Daglichtlamp: ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:12

Al sinds ik me kan herinneren heb ik moeite met de winter: ik ben vermoeid, concentratieproblemen, snel uit mijn hum en heb weinig zin. Op dagen waar het zonnetje schijnt heb ik er veel minder last van, maar regen of grauwe dagen zoals gister zijn voor mij nekkend gedurende de winter. Evenals het in het donker van huis en in het donker thuis komen.
Ik kom veel buiten vanwege mijn paard, probeer op vrije dagen extra te wandelen, slik sinds 2 winters vitamine D bij, maar dan ben ik er nog niet. Om deze winter beter door te komen denk ik aan de aanschaf van een daglichtlamp.

Wie heeft er ervaring met een daglichtlamp? Hoe lang of vaak gebruik je zo'n lamp gedurende de dag? Heeft het nou daadwerkelijk het positieve effect dat ze het toeschrijven?

Ik ben benieuwd :j

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:13

Ik volg mee :j zelfde problemen altijd

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:21

Ik volg ook even. Wij hebben allebei wat last van stemmingsklachten in de winter.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:26

Ik heb vorig jaar voor 15 euro een daglichtlamp van Philips in de kringloopwinkel gekocht. Heb hem nog maar 1 winter gebruikt maar ik merkte wel heel duidelijk verschil.

Door dit topic heb ik hem direct weer uit de kast gehaald en aangezet ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:27

Ik gebruik de lamp sinds 7 jaar en wát een verschil. Daarvoor had ik echt fikse winterdips, sinds ik de lamp gebruik kom ik de winter veel beter door qua humeur en energielevel. De eerste jaren gebruikte ik hem in de ochtend en avond een uur, tijdens het lezen of computeren kan dat gewoon. Tegenwoordig heb ik genoeg aan elke ochtend een half uurtje. Ik gebruik er overigens ook een wake-up light naast.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:33

Ik heb er al jaren 1 en gebruik nog steeds heel trouw :)

Heb meestal maar 1 en soms 2 kuren per winter nodig en voor mij werkt het echt. Ik heb er 1 waarbij ik een half uur op 20cm afstand moet zitten. Hoe verder je er vanaf zit, hoe langer je 'm moet gebruiken. Ik kan op mijn lamp aangeven op welke afstand ik zit, de tijd past dan automatisch aan. Een 'kuur' is 5 dagen wel, 2 dagen niet, dan weer 5 dagen wel.

Overigens wordt wel aangeraden om er 's ochtends voor te gaan zitten en niet 's avonds. Het licht heeft invloed op je melatonine aanmaak, waardoor je slechter kunt slapen als je 'm 's avonds gebruikt. Enige nadeel vind ik dus echt dat ik, ondanks dat ik dan enorm vermoeid ben, 's ochtends een half uur eerder uit bed moet om voor die lamp te gaan zitten :P

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:42

Ik heb er al jaren een, ben nog steeds tevreden. De mijne werkt hetzelfde als die van Vanillia, de tijd die je er achter moet zitten verschilt: hoe verder je er vanaf zit hoe langer je er achter moet zitten. De mijne is ook dimbaar, maar ook dat heeft weer invloed op de tijd die je erachter moet zitten. De mijne heeft technologie erin zitten en een scherm, dmv draaiknoppen geef je aan op hoeveel cm je met je giechel voor de lamp zit, en de lamp geeft dan met een soort stopwatch op het scherm aan hoe lang je nog moet, je hoeft dit niet zelf te berekenen. De dimmer doet hij ook automatisch berekenen.
Laat maar weten als er vragen zijn, ik weet het merk en het model van de mijne niet uit mijn hoofd maar dat kan ik opzoeken.
Ik ben heel gevoelig voor depressies, af en toe zit er een jaar tussen dat ik hem niet nodig heb, maar wanneer het toeslaat ben ik elke keer weer blij dat ik die lamp heb. Het helpt imo

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:44

Fijn om te lezen dat ook hier meerdere mensen zijn met goede ervaringen. Ik heb zelf de aanschaf heel lang uitgesteld omdat ik twijfelde (ook vanwege het geld) maar ben nu heel blij dat ik hem heb.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:44

Fijn om die positieve ervaringen te lezen! Dat klinkt echt al heel hoopgevend!

Een wake-up light heb ik nu ook al zo'n 6 jaar in gebruik, zonder wordt ik héél moeilijk wakker in de winter. Ik heb er echt baat bij voor het wakker worden op zich.

En zou zo'n daglichtlamp bijvoorbeeld ook mee kunnen naar werk en daar een halfuur aan op het bureau bijvoorbeeld? (Ik heb een eigen kamer en start mijn dag altijd met een halfuur mails doorworstelen en dergelijke, zou dat ook een geschikt moment kunnen zijn?)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:46

Ik had een heel bericht over een wake-up light geplaatst...maar het gaat over een daglichtlamp.

Ik heb er geloof ik ook een nodig :')

Ik ga me er eens op inlezen...

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:50

Ja dat kan Leo, je zult 'm dan wel langer aan hebben staan omdat je er verder vanaf zit, maar als niemand er verder last van heeft, why not? Reden dat dat voor mij geen optie is is dat ik in een open kantoortuin zit met flexplekken :P

Edit: ik heb de Philips HF3309, dit is wel een antiek model inmiddels geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 31-10-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:51

Leo schreef:
Fijn om die positieve ervaringen te lezen! Dat klinkt echt al heel hoopgevend!

Een wake-up light heb ik nu ook al zo'n 6 jaar in gebruik, zonder wordt ik héél moeilijk wakker in de winter. Ik heb er echt baat bij voor het wakker worden op zich.

En zou zo'n daglichtlamp bijvoorbeeld ook mee kunnen naar werk en daar een halfuur aan op het bureau bijvoorbeeld? (Ik heb een eigen kamer en start mijn dag altijd met een halfuur mails doorworstelen en dergelijke, zou dat ook een geschikt moment kunnen zijn?)

Je hebt ze in allerlei formaten :j de mijne is flink groot en lomp, die zou ik niet steeds mee willen nemen. Maar de mijne is ook inmiddels wat ouder en volgens mij heb je tegenwoordig ook veel kleinere op de markt. Ik zou aanraden om ook zeker reviews erover op te zoeken, want je hebt ze ook met verschillende technieken er in.

Je hebt zelfs brillen met daglichtlamp functie, daar ben ik een paar jaar terug mee bezig geweest maar ben vanwege de prijs en de gok (die moest uit het buitenland komen) toch afgehaakt.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:51

@Leo, ik heb de daglichtlamp ook op mijn bureau staan. Hij staat 's ochtends een half uur tot een uur aan terwijl ik mail en administratie doe.

Ik ben wel eens bij een internist geweest die er een op haar bureau had staan, zij had een spreekkamer zonder raam en bij haar stond hij de hele dag aan, konden haar patienten er meteen van meeprofiteren.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:53

Voor wie nieuwsgierig is naar daglichtlamp brillen, een zoekterm voor google is light therapy glasses

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:56

Leo schreef:
Al sinds ik me kan herinneren heb ik moeite met de winter: ik ben vermoeid, concentratieproblemen, snel uit mijn hum en heb weinig zin. Op dagen waar het zonnetje schijnt heb ik er veel minder last van, maar regen of grauwe dagen zoals gister zijn voor mij nekkend gedurende de winter. Evenals het in het donker van huis en in het donker thuis komen.
Ik kom veel buiten vanwege mijn paard, probeer op vrije dagen extra te wandelen, slik sinds 2 winters vitamine D bij, maar dan ben ik er nog niet. Om deze winter beter door te komen denk ik aan de aanschaf van een daglichtlamp.

Wie heeft er ervaring met een daglichtlamp? Hoe lang of vaak gebruik je zo'n lamp gedurende de dag? Heeft het nou daadwerkelijk het positieve effect dat ze het toeschrijven?

Ik ben benieuwd :j


Slik je wel genoeg D? Meestal zegt de dokter dat een waarde rond de 80 wel ok is, maar ik functioneer zelf pas bij een D rond de 100. Sinds ik meer D slik zijn de klachten over. Dus ik slikte wel D, maar niet genoeg. Voor mij werkte een kuur met Dcura heel goed. Ook slaap ik veel en veel beter sindsdien.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 22:23

Freya6 schreef:
Leo schreef:
Al sinds ik me kan herinneren heb ik moeite met de winter: ik ben vermoeid, concentratieproblemen, snel uit mijn hum en heb weinig zin. Op dagen waar het zonnetje schijnt heb ik er veel minder last van, maar regen of grauwe dagen zoals gister zijn voor mij nekkend gedurende de winter. Evenals het in het donker van huis en in het donker thuis komen.
Ik kom veel buiten vanwege mijn paard, probeer op vrije dagen extra te wandelen, slik sinds 2 winters vitamine D bij, maar dan ben ik er nog niet. Om deze winter beter door te komen denk ik aan de aanschaf van een daglichtlamp.

Wie heeft er ervaring met een daglichtlamp? Hoe lang of vaak gebruik je zo'n lamp gedurende de dag? Heeft het nou daadwerkelijk het positieve effect dat ze het toeschrijven?

Ik ben benieuwd :j


Slik je wel genoeg D? Meestal zegt de dokter dat een waarde rond de 80 wel ok is, maar ik functioneer zelf pas bij een D rond de 100. Sinds ik meer D slik zijn de klachten over. Dus ik slikte wel D, maar niet genoeg. Voor mij werkte een kuur met Dcura heel goed. Ook slaap ik veel en veel beter sindsdien.


Ik zal het eens nakijken. Volg altijd braaf het potje. :)

Die brillen zag ik ook voorbij komen, wel hele wisselende reviews en flink aan de prijs. Ik ben door de reviews wat terughoudend, ik heb vrij lichtgevoelige ogen (loop heel snel met zonnebril zeg maar omdat ik anders last heb van het licht). In de reviews las ik dat het licht van de bril soms niet prettig is aan de ogen. Ook zijn ze wat aan de prijs. Wel een ideaal concept verder :j

Ik ga het in elk geval proberen. Heb reviews gelezen en heb nu een lamp besteld om te gaan proberen. Een formaat wat op zich nog mee zou kunnen naar werk, maar wie weet is aan de ontbijttafel ook al voldoende.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:33

Ik heb ook zo’n lamp en vind het ideaal. Ik merk dat je lichaam echt een soort schop krijgt van dat licht, zo van “hejoe, wakker worden, het is dag!”. De hele dag is ineens een stuk beter door te komen! Ik heb eentje die alleen blauw licht geeft van Philips. Gebruik ‘m ‘s morgens bij ‘t ontbijt. Ik zit toch wel gauw 20 minuten aan de ontbijttafel dus hoef er ook niet eerder voor op te staan.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:56

Ik gebruik ook een daglicht lamp. Ik heb de Litebook Elite. Is compact en draadloos en een goede licht sterkte voor een redelijke afstand. Sommige lampen moet je echt op 20 cm afstand zitten, dat vond ik niet erg praktisch. Ik gebruik hem meestal tijdens mn ontbijt.

Tip: bij thuiszorgwinkels hebben ze ook vaak die lampen te huur. Dan kan je het eens een weekje proberen voordat je er een koopt.
En als je dan gaat kopen, op marktplaats staan ze vaak stuk goedkoper.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:07

Ik heb afgelopen winters ietwat onregelmatig een daglichtlamp gebruikt, maar het helpt wel erg! Binnenkort maar weer uit de kast halen en dit jaar wat consequenter gebruiken.

Ik heb zo'n hele grote lichtplaat, al best een oud ding. Kan hem ook niet zo snel op google vinden. Maar bij de gebruiksaanwijzig stond wel iets over dat je echt richting de lamp moet gaan zitten met je gezicht, dan betwijfel ik hoe goed zo'n klein lampje op je bureau zou werken.

Maar dan ligt het er ook weer aan waar je hem voor gebruikt denk ik. Alleen om even wakker te worden of echt voor lichttherapie ivm winterdip/depressie.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:12

Ik werk de hele dag in daglicht lampen en heb ondanks dat en vitamine D pillen nog altijd last van de winter qua energie en moeheid. Misschien kan ik toch beter een winterslaap houden.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:44

Klinkt interessant!

Wat ik mij afvraag; bij een zonnebank gaan de lampen
steeds minder werken, zou dat bij een daglicht lamp ook zijn?

Anoniem

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:13

Ik wil er 1 om savonds te puzzelen :)) , maar misschien helpt het ook om door de winter te komen.. Baas viel vorige winter al op dat ik wat down was , en dat voel ik zelf ook altijd en mijn familie zegt hetzelfde :+

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:22

[MWS] Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Dit is een topic van vorig jaar :D

Ik dacht er zelf erg over na, vorig jaar veel last van gehad, en toen paar keer lamp teleen gehad. Werkte super goed en stond eigenlijk op mijn lijstje om aangeschaft te worden, Maarrrr, ik viel 47 kilo af, heb energie voor 100 dus nu heb ik er echt stukken minder last van. dus ikw acht nog ff, want de prijs is er naar om hem over te slaan

Rebecca, er word geadviseerd om de lamp Smorgens te gebruiken. Je hersenen gebruiken het licht om te activeren en minder moe te zijn. Op het moment dat je hem savonds gebruikt is de kans heeeel groot dat je niet slapen kunt. Daar werd serieus voor gewaarschuwd bij de psycholoog vorig jaar. Het zelfde geld bijv voor er te lang voor zitten.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:04

Ik lees even mee :j

Vorige week bloed laten prikken en m’n vitamine D was ontzettend laag.. waarde was 29.
Zou veel klachten verklaren := nu aan de vitamine D pillen maar wellicht is een daglichtlamp ook wel wat. Ook maar eens met de dokter bespreken :j

xxStitchxx

Berichten: 852
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groningen

Re: Daglichtlamp: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:18

Ik heb vandaag via fb voor 10 euro een caremaxx daglichtlamp gekocht. Normaal zijn ze rond de 80 a 100 euro . Heb al jaren erg last van een winterdepressie dus ben benieuwd of dit gaat werken. Alle beetjes helpen denk ik dan maar. Goed om te weten dat ik het beste in de ochtend er voor ga zitten.