Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:01

Ik heb weer eens iets wat niet vaak voorkomt :+

Al enige tijd na bijvoorbeeld een feestje wat pijn op mijn borst. Om (o.a.) die reden ook gestopt met roken. Helaas werd het daarna alleen maar erger met ook periodes van benauwdheid erbij. Terugkijkend ben ik al wel een jaar met periodes (vaak ´aanvallen´ van een uurtje of wat) benauwd geweest. Met name in rust.
2 maanden geleden begon de pijn op de borst dusdanige vormen aan te nemen, gecombineerd met pijn richting mijn sleutelbenen, schouders, hals en rug, dat ik het erg in de gaten ben gaan houden en een maand geleden naar de huisarts ben gegaan. Wederom met name in rust. Bij hardlopen geen extra klachten, sterker nog, het lijkt af te nemen bij beweging.
Longfoto = geen afwijkingen. Hart denkt de arts vooralsnog niet aan.
Conclusie was dan ook: slokdarmverkramping. Dus 2 weken op de pantoprazol en dan eens kijken wat er gebeurd.
Nu ben ik al behoorlijk bekend met reflux, maagzuur en allerlei maagklachten meer dus ik heb mooi een doosje extra meegenomen.
Dat bleek maar goed ook want klachten namen fors af (een paar dagen helemaal weggeweest), tot vorige week.
Sommige dagen nam ik 2 ipv 1 pillen (20mg) omdat de klachten wat heftiger leken te worden weer.
Woensdag ben ik mijn ochtend dosering vergeten en welja, halverwege de dag: pijn op mijn borst.
Vanochtend dus weer naar de huisarts geweest en het plan is nu: onderzoek naar maagbacterie, komt hier niets uit dan door naar MDL arts.
Ik voel natuurlijk inmiddels ook alles en vind het dan ook lastig te zeggen wat precies waarbij hoort.
Zo heb ik ook pijn in echt mijn rib links op het moment bij inademen. Toeval? Tjah, ik denk het wel maar ja.

Korte voorgeschiedenis, als baby heb ik een darminvaginatie gehad, hierdoor een middenrifbreuk en een slokdarmontsteking waardoor het klepje wat mijn slokdarm afsluit kapot is gegaan.


Wie heeft er ervaring met bovenstaande klachten, onderzoeken die mij te wachten staan, kortom: wie kan mij wat gerust stellen of de goede richting in helpen?


Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:16

Ik heb ook regelmatig ontzettend last van pijn, waarbij het in mijn geval precies te vergelijken is met alsof er net een basketbal keihard in je buik is gegooid. Toen ik je laatste zin las dacht ik dat we misschien wel hetzelfde zouden kunnen hebben; tegen mij is ook gezegd dat het klepje van de slokdarm geïrriteerd zou zijn en dat de pijn daar vandaan komt.
Heb je continu pijn of komt het in vlagen? Trekt het vanzelf weer weg of moet je echt bezig blijven met medicijnen? Wat ik tijden heb gedaan om de pijn te onderdrukken was gewoon 600 mg ibuprofen innemen. Iedereen piepen dat dat veel te veel was, maar als ik zo van die pijn af kwam had ik er alles voor over :') Pittig voedsel eten deed meer pijn en ik kon er 's nachts niet van slapen.

Ik twijfel een beetje of we dezelfde klachten hebben, maar misschien herken je wat ik hierboven schrijf en kunnen we verder praten!

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:36

Mijn pijn is de weken voor ik naar de huisarts ging continue aanwezig geweest, nu met vlagen inderdaad, dan zit het er ´op de achtergrond´ zeg maar met af en toe een forse steek die vanuit mijn borstbeen naar links of rechtsboven uithaalt.
Een duidelijk verschil met maagzuur, dat voelt echt letterlijk alsof er brandend zuur in mijn maag zit en omhoog komt :+

Pijnstillers heb ik ook wel aan gedacht ja alleen daar belast ik mijn maag alleen maar meer mee geloof ik.
Op het moment is het redelijk goed te doen hoor, zolang ik bezig blijf en mezelf een beetje afleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:15

Even een update:

Ik slikte pantoprazol, ben inmiddels overgezet op ranitidine voor een onderzoek naar een bacterie.
Hier doe ik het niet zo goed op, pijn op de borst komt met momenten terug.
Vandaag gebeld dus: terug over op de pantoprazol en onderzoek in het bloed gaan doen. Vinden ze daar niets, alsnog doorverwijzing.

Inmiddels voel ik wel wat beter aan wat gaat met eten en wat niet geloof ik want heb wat nieuws: wanneer ik langer dan 2, 2,5 uur niets eet krijg ik echt pijn onder mijn ribben. Dat heb ik nog nooit zo gehad, dus ik eet nu maar op tijd, niet uit honger maar om dat te voorkomen :+

Wat weer erg bijzonder was: gisteren een ritje aan het maken en mijn pony werd een beetje hevig, bij het loslaten van de druk op de teugels behoorlijke pijn, ook bij een bepaalde beweging even behoorlijk pijnlijk.

Nog steeds zijn alle ideeën van harte welkom want ik ben er wel klaar mee na 3 maanden.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:55

Ik volg dit even...

Ik heb al vanaf januari maagpijn en maagzuur en toevallig daar vorige week mee naar de huisarts gegaan.
Omeprazol gekregen en een week aankijken. Tot ik afgelopen zondag zoveel pijn kreeg tijdens autorijden dat vriendin een ambulance heeft gebeld en mij naar het ZH heeft gebracht. Mocht mooi een nacht blijven.....
Nu pantoprazol verdubbeld maar verga van de pijn. Straalt uit naar mn rug en kan helemaal niets. Lastig als ondernemer :(

Binnenkort naar de MDL arts.
Heb maagpijn, slikklachten en eetlust is 0. Ook al afgevallen (maarja dat komt ook door het niet eten)

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:12

Ai, sterkte en beterschap.

Ik heb idd ook momenten dat ik me echt voel alsof ik ieder moment dood neer kan vallen, andere momenten is er niets aan de hand.

Slikproblemen nauwelijks aanwezig, wel echt al een jaar behoorlijk vaak last van mijn keel en oren...

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 00:29

Verdiep je eens in te weinig maagzuur. Geeft exact jouw klachten.
Zuur toevoegen helpt, betaine hcl met pepsine slikken ook.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 01:21

Syndroom van tietze al eens naar gekeken? Weet niet of het allemaal overeen komt met jou klachten...
Veel beterschap in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 07:50

Wildgirl schreef:
Verdiep je eens in te weinig maagzuur. Geeft exact jouw klachten.
Zuur toevoegen helpt, betaine hcl met pepsine slikken ook.


Danku, meteen besteld!

Tietze is het niet, duurt het te lang voor.
Een ‘gewone’ ontsteking aan mijn borstbeen en ribben zou me inmiddels niks meer verbazen.


_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:54

Hier ook iemand met een middenrifbreuk en daardoor maagklachten/slokdarmklachten en keel/oorklachten.

Wat mij veel heeft geholpen is:

- amandelen verwijderd. Klinkt gek maar die waren continue geprikkeld mede door reflux en daardoor ook oorklachten. Dit heeft me voor 70% van de keel/oorklachten af geholpen.
- vroeg eten zodat het eten al gezakt is voordat je gaat liggen
- Regelmatig naar de fysio.

Dat laatste gaat jou denk ik ook helpen. Mijn spieren rondom mijn ribben/longstreek en hals zijn regelmatig enorm verkrampt door overcompensatie door de middenrifbreuk. Hierdoor veel te hoge spierspanning. Elke keer als ik weer drukkende/stekende of andere onverklaarbare klachten krijg is de fysio de enige die me echt van de klachten af helpt.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:56

Wildgirl schreef:
Verdiep je eens in te weinig maagzuur. Geeft exact jouw klachten.
Zuur toevoegen helpt, betaine hcl met pepsine slikken ook.


Ik vind dit best een 'gevaarlijk' advies omdat de artsen juist maagzuurremmende producten voorschrijven. Daarbij is het met een middenrifbreuk juist niet gewenst om meer zuur te krijgen omdat dit zuur je slokdarm in stroomt. Je slokdarm is hier niet op gemaakt en raakt daardoor beschadigd. Tevens kan dit zuur ook je keel in lopen als je slaapt, waardoor waarschijnlijk de keel en oorklachten van TS.

Hoe goed bedoeld ook, ik zou dit echt eest met een arts bespreken.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:23

Misschien een beetje raar , maar is er wel eens naar galstenen gezocht ? Dit geeft ook vage klachten oa ook benauwdheid of uitstraling naar de rug .vaak lijkt het op maagklachten en word je idd met maagzuurremmers naar huis gestuurd .

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:55

Ja, ook veel last, af en toe of er een steen in mijn bovenbuik/maag ligt. Als ik ga liggen en op mijn zijde draai rolt die steen gewoon mee, zoooo pijnlijk.
Ik heb twee jaar geleden twee stents in mijn kransslagader gehad en moest daarna hartmedicatie slikken. De ellende is daarna begonnen. Zal dus wel irritatie van het maagslijmvlies zijn.
Zelf begonnen met Zantac, hielp prima maar erg duur , kreeg van huisarts recept voor ranitidine en dat ging ook nog goed tot ik van de apotheek ( weer) een ander merk kreeg en echt doodziek werd met vreselijke maagpijnen.
Omapresol en pantaprosol kan ik ook niet tegen, vreselijke darmkrampen.
Vorige week bovenbuik echo gehad, geen afwijkingen, en geen galstenen. Ontlasting onderzoek op de maagbacterie helicobacter ook geen bijzonderheden .
Ik slik nu zelf de maximale dosis Zantac ( 300 mg) probeer kleinere porties te eten, geen prikkelende stoffen en geen alcohol.
Het gaat nu iets beter, maar als het weer zo erg wordt wil ik een gastroscopie ( maagonderzoek met een flexibele slang via mond in je maag, kan tegenwoordig met een roesje) om te kijken hoeveel schade ik heb in mijn maag.
Dit onderzoek kan jij ook nog vragen, kunnen ze ook meteen naar klepjes kijken.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:35

_Nelleke_ schreef:
Wildgirl schreef:
Verdiep je eens in te weinig maagzuur. Geeft exact jouw klachten.
Zuur toevoegen helpt, betaine hcl met pepsine slikken ook.


Ik vind dit best een 'gevaarlijk' advies omdat de artsen juist maagzuurremmende producten voorschrijven. Daarbij is het met een middenrifbreuk juist niet gewenst om meer zuur te krijgen omdat dit zuur je slokdarm in stroomt. Je slokdarm is hier niet op gemaakt en raakt daardoor beschadigd. Tevens kan dit zuur ook je keel in lopen als je slaapt, waardoor waarschijnlijk de keel en oorklachten van TS.

Hoe goed bedoeld ook, ik zou dit echt eest met een arts bespreken.


Op het moment dat ts verergering vd klachten ervaart tijdens het slikken van maagzuurremmers; durf ik dit advies wel te geven. Daarnaast, ik adviseer haar geen medicatie, puur een supplement. Veel artsen schrijven klakkeloos maagzuurremmers en aanverwante medicatie uit terwijl het probleem heel ergens ánders zit.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:50

Robijntjah schreef:
Wildgirl schreef:
Verdiep je eens in te weinig maagzuur. Geeft exact jouw klachten.
Zuur toevoegen helpt, betaine hcl met pepsine slikken ook.


Danku, meteen besteld!

Tietze is het niet, duurt het te lang voor.
Een ‘gewone’ ontsteking aan mijn borstbeen en ribben zou me inmiddels niks meer verbazen.


En spijsverteringsenzymen zijn daar een goede aanvulling bij.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:06

Wildgirl schreef:
_Nelleke_ schreef:


Ik vind dit best een 'gevaarlijk' advies omdat de artsen juist maagzuurremmende producten voorschrijven. Daarbij is het met een middenrifbreuk juist niet gewenst om meer zuur te krijgen omdat dit zuur je slokdarm in stroomt. Je slokdarm is hier niet op gemaakt en raakt daardoor beschadigd. Tevens kan dit zuur ook je keel in lopen als je slaapt, waardoor waarschijnlijk de keel en oorklachten van TS.

Hoe goed bedoeld ook, ik zou dit echt eest met een arts bespreken.


Op het moment dat ts verergering vd klachten ervaart tijdens het slikken van maagzuurremmers; durf ik dit advies wel te geven. Daarnaast, ik adviseer haar geen medicatie, puur een supplement. Veel artsen schrijven klakkeloos maagzuurremmers en aanverwante medicatie uit terwijl het probleem heel ergens ánders zit.



