Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110623
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 17:02

Ja, zoals de titel al zegt... -O-
Een kennis was op dat moment met haar twee jonge kinderen in het park en zag het gebeuren. Het zag er totaal niet uit als spelen (zoals andere bezoekers dachten). Ze heeft haar kids opgepakt en is snel weg gelopen.
Nou las ik de verklaring van het dierenpark. Ze willen de beren en wolven gewoon bij elkaar laten zitten zodat ze leuk met elkaar kunnen spelen.
Ik vraag me dus af of dat wel kan? :? In de natuur kunnen ze elkaar uit de weg gaan, maar twee soorten roofdieren op een klein stuk houden is toch vragen om ellende? En wolven en beren die met elkaar spelen? Of kan dat wel?
Ik ben benieuwd hoe Bokt hier over denkt.

(Onderaan het bericht staat een link naar het filmpje. Die heb ik er maar bewust even niet bij geplaatst).

Citaat:
Een aantal beren heeft maandag een wolf gedood in Dierenrijk Nuenen. De wolf viel tijdens het stoeien met andere wolven in het water en werd vervolgens door een beer gegrepen en verscheurd. Twee wolven proberen nog om de wolf te bevrijden, maar die werden op afstand gehouden door de vierde beer. Janneke van Gorp heeft dit bevestigd. Zij is de woordvoerster van Libéma, eigenaar van het dierenpark.

Verschillende bezoekers zagen het gebeuren. "Zij hebben ons erbij geroepen toen ze het zagen gebeuren. Wij hebben ze opgevangen door menselijk contact te bieden, want ook voor hen is het onwijs super vervelend wat er is gebeurd", vertelt Van Gorp. "We dachten eerst dat ze aan het spelen waren", vertelt een bezoekster aan Omroep Brabant.

'Het is altijd goed gegaan'
Dierenverzorgers die werden gealarmeerd, konden niets meer doen voor de wolf, een teefje van twee jaar. "Het is altijd goed gegaan. We hebben jaren geleden besloten om de wolven en bruine beren bij elkaar te plaatsen. Dat is goed voor de dieren en we zien ook geen reden om ze nu uit elkaar te halen", aldus de woordvoerster.

De dieren worden bij elkaar gezet om ze zo uit te dagen om met elkaar te spelen. Van Gorp: "Het is een stukje verrijking voor het Dierenrijk. Wat er maandag is gebeurd, is echt een eenmalig incident. De dieren hebben altijd in goede harmonie met elkaar geleefd. Erg verdrietig, voor iedereen."

Bron + filmpje: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/287 ... aren-VIDEO
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-10-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:06

Het gebeurd vaker dat wolven en beren samen zitten, dat is niks nieuws. Ik vind het lastig om er iets over te zeggen, weinig informatie waar ik wat mee kan.

Des al niet te min, vervelende situatie :(

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:07

Wtf...

Geloven ze nou zelf wat ze zeggen? Dat ze willen dat de wolven en beren met elkaar gaan spelen? We leven niet in een Disneysprookje. Daarbij leven bruine beren ook niet samen gezellig in groepjes zoals ze hier wel toe worden gedwongen.

Ziek.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:07

Tja als ik wat natuurdocu's zie dan neemt de wolf toch echt de benen als er een beer in de buurt komt.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

xRaisin

Berichten: 1752
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:07

Verschrikkelijk om te zien. Ik hoop dat de dierentuin achter de schermen meer actie onderneemt om te onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en in de toekomst voorkomen kan worden, dan het gewoon weg te wuiven en te zeggen dat het in het verleden altijd goed is gegaan. (Nou nu kunnen ze dat niet meer zeggen dus)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:09

Gatverdamme wat gruwelijk...
En samen spelen.. beren en wolven spelen niet samen. Althans, daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord.

Ik snap dat ze zeggen het gaat al jaren goed, maar dan zou ik ze nu dus per direct uit elkaar halen. Maar dat zijn ze dus ook niet van plan..

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:10

8)7 dat is een beetje het gevoel wat ik krijg. Die kan toch niet goed gaan. Welke idioot vond dit een goed idee dan. Lekker in een appart “hok” os voor beide dieren fijner.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:11

Hoeveel mensen houden er geen 2 of meer honden in de kamer samen? Of katten en honden samen? Ook dat gaat wel eens fout terwijl het al jaren goed ging. Het blijven instinctieve roofdieren. Super naar dat dit gebeurd is. Vooral naar dat mensen hun kinderen er niet bij weg halen en daar zelfs staan te lachen.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:12

In Ouwehands lopen ze volgens mij ook samen in het berenbos. Nu weet ik niet hoe groot het leefgebied in Nuenen is. Maar ik heb het idee dat het in Ouwehands echt wel ruim opgezet is en ze elkaar prima uit de weg kunnen gaan.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:14

In hoenderdael lopen de beren en wolven ook samen, best veel dierentuinen doen dat volgens mij. Afgelopen zaterdag nog in Nuenen geweest en hun verblijf is ook best ruim, voldoende ruimte om elkaar ook te kunnen ontlopen in ieder geval. Wel triest dat dit heeft moeten gebeuren...

Het stukje over het spelen is wat mij betreft nonsens, wolven en beren spelen in mijn beleving niet met elkaar.

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:15

Wtf? Wie bedenkt het in zijn hoofd om die beesten in een klein hok samen te zetten

Be happy eat a snackkie


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:16

Wat een naar filmpje :\ Die wolf heeft niet veel geleden zo te zien, maar ik vind het hartverscheurend om te zien hoe de overige wolven tevergeefs proberen hem te redden :\

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:26

Apple schreef:
Wat een naar filmpje :\ Die wolf heeft niet veel geleden zo te zien, maar ik vind het hartverscheurend om te zien hoe de overige wolven tevergeefs proberen hem te redden :\



Ja dat vond ik ook. ;(

Ik heb geen verstand van deze dieren. Ik denk dat ze er wel goed over nagedacht hebben of dit zo samen kan.

Maar als dit vaker gebeurt...hmmm dan geloof ik dat ze dit maar beter anders kunnen doen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:28

Sneu dat het is gebeurd.. Maar ik zie ook zo 1, 2, 3 geen reden om die dieren uit elkaar te halen. Soms gaat iets nou eenmaal fout. Sterker nog, ik denk dat hoe beter je een dier houdt je meer risico toevoegt. En dat is ok. De individuele glazen / tralie kooitjes van vroeger waren erg veilig maar te triest voor woorden. Ik weet dat het natuurlijk gedrag verbeterde toen ze beren en wolven gingen samenvoegen (ik weet niet meer zeker of dat in deze dierentuin was..).

Aan de andere kant kan geen enkel verblijf groot genoeg zijn voor een roedel wolven, en daarom zou ik willen dat ze deze diersoort niet meer in een dierentuin zouden houden. Maar dat is een heel andere discussie.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Niobe

Berichten: 7976
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:32

Beesten zijn sowieso gruwelijk (lang niet zo gruwelijk als mensen, maar dat is een ander verhaal), ik heb ook wel eens een volwassen aap niet zo aardig met een jong om zien gaan. Ik zal niet in details treden, maar die heeft het niet overleefd. Dat is alleen nooit in de media geweest. Maar gaat ook mijn hoofd niet meer uit dat beeld.
Zulke dingen zullen waarschijnlijk wel vaker gebeuren.

Waar lees je trouwens dat ze bij elkaar zitten om samen te kunnen "spelen"? Ik zie alleen dat het goed voor ze zou zijn, maar waarom haal ik er dan weer niet uit.
Edit: oh wacht, misschien moet ik zelf beter lezen :')
Bizar..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:37

Toevallig van de week een filmpje op Facebook langs zien komen over een hond/wolf in Rusland die een beer en haar 2 jongen opzoekt en na wat voorzichtig kennismaken met ze gaat spelen. Is met een drone gefilmd.
Dus ja, dat spelen onderling komt blijkbaar voor.

Wel heel zuur en na dat dit hier nu zo fout ging, maar ik snap wel dat de dierentuin ze niet direct uit elkaar haalt. Zeker als het al jaren goed is gegaan.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:43

Het kan altijd flink omslaan bij dieren en dat kun je van te voren niet zien. Er zijn héél veel diersoorten die een bewezen combinatie zijn en als dit in andere parken ook wordt gedaan is dat er dus 1 van. Het klinkt misschien heel kort door de bocht, maar het kan altijd misgaan. Wij hadden op de kinderboerderij bijvoorbeeld al járen ezels en geiten samenlopen, maar toen de jongen al een week of 5 buiten liepen, heeft een ezel toch een gegrepen en doodgebeten. Helaas gebeurt dat, maar vaak genoeg komen dat soort dingen niet in de media waardoor niemand er iets vanaf weet. Het is echt zonde, maar ik snap dat ze ze niet gelijk uit elkaar halen. Ten eerste, waar laat je ze? Tenzij ze een groot binnenverblijf hebben, is er in de meeste gevallen niet veel ruimte. Daarnaast kan het wel even duren voordat er een aanvraag vanuit een ander park komt. Het is zonde dat het fout is gegaan, maar dat kan gebeuren.

...
Ik ben gerpiegorp

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:47

In Ouwehands zitten de beren en wolven ook samen. Maar het Berenbos is groot en ik zie nooit interactie tussen beren en wolven. Heb het filmpje niet gekeken ben een beetje huiverig.

Ciara_Lady

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Re: Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:59

Ik vindt dit zelf ook heel zonde van het dier zelf. Mijn leraar werkt zelf bij deze dierentuin en zag dit zelf ook niet aankomen. Het is wel heel erg zonde dat de mensen zo onnozel hier op reageren. De wolven hebben genoeg ruimte eigenlijk om de beren te ontlopen. Normaal spelen ze inderdaad ook gewoon samen in het water, maar deze keer ging het mis met ze. De verzorgers kunnen hier zelf ook echt niks aan gaan doen als daar 4 beren aan het ruzieen om een wolf, hoe graag ze dit ook zouden willen doen.

Verrassend

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beren verscheuren wolf in Dierentuin Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:03

Volgens mij reageren de mensen zo omdat er ook jongere kinderen rondlopen, natuurlijk vertel je die dat ze 'gewoon aan het spelen' zijn.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:09

Jeetje, vertonen de dieren eens natuurlijk gedrag, valt iedereen er over 8)7 Normaal gaat het gewoon altijd goed, de wolf kwam per ongeluk in het water en daar werd ze prooi. Kan gebeuren, ook in de natuur dus. Op het land zijn de wolven sneller en kunnen makkelijker wegkomen als het een keer niet goed gaat. Gevalletje pech dus voor de betreffende wolf. Had haar in de wilde natuur ook kunnen gebeuren.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:09

Ciara, je snapt toch wel dat hier überhaupt niks natuurlijks aan is en dat het terrein echt niet groot genoeg is. Wolven en beren zijn geen vriendjes die gezellig samen leven. Ze zullen elkaar tegen komen in het wild maar zoeken elkaar echt niet op. Hooguit, zoals hierboven beschreven, de jonkies. Maar om ze te dwingen samen te leven in een veel te klein hok is natuurlijk wachten op ongelukken. Maar dat is het sowieso met dieren in een klein hokje stoppen.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:15

Kaus schreef:
Ciara, je snapt toch wel dat hier überhaupt niks natuurlijks aan is en dat het terrein echt niet groot genoeg is. Wolven en beren zijn geen vriendjes die gezellig samen leven. Ze zullen elkaar tegen komen in het wild maar zoeken elkaar echt niet op. Hooguit, zoals hierboven beschreven, de jonkies. Maar om ze te dwingen samen te leven in een veel te klein hok is natuurlijk wachten op ongelukken. Maar dat is het sowieso met dieren in een klein hokje stoppen.


zoek maar eens in natuurdocu's. die zijn vaker samen in een natuurlijk leefgebied dan je denkt. sterker nog, ze zoeken elkaar ook wel op en vechten soms om karkassen.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:15

Vreselijk.
Dieren kunnen geen kant op, worden bij elkaar gegooid en zoek het maar uit.

In Hoenderdaell lopen wolven en beren ook samen.
Echter zijn er openingen waar de wolven door kunnen om naar een andere ruimte te gaan en de beren niet.

[o]

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:17

Cayenne schreef:
Ja, zoals de titel al zegt... -O-
Een kennis was op dat moment met haar twee jonge kinderen in het park en zag het gebeuren. Het zag er totaal niet uit als spelen (zoals andere bezoekers dachten). Ze heeft haar kids opgepakt en is snel weg gelopen.
Nou las ik de verklaring van het dierenpark. Ze willen de beren en wolven gewoon bij elkaar laten zitten zodat ze leuk met elkaar kunnen spelen.
Ik vraag me dus af of dat wel kan? :? In de natuur kunnen ze elkaar uit de weg gaan, maar twee soorten roofdieren op een klein stuk houden is toch vragen om ellende? En wolven en beren die met elkaar spelen? Of kan dat wel?
Ik ben benieuwd hoe Bokt hier over denkt.

(Onderaan het bericht staat een link naar het filmpje. Die heb ik er maar bewust even niet bij geplaatst).

Citaat:
Een aantal beren heeft maandag een wolf gedood in Dierenrijk Nuenen. De wolf viel tijdens het stoeien met andere wolven in het water en werd vervolgens door een beer gegrepen en verscheurd. Twee wolven proberen nog om de wolf te bevrijden, maar die werden op afstand gehouden door de vierde beer. Janneke van Gorp heeft dit bevestigd. Zij is de woordvoerster van Libéma, eigenaar van het dierenpark.

Verschillende bezoekers zagen het gebeuren. "Zij hebben ons erbij geroepen toen ze het zagen gebeuren. Wij hebben ze opgevangen door menselijk contact te bieden, want ook voor hen is het onwijs super vervelend wat er is gebeurd", vertelt Van Gorp. "We dachten eerst dat ze aan het spelen waren", vertelt een bezoekster aan Omroep Brabant.

'Het is altijd goed gegaan'
Dierenverzorgers die werden gealarmeerd, konden niets meer doen voor de wolf, een teefje van twee jaar. "Het is altijd goed gegaan. We hebben jaren geleden besloten om de wolven en bruine beren bij elkaar te plaatsen. Dat is goed voor de dieren en we zien ook geen reden om ze nu uit elkaar te halen", aldus de woordvoerster.

De dieren worden bij elkaar gezet om ze zo uit te dagen om met elkaar te spelen. Van Gorp: "Het is een stukje verrijking voor het Dierenrijk. Wat er maandag is gebeurd, is echt een eenmalig incident. De dieren hebben altijd in goede harmonie met elkaar geleefd. Erg verdrietig, voor iedereen."

Bron + filmpje: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/287 ... aren-VIDEO



Kennelijk gaat het al jaren goed, dus dit zal ergens een foutje van de natuur zijn.
Of tewel: oliebol happens.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Facebook, koenlover, lissssan, MagicBullet en 160 bezoekers