Advies voedingspuzzel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Advies voedingspuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 21:55

Hallo allemaal,
Ben de hele avond bezig geweest met een mail om bij iemand voedingsadvies in te winnen. Nu dacht ik, waarom zet ik hem ook niet even op bokt. Misschien komt hier ook nog iets uit. Hier dus een flinke stuk uit de mail.

Wat informatie over het paard en de omstandigheden:
Ras: Haflinger
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 8 jaar
Werklast: Hoe een week eruit kan zien:
Maandag: Longeren met bijzet (matig intensief)
Dinsdag: Dressuurles (zeer intensief)
Woensdag: Zelf rijden (matig intensief)
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Zelf rijden (matig intensief)
Zaterdag: Met trailer op pad: Wedstrijd/Springles/Crossles/Clinic/Flinke buitenrit of anders zelf rijden thuis, maar alles dus zeer intensief.
Zondag: Vrij

In april licht hoefbevangen geraakt, oorzaak niet precies duidelijk, maar in ieder geval niet van het gras.
Heeft een stal met verhard uitloopje, kan dus de hele dag buiten staan en dat doet hij dan ook graag. Afgelopen weideseizoen uiteindelijk nog enkele uurtjes erop kunnen staan zonder problemen. Buiten het weideseizoen staat hij 4-6 uur per dag met een maatje op de paddock. Hij vermaakt zich altijd wel, dus staat nooit lang stil.
Krijgt op dit moment ongeveer 10 kilo hooi per dag, verdeelt over 3 voerbeurten om 7 uur, 12 uur en 17 uur. Krachtvoer wordt in de voerbeurt om 7 en 17 uur ook gegeven.

Voer per dag:
300 gram Vitalbix Daily Compleet
700 gram Hipro Flexibele Move --> voer deze net een maand, nog zoekende naar de juiste hoeveelheid en nog niet over uit of ik deze blijf voeren. Hij kreeg daarvoor 300 gram Metazoa lucernebrok en 100 ml Vitalbix lijnzaadolie in plaats van de Hipro. Reden van deze verandering was dat ik van de vloeibare olie af wou en ik vond deze lucernebrok geen fijn product.
2 handen Vitalbix Luzerne
12 gram magnesiumchelaat van Paardnatuurlijk
12 gram vitamine E excellent van Pharmahorse --> is net op, heb de Chevital Motility gekocht om deze te vervangen. Dosering hiervan moet ik nog bekijken.

Voerde voor de bevangenheid al laag in suikers, doordat hij druk en explosief ervan wordt, maar ben hier nu nog strikter in.
Op de lijnzaadolie kon hij het werk iets beter langer volhouden, maar dus nog zoekende naar de hoeveelheid Hipro. Nu ook nog voldoende energie om het werk uit te houden, maar wel duidelijk dat het energieniveau sneller daalt dan voorheen, herstel duurt ook iets langer.

Hij is sneller dun dan dik, op dit moment netjes op gewicht. Instructie zou graag hem iets voller willen zien, want dit helpt mee in de spieraanmaak/training. Echter had ik in het voorjaar een mooie reserve erop gekregen (kon nog wel de ribben voelen) en toen werd hij bevangen, dus ik zie hem liever niet dikker.
Hij heeft zeer snel last van waterige mest, nu aardig onder controle door heel rustig voer te veranderen en het voeren van hooi. Maar door een weersverandering kan het zo weer raak zijn, alle gangbare kuurtjes en middeltjes al geprobeerd, tijdelijk iets verbetering maar helpt verder niet.

Maar het grootste probleem is toch wel dat hij heel erg achter blijft in bespiering, blijft heel erg schraal, snel last van zijn spieren, veel meer hersteltijd nodig dan elk ander paard. Overal wordt aangeraden om meer eiwitten te voeren, maar heb een tijd (zeker 3 maanden) 1 kilo Hartog grasbrok, 1 kilo Vitalbix luzerne en 1,4 kilo Vitalbix Active + gevoerd en dit hielp niet. Om andere dingen uit te sluiten komt met regelmaat de zadelmaker en osteopaat/fysio en deze Zijn altijd heel tevreden over hem.

Nog even een foto om een beeld te geven:
Afbeelding

Ben zeer benieuwd of iemand nog ideeën heeft.


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:48

In je verhaal vallen mij een paar dingen op.

De trainingen zijn vaak en intensief, je paard krijgt tussendoor maximaal 1 rustdag. Dat is niet voldoende voor de spieren om ze volledig te laten herstellen en sterker te maken. 3-4 keer per week trainen, 2 rustdagen achter elkaar en eens in de paar weken minimaal 72 uur aaneengesloten rust is effectiever.

Olie geeft van alle soorten voeding de meeste energie in verhouding tot de hoeveelheid die je ervan voert. Wil je af van het vloeibare, dan zou je ook eens naar gemicroniseerd lijnzaad kunnen kijken.

Zoals ik het lees, staat je paard voornamelijk in zijn stal met uitloopje. Vrije beweging op een groot oppervlak (wei/paddock) is belangrijk om afvalstoffen af te kunnen voeren en te herstellen. Veel stilstaan werkt hierin averechts en zorgt voor meer spierpijn.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:56

Een dressuurles voor een recreatiepaard is niet "zeer intensief". Als hij op GP-niveau loopt dan weer wel.

De belasting vind ik niet idioot zwaar voor een haflinger (of voor welk paard dan ook). Als hij langer moet herstellen dan een ander paard met een zelfde soort werk dan heb je inderdaad reden om je af te vragen wat er mis is. Heb je zijn bloed wel eens laten onderzoeken?

Vitamine E kun je beter in vloeibare vorm geven dan als poeder. Dan is het beter beschikbaar voor opname.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 16:50

Gelukkig, dacht al bijna dat niemand iets had, super bedankt voor het meedenken.
Wijslander schreef:
In je verhaal vallen mij een paar dingen op.

De trainingen zijn vaak en intensief, je paard krijgt tussendoor maximaal 1 rustdag. Dat is niet voldoende voor de spieren om ze volledig te laten herstellen en sterker te maken. 3-4 keer per week trainen, 2 rustdagen achter elkaar en eens in de paar weken minimaal 72 uur aaneengesloten rust is effectiever.

Olie geeft van alle soorten voeding de meeste energie in verhouding tot de hoeveelheid die je ervan voert. Wil je af van het vloeibare, dan zou je ook eens naar gemicroniseerd lijnzaad kunnen kijken.

Zoals ik het lees, staat je paard voornamelijk in zijn stal met uitloopje. Vrije beweging op een groot oppervlak (wei/paddock) is belangrijk om afvalstoffen af te kunnen voeren en te herstellen. Veel stilstaan werkt hierin averechts en zorgt voor meer spierpijn.


Intensiteit van de training is natuurlijk paard afhankelijk, met zeer intensief bedoel ik dat ik de spieren goed aan het werk zet, hiervan zal hij dan inderdaad in bepaalde mate spierpijn ontwikkelen. Is natuurlijk het hele punt van een training, grenzen verleggen. Met matig intensief bedoel ik dan dat ik de spieren gewoon een beetje aan het werk zet. Na iets zeer intensiefs voornamelijk wat rek en strek werk. En anders gewoon een beetje aan de spieren zitten, soort onderhoud, zal dus niet voor spierpijn zorgen. En wees gerust, als we echt flink intensief zijn geweest en hij geeft aan dat hij nog een dagje extra rust nodig heeft, krijgt hij die ook. Je kan hem heel goed aflezen gelukkig. We plannen ook vaak eens een weekje in waar hij niks moet, wat stapritjes en wat spelen in de longeerbak als hij daar behoefte aan heeft.

De hipro flexible move is ook hoog in vetten, maar ik ben inderdaad de gemicroniseerd lijnzaad al al tegen gekomen.
Helaas staat hij inderdaad op stal nog niet ideaal, zou hem het liefst 24/7 in een kudde lekker buiten zien staan (hij ook trouwens). Maar overal waar dit aangeboden wordt, staan ze meteen op het gras en dat zit er volopig niet meer in voor hem. Gelukkig al een stal met uitloopje gevonden, toch een stapje in de goede richting. Hij is gelukkig ook goed actief, hij zal niet de hele dag stil staan in een hoekje, hij vermaakt zich wel. De enige keer dat hij ooit stijf is geweest, was toen hij bevangen stond. Hij loopt altijd fijn en soepel door zijn lijf, ook na een dag flinke arbeid.


Koper schreef:
Een dressuurles voor een recreatiepaard is niet "zeer intensief". Als hij op GP-niveau loopt dan weer wel.

De belasting vind ik niet idioot zwaar voor een haflinger (of voor welk paard dan ook). Als hij langer moet herstellen dan een ander paard met een zelfde soort werk dan heb je inderdaad reden om je af te vragen wat er mis is. Heb je zijn bloed wel eens laten onderzoeken?

Vitamine E kun je beter in vloeibare vorm geven dan als poeder. Dan is het beter beschikbaar voor opname.

Bloedonderzoek komt ook wel eens regelmatig mijn gedachten langs, verdenk hem soms ook wel eens van cushing,maar dan bedenk ik mij altijd weer dat je ook te veel kan overdrijven.
De goede vitamine E vinden is inderdaad ook een flinke zoektocht, had bij die van Pharmahorse ook niet het idee dat het iets toevoegde. Kijken of het nieuwe iets is.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:09

Nu weet je niet wat er is, je tast in het duister en een bloedonderzoek kan daar wellicht duidelijkheid bij brengen. Het was maar een idee.

Wanneer hij op de paddock staat, beweegt hij daar dan wel? Heeft hij vrienden waar hij samen mee speelt of rondrent bij voorbeeld? Hoe groot is die paddock en met wat voor paarden staat hij daar? Onbelaste beweging is belangrijk voor de spijsvertering en voor de spieren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 17:32

Koper schreef:
Nu weet je niet wat er is, je tast in het duister en een bloedonderzoek kan daar wellicht duidelijkheid bij brengen. Het was maar een idee.

