Kat te mager, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 00:39

Ik heb een hele pluizige Ragdoll X Britse langhaar van 4 jaar oud. Het valt me sinds een tijdje op dat ze erg mager is en ik heb het idee dat ze de laatste tijd nog wat meer is afgevallen. Ze is niet heel groot, denk iets kleiner dan gemiddeld formaat. Ze heeft 2 jaar geleden kittens gekregen en is erna gesterilisseerd (ik dacht dat ze hier dik van werden). 1,5 jaar geleden is ze geopereerd aan haar middenrif (dit was gescheurd) en ze heeft wat stres gehad met 3 verhuizingen (woont nu al 1,5 jaar in hetzelfde huis). Ze lijkt geen stres te hebben dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Ze krijgt gewone kleine droge brokjes zoveel als ze maar wilt (ze eet niet meer dan een half/ 1 bakje per dag) en ze krijgt regelmatig van die zachte snoepstokjes. Toch wil ze maar niet dikker worden en ze weegt maar 3 kilo.... haar ribben zijn te voelen (als je de vacht opzij duwt) en achter bij haar bekken is ze ook heel erg ingevallen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan of hoe ik haar wat dikker krijg? Ze beweegt heel veel dus ze mag best wat aankomen.


chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:46

Bloed laten prikken bij de dierenarts? Misschien dat ze iets te kort komt of misschien is er iets met haar nieren of lever?

Iedereen die denkt dat niets 2 kanten heeft, staat waarschijnlijk alleen

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:04

Ook mijn eerste gedachten is echt even bloed te laten prikken bij een dierenarts.

Ramona1993

Berichten: 446
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:11

mijn poes was ook erg mager maar vrat als een dijker, en kwam geen grammetje aan, viel alleen maar af, na bloed te hebben geprikt bleek dat haar schildklier zo snel werkte dat het niet eens meetbaar was!
Ik zou ook even bloed laten prikken :)

Check out our dog vlogs on youtube: The secret life of Joy and Sia

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:15

Bloed prikken inderdaad. Evt ontwormen.
Wat je ook kan proberen is andere soorten brokjes, gewoon uitproberen wat ze lekker vind en dingen zoeken met hoge voedingswaarde.
Mijn kat komt uit het asiel en toen ik haar daar weghaalde 1.5 jaar terug, bleef ze ook erg mager ondanks goede en onbeperkte voeding. Ben toen gaan kijken bij voer met een zo hoog mogelijke voedingswaarde en uiteindelijk is ze aangekomen door speciale dieetvoeding van hills: (hills a/d) https://www.dierenapotheek.nl/hill-s-a- ... gKKqfD_BwE

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:18

Welke brok voer je?

koeien op de weg...

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:37

“Sinds een tijdje” is dus in deze stabiele situatie die nu 1,5 jaar duurt?
Zo ja: dan echt naar de dierenarts!
Nierbekkenontsteking, nierfalen, lever, schildklier... het kan allemaal voor afvallen zorgen zonder dat er andere symptomen opvallen.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:29

De kat van mijn moeder viel ook af, en die bleek flink suiker te hebben. Nu hij goed is ingesteld op de insuline kwam hij binnen no time weer op goed gewicht.

Kan best zijn dat je kat wat anders heeft hoor, maar een keertje bloed trekken lijkt me geen slecht begin!

MarloesHJ

Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:47

Mijn kat is helaas ook flink afgevallen (meer dan 1.5 kg) en hier bleek medisch toch ook iets mis mee te zijn na uitvoering van bloedonderzoek.
Ik zou er mee naar de dierenarts gaan.
Mijn kat heeft nu speciale voeding en medicijnen en is in een paar weken alweer 0.6 kg aangekomen en hij lag heel slecht en zelfs opgenomen bij de DA. We waren al langer op bezoek bij de DA maar enige symptoom was in eerste instantie afvallen.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:54

In dit geval eerst bloed laten prikken om dingen uit te sluiten, maar ik zou sowieso ook natvoer bijvoeren. 200g animonda carny is zowel om aan te komen als voor het vocht goed. Veel katten krijgen op latere leeftijd nierproblemen en te weinig vocht binnen krijgen belast de nieren.

Qua brokjes kan je kijken of wisselen helpt. Ik ben toen op royal canin 33 sensible terecht gekomen vanwege hun eiwit- en vetgehalte. Het is een calorierijke brok die goed gegeten wordt over het algemeen (en er zijn 400g- zakjes te koop om het uit te proberen).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:54

Mijn kat werd ook heel erg dun, maar had wel non stop extreme honger. Ik ben begonnen met vlees bijvoeren en heb de dierenarts laten kijken op parasieten. Hij bleek giardia te hebben. Na een kuurtje was hij er van af en kwam het gewicht er meteen weer bij aan. Nou is hij altijd een dun en klein typetje. Ik voer hem vlees bij elke dag naast het gewone brok wat er altijd staat.

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:02

Naast bloedtrekken etc. is ze ontwormd?
Wormen kunnen ze ook goed van afvallen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:09

Mijn kat werd mager dankzij chronisch nierfalen. Ik zou zeker na wat ik heb meegemaakt met mijn kat zeker niet te lang wachten met bloed prikken. Ik hoopte eerst ook dat het wormen waren maar uiteindelijk was het dus heel ernstig allemaal.

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 21:10

Ik ga een afspraak maken bij de dierenarts! Weet iemand ongeveer hoeveel ze zou moeten wegen?

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:22

Mijn kat wordt in de zomer altijd erg dun. Hij eet dan gewoon erg weinig. Ik meng dan wat kittenbrokjes door zijn normale voer (ongeveer 1/4 kittenvoer en 3/4 normaal voer) en heb hem dan snel weer op gewicht.

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:26

Ontwormen tegen lintworm,word ze na een week of twee niet dikker even naar de dierenarts

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:18

Mijn zusje heeft een Ragdoll x Maincoon kater, 2 jaar en 9 kg zwaar.

Onze bejaarde jeweetwelkater van ruim 15 jaar werd te mager vanwege dementie.
Was nog geen 3 kg omdat hij vergat te eten.
Andere brokken gehaald en het gaat beter.

Bloedprikken kan nooit kwaad.

[o]


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:23

Justme_24 schreef:
Ik ga een afspraak maken bij de dierenarts! Weet iemand ongeveer hoeveel ze zou moeten wegen?


Dat is echt per kat afhankelijk en gaat ook niet echt om het getal maar om de body score condition.

Afbeelding

Hopelijk is het geen medische oorzaak!

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kat te mager, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:36

Voor je van alles laat onderzoeken bij de DA, kijk eerst eens of het tandvlees niet ontstoken (felrood) is.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lindidorst, mvdende, tanec_meisje en 98 bezoekers