Voor/nadelen aan fjorden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Hanneke23
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-10-18

Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 15:35

Binnenkort ben ik van plan om een nieuw paard te kopen, wat ik mijzelf afvraag is wat de voor en nadelen van fjorden zijn.


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:54

Ik zou je niet dood staren op een ras maar op wat jou wensen zijn en op basis daarvan een pony uit gaan zoeken. Fjorden zijn ontzettend leuke en veelzijdige dieren. Ze zijn slim, eigenwijs (wat ze leuk maakt maar hier moet je ook mee kunnen omgaan). Ze zijn sterk en sober en ontzettend lief! Ik ben nog nooit een gemene fjord tegen gekomen!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:16

Het enige nadeel is dat als ze ziek worden ze veel geld kosten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:17

Cowgirl schreef:
Het enige nadeel is dat als ze ziek worden ze veel geld kosten.


Dat ligt niet perse aan een fjordenpaard vermoed ik zo. Vind ze juist robuuster en over het algemeen minder snel ziek.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:19

Yenni schreef:
Ik zou je niet dood staren op een ras maar op wat jou wensen zijn en op basis daarvan een pony uit gaan zoeken. Fjorden zijn ontzettend leuke en veelzijdige dieren. Ze zijn slim, eigenwijs (wat ze leuk maakt maar hier moet je ook mee kunnen omgaan). Ze zijn sterk en sober en ontzettend lief! Ik ben nog nooit een gemene fjord tegen gekomen!

Dit :) De ene Fjord is de andere niet en ik zou vooral goed rond gaan kijken met mensen die ervaring hebben in het kopen van paarden.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:59

Yenni schreef:
Ik zou je niet dood staren op een ras maar op wat jou wensen zijn en op basis daarvan een pony uit gaan zoeken. Fjorden zijn ontzettend leuke en veelzijdige dieren. Ze zijn slim, eigenwijs (wat ze leuk maakt maar hier moet je ook mee kunnen omgaan). Ze zijn sterk en sober en ontzettend lief! Ik ben nog nooit een gemene fjord tegen gekomen!


Ik ook niet, maar wel vreselijk eigenzinnig en ondeugend. :D

Fjorden denken voor zichzelf en laten zich niet zomaar wat vertellen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:00

Ik heb zelf 2 fjorden gehad en het nadeel vind ik toch wel het eigenwijze.

Dat kan leuk zijn maar het bv drammerige op een buitenrit, sterke gevoel voor richting huis en ik wil links etc vind ik een nadeel.

Ook de gevoeligheid voor hoefbevangen worden is iets om rekening mee te houden als de aanleg voor dik worden.

De voordelen zijn dat het sterke paarden zijn, hard op de benen en niet veel eisend op stalling of onderhoud.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:03

Ik heb 2 fjorden maar beide totaal anders en die zijn -op het kleurtje na -eigenlijk niet te vergelijken.
Wat is je doel en wat zoek je?

Bloemetje75
Berichten: 1983
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:14

Ik heb ook 2 fjorden die heel verschillend zijn maar wel beide typische humor hebben. (Ik noem het humor, anderen wellicht koppig of ondeugend of eigenwijs of.... ). Als je de lol daar niet van in ziet en het eigenwijze niet leuk vindt, kun je beter naar een ander paard kijken.

Verder denk ik inderdaad dat je beter naar het karakter van een paard en zijn mogelijkheden moet kijken dan echt aan een ras vast te houden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:21

Ik ben helemaal fan van fjorden. Heb er zelf eentje, maar ken ook andere fjorden. Ze zijn idd allemaal wel heel verschillend, maar over het algemeen vind ik ze allemaal vrij nuchter en ontzettend lief.

[PP] [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Dit verklaart toch wel een heleboel :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:35

Op de manege waar ik help staan ook een paar fjorden, maar qua karakter echt niet met elkaar te vergelijken. De een is heel meewerkend, de ander is stoïcijns, de laatste is een tank die gewoon gáát (richting wei) of je het daar nou mee eens bent of niet. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze tijdens het werk netjes meedenken en bomproof zijn, maar hun eigen plan trekken als je meer van ze vraagt dan dat hun lijf aankan.

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:37

Ik heb enkele fjorden gereden en ik vond bij allemaal toch wel de eigenwijsheid een nadeel. Ik heb een paard nodig met een meer meewerkend karakter zeg maar.
Nou is dat iets persoonlijks want dit zal niet elke fjord zo sterk hebben denk ik en er zijn heel veel mensen die dat eigenzinnige juist heel leuk vinden.
Goed oriënteren en verschillende paarden gaan bekijken:)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:39

Ik ken ze ook primair als eigenwijs. Persoonlijk vind ik ze ook nog iets eigengereider dan haflingers - die er toch ook wel om bekend staan. Je houdt daarvan of niet. Ik heb een haflinger en ben gék op haar eigen mening. Maar veel mensen vinden dat echt niet grappig ;) Je moet denk ik voor jezelf nagaan of je kunt leven met een paard dat niet altijd zomaar doet wat jij zegt, maar zelf ook kan nadenken. En fysiek sterk genoeg is om dat in het ergste geval ook best een beetje door te drammen.
Ik denk wel dat ze - kort door de bocht - iets nuchterder zijn dan de toch steeds sportiever wordende haflinger. Wat meer bomproof. Maar dat is globaal, ieder paard is toch een individu.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:46

Tja het ligt helemaal aan het karakter van het paard ook denk ik..
Ik lees hier dat fjorden eigenwijs zijn.. Maar ik ken een fjord die is heel makkelijk en meewerkend en veel rustiger dan mijn haflinger. Het zijn vaak (net als andere koudbloeden) wel sterke paarden. Sterk als in ze mankeren niet snel wat en ook sterk fysiek waardoor je soms wat meer kracht moet zetten om ze tegen te houden bijvoorbeeld.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

L_iek
Berichten: 9704
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:46

Ook ik heb een fjord. Een schat van een dier, heeft in zijn hele leven nog nooit gebeten of getrapt of wat dan ook. Wel is hij echt een clown, eigenwijs en heeft hij geen geduld. Hij wordt dan zo afschuwelijk sterk maar ik lach er maar om.

Staar je niet blind op alleen het fjordenras. Ga lekker rond kijken en zoek iets wat bij jou past en wie weet is dit toch een fjord!

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:07

Dat eigenwijze herken ik dan weer niet zo, ik vind fjorden over het algemeen een stuk meegaander dan bijvoorbeeld een haflinger.
Het enige nadeel van fjorden is dat je wat harder moet werken als je dressuur- of springambities hebt. Heel veel verder dan het Z komen zal je toch meer moeite kosten dan met een gemiddeld sportpaard.
Verder geen nadelen aan fjorden. Ze zijn oersterk, worden meestal gezond oud, zijn ontzettend veelzijdig, intelligent en lief.

Edit: typo

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:59

Dat eigenwijze verschilt volgens mij gewoon per paard.
Die van mij is echt heel erg meewerkend, tijdens het werk zelden eigenwijs en wanneer hij wel eigenwijs is, is dat bijna altijd met een reden (hij durft iets niet, is gestrest of heeft pijn bijvoorbeeld). Er is 9 van de 10 keer iets wat hij echt eng vindt (extreme schijterd).
Bijna alle fjorden waar ik wat mee gedaan heb waren ontzettend lief en meewerkend. Heb ooit als 10-jarig meisje alleen een buitenritje (stap, draf, galop) gemaakt op de toen 25 jarige fjord van mijn moeder, beest heeft geen stap verkeerd gezet, was heel lief en voorzichtig.
En er zitten zeker wel flink koppige exemplaren tussen hoor, maar dat is bij alle rassen zo. Eigenwijsheid moet je echt per paard bekijken

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is de stokmaat, ik ben 1,90 dus over het algemeen zijn er niet veel fjorden waar ik mezelf op vind passen. Op die van mezelf vind ik het net kunnen, maar die is 1,57 (als het niet meer is intussen) dus niet heel erg representatief _O- .

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:05

Daantje_1996 schreef:
Dat eigenwijze verschilt volgens mij gewoon per paard.
Die van mij is echt heel erg meewerkend, tijdens het werk zelden eigenwijs en wanneer hij wel eigenwijs is, is dat bijna altijd met een reden (hij durft iets niet, is gestrest of heeft pijn bijvoorbeeld). Er is 9 van de 10 keer iets wat hij echt eng vindt (extreme schijterd).
Bijna alle fjorden waar ik wat mee gedaan heb waren ontzettend lief en meewerkend. Heb ooit als 10-jarig meisje alleen een buitenritje (stap, draf, galop) gemaakt op de toen 25 jarige fjord van mijn moeder, beest heeft geen stap verkeerd gezet, was heel lief en voorzichtig.
En er zitten zeker wel flink koppige exemplaren tussen hoor, maar dat is bij alle rassen zo. Eigenwijsheid moet je echt per paard bekijken

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is de stokmaat, ik ben 1,90 dus over het algemeen zijn er niet veel fjorden waar ik mezelf op vind passen. Op die van mezelf vind ik het net kunnen, maar die is 1,57 (als het niet meer is intussen) dus niet heel erg representatief _O- .


Gaaf dat je er dan toch een hebt kunnen vinden die past voor jou!
Mijn haf is 1,49m, ik 1,75m en dat gaat voor mijn gevoel ook net. Maar ik ben nou eenmaal 'ponyruiter', zo'n kasteel van 1,70m kwpn past mij gewoon niet :)

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:06

Hier op de manege (voor ruiters met beperking) twee Fjorden staan, en het is zo verschillend hoe ze allebei zijn. Wat wel echt voor allebei geldt is dat ze een enorme drive hebben om te eten, en dat ze dan graag doordrammen naar stal of wei toe.
De ene doet dit eigenlijk bij iedereen, de andere is afhankelijk van wie er bij loopt.
Kleine kindjes is die doodbraaf mee, dan loopt die in hun tempo, als ze erop zitten loopt die uit zichzelf de slalom. Worden ruiters wat handiger qua rijden, dan wordt hij wat eigenwijzer. Af en toe rechts als ze links willen. Maar dan wel zo dat als er gegaloppeerd wordt en de ruiter begint te glijden dan staat die stil. Het is een fantastische dressuurpony, maar om dat eruit te rijden moet je wel van goede huize komen, want hij is liever lui dan moe :Y) Wel ontzettend mensgericht.
De andere is ook heel afhankelijk van wie rijdt. Bij jonge of onervaren ruiters is ze rustig, zet je er een ervaren ruiter op dan gaat de turbo aan :)

Ik ben dus helemaal gek op dit ras, want ze zijn zo braaf als het echt moet, en toch hebben ze bij goede ruiters duidelijke meningen.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:20

Grappig om al die ervaringen te lezen.

Mijn ouders hebben 22 jaar een fjord gehad waar ik mee ben opgegroeid, deze was zo heet in het werk..wilde altijd lopen en "overliep" zichzelf ook.
Daarnaast ging hij er met iedereen vandoor in het bos haha (oke om eerlijk te zijn was ie ook niet echt goed getraind)
Mijn eerste dressuurwedstrijden gingen de hele proef in galop (10 jr oud ik) en op de hei gallopeerde hij alle kwpn'ers er uit qua snelheid. (en ja, ook ineens linksaf slaan in rengalop was favoriet)
Maar je kon er alles mee, springen, carnaval, mennen, door het centrum etc.

Hij bokte 1x per jaar in het voorjaar en er zat geen kwaad in verder, alleen wel een heleboel ondeugendheid. (wat ik erg grappig vond, anderen soms wat minder)
Ook heb ik nooit eerder een paard gezien die zo beschermend was, hij beschermde mij als kind voor andere paarden en ook voor andere mensen die bedreigend overkwamen, dus enorm moedig.

Echt een uniek dier waar ik vooral van geleerd heb om op/ mee door te zetten. Maar goed, iedere fjord is anders natuurlijk qua karakter. Ik vindt het in ieder geval leuke paarden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:31

Ik heb ook een fjord, een hele brave met af en toe in de bak een eigen mening maar heel mild.
Ze past zich aan aan wie erop zit, is bij mijn dochter heel voorzichtig
Past zich ook perfect aan aan het paard waar we samen mee buiten gaan rijden.
Is heel lief in de omgang .

Ik denk dat als je een fjord loopt je een beetje humor moet hebben om om te gaan met hun karakter.

Verser erg veelzijdig, makkelijk in onderhoud ( sober) en persoonlijk vind ik ze erg mooi

Succes met je keuze

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:24

Skippy01 schreef:
Daantje_1996 schreef:
...


Gaaf dat je er dan toch een hebt kunnen vinden die past voor jou!
Mijn haf is 1,49m, ik 1,75m en dat gaat voor mijn gevoel ook net. Maar ik ben nou eenmaal 'ponyruiter', zo'n kasteel van 1,70m kwpn past mij gewoon niet :)


Herkenbaar! Ik zou echt heel graag 20 cm korter zijn zodat ik ook nog op (grote) pony's zou kunnen rijden, vind pony's over het algemeen veel leuker! Ik kan op zich ook prima met grotere paarden overweg hoor, maar vind pony's veel fijner
Huidige fjord was echt een mazzeltje, hebben hem in eerste instantie niet gekocht om zijn maat (we dachten eerst ook dat hij "maar" 1,53 was), we zijn uiteindelijk gewoon allebei wat groter geworden dan verwacht :=

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:37

Elisa2 schreef:
Mijn ouders hebben 22 jaar een fjord gehad waar ik mee ben opgegroeid, deze was zo heet in het werk..wilde altijd lopen en "overliep" zichzelf ook.
Daarnaast ging hij er met iedereen vandoor in het bos haha (oke om eerlijk te zijn was ie ook niet echt goed getraind)
Mijn eerste dressuurwedstrijden gingen de hele proef in galop (10 jr oud ik) en op de hei gallopeerde hij alle kwpn'ers er uit qua snelheid. (en ja, ook ineens linksaf slaan in rengalop was favoriet)
Maar je kon er alles mee, springen, carnaval, mennen, door het centrum etc.


Alsof je die van mij beschrijft :')
Tor is bijna 21, maar nog steeds super snel en eigenwijs.
De buitenrit doet hij het liefst in rengalop zodat hij terug naar zijn eten kan.
Zet er een klein kind of onervaren volwassene op en hij is lief, voorzichtig en heel rustig.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

Wat ik bij mijn fjord voornamelijk merk is dat ie niet alleen eigenwijs is, maar ook enorm slim. En daar zit de uitdaging. Zo lang ik hem goed bezig en wakker hou en voldoende afwisseling biedt is hij echt super werkwillig, kan ie ooit zelfs behoorlijk heet worden in zn werk. Als hij zich echter gaat vervelen kan ie echt super tegendraads worden, en verdwijnt vooral echt alle looplust.
Ook het ongeduldige herken ik heel goed. Stil staan is absoluut niet meneers favoriete bezigheid. Aan de andere kant is het wel echt een super lief, enorm vergevingsgezind dier met een hart van goud.
Het ‘sterkte’ herken ik ook niet per se. Meneer is fysiek best gevoelig, krijgt ook snel schuurplekjes van singel/dekjes etc

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Voor/nadelen aan fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:41

Als je zon mooie boog wilt is het goed bijhouden met knippen en oefenen. Sommige mensen denken dat het vanzelf zo groeit en blijft staan. :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers