Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:51

iemand tips hoe ik kan leren net iets minder ' maniakaal ' te zijn op mijn paardenboxen ?
Tot 6 x daags haal ik alle drollen -tot de kleinste stukjes toe - uit de boxen. een enorm werk natuurlijk ... :j .
Ik heb zo de eigenaardige overtuiging dat ze door mest in hun box slechte voeten zouden kunnen krijgen ...

Iemand tips om me hier vanaf te helpen ?

ik heb mijn paarden op houtkrullen staan, een dikke onderlaag en daarop komt dan strooi .... smorgens, smiddags, om 17 u om 20 u en zelfs om 22 uur ben ik in de weer om de mesthopen eruit te halen ... net alsof ik niet kan verdragen dat er zelfs iets van mest in de box ligt .... Ik haal dan na een 6 tal weken alles eruit.
ferm overdreven vind ik het eigenlijk ook wel maar ik lijk er niet echt een oplossing voor te vinden ...
Ik hoor van veel mensen dat zij gewoon bij strooien ... halen er geen mesthopen uit, gewoon strooi erover ... en pas na de winter wordt alles uitgemest. Ze staan dan idd op een dikke laag ... kan mest uberhaupt kwaad ? of is het eerder de urine die slecht is voor de voeten ?

Iemand die dit ook meemaakte en er toch iets kon aan doen ? het lijkt alsof ik de ganse dag eigenlijk niets anders ah doen ben ....

alvast dank ...

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:52

Paarden buiten zetten :Y)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:53

sanso schreef:
Paarden buiten zetten :Y)


Dat was ook mijn eerste gedachten.

Als je het dan doet als ze buiten staan. Hoef je de rest van dag in ieder geval niet meer naar de stallen te kijken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-10-18 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:55

Nou idd, klinkt alsof ze de hele dag binnen staan?

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:55

ze staan al de ganse dag buiten als het weer het een beetje toelaat ..... maar we hebben geen schuilstal buiten
dus bij droog weer kunnen ze in de paddock maar met ons belgisch weertje is dit niet elke dag zo natuurlijk

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:57

Maar smelten ze dan? :?

Naar mijn ervaring staan paarden liever in de regen buiten dan in de brandende zon.

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 14:57

en als ze dan de ganse dag toch buiten waren, dan komen ze pas tegen een uur of 18 naar binnen. Tegen s'ochtends is er dan toch wel heel veel te doen ... op mijn eigenzinnige manier dan

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:57

Maar hoe kan er dan 6 keer per dag mest in de boxen liggen? Als de paarden de hele dag buiten staan?

Mijn 3 paarden staan 24/7 buiten. Mesten altijd op 1 plek en eens in de 1 á 2 weken rijdt ik het weg.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:00

Mijn paarden staan in de wintermaanden 24/7 in een uitloop met schuilstal. Ik haal elke dag de mest eruit en om de dag veeg ik de hele uitloop en vervang in het stro in de schuilstal. Zou als ik jou was gewoon 1x per dag de mest en vieze stro eruit halen

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:01

laat me het anders stellen ? hoe mesten jullie ? bedankt voor constructieve tips ....

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:04

Hoeveel paarden heb je eigenlijk? En hoeveel mesten ze?
Ik heb niet zoveel mest per dag. Fijnste is als het 2x per dag gedaan wordt. Maar doorgaans is het 1x per dag. Soms blijft het een dag liggen.
Maar hier staan ze altijd buiten dus wel meer werk(lopen). Heb zelf de tijd niet om meerdere keren per dag te mesten.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:05

Hoe heb je daar tijd voor vraag ik me af. Ik zou er met werk, huishouden en andere zaken echt niet aan toe komen om 6x per dag uit te mesten.

Dus mijn inziens idd lekker paarden naar buiten en iets zoeken om je tijd mee te vullen. Dan heb je simpelweg de tijd niet meer om zo veel uit te mesten.

Ik mest een keer per dag uit in de winter. Dat wil zeggen de verharding leeg scheppen en dan beide stallen alle drollen weg halen en de natte plekken en het schone vlas weer verdelen. Eventueel wat bij strooien

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:05

hiluxfautras schreef:
iemand tips hoe ik kan leren net iets minder ' maniakaal ' te zijn op mijn paardenboxen ?
Tot 6 x daags haal ik alle drollen -tot de kleinste stukjes toe - uit de boxen. een enorm werk natuurlijk ... :j .
Ik heb zo de eigenaardige overtuiging dat ze door mest in hun box slechte voeten zouden kunnen krijgen ...

