Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 19:41

Hallo,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een supplement voor mijn enorm hete 3 jarige merrie.

Ze is vanaf augustus onder het zadel maar is eigelijk altijd een heethoofd geweest.
Ze is overigens drachtig en in maart uitgerekend.

Op dit moment werkt ze 4 keer per week ( kan ze makkelijk aan. Keer vaker zou zelf ook niet verkeerd zij ).
Ze staat overdag op het land en krijgt 2 keer per dag kuil en 1 keer daags een halve basis brok.
Nu zat ik ze denken aan magnesium, maar hier hoor je wisselende dingen over.

Ze heeft zo ontzettend veel energie dat het gewoon niet leuk meer is om er wat mee te doen.
Voor dat ze onder het zadel kwam is de tandarts er bij geweest en vorige week de zadelmaker.
Ze is aan de longe ook zo heet.

Wie weet wat?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:01

Mijn merrie is ook zn hittepetit en nu ze drachtig is spelen de hormonen ook nog mee, ik ben haar een combinatie van magnesium met vitamine B gaan geven en ze is al een stuk relaxter! Heb eigenlijk altijd goede ervaring met magnesium alleen verschilt het wel per merk.

Ik bestel het bij de site van pardoes Aurora zijn hele fijne mensen en voor uitgebreid advies kan je gewoon bellen!

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:31

Zet haar nog lekker dik een jaar weg, valt mooi samen met haar moederschap.

Kan je altijd nog kijken als ze, hopelijk zo tegen de 5, nog zo'n druktemaker is. Scheelt je een hoop geld qua supplementen etc ook!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:32

Gewoon laten staan, drie en half, drachtig en vier keer werken, ik vind het meer dan genoeg voor zo'n jong dier, heet of niet.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 20:43

Gelukkig kunnen mijn instructrice en ik merken dat ze echt wel wat kan gaan doen. We kijken goed naar het paard met wat ze wel en niet aan kan. Beetje jammer dat er direct dat soort opmerkingen worden gegeven alsof we "zomaar wat doen"

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:02

lovemario schreef:
Gelukkig kunnen mijn instructrice en ik merken dat ze echt wel wat kan gaan doen. We kijken goed naar het paard met wat ze wel en niet aan kan. Beetje jammer dat er direct dat soort opmerkingen worden gegeven alsof we "zomaar wat doen"

Wanneer jij zegt dat ze, omdat ze zo heet is, ze eigenlijk nog een keer moet lopen dan denk ik dat je instructie en jij nog iets moeten leren. Maar goed, ik hoop dat je een oplossing vind. Succes ermee.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:41

Mijn zeer hete merrie heb ik overgezet op Feralhorse Active + en Vitalbix. Sinds ze dit krijgt is ze onherkenbaar veranderd! Ik zou is beginnen met overgaan naar een brok welke laag is in suikers. Mijn merrie heeft tevens een hormoon probleem waarvoor ze Regumate krijgt maar ook die problemen zijn geminimaliseerd toen ik overstapte!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:58

Komt ze wel buiten? En met soortgenoten? Klinkt in mijn oren als een heel ander probleem. Jammer dat je het niet wil horen, maar er lopen veel instructrices rond met nogal weinig verstand van goed management rond paarden. Beestje is 3, drachtig en moet 4x werken. Ze geeft iets aan en dat doet ze niet expres. Het is een paard, ze kent geen andere manier dan zich uitten. Jij bent als baas verantwoordelijk.

Gewoon lekker naar buiten. Daar krijg je ook ene gezonder veulen van, want dat begint IN de merrie!

Iets willen oplossen met voertjes en middeltjes is echt een gebrek aan kennis en kunde.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 02:56

Of ze is gewoon een heet en sensibel paard, zeker omdat TS schrijft dat ze altijd al een heethoofd is geweest. Sommige zijn dat dan op hun 20e nog ;).
TS heb je wel eens geprobeerd de brok weg te laten? Gewoon een paar weken. Wordt ze dan rustiger of helpt dit helemaal niet?
Een vriendin van me is ooit overgestapt naar cavalor pianissimo en was daar tevreden over. Misschien een idee?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 03:08

De brok weglaten lijkt mij voor een drachtige merrie helemaal geen goed idee. Een halfje basisbrok vind ik al weinig. Zeker als het paard ook 4x per week gereden wordt. Ik zou eerder gaan naar meer krachtvoer van een andere samenstelling om merrie en veulen in goede conditie te houden. Daarbij zou ik zoeken naar een brok met een hoog magnesium gehalte.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:21

bigone schreef:
lovemario schreef:
Gelukkig kunnen mijn instructrice en ik merken dat ze echt wel wat kan gaan doen. We kijken goed naar het paard met wat ze wel en niet aan kan. Beetje jammer dat er direct dat soort opmerkingen worden gegeven alsof we "zomaar wat doen"

Wanneer jij zegt dat ze, omdat ze zo heet is, ze eigenlijk nog een keer moet lopen dan denk ik dat je instructie en jij nog iets moeten leren. Maar goed, ik hoop dat je een oplossing vind. Succes ermee.


Wauw, en weer word er gepraat zonder dat er kennis is over mij of mijn instructrice.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:21

Balko schreef:
Mijn zeer hete merrie heb ik overgezet op Feralhorse Active + en Vitalbix. Sinds ze dit krijgt is ze onherkenbaar veranderd! Ik zou is beginnen met overgaan naar een brok welke laag is in suikers. Mijn merrie heeft tevens een hormoon probleem waarvoor ze Regumate krijgt maar ook die problemen zijn geminimaliseerd toen ik overstapte!

Bedankt voor de tip!

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:25

superpony schreef:
Komt ze wel buiten? En met soortgenoten? Klinkt in mijn oren als een heel ander probleem. Jammer dat je het niet wil horen, maar er lopen veel instructrices rond met nogal weinig verstand van goed management rond paarden. Beestje is 3, drachtig en moet 4x werken. Ze geeft iets aan en dat doet ze niet expres. Het is een paard, ze kent geen andere manier dan zich uitten. Jij bent als baas verantwoordelijk.

Gewoon lekker naar buiten. Daar krijg je ook ene gezonder veulen van, want dat begint IN de merrie!

Iets willen oplossen met voertjes en middeltjes is echt een gebrek aan kennis en kunde.

Ze staat overdag de hele dag op het land met 2 Andere paarden.
Van veulen af aan is ze al zo geweest dus zal niet te maken hebben met dat ze het niet aan kan.

Nee ik weet niet alles over voeding ed. Maar wie weet dat nou wel? Jammer dat we ( mijn instructrice en ik) zo in een verkeerd daglicht worden gezet

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:28

Diddykong schreef:
Of ze is gewoon een heet en sensibel paard, zeker omdat TS schrijft dat ze altijd al een heethoofd is geweest. Sommige zijn dat dan op hun 20e nog ;).
TS heb je wel eens geprobeerd de brok weg te laten? Gewoon een paar weken. Wordt ze dan rustiger of helpt dit helemaal niet?
Een vriendin van me is ooit overgestapt naar cavalor pianissimo en was daar tevreden over. Misschien een idee?


Brok weglaten lijkt mij ook geen goed plan vanwege de dracht.


Moeder en oma waren allebei ook enorm lastige paarden dus zit wel in de familie.

Zal me er eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:37

Is het veulen voor jezelf? Aangezien je aangeeft dat de hele lijn moeilijke paarden geeft.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:39

Mijn paard kan ik wel 1,5 uur per dag rijden iedere dag, helpt helemaal niks en blijft net zo fris de hele tijd. Ik doe, ondanks dat hij al 5 is, altijd even (kort) longeren voor het rijden. Overigens is hij met 2 dagen in de week werken net zo fris als met 7 dagen in de week werken.

Wij proberen hem een beetje te beschermen tegen zichzelf, waardoor wij ervoor hebben gekozen hem ongeveer 4 keer in de week aan het werk te zetten en op de 'vrije' dagen hem toch eventjes een rondje te longeren aan het halster. Niet om hem doodmoe te maken, maar zodat hij even (gecontroleerd) uit zijn bol kan gaan en niet alle energie bewaard voor een andere dag. Dat heeft bij ons al ontzettend geholpen, ondanks dat hij ook de hele dag in de wei loopt.

Ook qua voer heb ik gemerkt dat weinig écht helpt, je kan hem 3kg geven of 1kg hij wordt er niet (nog) drukker van. Wij zijn begonnen met een vitaminebrok van Treurniet, maar nu hij meer aan het werk gaat was dat niet meer voldoende voor hem en begon hij af te vallen. Hij krijgt bij ons zo min mogelijk brok, op dit moment 1kg Gastro+ van Havens en de magnesium van Horse Adds (enige waarbij ik verschil bij merk en fijn voor de portemonnee).

Bij ons op stal krijgen overigens de drachtige merries ook vitaminebrok van Treurniet en dan een bepaalde tijd voordat ze gaan bevallen krijgen ze merriebrok.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 09:26

bigone schreef:
Is het veulen voor jezelf? Aangezien je aangeeft dat de hele lijn moeilijke paarden geeft.


Hangt er vanaf
Hengst word sowieso verkocht en merrie is afhankelijk hoe het lijkt.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 09:31

mavantos schreef:
Mijn paard kan ik wel 1,5 uur per dag rijden iedere dag, helpt helemaal niks en blijft net zo fris de hele tijd. Ik doe, ondanks dat hij al 5 is, altijd even (kort) longeren voor het rijden. Overigens is hij met 2 dagen in de week werken net zo fris als met 7 dagen in de week werken.

Wij proberen hem een beetje te beschermen tegen zichzelf, waardoor wij ervoor hebben gekozen hem ongeveer 4 keer in de week aan het werk te zetten en op de 'vrije' dagen hem toch eventjes een rondje te longeren aan het halster. Niet om hem doodmoe te maken, maar zodat hij even (gecontroleerd) uit zijn bol kan gaan en niet alle energie bewaard voor een andere dag. Dat heeft bij ons al ontzettend geholpen, ondanks dat hij ook de hele dag in de wei loopt.

Ook qua voer heb ik gemerkt dat weinig écht helpt, je kan hem 3kg geven of 1kg hij wordt er niet (nog) drukker van. Wij zijn begonnen met een vitaminebrok van Treurniet, maar nu hij meer aan het werk gaat was dat niet meer voldoende voor hem en begon hij af te vallen. Hij krijgt bij ons zo min mogelijk brok, op dit moment 1kg Gastro+ van Havens en de magnesium van Horse Adds (enige waarbij ik verschil bij merk en fijn voor de portemonnee).

Bij ons op stal krijgen overigens de drachtige merries ook vitaminebrok van Treurniet en dan een bepaalde tijd voordat ze gaan bevallen krijgen ze merriebrok.


Longeren doe ik inderdaad ook even voor het rijden aan. Het is niet dat ze bomt of iets maar ze gaat gewoon echt knetter hard door de baan. Oortjes naar voren, staart mooi lichtjes gedragen en dan gas.


Voor de bevalling zal ze inderdaad merrie brok krijgen ( 1 a 2 maanden voor die tijd wat rustig opgebouwd zal worden) .

Bedankt voor je tips

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:50

Ik heb ook een merrie gereden die zooooo heet was. Altijd gaan voor 1000%.

Heeftde leeftijd niks mee te maken.

Je zult het er denk ik niet uitkrijgen hooguit de scherpe randjes eraf. Magnesium kan helpen, kun je proberen, pianissimo is inderdaad ook een goede. Wellicht kun je de basisbrok daarmee vervangen. Succes! Ik kan altijd wel goed met hete paarden! Beter dan die trapzakken haha

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:00

Ach, neem aan dat het werk wel lichtjes zal zijn. Misschien voor jou nog zwaarder dan voor het paard met zo'n heethoofd :) . Ken het type en het kan gewoon het karakter zijn. Dan is het accepteren en leren er mee om te gaan. Proberen haar wat relaxter met bepaald voer of supplementen te krijgen kan je in ieder geval altijd proberen

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:02

Heb ook een hete merrie en daar hielp Kentucky lite e van havens erg goed voor. Het is een granenmix dus je verwacht het tegenovergestelde effect maar had er een energiek meewerkend paard aan over.

Romyxbonbel

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-18

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:23

Ik denk dat magnesium al best een verschil kan maken! 30% van de paarden heeft een magnesium tekort dus het kan best dat jouw merrie dat ook heeft! Misschien is het ook een idee om een vitaminebrok of granenloze muesli laag in suikers te gaan voeren ipv basisbrok! basisbrok is in principe alleen maar granen en voorziet dus enkel in "snelle energie" die ze zo te horen al wel genoeg heeft ;) Omdat het wel belangrijk is dat ze voorzien wordt in vitaminen en mineralen is dit misschien een oplossing! Ik heb verder niet veel verstand van voer tijdens de dracht maar omdat het uiteraard belangrijk is dat ze ook hierin goed wordt voorzien zou je misschien wat eerder kunnen beginnen met de merriebrok? Verder qua training zou grondwerk misschien een optie zijn? Hierdoor kan je "mentaal" met haar aan de slag gaan zonder dat ze fysiek te veel wordt belast! :)

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:27

Mijn heethoofd merrie (ook al van jongs af aan en is nu 13 en het niet minder :( ) heeft veel baat bij een vitaminekorrel naast haar halve schep muesli (suiker en zetmeel arm). Zat eerst op de equilin en voer nu de Vital van Pavo, beide werken goed. Ook krijgt ze magnesium bijgevoerd. Ik heb het idee dat ze nu net wat makkelijker de drukte door haar lijf kan laten afvloeien zonder minder sensibel te worden.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:34

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar mijn heethoofd krijgt vitalbix daily complete zodat ze alle vitamine en mineralen die ze nodig heeft binnenkrijgt, en dan nog pianissimo van cavalor, dat is een muesli speciaal voor de wat hetere/frissere paarden. Maakt ze absoluut niet sloom maar wel beheersbaar. Voor mij werkt dit super.

lovemario

Berichten: 1846
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Voer/ supplement voor enorm hete merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 11:01

Als alleen al de scherpe randjes er af zijn ben ik al blij haha.
Klopt hoor, heb ook liever zo een dan een "trapzak" en kan er opzich wel mee omgaan alleen word het op den duur gewoon lastig. Als ik later ook op concour wil dan moet dat op een normale manier kunnen en niet als een idioot over het terrein heen knallen haha.

Bedankt voor de tips! Zal het allemaal even uitzoeken. Voor nu heb ik eerst een kleine pot magnesium besteld. Deze schijnt sowieso niet verkeerd te zijn voor drachtige merries dus heeft sowieso voordelen.