Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 10:34

Goedemorgen...

Ik zit met mijn handen in het haar en zou graag advies willen.

Ik heb mijn paard inmiddels 11 jaar nu en sinds een aantal maanden mag hij weer licht recreatief bereden worden, voorheen heeft hij stilgestaan.

Ik zal even uitleggen waarom.
Het is (was) een springpaard met artrose in zijn nekwervels en omdat hij alleen maar plezier had bij het springen ben ik toen gestopt met rijden, op buitenritten ging hij namelijk ook alleen maar in de staak.
Alleen sinds een paar maanden geleden is geconstateerd dat hij ook artrose heeft in zijn hoef/kogelgewricht en is mij aangeraden om hem toch weer wat meer beweging te geven.
Ik mocht rechte stukken stappen (draven op zand) rondom het erf.
Ik stond versteld dat hij het erf af ging zonder problemen.
Een tijdje is dat heel goed gegaan maar nu is hij ineens erg gespannen terwijl we steeds hetzelfde rondje doen.
Er is soms ook wel veel te zien onderweg maar eerst ging dat gewoon relaxed
Ik merk dat ik daar weer zenuwachtig van word omdat hij heel onvoorspelbaar kan reageren, opzij springen, uit het niets omdraaien.
Ik ben de laatste tijd meer zenuwachtig dan dat ik het leuk vindt.
En ik doe het dan ook alleen maar omdat hij zijn beweging moet krijgen.

We hebben wel een bak maar die is veel te zwaar dus dat is ook geen optie.
Nu komt het volgende.... omdat ik de laatste tijd zo zenuwachtig ben stap ik ook veel aan de hand om hem meer vertrouwen te geven.
Maar gisteren is er iets ergs gebeurd.
We liepen hetzelfde rondje als altijd totdat ik zag dat er koeien naast het pad op het land stonden, die hebben er nooit eerder gestaan.
Ik liep gewoon verder alsof er niks aan de hand was, maar de koeien begonnen te rennen en te dollen omdat ze hem zagen waardoor mijn paard gek werd en los is getrokken, hij is toen terug naar stal gegaloppeerd waar iemand hem heeft opgevangen.
Ik heb veel geluk gehad dat er op dat moment geen auto's reden.
Ik durf nu niet meer met hem te wandelen omdat dat mijn enige route is waar ik (normaal gesproken) veilig kan lopen.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen.....


Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:42

Neem de volgende keer iemand mee die ervaren is met paarden en doe hem een hoofdstel aan met een langere leidlijn, je hebt dan meer speelruimte, ook al houd je hem op teugellengte vast. Draag handschoenen en doe de lus van de lijn niet om je hand.

Als je weer langs de koeien gaat ben je nu natuurlijk alerter, dus als je goed op je paard let kun je hem corrigeren voor hij gek gaat doen, of er vandoor gaat. Houd hem bezig onder het lopen.

Ik denk dat jouw zelfvertrouwen na een paar keer wel weer terug zal zijn, net als dat van je paard.







-

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:39

Eens met de tip die hiervoor gegeven is. In plaats van een hoofdstel met bit kun je bijv. ook een touwhalster om doen, dat heeft een scherpere inwerking dan een gewoon halster en dat maakt het ook makkelijker om je paard bij je te houden.

Een andere tip die ik je kan geven is om de eerste keer dat je weer naar buiten gaat met een ander paard erbij te gaan wandelen. Dat is voor jouzelf wat relaxter, en zo kan je paard ook zien dat het andere paard het ook niet eng vindt. Ga pas weer in je eentje met hem wandelen als je er zelf genoeg vertrouwen in hebt, want als je angst hebt voelt je paard dat feilloos aan.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 00:20

Ook eens met bovenstaande 2 voorgangers. Ik TEM trouwens wel even, denk dat dit beter hoort bij Omgang en Gedrag.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 00:27

Kan het zijn dat die pijn heeft/last krijgt van de artrose? Vooral omdat het in de nekwervels zit, kan ik mij voorstellen dat het een pijnscheut kan geven wanneer je het halster steviger beet neemt.
Als dat is uitgesloten, zou ik meer gaan grondwerken. Niet doelloos aan het halster wat stappen en paard laten beslissen waar die zijn aandacht op wilt focussen. Maar aan de slag en zorgen dat die tijdens het wandelen op jou focust door opdrachten te vragen: halthouden, weer stappen, achterwaarts, achterhand wijken, voorhand wijken etc etc.


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:28

Deze vraag is meer gericht op gedrag en het omgaan ermee, daarom verplaats ik dit topic van TAO naar OPG, daar past het beter.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 11:13

Gini schreef:
Kan het zijn dat die pijn heeft/last krijgt van de artrose? Vooral omdat het in de nekwervels zit, kan ik mij voorstellen dat het een pijnscheut kan geven wanneer je het halster steviger beet neemt.
Als dat is uitgesloten, zou ik meer gaan grondwerken. Niet doelloos aan het halster wat stappen en paard laten beslissen waar die zijn aandacht op wilt focussen. Maar aan de slag en zorgen dat die tijdens het wandelen op jou focust door opdrachten te vragen: halthouden, weer stappen, achterwaarts, achterhand wijken, voorhand wijken etc etc.



Wanneer je het halster steviger beetneemt?
Ik stap niet met halster maar met hoofdstel en ik geef hem de ruimte, want normaal gesproken loopt hij braaf mee
En dat is op advies van de da, of ik er nou opzit of naast loop hij moet meer bewegen

Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 12:59

Hier kan een slotje op:) ik heb de tips meegenomen en het gaat goed nu.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers