Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Beauty26
Berichten: 2032
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 09:02

Beste bokkers,

Ons zoontje is zindelijk, maar vertikt het om afscheid te nemen van z'n pamper. Hij gaat gewoon netjes naar de wc, maar om z'n luier uit te krijgen is in de ochtend altijd een hele strijd!

Hoe hebben de andere mama's dit gedaan? Ben benieuwd, brand los!


biancatjuh27

Berichten: 317
Geregistreerd: 18-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:06

enige wat ik kan zeggen, laat het los. Hoe meer "druk" je erop legt, hoe lastiger het zal gaan.

Hier hebben we het tegenovergestelde. Onze dochter is nog niet zindelijk, maar wil geen luier meer om. Hier juist de strijd om hem aan te krijgen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25431
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:07

hoe oud is je zoontje? Heeft hij in de nacht nog een luier omdat je die s`morgens uit moet trekken?
Zelf ondergoed laten uitkiezen in de winkel geen optie? Iets met mooie plaatjes? En anders wachten tot hij naar de wc gaat in ochtend en dan omwisselen voor een broekje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34501
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:09

Als hij zindelijk is, waarom draagt hij dan nog een pamper in de nacht? Ik zou afscheid nemen van de pampers omdat hij nu een grote jongen is. Mocht hij echt nog iets nodig hebben voor de nacht zou ik een luierbroekje gaan gebruiken. Dat is duidelijk anders dan een pamper, een grote jongens onderbroek voor de nacht.

Onze dochter heeft er heel lang over gedaan om zindelijk te worden, maar toen ze eenmaal zover was was ze in 1 dag zindelijk en heeft ook in de nacht nooit ongelukjes gehad. Wij hebben dus gelijk alles "weg" gedaan. Wel nog even bewaard voor de grote boodschap want dat duurde iets langer voor ze dat op de wc durfde te doen. Maar dat is met een beloningssysteem ook snel gegaan, iedere keer een sticker plakken en cadeautje uit mogen zoeken hielp heel goed.

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:10

Hoe oud is hij?

Mijn tip is ook; laat het los! Zeker als hij wel gewoon naar de wc gaat.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

snorkel1986

Berichten: 2988
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:11

Euh.. hoe oud is hij? Samen een paar mooie onderbroeken kopen? Hier bij beide jongens geen problemen gehad de een was met 2 jaar zindelijk overdag en bijna 3 voor snachts en de andere bijna 3 voor overdag en een maand later ook snachts

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Beauty26
Berichten: 2032
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 09:19

Hij is 3 jaar, in de nacht idd nog niet zindelijk. Daar krijgt hij nog een luierbroekje voor om.

Leuke /mooie onderbroeken kopen is idd ook wel een goeie.

Grootste strijd is idd om in de ochtend de pamper uit te krijgen, eenmaal uit vraagt hij er niet meer om.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34501
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:40

Als hij er eenmaal uit niet meer om vraagt zou ik hem gewoon heel snel uit/af doen. Dan maar even boos. Dat gaat vanzelf weer over. Is idd niet leuk. Maar van dat soort momenten zullen er meer komen. Geen strijd van maken, gewoon als hij op staat broekje scheuren aan beide zijkanten en in 1 keer uit doen. Dat kan heel snel met dat soort broekjes. Hoe sneller het moment over is, hoe minder je er een strijd van kan krijgen. En zo min mogelijk woorden gebruiken. Dat helpt ook.

pmarena

Berichten: 47966
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:43

Ik zou in dit geval ook voor de *hup* bedbroek (pyjama en alles) uit en overdagbroek-aan gewoonte gaan en er niet te veel woorden aan vuil maken, is gewoon onderdeel van het omkleden :j

Maartje1990

Berichten: 22275
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:44

Geen mama hier. Maar omgekeerde psychologie? Zeggen dat hij onder geen beding zijn luier uit mag trekken? :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34501
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:46

Maartje1990 schreef:
Geen mama hier. Maar omgekeerde psychologie? Zeggen dat hij onder geen beding zijn luier uit mag trekken? :+


Dat gaat bij een kind van 3 niet werken. Die neemt dat letterlijk en houdt dus ook dag en nacht dezelfde luier aan.

chanicha

Berichten: 12101
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:47

Ik heb er nooit een strijd van gemaakt en toch waren ze allebei vlot zindelijk. Je hebt kans dat als je gaat dwingen hij helemaal niet meer op de wc gaat.
Komt vanzelf.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:49

Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou. Dit werkte eigenlijk 9 van de 10 keer wel. Hij koos altijd voor een sticker en dit was voor hem belangrijker dan de luier. Soms als hij zijn dag niet had of niet lekker was dan wou hij het niet en lieten we het ook gewoon. Een gevecht aan gaan was het niet waard.

Toen hij voor het eerst zonder luier kwam was hij zo trots!

Succes! Maar maak je er niet te druk om, hij is nog zo jong. De tijd om helemaal afscheid te nemen van zijn luier komt wel. Het ook ook wel een grote verandering voor zo'n ventje!

Maartje1990

Berichten: 22275
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:50

Beloningssysteem? Samen een mooie sticker kalender maken en die op de toilet/slaapkamer hangen als hij zijn luier uittrekt zonder problemen mag hij een sticker plakken. Na zoveel stickers krijgt hij iets. Eerst doe je dit bijv. 3 stickers = beloning. Dan uitbouwen naar 5- 7-10 etc? Tot dat je t helemaal afbouwt?

Edit eventueel... afhankelijk van wat jij prettig vind als hij dag 1 t goed doet maar dag 2 nieg meer. Moet je weer opnieuw beginnen. Dus kiezen of t gaat om 3 stickers of 3 stickers achter elkaar.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:52

Waarom drama maken ? Hij is toch zindelijk ? Laat hem lekker die luier om houden. Hij komt heus wel op een punt dat hij dat ding niet meer om wil.

[o]

pmarena

Berichten: 47966
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:55

SusanH schreef:
Maartje1990 schreef:
Geen mama hier. Maar omgekeerde psychologie? Zeggen dat hij onder geen beding zijn luier uit mag trekken? :+


Dat gaat bij een kind van 3 niet werken. Die neemt dat letterlijk en houdt dus ook dag en nacht dezelfde luier aan.


Bij die van ons werkt zoiets vaak wel perfect hoor, je moet het natuurlijk ook wel op de juiste toon brengen :P
"Oh jij vindt dat eten vies...? Joepie dan eet ik het lekker op hoor, dankjewel! *smeksmek*"
"Neeeeeeeeej mijn eten! Stoute mamma!" en trekt bord weer terug en begint te smullen....dat soort dingen :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-10-18 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9939
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:56

Volg zijn tempo en het komt vanzelf goed.
Zonder stress voor je kind en jou.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:58

Sannert schreef:
Waarom drama maken ? Hij is toch zindelijk ? Laat hem lekker die luier om houden. Hij komt heus wel op een punt dat hij dat ding niet meer om wil.

Mee eens, geef hem de tijd.

koeien op de weg...

Shenavallie
Berichten: 11523
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:59

Ik heb geen advies voor je, TS, want die van mij was met één jaar al dag en nacht zindelijk. Wilde ook geen luier meer om en wilde juist alleen maar op het toilet/potje zijn behoefte doen. Daar heb ik enorm veel mazzel mee gehad. Maar toch wil ik het topic volgen. Mocht ik oma worden en er wel te maken krijgen, dan is het alleen maar fijn om ervaringen van anderen te mogen lezen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Storm

Berichten: 20823
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:02

Geen drama van maken. Luierbroekje omhouden en dragen als een onderbroek. Voor zijn 16e heeft hij er echt wel genoeg van.

Is het al lente?

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:06

Ging vrij soepel hier.
Laatste luier opgebruikt en er geen meer gaan bijkopen.
Halfuur voor slapen gaan geen drankje meer voor slapen laten plassen. Als we zelf.gingen slapen even op het toilette zetten.
En eventueel enkele daagjes voor snnachts of smorgens potje op de kamer. En als ze droog uit bed kwamen belonen.
Als ze 5dagen droog was gingen we iets leuk doen.

onderschriftloos .

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:08

Ik zou er zelf ook geen drama van maken. Blijkbaar is hij er ergens nog onzeker over. Anders zou hij echt wel stoer elke dag een onderbroekje willen dragen.

Je kunt een beloningssysteem proberen met bijvoorbeeld stickers. Maar als hij daar niet op ingaat ook daar niet te veel druk op leggen. Als hij 18 is wil hij inderdaad vast geen luier meer aan :Y)

Beauty26
Berichten: 2032
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 10:13

Iedereen bedankt, ergens ben ik het wel met jullie eens hoor geen drama van maken en niet te veel pushen etc... Maar mijn man die vind het helemaal niks dat hij z'n pamper aan wilt houden, ook al gaat hij dan naar de wc toe.. Maar idd met beloning systemen werken kunnen we ook nog wel eens gaan proberen! Bedankt voor het meedenken

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:14

Kan het zijn dat hij het 'omruilen' sochtends te koud vind? Net geslapen, alles lekker warm. En dan moet je die warme luier uit en iets kouds aan.. misschien samen mooie onderbroeken kopen, sochtends vast opwarmen op de verwarming en wellicht dat het dan makkelijker gaat?

Karaat_the_newforest op Instagram

Britta31

Berichten: 13073
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:25

Zo laten,komt vanzelf.En de rompers op zolder en samen grote jongens onderbroeken kopen.Zelf laten kiezen.
Onze dochter was super trots op haar grote meiden ondergoed.Ze liet het ook aan de familie zien.Tot ze een rokje aan had en bij de Kruitvat haar grote meiden ondergoed liet zien aan een vreemde mvr.Met de woorden" ikke zindelelek,ikke geen luiwe aan" :=
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 31-10-18 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Asvinia, DotBot, Esther, hagelslag, Marocje, Niwla, spiritfleur, Xayah, xCherissa en 47 bezoekers