In tweestrijd met mezelf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 00:04

Zoals de titel beschrijft zit ik momenteel behoorlijk in de knoop met mezelf en ik hoop hiermee wat tips en advies te krijgen om weer wat rust in mijn hoofd te brengen.

De laatste 10 jaar heb ik non stop op een mentale achtbaan gezeten. Bedrogen en besodemieterd door mijn ex maar daarna mijn leven opgepakt en verder gegaan. Toch hulp gezocht destijds omdat het een behoorlijke aanslag was op mijn zelf vertrouwen en ik tegelijk de diagnose ME kreeg oftoewel CVS (chronische vermoeidheid syndroom)

Ik heb me mede door vrienden steeds overal doorheen kunnen boksen en zelfs een periode gehad dat ik sterk bij mijn eigen gevoel bleef en hiervan ook goed energie kreeg.

Nu merk ik dat ik elke dag tegen mezelf aan loop zowel lichamelijk als mentaal en dit is voor mijn een gevaarlijke situatie. Door de drukte in mijn hoofd kan ik mezelf niet de rust gunnen om wat afstand te doen en even “me time” in te lassen waardoor mijn lichaam overuren draait en op sommige momenten “zelf” uitschakelt. Daarna volgt een aanval gepaard met spier trillingen en bewustzijn verlies. Dit is al enige tijd geleden maar ik merk door de drukte in mijn hoofd dat dit op de loer ligt en ik wil er echt alles aan doen dit te verkomen.
Om tot rust te komen was ik altijd graag bezig met het maken van foto boeken en kon mezelf hier erg mee vermaken maar nu wordt ik er juist heel onrustig door want dan kan ik teveel stil staan bij mijn gedachtes.

Naar de paarden gaan is nu ook weer een drempel geworden terwijl ze alles voor me zijn maar het feit dat ik zoveel met ze wil doen en de lage energie gehalte maakt het erg frustrerend. Ook reageren ze erg op mijn stemming wat dus averechts werkt want als ik er heen ga om
Ontspanning te zoeken dan kom
Ik kats overspannen terug omdat ik alle hoeken van de bak te zien kreeg.

Slapen is een krem altijd geweest zelfs met medicatie red ik niet meer als 4-5 uur per nacht. Hier dus ook door het pieker probleem.

Ik sport graag alleen door de extreme vermoeidheid is het lastig want ik wil niet in de sportschool knock-out gaan.

Momenteel is mijn mobiel mijn beste vriend wat ik eigenlijk echt verschrikkelijk vind maar dan doe ik alles behalve stil staan bij mijn emoties die zich in mijn hoofd afspelen. Ik zit op bokt, fb, Divoza, alles tegelijk. Zelfs met dot topic heb ik jet idee dat ik van het ene naar het andere vlieg.

Ik begonnen met een bepaalde diet die voor meer energie zou zorgen en hopelijk kan ik dan wat meer sporten maar ook dit brengt weer druk met zich mee.

Ik heb een aantal lessen paardencoaching gevolgd waar ik veel baat bij had maar zelfs dat brengt een hele lading stress met zich mee.

Ik heb nu een punt bereikt dat als ik in de auto zit op weg naar stal/winkel enz ik bijna een uur lang twijfel om het te doen en echt overstuur raak omdat ik niet wil ...

Ik wil gewoon graag wat minder onrust in Mn hoofd en niet zoals nu op bed dat het gewoon bonkt van alles wat het aan het verwerken is ...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*


Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 01:30

Ik zou je aanraden te starten met mediteren volgens de Zen methode: https://www.zen.nl
Heb zelf een zomercursus gedaan en het heeft me echt heel veel geholpen. Beter slapen en je neemt makkelijker afstand van dingen in je hoofd.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:48

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam..meditatie.

Ik heb zelf heel veel baat bij Tai Chi (meditatie in beweging) voor rust in mijn hoofd en beter slapen.

Daarnaast vraag ik me af of de emoties die zich in je hoofd afspelen er wel mogen "zijn"? of ben je heel hard je best aan het doen om ze niet te voelen/ te doen alsof ze er niet zijn?

De paarden "spiegelen" inderdaad..maar je hoeft niks met ze te doen, beetje aandacht geven en borstelen kan ook genoeg zijn als je niet lekker in je vel zit en geeft je toch ontspanning als het goed is.

Als je in de auto zit en je twijfelt om naar stal/ de winkel te gaan..wat maakt dat je twijfelt en niet wilt? wat vertelt dat stemmetje dat het niet wilt?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 09:17

Ik ga even wat informatie zoeken daarover.

Het is vooral de drempel om ergens heen te gaan als ik in de auto zit krijg ik zn sterk gevoel van oververmoeidheid en ook een soort van paniek.

Ik ben idd heel goed in het wegstoppen van dingen vooral niet te lang bij stil staan want dan gaat het mis. Wordt ook wel bemoedigd in mijn omgeving praten over gevoel dat hoort niet.

Ook al hulp gehad daarvoor en ik merk dat ik dan een gevoel van boosheid krijg en wil dat ze mij met rust laten alsof er een soort afweer systeem getriggerd wordt.

Het pieker probleem is vrij complex daar ben ik me ook van bewust maar tot nu toe geen passende hulp gekregen om dit aan te gaan.

Het begint met iets heel onschuldigs als ik op bed lig. Ik denk dan morgen naar stal leuk ga ik rijden maar wat als ze moeilijk doet dus longeren, maar stel ze loopt kreupel, dan moet ik de dierenarts bellen, en als het niet meer goed komt? Kan ik dr nog naar de kliniek brengen of moet het ter plekken dan moet ik de rendac bellen dan ligt ze daar dood.... en dan dus helemaal in paniek ....
Ik kan dus letterlijk van een mug een stel olifanten maken.

Zo begint mijn hoofd al bij het opstaan met een heel lijstje wat ik MOET doen en dan wordt ik al onrustig en heb ik vaak last van migraine. Ik begin me weer afhankelijk te voelen naar anderen omdat als ik bij “bekenden” ben houdt ik mezelf bezig dus vind ik het leuk om naar stal te gaan of iets te gaan doen maar ben ik alleen dan komt alles op me af.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:28

Ik begrijp het, dat afweersysteem wat er getriggerd wordt is "weerstand" dat betekent meestal dat men op de goede plek bezig is. Mijn ervaring is dat die "weerstand" iets is waar je doorheen moet om bij de achterliggende blokkade te komen.

Het lijkt mij alsof je heel erg in je hoofd zit en niet bij je gevoel (kan/durft) te komen. Je hebt ook een meditatie app Bodyscan heet deze, dat helpt je om je lijf te gaan leren voelen.

Ik zou zeggen dat het juist belangrijk is om het "mis" te laten gaan, de paniek komt voort uit controle willen houden om maar vooral niets te voelen en niets er te laten zijn.
Maar zeg tegen jezelf eens dat alles wat er is goed is, iedere emotie is goed, ieder gevoel is goed, iedere gedachte is goed. Door dat alleen al te gaan accepteren en het er te laten zijn krijg je al meer rust.
Dit zeg ik nu heel makkelijk, maar ik denk dat er een "overlevingsmechanisme" aan het werk is bij jou en dat prof hulp hierbij ook belangrijk is. Maar dan geen "praat" therapie want dan ga je weer in je hoofd..maar therapie die erop gericht is om je weer in contact te brengen met je gevoel en je lichaam. Lichaamsgerichte therapie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:53

Huisarts bellen en opnieuw een professioneel iemand zoeken die je kan helpen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:53

Eerst een knuffel :(:) ik denk dat het goed is om terug te gaan naar de huisarts of naar je vorige behandelaar. Het klinkt als een terugval waarbij je professionele hulp nodig hebt.
Mediteren is super maar ook wel heel moeilijk nu denk ik, omdat je je gedachten niet kunt stoppen.
Als sporten niet gaat kun je dan wel een eindje wandelen? Misschien werkt zo'n routine wel voor je.
Kleine stapjes die makkelijk haalbaar zijn.
Ik las allebei je topics uit je profiel; misschien moet je vooral die eerste zelf nog maar eens bekijken <3 je hebt al zoveel bereikt.
Alleen naar je paardjes gaan en misschien daarmee wandelen of even borstelen.
Geen eisen stellen van te voren,Go with the flow.
En zoek vooral hulp erbij, dit is echt wel complex.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 11:17

In het verleden emdr gehad en cognitieve gedrags therapie maar deze werkte helaas averechts aangezien het lichamelijke reactie gaf in de vorm van aanvallen en ik daardoor alleen nog meer in weerstand ging.

Ik merk ook dat het zover gaat dat ik ook niet weet wat ik moet doen... Ik ga de honden uitlaten en sta dan ok sleutels telefoon enz loop buiten en denk ik weet zeker dat ik iets vergeet en ja hoor de honden mss? Klinkt heel grappig maar moet echt alles opschrijven want ik weet het anders echt niet meer.
Ook merk ik dat begrip ver te zoeken is (op een paar goede vriendinnen na) als ik aangeef dat ik “moe” ben krijg ik meteen ja dat heb ik ook! Terwijl ik bij het woord moe een hele andere belading heb dan de meeste. Moe van het constante gevecht in Mn hoofd moe omdat elke spier in mijn lijf zeer doet dag in dag uit moe omdat ik slecht slaap moe omdat ik anders ben... dus vaak als iemand vraagt hoe is het? Ja goed hoor. Maar ja snap het ook wel mijn lichamelijke struggels zie je ook niet aan de buitenkant dus ja hoe zouden ze het begrijpen.

Ik zou het heerlijk vinden om met een goed boek lekker in bad te kunnen liggen of echt op de bank heerlijk Netflix kunnen kijken zonder Mn telefoon erbij te pakken puur omdat ik niet stil kan zitten...

Justkid dankjewel het is wel zo ik heb ook veel bereikt en ben ook super trots. Als ik me zo voel als nu kan ik met mijn Merrie echt Niks doen die spiegelt dit zo erg dat ze dan staat te steigeren op de poetsplaats aan de andere kant een goede bewust wording dat ik even 2 stappen terug moet doen en rustig moet worden. Met mijn jonkie durf ik dan ook weinig te doen omdat ik bang ben dat mijn energie dan dingen kapot maakt aan de vertrouwen die ik heb opgebouwd. Het is een soort van cirkel waar ik dan in terecht kom van mijn paarden zijn mijn ontspanning maar wat als mijn energie juist zorgt dat hun gespannen worden dan wordt het dus frustratie ...

Ik denk dat ik morgen maar weer eens een berichtje stuur richting mijn paardencoach en uitleg dat de drempel weer hoog ligt ...
Huisarts is een dingetje omdat mijn eigen huisarts met verlof is en de andere een ouderwetse huisarts is die ook zoiets heeft van wat je aan de buitenkant niet ziet is er niet.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:31

Het eerste waar ik ook aan dacht is mediteren, ik doe dat met een app op mijn telefoon genaamd Headspace. En ik zou ook terug een afspraak maken bij de huisart.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:35

Lijkt een beetje alsof ik het een jaar geleden geschreven heb dit :o

Heb zelf ook ME, daarbij ADD en nog wel wat meer.
Ik kan je toch aanraden een andere psycholoog te proberen. Dat die ene niet werkte wil niet zeggen dat het helemaal afgeschreven is. Zoals je nu door gaat houd je het ook niet lang uit :(:)

Annick75

Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:47

Je zou ook eens kunnen informeren naar een revalidatieprogramma. Er zijn inmiddels verschillende revalidatiecentra die een programma voor CVS/ME aanbieden. Zo'n programma zal absoluut pittig zijn, maar je gaat dan met een multidisciplinair team aan de slag om zowel je lichamelijke en geestelijke belastbaarheid te vergroten. Vaak een team van o.a. revalidatie arts, fysio, ergotherapeut, psycholoog en/of maatschappelijk werk.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:48

candalisa schreef:
Het is vooral de drempel om ergens heen te gaan als ik in de auto zit krijg ik zn sterk gevoel van oververmoeidheid en ook een soort van paniek.

Ik ben idd heel goed in het wegstoppen van dingen vooral niet te lang bij stil staan want dan gaat het mis. Wordt ook wel bemoedigd in mijn omgeving praten over gevoel dat hoort niet.

Ook al hulp gehad daarvoor en ik merk dat ik dan een gevoel van boosheid krijg en wil dat ze mij met rust laten alsof er een soort afweer systeem getriggerd wordt.

Het pieker probleem is vrij complex daar ben ik me ook van bewust maar tot nu toe geen passende hulp gekregen om dit aan te gaan.


Eerst even over piekeren : in yoga wordt gezegd dat dit gewoon is wat een vermoeide 'mind' doet.

Dus geen cognitieve gedragstherapie en voorzichtig met meditatie!
Ik grijp op die momenten naar brain sync
[(er zijn andere merken ook), ik heb cd's en je kunt mp3 downloaden]
een combinatie van geleide meditatie (= iemand vertelt een fijn verhaal met een lieve stem over naar binnen gaan of uitrusten oid)
en op de achtergrond hoor je 'binaural' muziek (= je ene oor krijgt net iets anders te horen dan je andere oor) met als effect dat je hersenen reageren buiten je wil om.
Op die manier kun je ontspannen (alfa goven) of mediteren (theta waves).
Concreet: je zit of ligt, koptelefoon op, en je hoeft niet eens actief te luisteren of op te letten.
(Als je googlet op guided meditation en alpha waves krijg je vast veel hits.)

En : harde biologie : in termen van het verstoken van zuurstof en glucose is ons brein een energievreter.
Piekeren zou dus ten dele een kwestie van CVS kunnen zijn.
...en zo te lezen nog forse angst erbij ook:
Citaat:
Het begint met iets heel onschuldigs als ik op bed lig. Ik denk dan morgen naar stal leuk ga ik rijden maar wat als ze moeilijk doet dus longeren, maar stel ze loopt kreupel, dan moet ik de dierenarts bellen, en als het niet meer goed komt? Kan ik dr nog naar de kliniek brengen of moet het ter plekken dan moet ik de rendac bellen dan ligt ze daar dood.... en dan dus helemaal in paniek ....
:(:)
en die paniek kost per definitie weer bakken energie, wat je dus niet hebt - de Duitsers noemen de vicieuze cirkel de Teufelskreis.

En die paniek is ook wel weer weg te krijgen, maar dan met een techniek zoals emdr, paniek is noch een cognitief iets noch gedrag. (Op Wikipedia staat wel een goed artikel over emdr.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:02

EMDR kan goed werken, maar werkt niet voor iedereen..

Wat mij "triggert" is de lichamelijke reactie en aanvallen die volgen op de weerstand. Daar zit duidelijk iets..en wat in mij op komt qua therapie is Somatic Experience. Omdat dat vanuit het lichaam werkt.

Ik weet ook wel dat je van niet/ slecht slapen ook echt geestelijk van het padje kunt raken..zeker ook met wisselde cortisol levels erbij.

Het lastige is, wat voor de een werkt hoeft niet perse ook voor de ander zo te werken. Het is belangrijk voor jou om te kijken wat bij jou past. Maar ik denk wel dat het erg belangrijk is om aan de bel te trekken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 22:06

Janneke bedankt voor je uitleg ik heb de app gedownload en ga het straks op bed even uitproberen.
Wat je zegt klopt ik kom in een cirkel terecht waar ik dus mezelf voor wil behoeden = niet nadenken = niet voelen ben zo op want het vechten hiertegen vergt ook energie ...

Elisa ja klopt ook daarom heb ik ook medicijnen gekregen maar waar het voor de ene gebruikt wordt als narcose middel reageer ik er amper op. Ik heb een tijd zover doorgelopen dat ik door de aanvallen Mn rijbewijs kwijt was daarom is rust zo belangrijk ...

Verder vandaag een hele slechte dag gehad waardoor ik nu helemaal kapot ben... zit de minuten af te tellen dat ik naar bed kan probeer niet eerder als kwart over 10 omdat ik anders weer Mn ritme verschuif

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 22:29

Laatste week een beetje wisselend toch een aantal keer van mijn paardjes genoten... wel nog veel onrust ... ik heb wel vanmiddag een vakantie geboekt voor 4 dagen eind van de maand. Kijk er erg naar uit hopelijk heeft het wat energie!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: In tweestrijd met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 20:56

Afgelopen week afspraak bij de huisarts gehad weer een inval arts ... besproken dat alles momenteel overweldigend is en ik door de bomen het bos niet meer zie en lichamelijk er zwaar op achteruit ga. Ik kreeg eigenlijk alleen te horen dat dit bij de weers verandering paste %) voelde me dus totaal niet serieus genomen ...
Heb wel wat verschillende Apps gedownload maar meeste zijn maar proef periodes maar probeer het toch. Vandaag de hele dag gehangen en een beetje geslapen ik kan echt niet wachten tot de vakantie.

Wel een super ervaring gehad wat weer positief energie gegeven heeft! 2 jaar geleden had ik mijn hengstje verkocht omdat ik mijn 2de veulentje gehouden hebt. Hij ging toen naar de andere kant van het land en ze waren er gek mee. Vorige maand kreeg ik echter te horen dat hij verkocht was en bij een stal bij mij weer in de buurt stond. Hier wordt hij verder opgeleid en weer verkocht maar ben hem even op gaan zoeken en ik mocht mijn gewonnen les op hem rijden! Wat een super gevoel mijn eigen gefokte veulen!
Mijn lijf heeft wel flink geprotesteerd maar ik hou mijn geluks momentje even vast!

Afbeelding

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie