Woonkamer indeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 21:04

Hi bokkers,

Wij willen binnenkort onze woonkamer opnieuw aanpakken. Nieuwe meubels, verven en de vloer.

Nu is onze woonkamer best klein. Daarom wil ik voordat ik begin eens gied nadenken over indeling. Ik ben heel benieuwd of jullie nog goede ruimte besparende ideeen hebben.

mijn man wil perse een rechthoekige 6 persoons tafel.
Mijn dochter van 1,5 jaar moet een speelplekje hebben

Ik plaats nog foto’s van de huidige indeling maar ben heel benieuwd naar jullie ideeën


Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:19

Is er onder de trap ruimte voor een speelhoekje? Ik zou denk ik tegen de muur van de keuken de eettafel neerzetten en dan de televisie aan de muur bij de trap, halverwege de kamer de bank met een salontafel en tegen de lange muur een kast of eventueel het speelhoekje als die niet onder de trap past.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:22

Speelhoekje onder de trap, de eettafel tegen de keukenmuur aan, of juist bij het raam. Afhankelijk of je juist bij raam wil zitten of niet. Hebben jullie radiatoren/openslaande deuren/ramen tot grond enz? En hebben jullie verder kasten oid?

Of nog beter muur met keuken/kamer eruit halen ahum

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 08:06

De muur van de keuken eruit hebben we aan gedacht. Maar we wonen hier waarschijnlijk nog 5 jaar en de muur zit vol electra.


Afbeelding

We hebben nu een bank die staat onder de 3 raampjes. In de winter draaien we hem zodat de radiator vrij komt. Wil een nieuwe kortere hoekbank aanschaffen


Afbeelding
Speelhoekje naast de kast onder de trap.


Afbeelding
Eet tafel


Ik denk dat ons grootste probleem is dat de meubels veel te groot zijn. Ik zou graag een 4 persoons tafel willen desnoods die ik kan uitschuiven. Alleen mijn man wil perse een grootte tafel.

Ook de dichte zwarte stoelen zou ik voor iets lichters willen vervangen.

Ik vind de huiskamer zo krap en rommelig.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:14

Grote meubels hoeft geen probleem te zijn, je hebt alleen denk ik te veel grote meubels. Die enorme tafel voor je bank bv :)
Ik zou met wat meer kleur gaan werken. Het is nu wel heel zwart/wit. Maar dat is ook weer smaak ;)

Wij hebben ook een kleine woonkamer, ik heb de bank wat kleiner en die in het 'midden' van de ruimte gezet met een kastje achter de bank. Zo heb ik geen tafel voor de bank en dat scheelt een boel ruimte. Al denk ik dat dat met jullie huis geen optie is gezien de vele ramen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:31

Ik ga mee met Machie, je hebt momenteel te veel grote meubels. Kies voor of een grote bank of voor een grote tafel.
Ik heb een kleine woonkamer (wij zijn met 2 personen) en heb gekozen voor enkel een 3 persoonsbank met een stoel (die dienst doet als hondenmand :+ ) en een kleine salontafel. Daarnaast hebben wij een grote 6 persoonstafel staan.

Ik heb hiervoor gekozen omdat wij normaal niet met veel mensen op de bank hoeven te zitten en als er bezoek komt vind ik het gezelliger zitten aan een tafel. Succes!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:05

Wordt de grote eettafel ook altijd gebruikt (doordat er bijv. altijd hobbyspullen op een deel staan?? ) Zo nee dan kun je denken aan een uitschuifbare tafel; normaal 4 persoons, maar uitgeschoven 6-persoons. Dat scheelt al snel een hoop zichtbare ruimte.
Verder kleinere/minder massief ogende meubels en lichtere kleuren.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:24

Misschien is het een idee om een eetbank te nemen en die tegen de muur te plaatsen van de keuken? Kunnen daar 3 personen naast elkaar zitten en aan de andere kant 3 stoelen? Scheelt je in iedergeval ruimte aan de achterzijde tegen de muur.

Willen jullie perse een hoekbank behouden? anders daar een mooie losse bank en een fijne stoel zodat het minder onbenullig oogt en dan i.p.v. 1 grote salon tafel twee kleinere zodat je ze gemakkelijk kunt verplaatsen? Lekker vloerkleed bij de zithoek zodat je straks lekkere warme voeten hebt en ziet er vaak gezellig uit zonder dat het rommelig wordt :)

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:36

Komen goede ideeen langs. Bedankt voor de tips!

Dit weekend een kleinere bank gekocht die hoog op de poten staat. Oogt al een stuk ruimtelijker.

Grote salon tafel is ook genomineerd om te verdwijnen. Nu nog een leuk klein tafeltje terug vinden. Helaas zijn die meestal rond en mijn man wil geen rond of hout.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:44

Is jullie ingang naar de keuken nou via de hal?

Lastige ruimte qua indeling zeg. Ik vind het zelf echt heel erg zonde dat die bank voor die lange ramen staat, zou die zelf open willen houden. Maar dan hou je niet echt veel plek over, behalve tegen de wand van de keuken aan en dat zou nou ook weer niet mijn keuze voor een bank zijn.. Wellicht een rechte driezitter met losse stoelen/fauteulls?

Edit: Oh, lees net dat er een nieuwe bank is gekocht, dus dan heb je nog niks eraan _O-.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:03

Dyanne_z schreef:
Komen goede ideeen langs. Bedankt voor de tips!

Dit weekend een kleinere bank gekocht die hoog op de poten staat. Oogt al een stuk ruimtelijker.

Grote salon tafel is ook genomineerd om te verdwijnen. Nu nog een leuk klein tafeltje terug vinden. Helaas zijn die meestal rond en mijn man wil geen rond of hout.


ik heb deze in het wit, vind hem erg fijn!

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80215332/

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:22

En als je nou alleen een gat in de muur naar de keuken maakt? Oogt veel ruimtelijker al! En je eettafel een kwartslag draaien? Scheelt misschien ook al erg veel.

Een andere/kleinere bank zal inderdaad veel schelen! Is dat nog steeds een hoekbank? Zou de bank ook tegen de andere muur kunnen (dus onder de trap)?

In de LACK serie van Ikea heb je ene hele hoop verschillende formaten tafeltjes. Van klein en vierkant (55x55cm) tot heel groot!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Woonkamer indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:50

Kan je de bank niet zetten met de rug tegen muur van de 'hal' zetten? Eettafel 90 graden draaien en speelhoekje in de hoek waar nu de bank staat.