Ik heb geen verergering van de klachten he, alleen de overstap pantoprazol --> raniditine ging niet zo lekker maar dat lijkt ook weer beter te lopen, dus ik blijf deze toch eigenwijs even uitproberen. Vanochtend wel vergeten dus ik ben heel benieuwd hoe het vandaag gaat lopen.

Als ik ergens een verband zie is het wel met stoppen met roken eigenlijk. Het lijkt wel alsof mijn klachten toen serieus verergerd zijn. Daarvoor wel af en toe pijn op mijn borst (met name na een feestje dus) en benauwd (ook losstaand van elkaar) maar niet zoals afgelopen periode.

Het dubbele is nu dat ik door de duur van de klachten wel steeds geruster wordt dat het niet mijn hart is, dan was ik met al mijn gesport en geklus al wel dood neer gevallen ofzo :+

Vandaag bloedgeprikt op de helico dinges.
Daarbij meteen cholesterol vanwege andere zaken dus nuchter dus pijn :+

Nu met name klachten rondom mijn schouders/keel/nek en gisteren echt mijn maag (geklust en dus een frietje gegeten, daarna een half uur beroerd geweest, nog uren pijn rechts onder mijn ribben gehad wat aanvoelde als maagpijn).

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:53

Even een kleine update:

Ik heb inmiddels de doorverwijzing binnen, ga volgende week aan de slag voor een afspraak.
Ben nu een aantal dagen op eigen houtje aan het proberen te minderen met de maagtabletten.
maandag en dinsdag geen op, woensdag 1, donderdag niks en ik vermoed vanavond wel weer.
De klachten zijn wel erg aan het verminderen op het moment, soms een paar minuutjes wat pijn rondom mijn borstbeen/ribben.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:02

Fijn dat je al zo snel doorverwezen word maar ik ben toch benieuwd of er bij jou wel eens naar galsten gekeken is .

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:29

Nee, dat gaat dus ook 1 van mijn eerste vragen zijn.

Vandaag weer wat meer last, heb inmiddels 3 factoren gevonden die van invloed zouden kunnen zijn...

1. Ben al enige tijd koolhydraat arm aan het eten
2. Stoppen met roken (rond die tijd zijn de klachten verergerd)
3. Temperatuur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:58

Nou, bel je op voor de verwijzing, heb je enkel een verwijzing voor een endoscopie -O-
Leek me niet helemaal de bedoeling dus huisarts maar weer gebeld zodat het rechtgezet wordt.

Volgende week donderdag de scopie. Ik neem mooi de hele dag vrij en vraag moeders mee want ik ga echt heel zenuwachtig zijn....

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:30

Dat zijn iid niet de meest fijne onderzoeken , ik mag aannemen dat je flink verdooft word ? Succes in iedergeval en hopelijk komt er wat uit het onderzoek .

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:42

Volgens de dame aan de telefoon niet eens een roesje.
Ik zei al: laten we dat de dag zelf maar beoordelen ;)

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:54

Gewoon voet bij stuk houden hoor , geen roesje of verdoving is echt niet meer van deze tijd .

Anoniem

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:59

Update:

Net terug van gastroscopie, zonder roesje. Dat doen we dus nooit meer...

Wel meteen de uitslag gehad;
-zuurschade (joh)
-maagbreukje (wist ik al, heb ik sinds ik 2 maanden oud ben)
-slokdarm sluit onderaan niet goed

Wordt dus chronisch omeprazol proberen en in gesprek gaan met de huisarts over wat als dat niet werkt.

Slokdarmverkramping klinkt dus aannemelijk, dus toch maar trouwer medicatie gaan slikken.

Heb soms nog wat pijn in mijn ribben/borst, met name wanneer ik er druk op zet (lees; wanneer pony harder wil dan ik :+ ) en nog veel pijn rondom mijn sleutelbenen maar dat zou dus ontstoken kunnen zijn geraakt door de pijn van mijn slokdarm.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Maag / Slokdarmproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:23

Ik heb woensdag een scopie met roesje gehad. Zoiets doe ik dus echt niet zonder haha

Ik hoop dat je een oplossing krijgt met medicatie. Uit mijn scopie bleek dat de opening van slokdarm naar maag open staat, dus een middenrif breuk. Hoe erg etc weet ik niet meer, ik was niet echt aanspreekbaar haha.
Dat hoor ik allemaal volgende week bij de mdl arts

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dancer, LilChar, miereneter, Sweetgirl1 en 85 bezoekers