Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 21:59

Hoi!

Sorry als het topic verkeerd staat.

Bij deze wil ik jullie vragen om mee te denken in deze -voor mij- moeilijke situatie. Op de plek waar mijn paard gestald staat, kan ik altijd de trailer van de boer lenen. Deze heeft hij toentertijd overgenomen van een (ex)stalgenoot omdat zij stopte met de paardensport. Het betreft een Atec Technoline uit 2001. De trailer begint doordat hij lang heeft stilgestaan toch wat ouderdomskwaaltjes te krijgen:

- De banden moeten nieuw.
- De wanden hebben achterin aan de onderkant wat zachte plekken.
- Hij piept erg bij het remmen (hij beweert dat dit komt doordat ik hem op de handrem zet).
- De wanden 'bladderen'.
- De gasveren moeten vervangen worden.
- Het deurtje sluit niet goed, maar dat is simpel op te lossen.

Aangezien dit niet mijn trailer is, voel ik mij ook niet verantwoordelijk om zulke mankementen op te lossen. Ik houd de trailer bij wijze van 'fit', hij roest anders letterlijk weg. Om die reden ging ik op zoek naar een andere trailer, maar als ik eerlijk ben, heb ik als starter simpel gezegd geen geld voor een hele nieuwe en de wat duurdere tweedehands trailers zijn vaak niet precies wat ik wil.

Nu bood de boer aan om zijn trailer over te kopen. Hij heeft een aanhangwagenexpert (tevens een goede kennis ;) ) naar de trailer laten kijken. Die beweerde dat de trailer nog erg goed is en dat ik de zachte plekken kan opschuren. Daarbij kunnen de wanden ook gewoon opgeschuurd worden en voorzien worden van een nieuwe laag. De banden moeten op den duur wel vervangen worden. Het gepiep met remmen zou verdwijnen als ik er meer mee ga rijden.

Ik ben absoluut niet vies van een beetje klussen, sterker nog, op die manier kan ik de trailer helemaal naar mijn smaak opknappen. De bodem is nog keihard, het chassis ziet er goed uit. Maar nu komt het dus: hij vraagt er €1500,- voor. In de papieren van de vorige eigenaresse heb ik zien staan dat zij deze trailer in 2004 heeft gekocht voor €2090. Ben ik nou gek, of is die trailer echt niet zo veel meer waard? Er is de laatste keer goed naar gekeken (onderhoudsbeurt) in 2008. In de periode erna is de bodem vervangen.

Wat is jullie mening over deze situatie? Ik dacht persoonlijk aan een symbolisch bedrag voor de trailer. Ik heb contact opgenomen met een onafhankelijke trailerboer die maandagochtend naar de trailer gaat kijken.

We are not makers of history. We are made by history.


Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:22

Dat is wel erg aan de prijs! Voor dat geld heb je tegenwoordig een hele nette trailer. Ik zou eerder denken aan 8/900 euro.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:26

€1.500 is wel heel optimistisch voor deze trailer... ik betaalde iets meer, maar ik heb een tweepaards gekocht die altijd binnen stond en ongeveer drie keer per jaar gebruikt werd, elk jaar naar de keuring ging etc. Bij de tweede controle moesten de banden vervangen worden, maar dat kwam door hun leeftijd en niet door slijtage.

Zachte plekken in de zijwanden klinkt mij als ‘helemaal vervangen’, bladderende verf / buitenlaag helpt daar ook niet aan mee. Banden zullen idd wel vervangen moeten worden (je kunt op de wang van de band aflezen hoe oud ze zijn, zie dit plaatje: https://goo.gl/images/ZHYPXq; de eerste twee cijfers zijn het weeknummer, de laatste twee cijfers het jaartal) en de remmen klinken alsof ze even uit elkaar gehaald moeten worden, minimaal...

Ik zou bij de trailerboer vragen:
- wat is een redelijke prijs om te betalen voor deze trailer
- wat moet er aan deze trailer gebeuren om ‘m heel / veilig / correct te krijgen en wat kost dat?
En daarna je afweging maken.

Oy with the poodles, already

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:35

Ruim 1,5 jaar geleden kreeg ik 500 inruil voor een ca 10 jaar oude trailer die meerdere zachte plekken had in de 4 houten wanden.
De bodem, polyester neus, dak, klep waren nog goed. Nieuwe koppeling, 4 banden van 1 jaar oud en technisch verder ook in orde qua verlichting, remmen enz en 2 goede gasveren op de klep.
Die heb ik voor iets meer verkocht via MP aan een paar handige klussers. Voor 500-1000 hebben die er nieuwe wanden en een deurtje in en dan is die trailer weer als nieuw.

Zoals ik het lees is "jouw" trailer technisch in slechtere staat. Die zachte plekken is houtrot. Dat moet je niet schuren maar de rot eruit halen, opvullen en dan afwerken met een geschikte verf/coating. Moeten de zachte plekken niet te groot en te diep zijn, want dan moet je de wanden vervangen.

Ik vind 1500 wel een heel enthousiast bedrag voor die trailer. Vier nieuwe banden is al snel ca 400 euro. Gasveer, remmen, is de koppeling nog goed? Je bent zo 1000-1500 verder voor je deze trailer weer betrouwbaar op de weg hebt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

KimD

Berichten: 20357
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:43

Kun je de trailer niet op jouw kosten laten keuren / nakijken? En dat je daar om een waardebepaling vraagt.

Normaal kan Bokt wel een redelijke inschatting maken door de vele ervaring die hier zit.

Maar nu is de kwestie iets gevoeliger lijkt mij, je wilt ook geen ruzie of scheve blikken creëren omdat jij door advies van Bokt véél lager gaat zitten. Dan stoot je hem voor het hoofd natuurlijk.

Wat moest jij betalen voor het lenen? Hoevaak leen je de trailer?

Persoonlijk lijkt €1500,- mij ook erg veel, maar veel verstand heb ik er niet van.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 08:08

@Roodvos, de gasveren zijn kapot, de laadklep is dan ook loodzwaar. Van de remmen heb ik zelf weinig verstand, maar het lijkt me nooit een goed teken als ze zoveel herrie maken met afremmen.

@KimD Ik had contact opgenomen met een trailerboer en die stelde voor gratis te kijken naar de trailer. Mijn intentie was een BOVAGaankoopkeuring, maar dit is natuurlijk beter. Ik hoef niets te betalen voor de trailer, heeft hij nooit moeilijk over gedaan. Ik leen hem gemiddeld niet vaak, ik kan hem zo een maand niet lenen maar zo nu en dan ook 2x per week.

We are not makers of history. We are made by history.

KimD

Berichten: 20357
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:11

Dan zou ik van dat aanbod gebruik maken en stel die zegt €500,- euro, dan zou ik €600,- bieden, met de uitleg dat de trailerboer €500,- heeft gezegd, maar dat je vanwege het altijd kosteloos gebruiken er iets extra's bij wilt geven.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:21

Niet doen. Atec heeft zich nog niet bewezen als duurzaam merk. Je zou hem op kunnen knappen, maar voor dat geld koop je ook een betere trailer zonder problemen.

Elegance
Berichten: 445
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Flevoland

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:28

Als wij dergelijke trailers inruilen zijn deze alleen nog geschikt voor export. Als de wanden onderaan rot zijn, dan zal de vloer ook aangetast zijn. Inruilwaarde voor dergelijke trailers ca. 650,00

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:39

Niet doen! is fel boven inruilwaarde...

Pluk de dag!

Siers83

Berichten: 7260
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:00

Is wel heel duur hoor. Ik heb dit jaar mn trailer verkocht aan de boer waar mn pony staat. Dit is een Atec starline uit 1994. Deze trailer heeft een zachte plek in de bodem maar nog wel goede wanden. Ik heb m verkocht voor 600 euro. De boer gebruikt m voor wat schapen verplaatsen en kalfjes, dat kan nog prima, maar voor een pony zou de bodem echt vervangen moeten.

Dus denk dat als de bodem nog goed is ronde 5/600 een goede prijs is.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:32

Dat is echt te veel geld hoor.
Als je wanden moet gaan vervangen zou ik max 1000 euro betalen en als er nog wat dingen mis mee zijn nog minder.

Ik heb deze zomer voor 2500 een volledig opgeknapte trailer gekocht. Mijn vorige die opgeknapt moet worden (nieuwe wanden nodig) gaat weg voor 500.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:18

Een Atec laat je staan, tenzij je 'm voor niks mee kunt nemen.

Wil je die Atec op een niveau brengen dat echt ergens over gaat, ben je gewoon 2k euro's kwijt!
Laat je niks wijs maken, zachte plekken is rot en rot is plaat vervangen. Geloof me, als je aan een plaat begint te trekken, kun je gelijk alles vervangen.

Lekker laten staan, iets meer geld resereveren en een fatsoenlijke trailer kopen. Voor 2000 - 2500 euro kun je een fatsoenlijke tweedehands trailer kopen, die gewoon goed is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 19:22

Bedankt voor jullie meningen. Ik ga morgen naar een dealer toe waar ik inderdaad een mooie tweedehands heb zien staan. Om toch wat sterker in mijn schoenen te staan, breng ik de trailer wel even langs om te 'keuren ', al weet ik de uitkomst al. Ben stiekem wel benieuwd hoeveel hij de trailer zou geven.

We are not makers of history. We are made by history.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:55

Waar woon je? Ik heb nog wel een adres waar je voor 1500 euro een mooie trailer kunt kopen met compleet nieuwe wanden en bodem. Deze beste man koopt trailers op, zet ze compleet nieuw in het hout en verkoopt ze vervolgens weer. Een vakman, waarbij je zeker weten niet wordt opgelicht. In (noordoost) noord brabant.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:38

Eens met ikke, bij zachte plekken wanden vervangen, niet gaan opvullen.
Ik heb heel recent een 2-paards trailer verkocht, een Humbaur uit 2002. Had ook zachte plekken in de wanden, aan beide kanten in de zijwanden waar de bevestigingen voor de stang zaten, en een lelijke plek in de voorwand langs de rand van de kap. Bodem goed, klep goed, polyester kap goed, prima set banden van een paar jaar oud, eigenlijk behalve de wanden alles prima. Maar die wanden zijn nogal belangrijk.
Ik had het plan ze te vervangen, trailer was prima op te knappen. Maar door tijdgebrek verkocht, ik heb er 900 voor gevraagd en gekregen, en die prijs leek me fair. En er mankeerde minder aan dan wat jij beschrijft.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:52

Inderdaad een beetje erg veel.... je kunt uiteraard altijd zeggen tegen de boer dat je die prijs betaald als hij opgeknapt is, dan heb je er tenminste geen werk meer aan. Tegenwoordig vind je dat soort zelfde 2e hands trailers voor 800/900 euro....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:16

keshia schreef:
Waar woon je? Ik heb nog wel een adres waar je voor 1500 euro een mooie trailer kunt kopen met compleet nieuwe wanden en bodem. Deze beste man koopt trailers op, zet ze compleet nieuw in het hout en verkoopt ze vervolgens weer. Een vakman, waarbij je zeker weten niet wordt opgelicht. In (noordoost) noord brabant.


Dit kan geen kwaliteit materiaal zijn voor dat geld...

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:25

Ik vind de vraagprijs veel te hoog. Ik heb vorig jaar mijn trailer te koop gehad.
Hotra reys van 2004. Nieuwe banden. Nieuwe stekker, nieuw neuswiel, buitenkant hout gelakt met 8 lagen botenlak, kap en polyster voorkant goed. Hout goed. Nieuwe gasveer op klep, klep goed. Bodem verder goed alleen een heel klein plekje dat aandacht verdient (bij elk jaar controle kan het nog makkelijk een jaar of 5 mee voordat er iets aan gedaan moet worden. Perfecte trailer dus. Aanhaken en wegrijden. Ik had hem op internet gezet voor 2100 met de hoop er 1900 a 2000 voor te krijgen maar een hoger bod dan 1700 heb ik niet gehad. Uiteindelijk ging de andere trailer niet door dus heb ik de mijne niet verkocht, maar de staat van de mijne is heel beduidend anders dan die van jou, voor een paar honderd meer...

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 12:16

Voor de geïnteresseerden: vanochtend heb ik de trailer langs gebracht voor de gratis keuring. Was zo'n afgang dat het bijna grappig was. Behalve bovenstaande dingen is de vloer waarschijnlijk ook vochtig doordat de kitranden van de gietvloer aan de binnenkant verdwenen zijn. Hoeveel vocht is niet te zeggen, maar aan de achterkant begint het toch wat zacht te worden. Alles is dus praktisch rot, gasveren kapot, banden gevaarlijk droog. Hij zei dat 'als hij de al trailer moest' inkopen, hij nog geen 500 euro waard is. Hij was overigens heel redelijk, totaal geen verkoper. Ze prikten gewoon overal doorheen.

We are not makers of history. We are made by history.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Advies gevraagd! Waardebepaling trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:51

Haha nou ;) lekker met het slechte rapport naar de verkoper :D

Paardenfan25
Berichten: 1273
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:01

ual_95 schreef:
Voor de geïnteresseerden: vanochtend heb ik de trailer langs gebracht voor de gratis keuring. Was zo'n afgang dat het bijna grappig was. Behalve bovenstaande dingen is de vloer waarschijnlijk ook vochtig doordat de kitranden van de gietvloer aan de binnenkant verdwenen zijn. Hoeveel vocht is niet te zeggen, maar aan de achterkant begint het toch wat zacht te worden. Alles is dus praktisch rot, gasveren kapot, banden gevaarlijk droog. Hij zei dat 'als hij de al trailer moest' inkopen, hij nog geen 500 euro waard is. Hij was overigens heel redelijk, totaal geen verkoper. Ze prikten gewoon overal doorheen.


Mag ik vragen waar je hem hebt laten keuren? Mag ook in pb

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:27

ual_95 schreef:
Voor de geïnteresseerden: vanochtend heb ik de trailer langs gebracht voor de gratis keuring. Was zo'n afgang dat het bijna grappig was. Behalve bovenstaande dingen is de vloer waarschijnlijk ook vochtig doordat de kitranden van de gietvloer aan de binnenkant verdwenen zijn. Hoeveel vocht is niet te zeggen, maar aan de achterkant begint het toch wat zacht te worden. Alles is dus praktisch rot, gasveren kapot, banden gevaarlijk droog. Hij zei dat 'als hij de al trailer moest' inkopen, hij nog geen 500 euro waard is. Hij was overigens heel redelijk, totaal geen verkoper. Ze prikten gewoon overal doorheen.


Zo dan..

Voel je je niet een beetje banketstaaf dat je daar je paard in heb gezet..?

Gelukkig weet je het nu.

Es war schön.

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:59

Drico schreef:
Dat is wel erg aan de prijs! Voor dat geld heb je tegenwoordig een hele nette trailer. Ik zou eerder denken aan 8/900 euro.


dat is meer in de richting. was hij nu goed onderhouden geweest mss nog 1000

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:01

Edit verkrot dus. zonde is dat


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers