Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 00:08

rtv oost
Overige
Ingezonden door JPitty

Een paard is vanmiddag in Daarlerveen met ruiter en al het kanaal ingesprongen, toen het ergens van schrok en in paniek raakte. De jonge vrouw die op het paard reed kwam met de schrik vrij. Het paard is door de hulpdiensten uit het water getakeld.

Het gebeurde ter hoogte van de Brugstraat. De moeder van de ruiter fietste naast het paard toen het gebeurde.

Er werden verschillende hulpdiensten opgeroepen om te helpen om het paard uit het water te krijgen. Zo waren er onder meer duikers om te assisteren. Ondertussen werd het paard aan de rand van het kanaal gerustgesteld door de eigenaar en iemand van de brandweer.

Nadat het paard uit het water was gehaald, bleef het dier even liggen maar kwam het al snel weer in de benen. Op het eerste gezicht lijkt het paard ongedeerd.


pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:33

:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:38

Jeetje, arm beest.. Goed gehandeld wel, pluimpje.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:47

Ach armr ziel!
Zal de ruiter geschrokken zijn ook.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:01

Brrr in het water terecht komen op zo'n koude dag :brr: Gelukkig zijn ze beiden niet gewond geraakt!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:48

Brrr koud inderdaad en wat een schrik!
Blij dat het goed afgelopen lijkt te zijn voor beiden.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:52

Brr dat was even en koude douche voor beiden. Gelukkig op het 1e oog geen gewonden!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:08

pien_2010 schreef:
:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.


Ik vind jouw opmerking dommer.
Als de ruiter dit voorzien had dan was ze natuurlijk nooit aan de rit begonnen.
Je weet niet war eraan vooraf is gegaan waardoor het paard schrok.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:10

Kelly_Taco schreef:
pien_2010 schreef:
:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.


Ik vind jouw opmerking dommer.
Als de ruiter dit voorzien had dan was ze natuurlijk nooit aan de rit begonnen.
Je weet niet war eraan vooraf is gegaan waardoor het paard schrok.


Ze bedoeld dat het dom is van het paard, niet van het baasje :) Volgens mij lees je het verkeerd.

Lijkt mij vreselijk om mee te maken! Arm dier. Die zal het koud gehad hebben zeg!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:20

Ik snap niet zo goed waarom ze niet vooraf het zadel afgehaald hebben? Moet toch enorm oncomfortabel zijn?

Verder goede actie van de brandweer. Ik zie gelukkig geen getrek aan de voorbenen.

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:58

pien_2010 schreef:
:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.

Dat was dus ook mijn eerste reactie; wat zijn paarden soms toch domme beesten: "Help ik vind dit eng! Laat ik het kanaal in springen, daar ben ik veilig!" :+

Gelukkig kwam iedereen met de schrik vrij. :(:)

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:15

Lente schreef:
pien_2010 schreef:
:(:) Jeetje wat een gedoe zeg. Hopelijk doet het beestje zoiets nooit meer want is wel heel dom
Hopelijk is hij met de schrik vrij gekomen.

Dat was dus ook mijn eerste reactie; wat zijn paarden soms toch domme beesten: "Help ik vind dit eng! Laat ik het kanaal in springen, daar ben ik veilig!" :+

Gelukkig kwam iedereen met de schrik vrij. :(:)



Denkt een paard ook helemaal niet, die denkt enkel "eng, wegspringen!" en houdt geen rekening met wat naast hem staat... uiteraard zijn er wel 'slimme' paarden die zich meer bewust zijn van hun voeten en hun omgeving, maar het blijven gewoon paarden he

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:22

Wat een top werk verrichten die mannen weer. En die brandweerman die vooraf in het gras ligt en het paard aait op zijn hoofd, petje af...

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:35

Ach gut, hopelijk maken ze het allebei goed na deze koude douche. :(:)
Ik vind het erg mooi te zien hoe ze het paard gerust stellen.

Hier eentje die 1 keer per ongeluk tegen hetgeen hij eng vond aan sprong (een skooter na een onoverzichtelijke bocht) sindsdien springt hij altijd de rechterberm in. Dus ik men gewoon over de weg en duik alleen de berm in als verkeer mij wil passeren, want mocht hij dan schrikken, dan heeft hij minstens één meter voordat hij in de sloot ligt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:37

Wat gaat de brandweer er fijn mee om.
Eerst al het geruststellen later het op de kant halen.
Dikke pluim voor hen zeg!!

