Waarde van een kwpner

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:54

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd wat jullie zouden geven voor een KWPN vosmerrie van 5 jaar. Is nog groen, heeft dit jaar voor het eerst een veulen gehad.

Op het moment heeft ze erg last van mok, heeft hier en daar wat plekken en haar staart is afgebeten. Ze is niet bijzonder gebouwd en heeft een beetje een lomp hoofd. Verder heb ik zelf niet echt verstand van afstammingen maar ze is bij een grootschalig fokbedrijf gefokt uit eigen springhengst en merrie.

minouesmee

Berichten: 7422
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:56

Ik zou toch even de afstamming erbij zetten. :)

En heb je misschien een goede foto?

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 14:03

@minouesmee

Vader is Cadmo en moeder Gina ginella

Voor een foto zal ik even kijken, het is niet mijn paard dus ik weet niet of dat zomaar mag?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:04

Laatst bijgewerkt door rien10 op 31-10-18 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:06

De waarde van een KWPN-er ligt ergens tussen de 500 (vleesprijs) en 5.000.000 euro . Afhankelijk van leeftijd, afstamming, geslacht, verwachtingswaarde en geleverde prestatie.

Er is dus wel wat meer informatie nodig om er in redelijke mate een inschatting van te kunnen maken.
Is de merrie al naar stamboekopname geweest? Wat waren daar de bevindingen? Welke cijfers heeft ze gehaald?

Eigen (spring)hengst schrijf je.
Dat geeft je al 3 mogelijkheden:
1) De vader is/was KWPN goedgekeurd of erkend: stamboek of veulenboek papier
2) De vader is/was goedgekeurd bij een KWPN erkend stamboek: A-register (mogelijk al overgeschreven naar stamboek?)
3) De vader is niet goedgekeurd of erkend bij het KWPN of een KWPN erkend stamboek: B-register.

Met een B-register paard mag je niet deelnemen aan keuringen. En op papier kan je niet rijden, maar met een merrie kan je wel fokken. Die inschrijving vind ik voor een merrie dus wel een bepalend ding.

Staart is een tijdelijk schoonheidsfoutje en doet niets af aan de kwaliteit. Mok kan zeer hardnekkig en vervelend zijn, en soms leiden tot Einschuss en een blijvend dik been. Eerst mok laten herstellen voor je er verder mee gaat.

Edit: naar aanleiding van informatie verstrekt terwijl ik aan het typen was.
Het zal deze merrie zijn:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 8/chinella
Dat is geen KWPN-merrie maar Rheinlands ingeschreven. Zo op het oog geen rare afstamming.

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 14:11

Dat is inderdaad de merrie

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:20

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Elisa2

Berichten: 37056
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:22

Die komt best uit een mooi foklijntje, voor de rest..kan ze goed springen/ lopen? is ze klinisch/ rontgenologisch ggk? Allemaal factoren die een rol spelen.

Als het een "redelijk" paard is qua/ springen/ lopen/ bouw en ze is verder gezond. Dan denk ik aan een prijsklasse tussen de e4000,- en e6000,- omdat ze groen is en vanwege de mok.
Maar mocht het paard echt aparte kwaliteiten hebben dan kan het maar zo wat meer zijn.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:29

Prijs 2500 is die prima mee betaald voor een groen paard.

Dat zijn een beetje de prijzen in de handel. Ik maak namelijk niet op uit je verhaal of dit een bewegingstopper is.

anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:30

Ze heeft een mooie afstamming. Foto? In het algemeen is het bij paarden zo: wat de gek ervoor geeft.Iemand moet het dier leuk vinden om wat voor reden dan ook. En dan is de prijs niet zo belangrijk. Maar ik snap dat je een idee wilt hebben van wat ze zakelijk gezien waard zou zijn.

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 14:39

De tweede foto is van 2016, de andere van een paar weken geleden, op het moment ziet ze er echt niet uit. Stand foto heb ik helaas niet sorry!
Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:08

Ze heeft een heel mooi klassiek hoofd. Ik vind het een fraai dier.En dat Duitse bloed maakt haar wel bijzonder.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:12

Kijk wel even goed naar haar voeten. Ze staat erg frans, maar lijkt ook week gekoot. Als dat allemaal meevalt, dan zou ik m voor 2500-3000 zo meenemen.

anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:13

lunabrandsen schreef:
Hoi hoi,

Ik ben benieuwd wat jullie zouden geven voor een KWPN vosmerrie van 5 jaar. Is nog groen, heeft dit jaar voor het eerst een veulen gehad.

