Voornaam veranderen, ervaring, kosten etc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Voornaam veranderen, ervaring, kosten etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 10:14

Ik wil al jaaren mijn voornaam laten veranderen. In de naam waarvan iedereen mij al kent aangezien ik de oude naam nooit meer noem en ook nooit meer zal noemen.

Uiteraard heb ik er een rede voor. Voormij zal het echt een enorme last van mijn schouders zijn als mijn huidge naam officieel gaat worden.

Nu ben ik heel benieuwt wie het heeft gedaan, hoe verliep het, wat waren uiteindlijk de kosten en waar moet je op letten

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Voornaam veranderen, ervaring, kosten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:18

Ik weet in ieder geval dat een wijziging van de voornaam via de rechtbank moet lopen (met een advocaat).

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:19


Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:20

Als kind heb ik mn achternaam laten wijzigen. Ik weet dat mijn moeder toestemming nodig had van mijn vader (en die wilde hij niet geven, ik had toen immers zijn achternaam) en er is een rechtszaak om, geweest die mijn moeder won (en ik ook een beetje want wilde graag mn moeder haar naam).
Uiteindelijk verzoek tot wijziging ingediend en een bedrag betaald. En toen kregen we een brief in naam der koningin dat het goedgekeurd was. En toen een kwestie van alle belangrijke instanties bellen en langsgaan met de brief en overal de naam laten wijzigen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 10:20

Snorlex schreef:
Ik weet in ieder geval dat een wijziging van de voornaam via de rechtbank moet lopen (met een advocaat).

Dat had ik mij ook laten vertellen idd. Het is best een proces vandaar dat ik wat ervaringen wil inwinnen

Ik ben trouwens wel volwassen dus goedkeuring beide ouders niet nodig, ze staan er wel achter

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:27

Geen persoonlijke ervaring, maar ik heb een aantal verzoeken geschreven voor een voornaamswijziging (werkte op een advocatenkantoor).

Je moet je verzoek indienen bij de rechtbank en hier heb je een advocaat voor nodig. De kosten hangen dus van vele omstandigheden af. Onder andere van je vermogen en inkomsten. Indien je onder een bepaald bedrag verdient, kan je misschien recht op gefinancierde rechtsbijstand. Je hoeft dan slleen een eigen bijdrage te betalen. (Die je onder bepaalde omstandigheden kan terigkrijgen van de gemeente via bijz. bijstand. Maar verdien je vokdoende, dan kunnen de advocaatkosten hoog oplopen.
Daarnaast moet je een goede reden hebben voor de wijziging. Als het een heel goede rede is, zal er misschien ook weer minder werk in zitten, waardoor de kosten weer lager kunnen zijn. Ik zou zeggen, informeer eens bij een advocaat. Soms hebben ze het eerste spreekuur gratis.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Voornaam veranderen, ervaring, kosten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:10

Ik heb het proces eens voorbereid met een cliënt die van geslacht dus naam wilde veranderen. Let goed op de gevolgen die het heeft qua papieren en registraties, ook al je diploma's, certificaten etc moeten gewijzigd worden in een variant met je nieuwe naam maar wel weer op de officiële manier. In geval van cliënt was dit niet mogelijk omdat de onderwijsinstelling niet meer bestond en er geen vervangende was die het correct uit kon en wilde voeren.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Voornaam veranderen, ervaring, kosten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:15

Ik heb mijn achternaam laten veranderen maar heb nooit mijn diploma's aan laten passen. Ik heb de brief erbij van de koningin waarop staat dat mijn naam veranderd is. Dat is altijd voldoende geweest.