En voor ruiter en paard wat een enorme pech.
Ik hoop dat ze beide er niets aan over houden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:51

He jakkes,heb het ook eens gehad zowel ruiter als paard vergeten dit avontuur echt niet!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:13

Die rand is wel echt hoog. Heel lastig om het paard er dan uit te krijgen. Complimenten voor de rust en aandacht voor het paard!

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:41

Gelukkig beide met de schrik vrijgekomen!
Het is erg jammer dat ze bij kanalen niet wat meer hellingen hier en daar maken, ook voor wild en andere dieren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:49

benangelique schreef:
Die rand is wel echt hoog. Heel lastig om het paard er dan uit te krijgen. Complimenten voor de rust en aandacht voor het paard!


Ik woon een kleine kilometer verderop aan hetzelfde kanaal. Een geluk bij een ongeluk is dat de eerste 2 meter niet diep is. Het water komt tot je middel maar daarna wordt het kanaal errug diep omdat er best wel grote scheepvaart doorgaat. Het is wel een lastige rand om er uit te komen maar raak je te water dan kun je in elk geval wel staan in het water zonder direct te verdrinken.

Ik weet niet hoe erg het paard geschrokken is maar als ik al langs de weg rijd met de paarden dan neem ik het fietspad aan de andere kant van de weg en eigenlijk nooit de smalle berm langs het water.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:59

Dat is dan zeker een geluk! Zwemmend in koud water was er absoluut meer haast bij geboden geweest

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:02

Peelie schreef:
Ik snap niet zo goed waarom ze niet vooraf het zadel afgehaald hebben? Moet toch enorm oncomfortabel zijn?

Verder goede actie van de brandweer. Ik zie gelukkig geen getrek aan de voorbenen.


Veel te gevaarlijk om in het water zo dichtbij te komen om het zadel af te kunnen doen. Als paard alsnog in paniek gaan trappelen kan de zwemmer geen kant op. Je ziet ook dat hij ruim om het paard heen zwemt met de banden om hem eruit te trekken.

Mooi rustig gedaan door de brandweer.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:23

Verdorie, gelukkig iedereen er goed vanf gekomen! Wat moet dat schrikken zijn zeg als je plots in het kanaal ligt! Dan mag je van geluk spreken dat je er zelf als ruiter ook nog vlot ben uit geraakt, want sommige kanaalwanden zijn ook geen lachtertje

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:26

Gelukkig iedereen weer veilig op het droge. Beestje zal wel een paar dagen spierpijn hebben. Fijn gehandeld van de brandweer idd.

Ben het wel eens met oa Pien; paarden kunnen zo ongelooflijk lomp zijn in hun reacties. Even nadenken over mogelijke gevolgen zit er niet bij nope we hupsen hysterisch rond en kijken achteraf wel of dat nu een goed idee was.
Vraag me altijd af of wilde/verwilderde paarden zich ook zo snel in de nesten werken vanwege een ritselend blaadje :+ .

Heb zelf ook zo'n muts hoor maar die krijgt gewoon op haar kop dat ze eens 2 seconden moet nadenken en als dat even niet wil dat ze dan maar gewoon nìet nadenkt en naar mij luistert.
Heeft ze door scha en schande wel al geleerd dat ik soms toch echt wel gelijk heb :') .
Als ik bvb duidelijk aangeef dat naar rechts springen vanwege eng spook links geen goed idee is want rechts staat een stroomdraadje en ze tòch naar rechts springt moet ze ook niet miepen dat ze een tik van de draad krijgt :P .

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:31

Citaat:
Vraag me altijd af of wilde/verwilderde paarden zich ook zo snel in de nesten werken vanwege een ritselend blaadje :+ .

Die selecteren zich zelf wel en krijgen geen nakomelingen meer na zo'n domme actie.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard schrikt en springt met ruiter en al kanaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:48

Jeetje wat een naar ongeluk. Wat zullen ruiter en paard zijn geschrokken. Wel super werk van de brandweer!

Ik heb altijd geleerd dat bergpony's niet schrikken door opzij te springen maar eerder door bijvoorbeeld stok stijf stil te gaan staan. Opzij springen kon dan wel eens einde leven betekenen. Waar oude rassen die vooral op de steppes leefden juist wel opzij springen (slang ontwijken of zo?). Heb me er nooit in verdiept maar vond het altijd wel aannemelijk klinken.