paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 13:35

Hoi allemaal

ik heb verschillende vragen die maar in mijn hoofd blijven rondsproken en ik wordt daar zo rusteloos van omdat ik bang ben mijn paard het NIET naar zijn zin maak ondanks ik het beste wil.

Mijn paard is in de inrijdingsfase en wordt in januari 4 jaar

Ik heb een zacht onderlegd hoofdstel met aansnoer neusriem die ik NIET aansnoer omdat ik er zelf geen goed gevoel bij hem maar deze soort hoofdstellen zijn wel zachter op de neus dan dunne varianten.

Ik heb een dubbelgebroken bustrens van sweet iron dat roest omdat het paarden een zoete smaak zou geven wat ik dacht dat fijner was voor hem.

Ik heb wat zadelleed gehad maar denk nu dat ik de juiste op hem heb liggen.

Bij deze de volgende vragen:


mijn paard wilt zijn bit niet aanpakken en doet zijn hoofd de lucht in als ik hem wil optomen (maar hij is algemeen kopschuw omdat hij van een handelaar komt en mogelijk bestemd was voor de slacht, hij heeft ook een duidelijk litteken op zijn neus waar de dierenarts niets van kan vinden maar dit kan wel zijn kopschuwheid verklaren)
dus met rustige gebaren krijg ik zijn hoofd omlaag en rustig in de optoom houding (over mijn schouder) en dan moet ik nog mijn vinger in zijn mond doen om zijn mond open te krijgen.
Een het bit erin gaat hij voluit gapen. daarbij zijn zijn oren wel naar voor.

De dierenarts kon op eerste zicht niets aan zijn tanden opmerken, dit heb ik laten controleren en hij reageert niet gevoelig op zijn neus, of zijkanten van zijn wangen/lagen.


Nu dacht ik: vind een paard het niet prettiger als hij geen neusriem of sperriem aan heeft?

Ik heb al geprobeerd deze twee op een los gaatje aan te doen en ook straks aan te doen (met het idee dat het bit misschien stiller in de mond ligt)

als ik géén neusriem aandoe gaat hij erg op zijn bit kauwen (dat probeert hij met zijn kiezen te doen en dat geeft telkens een "knarts" geluid.. wat me ook niet bevorderlijk voor zijn tanden lijkt.


bovendien vroeg ik me af hoelang je een jong paard mag rijden zonder de instapfase ?

Mac heeft géén conditie dus ik stap hem toch zeker een 10 a 15 min in waarbij ik in stap de teugelvoering oefenen (sturen) en de juiste hulpen op mijn benen. Dan ga ik draven maar je merkt dat hij na 4 bak ronden toch echt de neiging heeft om weer te gaan stappen.

Dit respecteer ik maar ik heb bang dat hij uiteindelijk vanzelf gaat stoppen.

uiteindelijk probeert hij "uit te breken" naar stal toe als ik erlangs kom. Dit wil denk ik zeggen dat hij er echt genoeg van heeft, maar ik wil daar niet op toegeven uiteraard.

hij kan ook maar een halve bak galopperen en dan valt hij in draf en gaat stilstaan.

nadeel is dat ik geen stal heb (winddichte stal binnen) om hem in te zetten als hij nat is, en ik scheer hem ook niet. dus wil hem ook niet drijfnat rijden want dan zit ik te klungelen met dekens en hij is ook niet op 123 droog met zijn dikke winterharen....


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:50

Ik lees vooral een verwend paard met weinig respect...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:53

Een oorzaak van het gapen weet ik niet. Mijn pony heeft dat altijd gedaan als ik haar halster af deed en haar hoofdstel op wilde doen. Dan ging ze eerst uitgebreid gapen om tijd te rekken leek wel. Maar verder was er niks aan de hand. Ze doet het nu af en toe terwijl ik al lang bitloos rijd. Maar ik denk dat het nu een gewoonte is.

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:56

Heb je les? Als het paard van top tot teen is nagekeken dan vermoed ik ook een verwend paard die steeds een stapje verder gaat. ;)

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:06

Wat je tijdelijk(!) zou kunnen proberen is het bit aanbieden met een klein snoepje/brokje, zodat je paard het bit makkelijker aanneemt en wordt afgeleid van het 'ik moet het bit in' en daarbij ook het bit accepteert doordat hij kauwt op het brokje met het bit in zijn mond. Voor jonge paarden is het bit vreemd en onbekend en door zo'n trucje doorbreek je dat.

Voor het rijden zou je ook prima 5-10 minuutjes in kunnen stappen en dan een keer aandraven. Rondje draven, weer gaan stappen. Rondje stap, weer een stukje draven, weer stappen. Eventueel de galop een tijdje achterwege laten totdat je in stap en draf je paard aan je hulpen hebt.
Als hij uit zichzelf naar stap wil/gaat, dan juist doordrijven. Al is het maar voor tien meter en dan zelf de overgang terug rijden. Anders heb je straks inderdaad een paard dat stil gaat staan wanneer hij dat wil.

En op deze leeftijd wil het ook nog wel eens helpen om je paard af en toe een (korte) vakantie te geven van een paar weken of een maand om alles te verwerken en daarna het rijden weer op te pakken.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:11

Je moet wel consequent blijven tegen je paard en zelf de leiding houden.

Wanneer je zeker weet dat er geen bitproblemen zijn, het paard tevreden is met het bit (probeer ook eens andere bitten, misschien lijkt sweet iron wel aantrekkelijk, maar heeft je paard er gewoon niets mee), het paard tevreden is met het hoofdstel (wellicht eens een lage neusriem proberen?) en je zelf een zachte hand hebt met rijden, is je paard gewoon je grenzen aan het testen. (Of er moet nóg een andere factor zijn waardoor hij rijden niet leuk vindt en hij associeert dat al direct met het hoofdstel).
Want je kunt doen als het uitproberen is, is zorgen dat hij het bit als iets leuks gaat zien. Dit kan door tegelijkertijd met het bit indoen of daarna een snoepje te geven. (Maar, wees wel weer consequent, het is 1 snoepje, niet meer en als hij dan blijft bedelen, mag hij best een tik hebben).

Hoe lang is hij al onder het zadel? Is het stappen nog vermoeiend voor hem of niet?

Ga met draven en galopperen net zo lang door tot JIJ zegt dat het genoeg is, hij mag die keuze niet zelf maken. Hij mag best een signaal geven dat hij het moeilijk vindt, maar hij mag niet zelf de keuze maken dat hij klaar is.
Tempocontrole is een van de eerste dingen die je paard moet leren. Valt hij terug in tempo? Rijd hem vooruit. Gaat hij rennen? Neem hem terug. Doe je niets? Dan blijft hij op dat tempo. Geef je been > direct reactie.

Zorg er ook voor dat hij het rijden leuk blijft vinden. Beloon hem zeer enthousiast met je stem bij het kleinste dingetje dat hij goed doet en maak hem zo ook enthousiast.

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:37

Mijn merrie gaapte ook vaak bij bit indoen en uit doen. Bij haar waren het de fascia in kaak en achter de oren. Dit heb ik laten behandelen en ik kan het zelf bijhouden het los te houden. Er is natuurlijk wel een oorzaak dat de fascia gaan verkleden, die hoop ik na de behandeling van een andere tandarts dan ik normaal heb opgelost te hebben.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:57

Hoe gaat het met draven en galopperen als je hem longeerd?
Doe je ook grondwerk met hem?

Het maakt verschil of het alleen een rijprobleem is of ook op andere gebieden.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: paard gaapt zodra zijn bit in is en meerdere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:54

Mijn paard ging ook altijd gapen voordat ik het hoofdstel om deed. Zodra het halster af ging, begon ze met gapen! Ze nam het bit wel altijd direct, zonder vinger, aan. Verder was er bij haar nooit een probleem qua bit. Het gapen hoeft dus niet perse wat te betekenen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:08

Ik heb ook een tijdje met zulke vragen in m'n hoofd gezeten, en nadat de tandarts geweest is voor de halfjaarlijkse controle laat ik een bitfitter komen.
Ik vind het zo raar dat we allemaal wel door hebben dat het belangrijk is een zadel te hebben waar een zadelmaker naar heeft gekeken, maar dat niet met een bit/hoofdstel doen.
Iedere paardenmond is anders (tanden, dikte tong, breedte, gehemelte, etc.) en we doen ze een universeel hoofdstel om en mikken er een bitje in wat er wel oke uit ziet.

Ik ben er klaar mee en ga ook de optoming van het hoofd goed laten onderzoeken.

Dat je paard gaat stappen na 4 rondjes draven klinkt voor mij ook als verwennerij. Ik zou deze instelling (naar zijn ''wensen'' luisteren) ook niet te lang volhouden, zodra hij gaat puberen krijg je er misschien nog wat mee te stellen. Ook het stilstaan na het galloperen, tja. Dat ze in draf vallen is natuurlijk niet erg, heeft met (gebrek aan) kracht te maken. Maar vervolgens stilstaan zou ik echt niet pikken.

Ook wat betreft het niet aansnoeren van de neusriem, die dingen zijn er niet voor niets en zorgen er (naar mijn weten) ook onder andere voor dat het bit goed in de mond blijft liggen. Strak aansnoeren ben ik ook geen fan van, maar te los kan ook niet altijd bevorderlijk zijn lijkt mij.

Eigenwijs is ook wijs.


MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 19:04

merci voor de antwoorden.
Ik ge proberen er zo goed mogelijk op te antwoorden


Ik heb mac begin augustus van een handelaar overgekocht (blijkt).

Hij was erg mager en was niet bepaald goed verzorgd.
Mac heeft verschillende grote littekens wat mij verteld dat hij wel heel wat meegemaakt heeft.
1 daarvan zit op zijn neus: (zie net boven neusriem)

Afbeelding

zo heeft hij nog 2 op zijn benen en 1 op zijn borst.
ik denk dat zijn hoofd schuwheid hiermee te maken heeft.

hij is vrij koel in zijn hoofd maar kan uit het niets bang zijn als je in de buurt van zijn hoofd komt, als je dan zacht tegen hem praat en rustig handelt laat hij het wel toe. Dingen die hij eng vind zijn snel niet meer zo eng als je met hem bezig bent, (mits vertrouwen).

Ik doe grondwerk met hem en daarin is hij heel meegaande en wilt graag met je werken.

aan zijn rug te zien is hij erg onder bespierd en dit probeer ik op te lossen met x per week een dik half uur te longeren en dit soms af te wisselen met een sprongetje aan de longe maar ik werk voornamelijk op overgangen (veel van stap naar draf, naar galop en terug) dit doet hij goed en is hij niet zo snel bezweet.

hij heeft ook een grote of straffe ontworming gehad om eventuele "gevaarlijke" wormen en parasieten te doden.

ik ben geen lichte ruiter dus ik ga er ook vanuit dat mijn gewicht meezeulen voor hem ook vrij zwaar is + de bak waar ik rij is redelijk diep zand.

als ik hem meer vertrouw onder zadel wil ik met hem voornamelijk in het bos rijden waar de grond vlakker is maar tot die tijd moet hij leren sterker te zijn.

ik ga er ook vanuit dat hij een deel test, maar dan heb ik hem wel in de zin van correctie.

maar ik wil hem ook niet overdoen, ik wil dat hij plezier blijft hebben om met mij te werken.

hij komt nog altijd graag mee uit de weide en laat z'n kameraatje zonder problemen achter, ik beloon hem ook op tijd met wat lekkers maar liefst niet met een bit aan omdat ik in het verleden de fout heb gemaakt m'n hafje onder zadel lekkers te geven, minste dat hij denkt dat hij het verdiend ging die stilstaan en dat wil ik niet weer laten gebeuren.

mac stopt gewoon vanzelf, maar ik ben wel zover dat als ik gewoon benen bijgeef dat hij weer vertrekt en dit beloon ik dan ook.

ik heb een bitloos hoofdstel hangen maar heb ook nog niet het vertrouwen genoeg om hiermee te werken.

Ik ben van plan om in de toekomst wel een échte paardentandarts te laten komen en wie weet ook een bitfitter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: babzzz, Enzo_Ollie, Flubberboot, Nanu, NinaCharlie en 27 bezoekers