Wanneer hij op de paddock staat, beweegt hij daar dan wel? Heeft hij vrienden waar hij samen mee speelt of rondrent bij voorbeeld? Hoe groot is die paddock en met wat voor paarden staat hij daar? Onbelaste beweging is belangrijk voor de spijsvertering en voor de spieren.

Hij heeft een vaste vriendin, net een getrouwd stel, doen alles samen. Geregeld staat hij ook eens samen met een andere ruin, of als de grote paddock beschikbaar is met zijn drieën. De ruinen kunnen heel leuk spelen met elkaar. Hij is dus lekker actief in de paddock en ook op zijn gemak. Grote paddocks zijn te grote van een halve rijbaan, kleine paddocks de helft van de grote paddocks. Niet heel groot helaas, gelukkig kunnen ze het super met elkaar vinden. Zomers staan ruinen en merries apart, hebben dan een flink stuk met zijn allen.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:26

Wel bloedonderzoek laten doen hoor, hij kan net een tekort hebben waar je niet gauw aan denkt.
Of misschien juist teveel,jij geeft magnesium,maar teveel kan dus dunne mest geven.
Dus bloed ook even laten checken op magnesium,vitamine e/selenium zink,etc..

Zou zeker de hoeveelheid hooi omhoog schroeven.
Als hij van 5 tot 7 de volgende dag met een portie hooi moet doen kan hij dus vrij lang zonder staan.
Sluit maagdarmproblemen dus niet uit.

Hoe zit je met ontwormen?
Dat ook goed doen, bloedworm kan wat schade in de darmen aanrichten waardoor ze soms niet alles goed opnemen uit het voer.
Wormen zijn ook door bloedonderzoek aan te tonen trouwens.

Gewoon voor de zekerheid laten doen.
dan weet je ook of de organen goed functioneren.
Of hij tekort of teveel heeft.
Een gezonde pony van 8 zou het gewoon moeten kunnen doen op goed en voldoende ruwvoer met een vitaminekorreltje


maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 22:01

ellepel schreef:
Wel bloedonderzoek laten doen hoor, hij kan net een tekort hebben waar je niet gauw aan denkt.
Of misschien juist teveel,jij geeft magnesium,maar teveel kan dus dunne mest geven.
Dus bloed ook even laten checken op magnesium,vitamine e/selenium zink,etc..

Zou zeker de hoeveelheid hooi omhoog schroeven.
Als hij van 5 tot 7 de volgende dag met een portie hooi moet doen kan hij dus vrij lang zonder staan.
Sluit maagdarmproblemen dus niet uit.

Hoe zit je met ontwormen?
Dat ook goed doen, bloedworm kan wat schade in de darmen aanrichten waardoor ze soms niet alles goed opnemen uit het voer.
Wormen zijn ook door bloedonderzoek aan te tonen trouwens.

Gewoon voor de zekerheid laten doen.
dan weet je ook of de organen goed functioneren.
Of hij tekort of teveel heeft.
Een gezonde pony van 8 zou het gewoon moeten kunnen doen op goed en voldoende ruwvoer met een vitaminekorreltje


Bloedonderzoek zal ik zeker op de planning zetten. Hooi moet ik nu zelf inkopen, dus geen discussies meer met staleigenaar over de hoeveelheid. Meestal heeft hij sochtends nog enkele restjes liggen, dus verwacht eigenlijk in die richting geen problemen.

Nu je het zegt, hij heeft een verleden met bloedworm, ze komen ook steeds weer terug. Paar weken terug weer ontwormt geweest nadat er uit mestonderzoek weer een lichte besmetting gevonden was. Binnenkort weer een mestonderzoek om te kijken of hij weer schoon is. Moet wel zeggen dat de infectiedruk heel hoog ligt bij ons, heb ik helaas niks over te zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Advies voedingspuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:08

Ik ben er bij mijn pony ooit geheel toevallig na bloedonderzoek achter dat haar spierwaarden enorm verhoogd waren. Ze was altijd al slecht bespierd maar dat weet ik aan haar leeftijd. Ik ben chevivit vit e gaan geven en toen ik later nog een test deed waren haar waardes weer goed. En ze werd opeens weer gewoon bespierd!

Sindsdien geef ik dit standaard. In hooi zit zelden voldoende vit e. Zou dit zeker testen als ik jou was. 1 pompje per dag heeft hier alles opgelost.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Advies voedingspuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:31

Kenners van pssm, zou dit een optie zijn bij dit paard?

Wat betreft de beweging en de rust, ooit een lezing gevolgd van iemand die topsporters trainde. Beste is idd regelmatig 72 uur rust. Je brengt bij je training niet alleen schade aan aan spieren maar ook aan alle andere weefsels. Het ene weefsel hersteld sneller dan de andere. Kan een weefsel niet volledig herstellen heb je geen supercompensatie en wordt het dus niet sterker, misschien krijgt dier juist uiteindelijk wel een blessure.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Advies voedingspuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:32


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus en 58 bezoekers