Stanley @ Grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 21:17

Paar weken geleden heeft een stalgenoot foto’s gemaakt. van grondwerk/rechtrichten

Ik volg sinds kort de instructeurs opleiding academisch rijkunst/recht richten aan de hand bij de human & horse academy.

Met Stanley ben ik al tijdje bezig maar zijn we vooral het laatste jaar erg gegroeid hier in.

De schoudervoor vind hij heel erg moeilijk. Ook buigingen op de volte. Maar we blijven oefenen

Stanley is een 20 jarige haflinger, met een korte bouw, korte benen en op de voorhand gebouwd. Door middel van deze manier recht richten zijn we al super voorruit gegaan

Tips geven mag (vooral schoudervoor) maar houdt het vriendelijk.

1. Snoepjes oefening

Afbeelding

2.
Afbeelding hier wordt hij wat lang in z’n lijf.
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding (schouder voor te veel buiging en stelling)
8
Afbeelding belonen ook belangrijk

9.
Afbeelding ff wat anders tussen door
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding

Foto’s zijn gemaakt door @calanddra thx
Laatst bijgewerkt door plutolover op 27-10-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt


AnnoNiemand

Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:25

Wat ik niet begrijp hieraan: als je zo met je gezicht naar je paard toe staat, blokkeer je hem toch eigenlijk en rem je hem toch af? Hoe kan het dat je paard gewoon door blijft lopen? Ik ben benieuwd. :)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 21:30

Annoniemand. Op deze foto’s is Ind lastig te zien. En Ind ook iets waar ik nog aan moet werken.

Je loopt schuin/voor het paard. Via zweepje (aanraking waar je binnenbeen zit) neem je je paard mee. Je trekt niet via de neus paard mee. Die neiging heb ik soms wel, omdat Stanley wel eens wat flegmatiek wordt.

https://youtu.be/UQ2jjjn-5e8 In dit filmpje zie je wat bewegend beeld, (laatste 4 minuten van t filmpje)


AnnoNiemand

Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:42

Interessant om te zien, zeker omdat ik er zelf ook een keer mee wil beginnen en die van mij in de rijbak ook flegmatiek is. :D
Ik ben benieuwd hoe jullie groeien naarmate de opleiding vordert. Is het niet ontzettend moeilijk om de hele tijd achteruit te lopen? Hoort dit bij de basis of iets dergelijks? Gezien ik ook wel eens mensen achter/naast hun paard zie lopen.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:45

Sorry, dit komt waarschijnlijk een beetje oliebol over, maar waar ben je bezig aan een schouder voor?

Want alles wat ik zie, is iemand die door de baan loopt met een paard erachteraan. Wat leuk is hoor, maar ik snap het nut hiervan niet? Niet vervelend bedoeld.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:53

Je hebt verschillende soorten werk aan de hand. Dit is grondwerk, de basis eigenlijk om alle zijgangen aan te leren en daar uiteindelijk onder het zadel ook profijt van te hebben.
Het achteruit lopen is in het begin zwaar, maar ik loop nu een half jaar later ( doe dezelfde opleiding als TS, maar ben eerder begonnen) 45 min zonder moe te worden achteruit.

Het volgende stadium is werk aan de hand. Dan heb je “normale” teugels en loop je naast de schouder van je paard. Dan kan je nog meer aan de verfijning gaan werken van onder meer de zijgangen.

Dan heb je nog longeren, ook daarin kan je bijvoorbeeld een travers vragen.

En je hebt natuurlijk nog werk aan de lange teugel. Dan heb je twee lange teugels en loop je naast de kont van je paard. En niet te vergeten nog werk aan de dubbele lijnen. Dan heb je 2 lange lijnen en loop je op een afstandje recht achter je paard. Een longeersingel is daarbij meestal gebruikelijk. Maar deze 2 vormen van werk aan de hand, zit niet in de opleiding die TS doet.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:58

Ok maar hoe begrens je dan de buitenkant, want je kan als je er naast staat toch nooit effectief de achterhand begrenzen? Of de buitenschouder? En waar is je impuls dan, en hoe vang je dat op?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:07

Als je de traver doet moet je achteruit lopen, bij schouder voor dien ij ook vooruit te lopen ;)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 22:19

marjor legt het heel mooi uit dank je wel.

De schoudervoor kan je Ind ook via de werk aan de hand positie doen (dus naast er lopen, dan kan je Ind de schouder wat meer begrenzen) maar ik zelf wil graag in deze positie leren. Vooral omdat t een uitdaging is. En mij super lijkt als het zo lukt. De foto is ook op verkeerde moment genomen.

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:32

Leuk om te zien!
Mijn instructrice doet momenteel dezelfde opleiding als jij, en volgensmij ook dezelfde locatie.

Haar paard gaat ook echt heel erg vooruit :j

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:49

Maar hoe krijg je die lengtebuiging dan, want je kan nooit de schouder en de achterhand begrenzen toch? En waar is je takt, losgelatenheid en impuls?

Edit: ik ga mijn vragen ergens anders stellen, en jouw topic niet verstoren. Veel plezier nog! :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 22:59

Avalanche81 schreef:
Maar hoe krijg je die lengtebuiging dan, want je kan nooit de schouder en de achterhand begrenzen toch? En waar is je takt, losgelatenheid en impuls?


Ik kom hier nog op terug. Zodat ik de juiste woorden voor kan vinden. Zonder dat het 1 grote puzzel wordt ;-).

Dit zijn nog allemaal begin fases. Impuls is bij Stanley altijd een ding geweest ook met rijden. We moeten aan veel dingen nog werken ;-)

Misschien dat major het wat beter uit kan leggen als ik mocht ze dit lezen.

