stillere hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaraxdille
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-17
Woonplaats: bemmel

stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:11

Heeey allemaal,
Ik rijd nu sinds kort wedstrijden nog in de klasse B met mijn fries Minne, ik loop alleen nu tegen een probleem aan. Wanneer ik op Minne rijd, loopt ze mooi in de aanleuning. Ook tijdens het draven loopt ze vaak heel mooi en netjes, alleen ik heb een te onrustige hand, waardoor Minne de neiging heeft om uit de aanleuning te komen... nu is mijn vraag aan jullie,
Hebben jullie tips voor een stillere hand?
alvast bedankt :)

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:25

Hoe lang heb je haar al? Het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn en een kwestie van goed oefenen.
Ik weet niet hoe je de teugels hebt, maar als je ze super kort hebt kan het misschien helpen om ze iets langer te maken, maar blijf natuurlijk altijd contact houden.
Probeer je handen te ontspannen en vooral niet heel stijf te gaan houden.
En google gewoon een beetje, misschien zit daar wel de juiste tip voor je tussen, veel succes!

Yaraxdille
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-17
Woonplaats: bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:32

xmcw schreef:
Hoe lang heb je haar al? Het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn en een kwestie van goed oefenen.
Ik weet niet hoe je de teugels hebt, maar als je ze super kort hebt kan het misschien helpen om ze iets langer te maken, maar blijf natuurlijk altijd contact houden.
Probeer je handen te ontspannen en vooral niet heel stijf te gaan houden.
En google gewoon een beetje, misschien zit daar wel de juiste tip voor je tussen, veel succes!


ze is bij ons geboren, dus al 6 jaar :D. Als ik mijn teugels langer maak, dan hoe ik nu rijd... dan gebeurt er bij mij steeds dat de teugels even los hangen en vervolgens krijgt minne dus als het waren een ruk in haar mond. ik heb al op google gezocht, daar staan vooral tips als bekertjes water in elke hand, maar dat lost mijn probleem helaas niet op.

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:35

Krijg je ook les? Wellicht weet een instructeur waar het probleem zit

Yaraxdille
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-17
Woonplaats: bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:37

xmcw schreef:
Krijg je ook les? Wellicht weet een instructeur waar het probleem zit

jaa, het probleem is dat ik mijn handen als het ware mee omhoog neem als ik lichtrijd

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:38

pak een pluk manen vast.
Of doe een sperriem door de oogjes van je zadel en haak daar je pinken door.
Om even het gevoel te ervaren waar ze moeten blijven en ze niet mee omhoog kunnen komen.

Yaraxdille
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-17
Woonplaats: bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:40

enjoymyhorse schreef:
pak een pluk manen vast.
Of doe een sperriem door de oogjes van je zadel en haak daar je pinken door.
Om even het gevoel te ervaren waar ze moeten blijven en ze niet mee omhoog kunnen komen.


wat een handige tip!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:47

Inderdaad een riempje aan de voorkant van je zadel waar je je handen aan vast houdt. Desnoods even paard laten longeren door iemand anders, en jij de teugels los (!) vasthouden, gewoon om eraan te wennen dat je handen niet mee naar boven moeten!

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:51

als variatie op wat hierboven is gezegd: aan de ringetjes van je zadel waar je een bok riempje aan kunt vastmaken, maak je aan ieder ringetje een dik post elastiek. Daar doe je je pinken door.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:51

Probeer er ook eens op te letten of je armen en schouders ontspannen zijn of niet. Je kunt beter de oorzaak aanpakken dan de symptomen ;)
Schud tijdens het rijden eens je ellebogen los en rol je schouders. Houd die ontspanning vast en kijk wat er gebeurd met je handen

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:57

Om een stille hand te bereiken heb je een onafhankelijke zit nodig. Bij een onafhankelijke zit zou je bij wijze van spreken een boterham kunnen smeren, of een pijl en boog kunnen afschieten, wat iets vaker gedaan wordt :D
Om dit te bereiken is het beste om een tijd zonder teugelsteun te rijden, want ongemerkt geeft ook een contactteugel steun. Dus los die handel. Stap lukt altijd wel. En draven, galopje, en hoo... Je moet dan wel op je paard vertrouwen, en op zit rijden. Daarna is het veel makkelijker je handen stil te houden, want voor je zit is heb je je armen niet meer nodig. Je romp is in balans.
Centered riding lessen kunnen ook helpen.

horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:25

Misschien kan je instructeur je hiermee verder helpen. Indien je die hebt natuurlijk

Lizster
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-18

Re: stillere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:58

Wat bij mij heel erg hielp is mijn ellebogen ontspannen bij mijn zij houden en niet teveel in de teugels knijpen, dus ze een beetje losjes vast houden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:18

Lindsey_99 schreef:
Om een stille hand te bereiken heb je een onafhankelijke zit nodig. Bij een onafhankelijke zit zou je bij wijze van spreken een boterham kunnen smeren, of een pijl en boog kunnen afschieten, wat iets vaker gedaan wordt :D
Om dit te bereiken is het beste om een tijd zonder teugelsteun te rijden, want ongemerkt geeft ook een contactteugel steun. Dus los die handel. Stap lukt altijd wel. En draven, galopje, en hoo... Je moet dan wel op je paard vertrouwen, en op zit rijden. Daarna is het veel makkelijker je handen stil te houden, want voor je zit is heb je je armen niet meer nodig. Je romp is in balans.
Centered riding lessen kunnen ook helpen.


Dit, een "stille" hand ten opzichte van de paardenmond heeft alles te maken met een onafhankelijke zit. Zitlessen nemen en CR is een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:24

Ik deed dit zelf ook :) Bij mij is het helemaal weg als ik doorzit, dan zijn mijn handen echt helemaal stil! Ik ben dus eerst een rondje gaan doorzitten, en mij heel erg gaan focussen op mijn handen. Dan gaan lichtrijden en proberen dat zelfde gevoel vast te houden. Bij mij werkt dat heel goed!
Het is dus gewoon heel belangrijk dat je voelt hoe het is als je je handen wel stil houdt, zodat je dat gevoel kan gaan herkennen en "nadoen"/vasthouden als het ware. Voor mij was dat doorzitten, maar het kan bij jou ook het bok-riempje vasthouden zijn!

Zoek iets voor jezelf waarbij je je handen wel stil kan houden, en probeer je dat heel bewust te worden van wat op dat moment je armen en schouders doen. Succes!