WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 21:33

Hoi :wave:
(Ik hoop dat dit hier goed staat)

Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt, ik ben klaar voor iets anders !

Kort samengevat: bijna 5 jaar geleden een jonge ruin gekocht, met het doel om weer dressuurwedstrijden mee te rijden. Door een heleboel redenen en omstandigheden heb ik hem enkel de eerste 2 jaar echt kunnen trainen, daarna heeft hij vooral veel van het weideleven mogen genieten.

Mijn dressuurambities heb ik al lang laten varen, plezier stond voorop ! Maar ook dat kon ik maar niet vinden.. Ik ben mijn hart echter wel verloren bij working equitation en western (oa het trail gedeelte). Ik dacht meteen, dat wil ik ook eens proberen !

En nu voegen we de daad eindelijk bij het woord, we gaan er gewoon voor !
Ik ben enorm enthousiast, maar ik begin ook wel met een bang hart aan dit avontuur.
Gaat mijn paard dit wel goed oppakken ? Hij is op en top dressuurgefokt en zit aan de 1m70, dus ik ben er wel op voorbereid dat sommige oefeningen niet zo makkelijk met hem zullen verlopen als met een kleiner en compacter paardje.

Dus ik ben op zoek naar lotgenoten, om me misschien nog wat moed in te praten en me te inspireren ? :D
Ik wil dit ook allemaal op recreatie-niveau doen, gewoon voor de fun ! *\o/*

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:39

Ga maar eens een paar wran wedstrijden bijwonen, genoeg joekels daar!

Kijk je zult het zeker lastiger hebben maar dat kan je ook zien als een toffe uitdaging natuurlijk! Het is ook meer voor de pret toch!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:40

Bij trail en pleassure zie je inderdaad wel vaker de grotere Quarters ook. Ik denk dat het allemaal best mee gaat vallen. :D

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:21

ik heb afgelopen weekend aan een workshop gedaan. mijn paard is 14 jaar en we hebben tot nu toe alleen recreatief gereden. Het ging best goed voor de eerste keer. als er lessen komen ga ik het zeker proberen. op de eerste foto kijken we samen even hoe het moet en daarna moesten we zelf aan de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:23

Leuk! Wij doen recreatief voor de fun wel is een Cow Cutting clinic, ik heb ook een KWPN'er van 170! Verder geen westerntuig, maar ook gewoon voor de fun :D
Wel ontzettend leuk en ik zou het heel tof vinden om jullie "switch" te kunnen volgen :))

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:26

De oorspronkelijke quarter is klein gefokt omdat de cowboy lui is en liever een lager paard heeft omdat opstappen veel makkelijker is. Elke keer er een kalf gevangen werd moest hij afstappen. De reining is er daarna bijgekomen omdat ze onderling wedstrijden deden (ranch tegen ranch).
Voor recreatief rijden maakt het niet uit hoe groot je paard is, ik ken genoeg westernruiters op friezen.
Dus tenzij je voor het kampioenschap of een wereldtitel gaat maakt dit echt niet uit. Veel plezier!

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:32

Gewoon lekker gaan beginnen en gaan trainen. Als je geen kampioen wilt worden kan je zowel in de western als WE leuk meekomen met een wat groter paard.

In de trail is Danielle van Leeuwen een paar keer Nederlands kampioen geworden met een trekpaardkruising, Amber. Amber heeft grote pannenkoekvoeten en als je die in een vierkantje ziet draaien, weet je dat er veel mogelijk is als je wilt.

En lol met je knol blijven houden!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 22:34

Wat een leuke reacties al ! :D

@rene62: dat ziet er leuk uit ! Zo hoop ik uiteindelijk ook te beginnen, gewoon rustig opbouwen en alles verkennen
@_dreamer: hoe gaat dat die cow cutting ? :p dat zou ik voor de fun ook wel eens willen doen ! Onze switch komt zeker nog wel eens op bokt van zodra we vertrokken zijn 8-)

En idd het gaat me zeker niet om de wedstrijden maar gewoon voor de fun en de ervaring ! :j

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

Anoniem

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:39

Door blessure konden wij dit jaar helaas niet :(
Maar mijn merrie vind het prachtig om te doen :D
Afbeelding

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 22:43

Oh wat jammer ! Geweldige foto :D

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:30

Ik verplaats je topic even naar het Western onderdeel van Bokt :-) Daar zijn nog meer mensen die met een wat groter paard WN rijden :-)

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:57

Vicky_Belle schreef:
De oorspronkelijke quarter is klein gefokt omdat de cowboy lui is en liever een lager paard heeft omdat opstappen veel makkelijker is. Elke keer er een kalf gevangen werd moest hij afstappen. De reining is er daarna bijgekomen omdat ze onderling wedstrijden deden (ranch tegen ranch).
Voor recreatief rijden maakt het niet uit hoe groot je paard is, ik ken genoeg westernruiters op friezen.
Dus tenzij je voor het kampioenschap of een wereldtitel gaat maakt dit echt niet uit. Veel plezier!



De oorspronkelijke quarter is gefokt voor de kwart mijl races, vandaar ook de naam van het ras. Daaruit zijn de verschillende types gefokt zoals de "buldoggers" , kleinere paardjes voor het ropen/ "dokteren" van kalveren en ook in de reinig/ cutting zie je veel paarden met een stokmaat tussen de 140 ( soms zelfs kleiner) en 150. Maar de echte ranchpaarden, all round, pleasure en trailpaarden zijn niet bepaald klein van stuk. Vooral in de pleasure lopen genoeg paarden met een stokmaat van boven de 165.
De echte werk/ ranchpaarden zijn meestal tussen de 150 en 165. Ook veel ropingpaarden zijn aan de maat. Dus bovenstaande is redelijk onzin........ :o

Maar on topic, je kan op recreatief niveau bij de WRAN echt wel meedoen met pleasure, trail, horsemanship, western riding en voor de lol met koetjes spelen kan natuurlijk prima. Reining zal minder geschikt zijn en mogelijk dat sommige trailhindernissen wat "krapper" zijn voor zo'n kasteel. ;)

In de WE kan je natuurlijk prima terecht met een groot paard, probleem daar ligt meer in het vinden van een trainer die echt weet wat ze doen; daar ontbreekt het ernstig aan in Nederland.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:10

In de western trail zul je op wedstrijden wel rekening moeten houden met de afstanden: die liggen voor zo'n kasteel dan best krap. Maar als het je voornamelijk om de lol gaat, dan houdt niemand je tegen om de hnidernissen/balken thuis gewoon op een afstand te leggen die comfortabel is voor jouw paard. En als je hem compact en verzameld genoeg kan rijden, dan kun je de kleinere afstanden ook wel aan. Kwestie van tellen en passen en meten! :)

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:23

De kleinere afstanden tussen de balken zijn ook omdat de jog heel rustig is zelfde snelheid als stap ongeveer dus ook jou "reus" ( wat ik best mee vind vallen.) kan dan waarschijnlijk prima over die drafbalken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:50

Wat leuk zeg! Ben benieuwd hoe jullie het gaat doen!
Ik rijd western met mijn grote Amerikaanse Appaloosa van 1.65. Ik loop met zijn formaat niet echt tegen problemen aan (ja oke, alleen dat zware zadel erop leggen is wel een dingetje :+ )
Afbeelding

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:35

ElCid schreef:
Dus bovenstaande is redelijk onzin........ :o



hoi ElCid, je mag bovenstaande gerust onzin vinden omdat het niet in jouw kader past, maar zo simpel als jij het voorsteld is het niet. De quarter dankt zijn naam misschien aan de kwart mijl, maar het ras is decennia lang gefokt op kwaliteiten als ranchpaard en niet als racepaard. t is heus niet dat die amerikanen dachten dat een renpaard zo eventjes ook op koeien kan werken.

Ik spreek hier natuurlijk niet over halter of racing. (Men onderscheidt drie types: stock type (deze zijn dus vaak kleiner), voor werken met vee, halter type (de buldoggers), een sterk gespierd type dat vooral aan het halster getoond wordt, en racing type, een type dat gebruikt wordt voor kortebaanrennen.)

Dat de cowboy lui is en geen hoog paard wou waar hij makkelijk op en af kon stappen is heus geen onzin. De ganse amerikaanse rijstijl is ontwikkeld uit een mensen die liever lui waren en op 1 hand reden zodat ze zich toch niet al te veel van hun paard moesten aantrekken en gewoon aan het werk konden gaan. Ik snap dat je misschien valt over het woordje "lui" maar het is "lui" in de goede zin van het woord: liever weinig doen dan veel. Maar goed, dit is waarschijnlijk niets nieuws voor je, misschien enkel in andere verwoording ;-)

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 22:41

Daar ben ik me inderdaad van bewust dat sommige oefeningen wat lastiger zullen worden, maar zeker niet onmogelijk :D trainen, trainen, trainen en dan komen we er wel !

Het is idd lastig om een goede WE-instructeur te vinden, ik woon in België en hier is de WE nog wat minder bekend maar zeker wel in opmars heb ik het idee :j
Maar daarom begin ik nu dus eerst bij een western instructeur, voor de basis vast te leggen en alvast met wat trail oefeningen te beginnen

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:48

Ik heb een quarterreus :Y)

Joy is 2,5 en inmiddels groeit ze al richting de 160. := Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stond niet in de planning, maar ik vins het wel grappig. Wilde een reiner en heb nu een reinerreus. :+ Wij gaan ons ook zeker richting op de langzame onderdelen.

Kijk ook eens naar ranch trail en ranch riding. Dat is ook prima te doen!

En inderdaad, ga lekker snuffelen aan het hele western. Ik weet niet waar je woont, maar bij Traningsstal Starnmeer kun je westernles volgen op manege paarden (zij hebben quarters). Dan kun je eens zien/voelen in plaats van alleen kijken!

Veel plezier! *\o/*

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:35

Wat een prachtige verschijning ! <3
Die trainingsstal is helaas nogal een eindje rijden, ik woon namelijk in België -O-
Toch bedankt voor de tip !

Op de stal waar hij nu op training komt te staan zijn ook lespaarden, dus misschien dat ik daar dan ook wel eens een lesje mee kan nemen :j

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

TinkerLoves

Berichten: 117
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Limbwabwe

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:43

Hey. Ik heb les op paard dat rond de 1.65 zit. Maar ze is wel een kruising. Fries met iets. Geen idee wat

Nobody is perfect untill you fall in love without them

Spoiler:
HALLO


Kerstmuts

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:15

ZarcoTje schreef:
Wat een prachtige verschijning ! <3
Die trainingsstal is helaas nogal een eindje rijden, ik woon namelijk in België -O-
Toch bedankt voor de tip !

Op de stal waar hij nu op training komt te staan zijn ook lespaarden, dus misschien dat ik daar dan ook wel eens een lesje mee kan nemen :j


Dankje! Oh leuk, ik zou zeker een lesje nemen dan!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:26

Maflinger_S schreef:
In de trail is Danielle van Leeuwen een paar keer Nederlands kampioen geworden met een trekpaardkruising, Amber. Amber heeft grote pannenkoekvoeten en als je die in een vierkantje ziet draaien, weet je dat er veel mogelijk is als je wilt.



Eens, die liep mij, met m'n quartertje gewoon vierkant de trail uit ;)

De WRAN is echt een aanrader als beginnende westernwedstrijd ruiter, in het L5 hoef je ook nog geen western uitrusting te hebben en wordt er alleen stap en draf gevraagd. Mocht je vragen hebben mag je mij altijd even een pb sturen, ik start inmiddels 6 jaar bij de WRAN en ben zelf vanaf het L5 naar het L1 opgeklommen (met quarters wel is waar, maar toen ik begon was ik een regelrechte dressuurmuts :D )

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:30

Van western heb ik niet veel kaas gegeten maar ik ben wel fanatiek WE ruiter.
Ik ken dan ook meerdere ruiters op een groot paard die prima meekomen. Nee hij zal misschien niet de snelste zijn in de speedtrail. Maar runderwerk kunnen ze vaak wel als je ze leert om vlot te draaien.

Ook de dressuur en stijltrail maakt het niet uit hoe groot hij is.

Dus ik zeg gewoon doen! Zag dat je uit België kwam?
Volgend weekend is er net over de grens in Nederland het NK Traditionele Working equitation. In Eersel. Misschien leuk om te komen kijken? Er doen sowieso 2 reuzen mee hahaha

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 01:28

@kionasuie: eersel is idd niet zo heel ver, waar kan ik meer informatie vinden ? Dan wil ik zeker eens komen kijken ! :j

- The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit, and fire. -

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: WE/western met een groter paard, lotgenoten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:50

Mocht je het ook leuk vinden om buiten te rijden, dan is trec misschien ook nog wel iets voor je. :j

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers