Hoe leren jullie??!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 12:19

Hi allemaal,

Ik vroeg me af, als jullie een toets of iets dergelijks hebben, hoe leren jullie dan?

Vroeger op school, kon ik heel slecht leren, in de zin van: "Ik onthoud het wel, daarna is alles weg", of: "Ik onthoud het, maar op het moment van de toets is alles weg!" ..

Nu doe ik een opleiding vanuit het werk, en heb ik hierbij dus ook weer toetsen, de docent weet dat ik het al heel moeilijk vind! Van de E-Books die we hebben, maak ik al samenvattingen van! Want wie weet zijn die, later altijd natuurlijk handig, om nog eens te gebruiken!

Wellicht, dat iemand tips voor mij heeft, of iets in die richting?

Groetjes! :D

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:25

Ik vind het ook super lastig,maar wil nu zo beginnen:

Alle hoofdstukken doorlezen
Bergrippen per hoofdstuk benoemen
Tekeningen overnemen
Doelstellingen per hoofdstuk kunn en beantwoorden
Oefenvragen maken

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:34

:) Koppel de stof aan je gevoelsleven, maak er ahw een film van die jou diep raakt. Tijdens de toets de film in gedachten terugkijken

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:56

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders leert. Heb je wel eens geprobeerd om met audio te werken? Laten uitspreken, of zelf hardop lezen? Een 100% stille omgeving of juist eentje met licht geroezemoes (daar zijn ook websites voor, geroezemoes, vuurtje, regen)

Zelf werk ik fijn in blokken van 15 tot 25 min, en dan even een paar minuten niks. Pomodoro methode, heet dit ook wel, en er zijn ook apps voor je browser om tijdens die 20 min facebook, instagram, bokt, te blokkeren.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:01

Nirvana_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders leert. Heb je wel eens geprobeerd om met audio te werken? Laten uitspreken, of zelf hardop lezen? Een 100% stille omgeving of juist eentje met licht geroezemoes (daar zijn ook websites voor, geroezemoes, vuurtje, regen)

Zelf werk ik fijn in blokken van 15 tot 25 min, en dan even een paar minuten niks. Pomodoro methode, heet dit ook wel, en er zijn ook apps voor je browser om tijdens die 20 min facebook, instagram, bokt, te blokkeren.


Ik moet juist doorwerken doorwerken haha, geen pauze nemen dan gaat het juist niet, haha.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 13:03

Nirvana_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders leert. Heb je wel eens geprobeerd om met audio te werken? Laten uitspreken, of zelf hardop lezen? Een 100% stille omgeving of juist eentje met licht geroezemoes (daar zijn ook websites voor, geroezemoes, vuurtje, regen)

Zelf werk ik fijn in blokken van 15 tot 25 min, en dan even een paar minuten niks. Pomodoro methode, heet dit ook wel, en er zijn ook apps voor je browser om tijdens die 20 min facebook, instagram, bokt, te blokkeren.


Welke site is dit dan? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:16

theadora99 schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders leert. Heb je wel eens geprobeerd om met audio te werken? Laten uitspreken, of zelf hardop lezen? Een 100% stille omgeving of juist eentje met licht geroezemoes (daar zijn ook websites voor, geroezemoes, vuurtje, regen)

Zelf werk ik fijn in blokken van 15 tot 25 min, en dan even een paar minuten niks. Pomodoro methode, heet dit ook wel, en er zijn ook apps voor je browser om tijdens die 20 min facebook, instagram, bokt, te blokkeren.


Ik moet juist doorwerken doorwerken haha, geen pauze nemen dan gaat het juist niet, haha.


Dat bedoel ik, iedereen werkt anders!

Onderwerp: Hoe leren jullie??!

Banyu schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders leert. Heb je wel eens geprobeerd om met audio te werken? Laten uitspreken, of zelf hardop lezen? Een 100% stille omgeving of juist eentje met licht geroezemoes (daar zijn ook websites voor, geroezemoes, vuurtje, regen)

Zelf werk ik fijn in blokken van 15 tot 25 min, en dan even een paar minuten niks. Pomodoro methode, heet dit ook wel, en er zijn ook apps voor je browser om tijdens die 20 min facebook, instagram, bokt, te blokkeren.


Welke site is dit dan? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..


Uh.. Het is een extensie. Even zoeken in de store van Chrome (tenminste, ik had 'm op Chrome) op Pomodoro.
Er zijn ook allemaal andere varianten van, voor android/ios, programma's, etc: https://zapier.com/blog/best-pomodoro-apps/

Die extensie vond ik zelf ideaal omdat hij dus bepaalde sites uitschakelt, die jij aangeeft :j Ik betrapte mezelf erop uit 'gewoonte' mijn mail, facebook, etc te blijven checken en dat leidt af.

Edit: En dit is het artikel hoe ik ermee in aanraking kwam: https://timemanagement.nl/pomodoro-techniek/

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:18

Ik moet heel vaak nieuwe dingen leren voor mijn werk en daarover toetsen maken.

Ik ben altijd handig geweest in geweest en probeer hier zo min mogelijk tijd aan kwijt te zijn. Ook vroeger op school al.

Voor mij werkt het beste als ik het snap. Ik probeer het steeds in mijn eigen woorden te “vertalen”.

Ik maak zelf altijd samenvattingen. Dit doe ik altijd met pen en papier. Bij mij werkt het als ik het zelf al eens heb opgeschreven.

Daarna is mijn gezin de sjaak. Ik vertel ze in mijn eigen woorden datgene wat ik geleerd heb.

Wie weet heb je er wat aan. Succes. En probeer er ook plezier aan te beleven. Iets nieuws leren is ook leuk.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:21

Banyu schreef:
Hi allemaal,

Ik vroeg me af, als jullie een toets of iets dergelijks hebben, hoe leren jullie dan?

Vroeger op school, kon ik heel slecht leren, in de zin van: "Ik onthoud het wel, daarna is alles weg", of: "Ik onthoud het, maar op het moment van de toets is alles weg!" ..

Nu doe ik een opleiding vanuit het werk, en heb ik hierbij dus ook weer toetsen, de docent weet dat ik het al heel moeilijk vind! Van de E-Books die we hebben, maak ik al samenvattingen van! Want wie weet zijn die, later altijd natuurlijk handig, om nog eens te gebruiken!

Wellicht, dat iemand tips voor mij heeft, of iets in die richting?

Groetjes! :D


Aantekeningen maken is uitstekend.
Idem samenvattingen.

Soms werken tekeningen of symbolen goed.

Wat ook goed werkt is (doen alsof) jij het aan iemand anders uitlegt hoe of het zit.
En:"denk om de stof heen" - 'als hier nu staat blablabla, maar als er nu blieblieblie gebeurt: wat dan...?'

En pittiger: doe alsof jij de docent bent. Wat ga je vragen. ..? Welke dingen moet jouw studenten echt weten?
....en dan uiteraard zorgen dat je je eigen tentamen goed kunt maken!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-10-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:37

Is ook te zien welk vak, bij een taalvak is het beste om woordkaartjes te maken en ook alles heel goed opschrijven en oefeningen maken.

Ik begin altijd met andere vakken op deze manier:
- Alle hoofdstukken doorlezen en samenvatting schriftelijk maken (dus niet op pc, blijft veel moeilijker hangen, is geen kwestie van persoon tot persoon, is echt zo!)
- Dan alles beginnen in studeren, ik doe dat luidop omdat ik het dan lees, spreek en hoor op hetzelfde moment, dat helpt mij echt!
- Jezelf ondervragen, of door iemand anders laten doen
- Oefeningen maken, nadenken over wat een prof allemaal kan gaan vragen

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:38

Ik schrijf graag alles op. Had altijd van die grote a3 papieren en maakte daar mijn notities op. Vond vooral fijn om met tijdlijnen en 'spinnen' te werken. Om zo verbanden uit te tekenen. En dan had elk kleurtje ook nog een andere betekenis. Dat was voor mij echt de fijnste manier om te leren. Omdat je het leest, opschrijft en er vervolgens een samenvatting van maakt.

Ik weet niet wat voor een studie je doet? Ik maakte vroeger lastige onderwerpen graag wat makkelijker. Zo heb ik op het MBO samenvattingen geschreven met voorbeelden van tuinkabouters (iets enorm willekeurigs). Dingen die ik lastig vond over marketing of statistiek, schreef ik om naar een makkelijk verhaal. Zo kon ik het beter onthouden.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:39

CalipsoLover schreef:
Is ook te zien welk vak, bij een taalvak is het beste om woordkaartjes te maken en ook alles heel goed opschrijven en oefeningen maken.

Ik begin altijd met andere vakken op deze manier:
- Alle hoofdstukken doorlezen en samenvatting schriftelijk maken (dus niet op pc, blijft veel moeilijker hangen, is geen kwestie van persoon tot persoon, is echt zo!)
- Dan alles beginnen in studeren, ik doe dat luidop omdat ik het dan lees, spreek en hoor op hetzelfde moment, dat helpt mij echt!
- Jezelf ondervragen, of door iemand anders laten doen
- Oefeningen maken, nadenken over wat een prof allemaal kan gaan vragen

- Pauzes zijn belangrijk, na elk hoofdstuk zeker een korte pauze nemen van ongeveer 5-10 minuten, zo krijgen je hersenen de tijd om het ook in je lange termijn geheugen te nestelen, dit gebeurt ook tijdens je slaap.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:15


Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:07

Ik gebruik flashcards om mezelf te overhoren. Erg fijn... Ik schrijf eerst een samenvatting, die vertaal ik naar de flashcards en dan ga ik actief leren en oefenen. Zo heb je op meerdere manieren de stof gezien.

Voor mij blijft het dan beter hangen.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:33

Het ligt er heel erg aan wat voor (soort) vak het om gaat, ik doe zelf een studie gerelateerd aan de sociale wetenschappen en dat betekent heel veel academische papers lezen, theorieën en concepten kennen en kunnen toepassen. Ik print alle teksten uit (sorry bomen) zodat ik niet uren naar een scherm hoef te staren. Daarnaast is het ook makkelijker om aantekeningen te maken, te markeren en bladwijzers te maken. Ik gebruik verschillende kleuren voor markeringen (bijv. groen voor alles wat 'belangrijk' is, geel voor concepten/theorieën/definities, oranje voor voorbeelden, roze voor namen van wetenschappers e.d.), ik weet niet in hoeverre het markeren bijdraagt aan het onthouden (schijnt niet de beste methode te zijn namelijk) maar het maakt het voor mij wel overzichtelijk als ik later de tekst weer lees. Nadat ik alles gelezen en gemarkeerd heb maak ik met de hand (zoals iemand al zei, is wetenschappelijk bewezen dat je daardoor de tekst/uitleg beter verwerkt) aantekeningen/samenvattingen. Meestal lees ik die niet opnieuw of alleen kort voor het tentamen eenmalig, want ik kan mijn eigen handschrift amper ontcijferen :') is dus puur om het opschrijven zelf.

En wat Nirvana zegt is voor mij echt super belangrijk, ik kende de methode niet en ik stel ook per vak/boek/tekst of afhankelijk van mijn concentratie en energie op dat moment een tijd in, maar pauzes nemen is echt zo belangrijk. Varieert dus hoe ik dat aan pak, soms moet ik mezelf echt een schop onder de kont geven om me er toe te zetten een kwartier achter elkaar door te werken en dan weer vijf minuten pauze o.i.d., soms lees ik gewoon door tot ik merk dat ik minder goed kan focussen en dat kan best een uur achter elkaar zijn dan. Ligt er ook maar net aan hoe interessant het is en hoe je je voelt. Ik heb dat wel moeten leren in de zin van je hebt het gevoel dat je je tijd verlummeld tijdens die pauzes, het tentamen is al bijna dan kan je niet rustig gaan lunchen, een uur met de hond gaan wandelen of de koelkast schoonmaken of een serie gaan kijken! Dus dan voelde ik me daar weer gestrest door en had ik er nog niks aan. Is zonde van je energie en je kan niet uren achter elkaar in opperste concentratie doorwerken zonder pauzes. (Ik niet tenminste.)

En voor andere soort vakken zoals bijvoorbeeld statistiek is het echt oefenen oefenen oefenen. Dan lees ik natuurlijk wel nog een keer het boek door maar vooral ook elke keer in de praktijk brengen. En met talen leren net zo, ik ben momenteel bezig met Spaans leren en dat doe ik het liefste door niks anders te doen dan oefenen. Werkt voor mij beter dan woordjes stampen en grammaticaregels uit je hoofd leren.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:35

Ik schrijf altijd samenvattingen met de hand. Die zijn vaak redelijk slordig en dan zet ik ze netjes over in Word. Dat print ik zodat ik er weer op kan schrijven.

Ik kan echt niet vanaf een scherm leren. Print altijd alles.

Pauzes gaan bij mij ook nooit goed. Als ik eenmaal bezig ben moet ik ook bezig blijven. Een pauze betekent dat ik de rest van de dag niks meer doe _O-

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 22:44

Ik heb nog even niet het hele topic door gelezen!

Maar aangezien ik gister via mail de uitslag van mijn toets kreeg, ben ik stiekem toch wel echt trots op mezelf! Gewoon een 8.1.. Ik heb geeeeéeeen idee HOE of WAT ik gedaan heb! Maar ik verbaas me serieus hier over! Aangezien ik van begin af aan al dacht het niet te gaan halen! *\o/* *\o/*

denisesilver

Berichten: 2881
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:59

Gefeliciteerd TS *\o/*

Met de titel van het topic is het best verleidelijk om gewoon "niet" te typen :')
Ik markeer normaal gesproken de belangrijke dingen in het boek en schrijf dan een samenvatting, begrippenlijst en eventueel een lijst met formules. Daarbij vraag ik altijd om oefenexamens. En veeeeeel herhalen
Ik kan zelf ook moeilijk beginnen te focussen dus als ik die focus eindelijk heb moet ik echt door. Zorg wel voor een flesje water bij je bureau!
Nog een tip: wanneer je via je laptop op bijvoorbeeld Word leert kan je je blad kleur op mint groen zetten, je schijnt het dan langer vol te houden qua moeheid etc. Als je intypt op Google "mint word tumblr" of iets dergelijks krijg je al te zien hoe dat moet

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:25

Voor mijn studie moet ik heeeel veeel Chinese karakters leren en dat is gewoon echt herhalen, herhalen en nogmaals herhalen totdat ik de karakters zo op kan schrijven.

Voor overige vakken doe ik altijd het volgende; ik maak samenvattingen van de tekst (boek, uitgedeelde tekst in de lessen, ppts). Vervolgens maak ik van die samenvatting een kleinere samenvatting die vooral bestaat uit steekwoorden. Als het een vak is zoals geschiedenis, dan maak ik ook een tijdlijn. En ik maak als laatst nog een begrippenlijst.

De vakken die gegeven worden waarvoor we geen boeken hebben, daarvan kijk ik de lessen terug en maak ik een samenvatting van wat er gezegd wordt en dat lees ik een paar keer door.

Meestal zit het bij mij al in mijn hoofd als ik een samenvatting heb gemaakt omdat je het dan al opgeschreven hebt.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:29

Ik ben een beelddenker dus ik moet beelden hebben bij de stof. Die maak ik in mijn hoofd, hele beelden van allerlei processen vorm ik in mijn hoofd.
Als het niet lukte, dan maakte ik beelden op papier, een schematische tekening oid. En verder vertaalde ik het vooral naar de praktijk; ‘leuk dat dit zo en zo werkt, maar wat betekent dit in de praktijk, en wat betekent het voor mij?’

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:34

Sinds ik op het MBO zit vraag ik altijd een toetsmatrijs. Zo kan ik precies leren wat gevraagd is en dat is wel handig bij een juridische opleiding :P .

Toen ik nog op de middelbare zat, en wanneer er geen toetsmatrijs is, schrijf ik alles over wat ik moet leren. 2/3 x overschrijven. En woordjes leren doe ik via WRTS.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:38

Ik schrijf samenvattingen. Dan leer ik het veel beter. Nadeel is wel dat ik soms moeite kriig om het te lezen :') .
Daarnaast maak ik altijd de leesvragen (die worden in mijn minor gegeven) en overleg ik dit met een studiegenoot. Ik leer sneller door te doen en er over te praten, dan te lezen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:40

Gefeliciteerd TS!

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:16

Ik maak ook vaak een schriftelijke samenvatting. Of nou ja tegenwoordig steeds minder maar dit moet ik eigenlijk wel doen. Als ik de samenvatting heb geschreven, ga ik tegen mezelf aanpraten alsof ik een presentatie geef. Ben ik de draad kwijt, zoek ik het op en begin ik overnieuw. Helpt mij echt heel erg om de dingen te onthouden.

Verder spreek ik met mezelf een tijd af wanneer ik pauze mag nemen. Vaak is dat na een uur. Tijdens het uur dat ik leer, moet ik ook volle concentratie hebben. Dus echt ook telefoon uit het zicht leggen en op stil. Daarna even een half uurtje pauze en dan weer een uur leren.

Oh en nog gefeliciteerd natuurlijk! *\o/*

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Hoe leren jullie??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:54

Twee manieren die voor mij werken:

1. Ik moet de stof aan iemand anders kunnen uitleggen, zonder terug te kijken. Dus ga op zoek naar een slachtoffer, en ga uitleggen wat je net hebt geleerd. Als je iets niet goed kan uitleggen, dan snap je het (nog) niet goed genoeg.

2. Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Dit geldt natuurlijk alleen voor dingen die je in de praktijk moet kunnen brengen. Ik leer nu zelf programmeren, en oefen dus uren en uren zodat ik de code uit mijn hoofd ken en zonder na te denken kan uitschrijven.

Super goed van die 8.1 TS, ga misschien na wat je deze keer anders hebt gedaan? En als je dat niet kan vinden, probeer te herhalen hoe je hiervoor hebt geleerd, want iets heeft duidelijk goed gewerkt!!