Op het moment heeft ze erg last van mok, heeft hier en daar wat plekken en haar staart is afgebeten. Ze is niet bijzonder gebouwd en heeft een beetje een lomp hoofd. Verder heb ik zelf niet echt verstand van afstammingen maar ze is bij een grootschalig fokbedrijf gefokt uit eigen springhengst en merrie.

Ik vind haar hoofd juist bijzonder mooi.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:38

Waarom wil je dit eigenlijk weten? Wil je haar kopen?

Zoals jij het omschrijft staat ze er niet voor. Dan is de prijs gelijk al een stuk lager, dan een paard dat er netjes voor staat.
Mij persoonlijk maakt het niet uit, tot in zekere zin, hoe het paard eruit ziet. Ik haal er zelf wel een smid bij en trek zelf de borstel er wel overheen. Helemaal richting de winter kunnen sommige paarden er nu helemaal niet uit zien in dikke vacht.

Staat je paard er hartstikke mooi voor, gaat de prijs ook al omhoog.

En dan heb ik het nog niet eens over kwaliteit, papier en keuringen gehad :D

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:50

Een goed paard heeft geen kleur, en hoeft ook niet bloedmooi te zijn.

Ik vind de genoemde prijzen van €500 - €3000 veel te laag. Als het gewoon een gezond dier is dan begint het echt pas vanaf €5000/6000..

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:34

Hoe groot is ze? Dat bepaald ook voor een deel de prijs. Een paard van 170 zal duurder zijn dan 1 van 160, omdat ook veel meer mensen daar wat mee zouden kunne qua lengte. Daarnaast inderdaad hoe het beenwerk is, hoe ze kan lopen etc.

Vind het hoofd wel aansprekend hoor!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:39

Kaitlyn schreef:
Een goed paard heeft geen kleur, en hoeft ook niet bloedmooi te zijn.

Ik vind de genoemde prijzen van €500 - €3000 veel te laag. Als het gewoon een gezond dier is dan begint het echt pas vanaf €5000/6000..


6000 voor een groene 5 jarige die behalve een veulentje krijgen niks heeft gedaan en flinke mok heeft? Nooit een keer. Dan mag er wel een hele goed afstamming achter zitten.
Beleer het paard en je kan meer in die richting gaan denken.

TS, wil je haar kopen of verkopen? Ben je gewoon benieuwd?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:46

Ik vind haar wal wat hebben, maar meer dan 2500 geef ik voor dezeniet voor uit.

En ja ik ben zoekende.

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:08

Afbeelding

Deze staat op mijn werk, 4 jaar geleden verliefd op geworden. Ik hoorde dat er een clubje terug zou gaan om verkocht te worden waaronder zij. In de toekomst wil ik weer graag een paard erbij. Mijn vorige paard heb ik een paar jaar geleden verkocht en mijn D-pony heb ik nu nog. Ik was benieuwd wat ze waard is en zou evt een bod kunnen doen. Ze ziet er nu bagger uit en de fokker moet er volgens mij van af dus ik dacht misschien zou ik haar voor minder over kunnen nemen want ik weet dat ze binnen een (half)jaartje weer zou kunnen stralen bij mij :=

Het “lompe” hoofd is met de foto’s zo lastig te zien.

Ik vind het lastig om een startbod te bepalen
Laatst bijgewerkt door lunabrandsen op 31-10-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:09

Ik vind dat veulen wel leuk! :))

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:12

Luna, ik snap wel dat je oren hebt naar dat paard. Als ik m zo zie, word ik er ook een beetje hebberig van. Maar laat ik dat niet te vaak zeggen, dat is slecht voor de prijs ;).

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:14


_E_

Berichten: 381
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:47

Wauw, dat veulen! Die is qua aftekening echt meer dan perfect! Leuk papiertje ook, gaat die ook in de verkoop?

anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarde van een kwpner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:02

Vraag dan aan de eigenaar of je haar kunt kopen en wat hij ervoor wil hebben.