Veel kaakpijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:00

Hoi lieve bokkers,

Ik heb nu bijna 2 weken last van mijn kaak. Later trok dit door naar mijn kies (onderin, achterste).
Foto’s laten maken bij de tandarts, zat een gaatje tussen twee kiezen in. Had eigenlijk volgende week maandag pas een afspraak, maar gisteren toch gebeld omdat ik gek werd van de zeurende pijn. Laten boren en vullen, gisteren leek de pijn minder te worden. De tandarts waarschuwde wel voor wat napijn.

Nu heb ik vandaag weer een hele stekende pijn door mijn kaak, vooral richting mijn oor. De tandarts heeft het gehad over een ontstoken zenuw omdat ik heftig reageer op kou bij die kies, maar op warmte, kloppen etc reageer ik niet. Ook was de kies goed te verdoven dus was een ontsteking niet aannemelijk.

Inmiddels heb ik vandaag al 6 paracetamol en 2 ibuprofen op (vanaf 2:00 vannacht) en mag ik eigenlijk niet meer veel meer. Ik kan helaas morgen pas weer bellen maar vraag me af hoe ik vandaag en vannacht nog door moet komen...

Heeft iemand eerder zoiets meegemaakt? Ik vind het namelijk vooral gek dat de pijn zo in de kaak zit. Ik heb ook wel eens echt kiespijn gehad maar dat is dit niet...

Ik ben bekend met knarsen en klemmen maar heb niet het idee dat het hiervan komt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:14

Ja ik, bij mij was het een verstandskies die wat ontstoken was, rechtsonder, die heb ik er uit laten halen toen, 2 dagen nog veel dezelfde pijnen maar toen was het weg.

Bij jou klinkt het alsof de wortel ontstoken is (wortelkanaalbehandeling). Ik had dat ook linksboven bij een kies, had er helemaal geen pijn aan maar op de foto was het te zien dat er een flinke ontsteking zat. Is er bij jou een foto gemaakt?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:22

_Dracarys schreef:
Ja ik, bij mij was het een verstandskies die wat ontstoken was, rechtsonder, die heb ik er uit laten halen toen, 2 dagen nog veel dezelfde pijnen maar toen was het weg.

Bij jou klinkt het alsof de wortel ontstoken is (wortelkanaalbehandeling). Ik had dat ook linksboven bij een kies, had er helemaal geen pijn aan maar op de foto was het te zien dat er een flinke ontsteking zat. Is er bij jou een foto gemaakt?

Ja ik heb een foto laten maken, hierop was geen ontsteking te zien.

Mijn verstandskies is er daar nog niet door, was op de foto ook te zien dat die nog op dezelfde plek zat als 2 jaar geleden. Hij zit alleen wel dicht tegen de kies aan waar ik nu last van heb. Volgens de tandarts gaf dit geen problemen.

Aan de andere kant heb ik een paar jaar terug ook veel last gehad en toen heeft mijn vorige tandarts de wortelkanaalbehandeling verkeerd uitgevoerd. Mijn huidige tandarts heeft toen die kies getrokken en mijn verstandskies is weer op dezelfde plek teruggegroeid. Als ik hier zo’n last van blijf houden mogen ze hetzelfde doen..

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:24

Ik knars en klem ook.
Dacht op een gegeven moment ook aan een of andere ontsteking.
Dit heeft de tandarts uitgesloten, niks met mijn gebit aan de hand op het knarsen na dan.
Sinds een jaar heb ik een opbeetplaatje voor s nachts, moest er erg aan wennen, maar nu nergens meer last van.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:26

chazzie schreef:
Ik knars en klem ook.
Dacht op een gegeven moment ook aan een of andere ontsteking.
Dit heeft de tandarts uitgesloten, niks met mijn gebit aan de hand op het knarsen na dan.
Sinds een jaar heb ik een opbeetplaatje voor s nachts, moest er erg aan wennen, maar nu nergens meer last van.

Vergeten te zeggen, een splint heb ik al (hoewel hij niet meer helemaal goed zit). Ik herken wel kaakpijn van het knarsen maar heb het gevoel dat dit wat anders is...

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:31

Oei, klinkt als mijn verhaal.. Niet lezen als je bang bent.
Ik had een wortelpuntontsteking, die is schoongemaakt op 13-07. De TA kon het niet afmaken wegens complexe wortels. Begin oktober zou ik naar een endodontoloog gaan. Er is eind augustus een foto gemaakt en de ontsteking was praktisch weg. Er was amper wat te zien.
De 1e week van september ben ik huilend van de pijn naar de tandarts gegaan. Ik had het idee dat mijn kaak op breken stond. Zoveel onwijs veel pijn.
Het begon met wat steekjes, vervelende irritatie, daarna werd het doorlopende, zeurende pijn.
Met aan het eind een megapijn. (ter indicatie; de tandarts heeft het verdoofd met het zwaarste middel en zelfs daardoorheen kwam de pijn.)

Ik ben toen ook mijn 8 paracetamol in 24 uur overschreden. Ik kon niet meer.
De tandarts mocht niets meer doen zo ontstoken was het.
De kies is met spoed getrokken en het kaakbot is schoongeschraapt. Goede pijnstilling mee.
De pijn was direct na het trekken al verlicht. Ik was inmiddels zo ver weg dat ik alleen maar naar huis wilde en wilde slapen.

Het advies wat ik kreeg was 1 ibu 400 mg, 2 uur later 2 paracetamol. Dus afwisselen.
Dat hielp goed.

Ik zou morgen zeker bellen voor het uit de klauwen loopt.. Je weet het nooit en die dingen kunnen snel gaan.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:31

Het klinkt alsof je verstandskies aan het doorkomen is, daar had ik ook last van bij mn kaak, en het werd helemaal een hel toen ie tegen mn kies ernaast aan begon te drukken. Wellicht dat dat het is?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:33

_Dracarys schreef:
Het klinkt alsof je verstandskies aan het doorkomen is, daar had ik ook last van bij mn kaak, en het werd helemaal een hel toen ie tegen mn kies ernaast aan begon te drukken. Wellicht dat dat het is?

Dit zou ik ook verwachten omdat de pijn hier ook op lijkt wat ik op internet lees, maar volgens de tandarts is dat niet zo...

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 16:34

Vumana89 schreef:
Oei, klinkt als mijn verhaal.. Niet lezen als je bang bent.
Ik had een wortelpuntontsteking, die is schoongemaakt op 13-07. De TA kon het niet afmaken wegens complexe wortels. Begin oktober zou ik naar een endodontoloog gaan. Er is eind augustus een foto gemaakt en de ontsteking was praktisch weg. Er was amper wat te zien.
De 1e week van september ben ik huilend van de pijn naar de tandarts gegaan. Ik had het idee dat mijn kaak op breken stond. Zoveel onwijs veel pijn.
Het begon met wat steekjes, vervelende irritatie, daarna werd het doorlopende, zeurende pijn.
Met aan het eind een megapijn. (ter indicatie; de tandarts heeft het verdoofd met het zwaarste middel en zelfs daardoorheen kwam de pijn.)

Ik ben toen ook mijn 8 paracetamol in 24 uur overschreden. Ik kon niet meer.
De tandarts mocht niets meer doen zo ontstoken was het.
De kies is met spoed getrokken en het kaakbot is schoongeschraapt. Goede pijnstilling mee.
De pijn was direct na het trekken al verlicht. Ik was inmiddels zo ver weg dat ik alleen maar naar huis wilde en wilde slapen.

Het advies wat ik kreeg was 1 ibu 400 mg, 2 uur later 2 paracetamol. Dus afwisselen.
Dat hielp goed.

Ik zou morgen zeker bellen voor het uit de klauwen loopt.. Je weet het nooit en die dingen kunnen snel gaan.

Oh bah wat een naar verhaal... bij mij zit er gelukkig (nog) geen ontsteking maar ik ga denk ik morgenochtend toch maar bellen.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:48

Verder niemand die zoiets heeft meegemaakt?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:49

Ik denk het niet. Bokt is niet echt een tand-kiestopic is mijn ervaring. :n

Heb je inmiddels al gebeld?
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Ja mijn verhaal is idd vervelend.
Maar schetst wel wat er kán gebeuren als je ermee doorloopt.. En je eigenlijk van geen kwaad bewust bent.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:03

Ik wel paar weken geleden....precies hetzelfde alleen geen gaatje. Bleek dat ik een kaakontsteking had (was op foto niet te zien) eerst antibiotica kuur gehad en idd ibuprofen en twee uur later 2 paracetamol. Maar ook daar bleef ik wel wat pijn doorheeen houden. Zelfs dokter gebeld maar die kon niks betekenen moest echt inwerken de medicijnen.
Na einde kuur nog een keer foto gemaakt en toen was er wortelpuntontsteking te zien aan achterste kies. Meteen wortelkanaalbehandeling gehad paar dagen later werd pijn duidelijk minder. Nu hoe ik het nog wel als ik hard dichtbij maar dat schijnt tijd nodig te hebben
Heel veel beterschap ik weet hoe hele de pijn kan zijn

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:20

Ik kan over een uurtje bij de tandarts terecht dus we gaan t zien...

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:22

Succes!

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:29

Ik gok toch op klemmen/knarsen. Als ontstekingen uitgesloten zijn en het gaatje is gevuld.
Heb je de laatste tijd meer stress? Dan kan het verergeren en klachten erger maken.
Een knarsplaat is geen overbodige luxe dan. :) Had ook last van één kies, maar het bleek die kies te zijn omdat die het meeste contactoppervlak had. Sinds ik een knarsplaatje heb is de pijn volledig verdwenen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:38

Kan vast vertellen dat zenuw ontsteking geen lolletje is.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:28

En ? Hopelijk viel het mee .

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:29

De tandarts had het er over dat de tandglazuur iets bloot lag en de tand daarom zo gevoelig was. Ook zat de vulling van maandag nog iets te hoog dus die heeft hij bijgevijld. Ook is de kies meerdere malen gelakt. Ik merkte wel dat het blazen al veel minder zeer deed als de vorige keer.

Op de röntgenfoto (had vandaag een andere tandarts) zag hij een vage vlek, dit heeft de andere tandarts niet benoemd. Aangezien het glazuur nog heel was had hij het over iets van binnenuit. Hij ging met de andere tandarts overleggen en moet morgen sowieso even bellen hoe t gaat.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:30

Waar zat die vage vlek?

En echt, als je klemt/knarst, vraag om een knarsplaat. :) Voorkomt haarscheurtjes in je glazuur of een barst in je kies. Dan is 'ie namelijk verloren.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 18:43

upendo schreef:
Waar zat die vage vlek?

En echt, als je klemt/knarst, vraag om een knarsplaat. :) Voorkomt haarscheurtjes in je glazuur of een barst in je kies. Dan is 'ie namelijk verloren.

In de kies, aan de andere kant van het gaatje. Het gaatje zat aan de voorkant, richting de gewone kiezen. De vage vlek aan de achterkant richting de verstandskies.

Ik heb al een splint :)

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:51

Lastig joh , heb je nog pijn ? Kan maar zo zijn dat de verstandskies aan het drukken is tegen de wortel van je kies . Heb ik eens gehad , verstandskies moest er toen uit .

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:08

Google eens op aangezichtspijn. Dan heb je pijn in je zenuw waarvan vaak gedacht wordt dat het kiespijn is.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 12:03

Pijn is vandaag gelukkig al stukken minder!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:48

Wat fijn !! Is dat vanzelf gegaan of ben je bij de arts geweest?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Veel kaakpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:22

Als de vulling inderdaad te hoog was kan het probleem zomaar opgelost zijn doordat ze hem lager hebben gemaakt :j

Je krijgt dan namelijk overbelasting van die ene kies die als eerste de klap opvangt, en dat kan vergelijkbare klachten geven als een zenuwontsteking. Fingers crossed dat dat het was dus!
Fijn dat de pijn iig minder is :)