Edit: verstoren doe je zeker niet. Heel terecht dat je het vraag. Ik zelf vind t lastig om de goede en juiste woorden te vinden omdat ik nog maar net met de opleiding ben begonnen en ik veel op gevoel doe.

Via een ophouding, ‘zet’ je paard op de achterhand. Alleen dan verlies ik impuls. En om m’n impuls te behouden wordt stan weer te lang en verliest daardoor achterhand

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:08

Oke dank je :)

Hoe dan ook, wel super leuke Haf :+:

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:54

Leuk om te zien!

Ik begrijp Avalanche81 wel, het ziet er niet uit alsof er wat gebeurd. Ik heb het ook nooit gedaan omdat ik het geen toevoeging vond. Nu heb ik een paard die zo slap is dat ik ook wat aan de hand doe (enkel buigen en wat wijken). Ik denk ook dat het voornamelijk voor die paarden wat toevoegt.

Wat TS doet zie ik echt als uitleggen, er is geen activiteit en dat lijkt me ook heel lastig te krijgen door op deze manier te staan/lopen, zo naar je paard toe. En door het gemis aan die activiteit gebeurt er ook niet echt wat in het lichaam. Al zal het voor sommige paarden zeker al positief zijn. Dat zag ik ik die van mij ook. Alsof ie begon door te hebben dat ie wat meer met die benen en lichaam kon :D

Ik ben benieuwd naar het vervolg! Met die van mij heb ik ook moeite met de impuls. Dat maakt het super lastig want dat heb je echt nodig wil het lichaam wat doen.
Die van mij is nogal flegmatiek en lomp, geeft niet zoveel om een tik. :+ Hoe doe jij dat TS?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 09:14

De mijne is presies het zelfde erg flegmatiek waardoor het Ind wat lastig wordt. Zoals op de foto’s lijkt het of ik in de weg loopt. Maar eigenlijk loop ik niet pal voor hem maar schuin voor hem. Op deze foto’s is duidelijk te zien dat ik hem Ind meer ruimte kan geven. Dus weer iets om aan te werken.

Due van mij reageert ook niet altijd op de zweep, soms geef ik klein tikje waar je binnen been ligt. Werkt dat niet 2 kleine tikjes achter elkaar. (Niet hard) als hij in draf gaat vind ik niet erg. Want hij reageert tenslotte. Zet hem terug in stap en ga ik verder of vraag ik hem zelf paar keer in draf. Eigenlijk is het overgangen maken het beste wat werkt.

Als hij weer impuls verlies heb vraag ik het eerst weer met een aanraking geen reactie is tikje. Na 2 a 3x herhalen heeft de mijne het door en heeff hij wat meer impuls

Ook ubelonen helpt heel goed bij hem, al is het maar een entausaste halsklop.

En dit op de foto zetten is soms wat lastig omdat ik en mijn paard nog niet zo ver zijn om het heel goed te laten zien op de foto. Ik hoop over half jaar als ik weer verder ben dat het me dan wel meer lukt :-)

Op video is veel duidelijker te zien wat het doet en waar we nog aan moeten werken. Maar ik heb niet het makkelijkste paard. Kwa bouw niet, zo is voor hem de achterhand ondertreden/gebruiken heel lastig, en daarbij is hij flegmatiek, waardoor het even wat langer duurt voordat we beide het door hebben.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:23

Avalanche81 schreef:
Maar hoe krijg je die lengtebuiging dan, want je kan nooit de schouder en de achterhand begrenzen toch? En waar is je takt, losgelatenheid en impuls?


Ik denk dat je alle antwoorden vindt in de topics over ‘academisch vs klassiek’ :)

PAnoniem
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 01:02

Super! Ik ben echt een grote fan van grondwerk.. :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:21

Ik werk eigenlijk alleen aan de hand / naast de schouder, maar van wat ik zie; let op je eigen houding, niet voorover hangen (valt je paard ook op de voorhand, foto 2) en als je zelf je bekken wat meer kantelt, nodig je het paard ook uit deze meer te kantelen.

Daarnaast geef je aan dat je paard flegmatiek is en snel impuls verliest. Ik vind dan deze manier van werken gevaarlijk, omdat je door je houding je paard toch snel tegen houdt. Mijn eerste eis is dan ook de "go". Als je paard niet voldoende reageert op stem of zweep hulp, dat eerst leren. Je kan ook stukjes stap en draf afwisselen ; stukje traver/schoudervoor, en dan voorwaarts de volte in draf op sturen, zoveel mogelijk lijn gevend. Dan korter pakken, eventueel paar pasjes ubertreten oid, en je paard zo wat wakkerder/feller houden.

Nogmaals, ik vraag schouderbinnen altijd aan naast de schouder; dan is het makkelijker de achterhand op de hoefslag te houden. Misschien dat het voor jou helpt om het zweepje even aan de andere kant de schouder te begrenzen, zodat je deze beter meeneemt? Dan wel waken voor de achterhand.... Hm. :+ Anders is misschien schouderbuiten makkelijker om mee te beginnen?

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 17:48

Nirvana. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. De laatste 2 weken ben ik meer bezig geweest met de ‘go’ zoals jij het noemt. En we gaan vooruit.

De schouder na buiten te vragen door ernaast ts lopen doe ik ook maar dan buig neemt hij ook alsnog te veel stelling en vind ik zelf t wat lastiger om te zien of hij nou wel of niet z’n buitenschouder meeneemt of dat hij gwn z’n hals opzij doet.

De tips wat bekken kantelen ga ik zeker mee nemen, en moet ik Ind niet zelf ook naar voren vallen. Deze punten ga ik zeker mee nemen dank je wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers