleen een kwestie van met een touwtje strak vastmaken, maar ook dat het serieus vast zit en dat het netjes weggewerkt is.)

Weten jullie nog iemand die dit soort dingen doet? Liefst zou ik iemand vinden in het midden van het land.
Thanks vast voor het meedenken

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:49

Zoek het eens in de scheepvaart of watersport-hoek. (is er geen jachthaven met een watersportwinkel in je buurt?)
Volgens mij noemen ze dat 'splitsen' en ik heb het wel eens mooier gezien dan op jouw foto.
Succes!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:54

Poeh dat lijkt me knap ingewikkeld zelf te doen..

Ik heb gewoon een knoop erin gelegd en het einde ingetaped met elektro tape :')

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:56

Sommige riemen voor honden worden ook op een gelijke manier met touw bevestigd. Ik weet dat touwdesign dit bijvoorbeeld doet. Zo’n soort bedrijf zou je misschien ook kunnen benaderen..

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:59

Volgens mij zit het dubbelgeklapte touw onder het draad ook nog eens aan elkaar vast genaaid of geklonken. fabrieksmatig denk ik? Dus heel simpel is het helaas niet. Misschien ook even kijken wat de reparatiekosten zijn t.o.v. een nieuwe :)

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:01

Ik heb een reparatie-musketon zodat je zelf (met een bankschroef) de kapotte clip kunt vervangen. De clip vervangen voor een zelfde kan ik ook (ik maak dit soort leadropes), maar dat is niet midden NL en dan ben je aan verzendkosten al meer dan 10 euro kwijt. Of je moet toevallig naar de paardenbeurs in Kalkar gaan volgende week, dan kan ik hem ter plekke repareren.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:13

Ja, dat is met een of twee touwtjes en volgens mij heet dat 'splitsen'. IEerlijk gezegd: ik ben vergeten hoe het moet, en heb er geen geduld voor.
Ik heb toevallig net een leadrope op dezelfde manier vernaggeld. :o

Evelien kan dat idd wel, ik hoop voor je dat jullie elkaar treffen op een beurs. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:21

Iedereen bedankt voor het meendenken!


beauty1love schreef:
Sommige riemen voor honden worden ook op een gelijke manier met touw bevestigd. Ik weet dat touwdesign dit bijvoorbeeld doet. Zo’n soort bedrijf zou je misschien ook kunnen benaderen..

Thanks voor de tip! Touw design zit hier relatief dichtbij. Zal haar eens een email sturen. Haar site ziet er wel veelbelovend uit!

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:24

En met een karabijn gaan werken i.p.v. een musketon? Die kun je zo door de lus halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:35

Floko schreef:
En met een karabijn gaan werken i.p.v. een musketon? Die kun je zo door de lus halen.


Hier heb ik ook even aan gedacht, maar niet handig met verschuivingen en het `snel` even losklikken. Ik ben helemaal vertouwd met de musketon.
:P

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:54

Deze techniek is niet heel ingewikkeld kost wel wat moeite maar is prima zelf te doen. Ik heb zo een leadrope en die ging schuiven en mijn vader heeft die opnieuw zo omwonden en vastgezet. Vaak weten ze bij winkels/werkplaatsen voor scheepsspullen wel hoe dit moet.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:48

Dit touw wordt trouwens niet gesplitst, daar is geen ruimte voor in het touw.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:03

Dit is niet splitsen, dit heet een takeling. Komt inderdaad meer voor in de scheepvaart. Als je goed takelgaren hebt is het een kwestie van oefenen, maar in wezen een koud kunstje. Takelgaren kan je kopen in een watersport winkel, maar in mijn ervaring werkt garen om knotjes in manen te maken ook best goed.

Maarsbergen is helaas niet in de buurt, anders mocht je hier een middagje komen oefenen, maar met de juiste zoekterm moet je een eind verder komen volgens mij.

Edit: even zitten zoeken, de meeste filmpjes laten het zien om rafelen van een touw te voorkomen. Maar het werkt ook om het touw dubbel vast te zetten, enige waar je om moet denken is dat je de lus niet precies tussen de twee touwen in doet. Ik zoek nog even verder voor je voor een goed filmpje.

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:16

Is inderdaad een takeling, officieel heet het een bindsel, splitsen is iets heel anders.
Bij de watersportwinkel kun je takeldraad krijgen, die is behandeld met een soort wax waardoor het touw waterafstotend is en niet vergaat in weer en wind.
Ik zal even kijken of er een uitleg in een van mijn zeilboekjes staat. Het is enorm makkelijk zelf te doen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-11-18 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:23

Ik hoop dat het leesbaar is, maar ik kan de foto’s ook in het groot naar je mailadres sturen :)
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe sluiting aan leadrope bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:43

Dit is een leadrope van Emiel Voest. Een voormalig instructeur van hem maakt deze lijnen ook, wellicht kun je met hem contact opnemen: Daan Simoons (www.junik.nl)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 02:09

Wat onzettend fijn dat iedereen zo heeft meegedacht! thanks voor alle uitleg incl plaatjes (erg leerzaam! 8-) )


Hilary schreef:
Dit is een leadrope van Emiel Voest. Een voormalig instructeur van hem maakt deze lijnen ook, wellicht kun je met hem contact opnemen: Daan Simoons (http://www.junik.nl)

Ja! helemaal gelijk! nu weet ik het ook weer.

Ik heb touw design een mailtje gestuurd in de hoop dat ze mij kan helpen. Mocht dat op niets uitlopen dan zal ik zeker contact opnemen met Daan!

:D