Iemand tips om me hier vanaf te helpen ?

ik heb mijn paarden op houtkrullen staan, een dikke onderlaag en daarop komt dan strooi .... smorgens, smiddags, om 17 u om 20 u en zelfs om 22 uur ben ik in de weer om de mesthopen eruit te halen ... net alsof ik niet kan verdragen dat er zelfs iets van mest in de box ligt .... Ik haal dan na een 6 tal weken alles eruit.
ferm overdreven vind ik het eigenlijk ook wel maar ik lijk er niet echt een oplossing voor te vinden ...
Ik hoor van veel mensen dat zij gewoon bij strooien ... halen er geen mesthopen uit, gewoon strooi erover ... en pas na de winter wordt alles uitgemest. Ze staan dan idd op een dikke laag ... kan mest uberhaupt kwaad ? of is het eerder de urine die slecht is voor de voeten ?

Iemand die dit ook meemaakte en er toch iets kon aan doen ? het lijkt alsof ik de ganse dag eigenlijk niets anders ah doen ben ....

alvast dank ...

Staan die arme dieren hele dagen opgesloten? Geef ze alsjeblieft ruimte, buitenlucht en gezelschap.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:06

Nou bij normaal buiten staan overdag. Ook met regen kunnen ze naar buiten, desnoods met regendeken. Al is het maar voor een uur of vijf a zes minstens.

En mesten gewoon s ochtends nadat ze naar buiten gingen. En bij verplichte stalrust moest ik twee keer per dag de boel poep en urine vrij maken om te voorkomen dat de wond teveel mest op zich kreeg.dus s ochtends voor het voeren en s avonds bij de laatste avondronde hooi.

Met een strostal was het leeghalen iedere dag wel nodig ivm opeten van het droge spul en de rest vieze natte kledder. En weer aanvullen met een dikke laag stro. Hennep en houtkrulstal. Beginnen met een dikke droge laag. De drollen en te natte plekken eruit, beetje opstrooien als nodig. Eens per week de droge laag wegkrabben met hark en de natte verzadigde boel eruit. Droge spul eroverheen harken en aanvullen indien nodig. Max half uur per dag per box werk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-10-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:06

Ik zal misschien niet duidelijk genoeg geweest zijn : als ze overdag buiten konden, komen ze om een uur of 18 naar binnen, dan wordt er om 20 u en om 22 u nog gekeken om mest te verwijderen ... ja ja een paard poept enorm veel .... Een uitloopstal met 24/7 buiten dat is bij ons niet mogelijk ...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:08

hiluxfautras schreef:
ze staan al de ganse dag buiten als het weer het een beetje toelaat ..... maar we hebben geen schuilstal buiten
dus bij droog weer kunnen ze in de paddock maar met ons belgisch weertje is dit niet elke dag zo natuurlijk

Dat kun je toch niet menen? Je maakt je zorgen over de verkeerde dingen: ipv over vezeltjes mest kun je je beter zorgen maken over gebrek aan welzijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:09

Als je dan zovaak wil schoonhouden zou ik het beperken tot s ochtends na buitenzetten en s avonds bij de laatste avond controle en voer ronde. Die paar drollen vallen wel mee. Bij een groot genoeg box en genoeg dikke laag kunnen ze het wel volhouden. En ja tinkers zijn grote schijterds zeker bij veel ruwvoer.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:09

Een hobby erbij zoeken?

Wij staan met 7 paarden op de paddock/ wei. 1 keer per dag wordt er uitgemest. Niks meer niks minder.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:11

hiluxfautras schreef:
Ik zal misschien niet duidelijk genoeg geweest zijn : als ze overdag buiten konden, komen ze om een uur of 18 naar binnen, dan wordt er om 20 u en om 22 u nog gekeken om mest te verwijderen ... ja ja een paard poept enorm veel .... Een uitloopstal met 24/7 buiten dat is bij ons niet mogelijk ...



Ongeveer 1 keer per uur.
Dus je komt terug om 2 keer 1 a 2 mesthopen weg te halen?

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:12

Okee over het buitenstaan ga ik niets meer zeggen, ik denk ook niet dat wij daar niet helemaal een oordeel over kunnen hebben hoe lang en wanneer je paarden buiten staan. Als jij zegt dat ze veel buiten staan dan geloof ik dat voor nu, want daar ging je vraag niet over :)

Bij ons staan de paarden wel de hele dag buiten, in ieder geval van 10 tot 17 in de winter. Ik heb simpelweg geen tijd om meerdere keren per dag de stal schoon te houden. Overdag mesten ze dus in de paddock en die halen we elke dag aan het einde van de dag leeg. De stal schep ik elke avond de natte plekken + drollen eruit. Ik haal er zeker een grote kruiwagen uit iedere avond, maar ik ga echt niet 6x per dag elke mesthoop weg halen. Wij doen het al jaren zo en de mesthopen zijn altijd onaangetast, dus ze lopen of liggen er niet doorheen. Ik denk dat je dit gewoon iets meer moet proberen los te laten, het is vast niet zo dat ze nat en vies staan als je het 1x per dag doet :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:13

hiluxfautras schreef:
ze staan al de ganse dag buiten als het weer het een beetje toelaat ..... maar we hebben geen schuilstal buiten
dus bij droog weer kunnen ze in de paddock maar met ons belgisch weertje is dit niet elke dag zo natuurlijk

Zeker geen zorgen in maken. Het is niet ok om paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden te zetten, maar als ze snachts sowieso op stal komen kunnen ze gerust een tiental uur per dag in de regen staan hoor, dat is absoluut niet erg. Zolang ze snachts dan maar weer volledig opdrogen.
Sterker, de mijne staan 24/7 buiten mét schuilstal, en die staan gewoon buiten in de regen grasjes te plukken of aan de hooiruif, en komen enkel binnen als ze hun krachtvoer krijgen, zodra dat op is lopen ze zelf weer de weides op.
gewoon zorgen voor een ruime hoeveelheid hooi dat ze zich kunnen warm eten, en buiten gooien die handel (en het is beter dat ze met hun voeten op natte aarde of nat zand of in water staan, dan dat ze in de mest staan. Die natte aarde zal geen problemen veroorzaken terwijl mest nefast is.).
Dus, smorgens paarden buiten, je stal mesten, en savonds terug binnen, eventueel nog eens een rondje om 22 uur, en dan ben je helemaal gerust.
Desnoods regendekentje op bij erg regenweer.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:14

hiluxfautras schreef:
Ik zal misschien niet duidelijk genoeg geweest zijn : als ze overdag buiten konden, komen ze om een uur of 18 naar binnen, dan wordt er om 20 u en om 22 u nog gekeken om mest te verwijderen ... ja ja een paard poept enorm veel .... Een uitloopstal met 24/7 buiten dat is bij ons niet mogelijk ...

Dus ze staan enkel buiten op de dagen dat het helemaal niet regent of niet dreigt te gaan regenen? Ik snap het echt niet.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:14

Hier staan ze de hele dag buiten.
Dan word de stal ook gedaan.
En tussen 5 en 6 gaan ze naar binnen in de winter. Ze poepen netjes achter tegen de wand dus ik ga dat dan niet in de avond nog weg halen.

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:16

enjoymyhorse schreef:
Hier staan ze de hele dag buiten.
Dan word de stal ook gedaan.
En tussen 5 en 6 gaan ze naar binnen in de winter. Ze poepen netjes achter tegen de wand dus ik ga dat dan niet in de avond nog weg halen.


enjoymyhorse schreef:
Hier staan ze de hele dag buiten.
Dan word de stal ook gedaan.
En tussen 5 en 6 gaan ze naar binnen in de winter. Ze poepen netjes achter tegen de wand dus ik ga dat dan niet in de avond nog weg halen.

capopjekop schreef:
Hoe heb je daar tijd voor vraag ik me af. Ik zou er met werk, huishouden en andere zaken echt niet aan toe komen om 6x per dag uit te mesten.

Dus mijn inziens idd lekker paarden naar buiten en iets zoeken om je tijd mee te vullen. Dan heb je simpelweg de tijd niet meer om zo veel uit te mesten.

Ik mest een keer per dag uit in de winter. Dat wil zeggen de verharding leeg scheppen en dan beide stallen alle drollen weg halen en de natte plekken en het schone vlas weer verdelen. Eventueel wat bij strooien


Ja het is hollen van t een naar t ander ... en ik zoek een manier om dit te gaan veranderen ... heb 4 paarden ... wat bedoel je met de verharding ?

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:16

hiluxfautras schreef:
enjoymyhorse schreef:
Hier staan ze de hele dag buiten.
Dan word de stal ook gedaan.
En tussen 5 en 6 gaan ze naar binnen in de winter. Ze poepen netjes achter tegen de wand dus ik ga dat dan niet in de avond nog weg halen.


enjoymyhorse schreef:
Hier staan ze de hele dag buiten.
Dan word de stal ook gedaan.
En tussen 5 en 6 gaan ze naar binnen in de winter. Ze poepen netjes achter tegen de wand dus ik ga dat dan niet in de avond nog weg halen.

capopjekop schreef:
Hoe heb je daar tijd voor vraag ik me af. Ik zou er met werk, huishouden en andere zaken echt niet aan toe komen om 6x per dag uit te mesten.

Dus mijn inziens idd lekker paarden naar buiten en iets zoeken om je tijd mee te vullen. Dan heb je simpelweg de tijd niet meer om zo veel uit te mesten.

Ik mest een keer per dag uit in de winter. Dat wil zeggen de verharding leeg scheppen en dan beide stallen alle drollen weg halen en de natte plekken en het schone vlas weer verdelen. Eventueel wat bij strooien


Ja het is hollen van t een naar t ander ... en ik zoek een manier om dit te gaan veranderen ... heb 4 paarden ... wat bedoel je met de verharding ?


heb je ze dat kunnen aanleren van tegen de wand te poepen ?