[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:51

Citaat:
Dat zijn die nieuwe. Ik denk dat het vooral net als zo’n veren dekbed voor mensen werkt. Die van mij als je hem inknijpt is die ook dun maar echt wel warm omdat dat het spul zo is


Oke, bedankt! Ik heb ondertussen ook contact gehad met epplejeck, zij gaan mij nog iets laten weten.
Maar als ik het zo lees, heb ik me weer zorgen gemaakt om niets haha

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:16

Mooie aanbieding bij Paardendrogist op Rambo dekens!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:59

Jongens ik kom hier even binnen vallen met de vraag hoe ik in 's hemelsnaam moet gaan reageren op de service van een dekenbedrijf. Ik gebruik het merk ik kwestie al langer en nooit problemen gehad met de 2 die ik al had maar nu heb ik een 1680d deken die met het eerste herfstbuitje al volledig doorweekt was inclusief onderdeken. De deken heb ik een maandje geleden besteld maar tot nu toe nog geen regen op gevallen.

Nu wil het geval dat ze fotos willen als bewijs dat het paard en de deken nat waren.
Toen ze nat was was het avond, mijn paard had het uiteraard koud dus meteen de dekens afgetrokken en droog op gelegd.
1. Hoe krijg ik ooit op de foto dat die deken nat is aan de binnenkant?
2. Moet ik nu dan serieus mijn paard nog eens nat laten regenen tot op het bot?

Mijn woede is een beetje aan het zakken maar man wat een dramatische service zo.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:01

Leg de deken op je paard en zet de tuinslang erop. Dus is je paard ook niet lang nat en koud. Kun je daarna meteen een droge warme deken opdoen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:02

Of tuinslang erop zonder dat je paard erinzit. Leg je hem daarna evenop jepaard oor de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:19

Wat hebben jullie nu opliggen? Alle voorspelde regen blijft hier (voorlopig) uit. Heb nu 200 plus 0 grams hals op m'n ongeschoren liggen. Hieronder voelde hij gisterenavond prima. Woensdag weer wisselen naar 100 grams? Vind 200 als het 14/15 graden wordt eigenlijk te warm.

Hij voelde afgelopen weekend echt koud onder 100 met 11 graden buiten.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:19

200 met 150 grams hals

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:22

Vervelend probleem! Misschien kan je de deken aan alle kanten ophangen en van boven nat spuiten, als ie doorlekt dan loopt het water naar beneden en kan je het zo opvangen in een emmer. Of op een onder deken leggen die dan ook nat wordt. Paard weer nat laten regenen ben ik ook iets minder enthousiast op.

bo_janssen schreef:
Pff ik ben weer eens ontzettend aan het twijfelen hoor dus ik denk op bokt kan ik vast goed advies krijgen!! :)
Heb een pony ( Irish Cob kruising ) die het eigenlijk sneller te warm heeft dan te koud, staat in een buitenstal.
Nou vond ik het de afgelopen dagen toch zo koud en guur dat ik maar een 200 grams deken onder haar 0 grams regendeken had gelegd. ( Heb de horseware liner dekens )
Ze voelde hier een dag later gewoon prima onder.
Nu zie ik dat de temperaturen weer wat omhoog gaan, en zou ik eigenlijk woensdag het liefste die 200 grams er weer af halen en haar met de 0 grams laten staan.
Maar deken op-en-af lijkt me ook niet super prettig voor het paard. ( Heeft wel wat wintervacht en heeft de 200 grams nu pas 3 dagen op )
Wat kan ik het beste doen?
Wil haar volgende maand ook nog ergens scheren.

Alvast bedankt!


Deken op deken af en aanpassen aan de omgevingstemperatuur is juist goed. Door de deken kunnen ze dat zelf niet meer in dezelfde mate regelen als ervoor dus nu is het aan jou. Zeker niet stug met 200grams laten staan als het een dagje goed weer is om zonder te staan omdat de dekens zogenaamd niet af mogen. Ik zou als ik jou was nog wel een tussenstap nemen, van 0 naar 200 is een flinke stap zeker als je aangeeft dat ie het snel warm heeft. Een 100grams onderdeken kan al voldoende zijn om de koude dagen op te vangen terwijl 200 te warm is.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:34

Azmay schreef:
Jongens ik kom hier even binnen vallen met de vraag hoe ik in 's hemelsnaam moet gaan reageren op de service van een dekenbedrijf. Ik gebruik het merk ik kwestie al langer en nooit problemen gehad met de 2 die ik al had maar nu heb ik een 1680d deken die met het eerste herfstbuitje al volledig doorweekt was inclusief onderdeken. De deken heb ik een maandje geleden besteld maar tot nu toe nog geen regen op gevallen.

Nu wil het geval dat ze fotos willen als bewijs dat het paard en de deken nat waren.
Toen ze nat was was het avond, mijn paard had het uiteraard koud dus meteen de dekens afgetrokken en droog op gelegd.
1. Hoe krijg ik ooit op de foto dat die deken nat is aan de binnenkant?
2. Moet ik nu dan serieus mijn paard nog eens nat laten regenen tot op het bot?

Mijn woede is een beetje aan het zakken maar man wat een dramatische service zo.


Kun je niet zo'n water test doen met een emmer. Dat je een kuil in de deken maakt, daar water in doet en een halfuurtje laat staan? Dan hoeft jr paard met dit weer niet opnoeuw nat te worden.

bo_janssen
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:43

RianneH schreef:
Vervelend probleem! Misschien kan je de deken aan alle kanten ophangen en van boven nat spuiten, als ie doorlekt dan loopt het water naar beneden en kan je het zo opvangen in een emmer. Of op een onder deken leggen die dan ook nat wordt. Paard weer nat laten regenen ben ik ook iets minder enthousiast op.

bo_janssen schreef:
Pff ik ben weer eens ontzettend aan het twijfelen hoor dus ik denk op bokt kan ik vast goed advies krijgen!! :)
Heb een pony ( Irish Cob kruising ) die het eigenlijk sneller te warm heeft dan te koud, staat in een buitenstal.
Nou vond ik het de afgelopen dagen toch zo koud en guur dat ik maar een 200 grams deken onder haar 0 grams regendeken had gelegd. ( Heb de horseware liner dekens )
Ze voelde hier een dag later gewoon prima onder.
Nu zie ik dat de temperaturen weer wat omhoog gaan, en zou ik eigenlijk woensdag het liefste die 200 grams er weer af halen en haar met de 0 grams laten staan.
Maar deken op-en-af lijkt me ook niet super prettig voor het paard. ( Heeft wel wat wintervacht en heeft de 200 grams nu pas 3 dagen op )
Wat kan ik het beste doen?
Wil haar volgende maand ook nog ergens scheren.

Alvast bedankt!


Deken op deken af en aanpassen aan de omgevingstemperatuur is juist goed. Door de deken kunnen ze dat zelf niet meer in dezelfde mate regelen als ervoor dus nu is het aan jou. Zeker niet stug met 200grams laten staan als het een dagje goed weer is om zonder te staan omdat de dekens zogenaamd niet af mogen. Ik zou als ik jou was nog wel een tussenstap nemen, van 0 naar 200 is een flinke stap zeker als je aangeeft dat ie het snel warm heeft. Een 100grams onderdeken kan al voldoende zijn om de koude dagen op te vangen terwijl 200 te warm is.


Als ik nou een 100 grams had.... :,)
Stom genoeg vorige week een extra 200 grams aangeschaft, had dan misschien beter 100 kunnen pakken.
Misschien dan toch een 100 aanschaffen...
En anders ( zie nu dat het vrijdag pas warmer wordt? ) vrijdag 200 sochtends er af en savonds even terugkomen, maak me toch elke keer weer zorgen met die dekens en als het kouder word hahaha

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:46

En anders een 100grams onderdeken of liner?

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:12

Hoi hoi,

Mijn geschoren paard staat nu onder een bucas 50 grams buitendeken en daaronder de liner van bucas van 150 gram. Nu wil ik de komende weken de recuptex als onderdeken eronder doen ipv de 150 grams onderdeken. Weet iemand of ik de recuptex ongeveer qua warmte kan vergelijken met een 100-150 grams onderdeken?

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:53

Joman schreef:
Wat hebben jullie nu opliggen? Alle voorspelde regen blijft hier (voorlopig) uit. Heb nu 200 plus 0 grams hals op m'n ongeschoren liggen. Hieronder voelde hij gisterenavond prima. Woensdag weer wisselen naar 100 grams? Vind 200 als het 14/15 graden wordt eigenlijk te warm.

Hij voelde afgelopen weekend echt koud onder 100 met 11 graden buiten.


Op dit moment heb ik mijn Bucas power turnout deken erop liggen. Als het weer wat warmer wordt leg ik er 200 grams op.

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:49

Paard vanavond geschoren en heeft 250 gr Amigo deken op. Paard staat s ochtends op het land, en de rest vd dag binnen.

Lijkt me voornu warm genoeg. Mo ht het gaan vriezen dan heb ik nog liners voor eronder.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:20

Ik heb ze nu ook nog onder 200 en 250 staan (geschoren), stond flink harde koude wind de stal in.
Als het van de week echt ruim boven de 10 komt de onderdekens er weer onder uit.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:05

Mij geschoren vriend staat onder 200g met hals :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:19

Ik heb mijn paard net onder 250 gezet. Onder de 150 vond ik haar te koud. Hals heb ik afgelaten, want als het goed is blijft het morgen droog.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:40

Mijn ongeschoren voelt nogsteeds heerlijk warm onder 100gr.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:09

Ik gister weer gewisseld naar 100 gram gisteravond,
Vandaag wordt het lekker weer, zonnetje erbij. Rest vd week ook weer boven de 10 graden en snachts staan ze op stal en die is lekker warm :)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:41

Daatje schreef:
Hoi hoi,

Mijn geschoren paard staat nu onder een bucas 50 grams buitendeken en daaronder de liner van bucas van 150 gram. Nu wil ik de komende weken de recuptex als onderdeken eronder doen ipv de 150 grams onderdeken. Weet iemand of ik de recuptex ongeveer qua warmte kan vergelijken met een 100-150 grams onderdeken?


Hoeveel extra warmte geeft de Recuptex deken?
Het is lastig in te schatten hoe warm de deken precies is omdat ieder paard anders is. Bucas houdt een temperatuur range aan van minimaal 10 graden. Heeft het paard het eerder koud dan adviseren wij om een dikkere onderdeken te kiezen. Een temperatuur sensor is niet te gebruiken bij de Recuptex deken omdat door de magnetische stof de werking van het draadloze signaal tegengehouden wordt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:05

Heerlijk dekentje af. Het is genieten in t zonnetje! Morgen weer dagje de wei op :D

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:12

Is er hier iemand uit limburg (in de buurt van weert en roermond) die mijn pony een jachtmodel wil scheren?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:59

Wie heeft hier een stapmolen deken en hoeveel gram?

Ik wil zelf zo’n deken en neig naar een 100 gram. 200 lijkt me te warm, 0 lijkt me te koud. Wat zeggen jullie?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:00

Ik zou ook 100 doen. Ik heb zelf gewoon een fleece en een staldeken tot geknipt. De staldeken is 200 gram, maar die gebruik ik alleen bij extreme kou. Anders is hij inderdaad te warm voor de trainingen (ik heb dus geen stapmolen, maar bij trainingen is het ook handig als ze wat meer ruimte bij de schouder hebben)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:02

Ik ben dan eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe je de dekens zo knipt dat je ze als stapmolendeken kunt gebruiken. Ik heb nog wel een paar dekens die ik eventueel kan verknippen tot..