Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:38

Het wordt hier gezegd dat een paard kan hoefbevangen raken door te verwaaien naar andere paarden.
Bijvoorbeeld als er een ander paard krachtvoer krijgt en deze niet, dat door te hunkeren naar het voer dat het paard hoefbevangen kan worden.

Dit lijkt in mijn ogen onzin, maargoed, er zouden (van horen) meerdere gevallen zo bekend zijn.

Wat denken jullie hierover? Kan het kwaad om een paard krachtvoer te geven in het zicht van de andere en de andere niet? (of wat als alle paarden krachtvoer krijgen en 1 niet, of enkel een vitaminebrokje?)

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:40

Wat is verwaaien :o?

Beweren dat een paard hoefbevangen kan worden door een ander paard (iets) te zien eten is volgens mij hetzelfde als beweren dat jij dik wordt als je iemand anders slagroomgebak Y)(^) ziet eten: onzin dus.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:44

verwaaien is verwateren, euhm, ik weet niet echt het goede woord ervoor :+.

Citaat:
verwaaien (ww., verwaaide, verwaaid)
watertanden, erg verlangen om er ziek van te worden

Geef die knape toch ook een koekje, anders gaat ie verwaaien.

Provincie West-Vlaanderen


Ik denk ook dat het een onzin-statement is, maargoed, als het effectief wel kán, dan liever geen risico's.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:44

Wat een onzin.

Ik weet van iemand die zei dik te worden als ze anderen zag eten, want dan dacht haar lichaam al die calorieën binnen te krijgen en daardoor werd zij dik.
:+

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:46

Oooh werkt dat zo, dan ga ik nu kijken naar iemand die heel fanatiek sport.
Dan krijg ik bergen conditie en val af. :+

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:47

Ik denk eerder dat de volgorde als volgt is:

Paard 1 is te dik en krijgt geen krachtvoer
Paard 2 krijgt wel krachtvoer, want kan het wel gebruiken/is niet te dik
Paard 1 zonder krachtvoer wordt tóch bevangen, want te dik (of-ie paard 2 nu heeft zien eten of niet)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:47

Dik worden lijkt me inderdaad sterk :+.
Maargoed, daar een paard ook mechanisch hoefbevangen kan worden (en het dus niet altijd in relatie staat tot voedselinname), zou het misschien wel kunnen dat het "watertanden" naar eten ergens een reactie in het lichaam uitlokt, waardoor het misschien een mogelijkheid kan zijn.

van de "bekende" gevallen dat zij van horen zeggen hebben, zijn er natuurlijk geen andere factoren bekend (betreft huisvesting of voedselinname). Dus het zou natuurlijk wel kunnen dat paard na een dag op de vette weide savonds binnenkomt, geen krachtvoer krijgt en een uur later symptomen vertoont van bevangenheid...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:49

Dan zouden paarden op een paddock met beperkt eten ook bevangen kunnen worden door het zien van het lekkere gras aan de andere zijde van het draadje?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:50

Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat zo werkt als het paard wat de andere paarden ziet eten zo'n enorme stress daarvan krijgt dat hij daar door veel streshormoon aanmaakt en daardoor dan bevangen zou raken...

Maar dat lijkt mij ook heeeeeeel ver gezocht :+

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:51

Volgens hun theorie: als ze niet zien dat het gegeten wordt niet ... :D

Maar ze trokken het niet eens zo ver door hoor, ging specifiek over het voeren van krachtvoer (vooral in grotere stallen waar er een hoop onrust komt als de voerkar aankomt).

@Natasje: dat is ook het enige dat ik er aan zou kunnen linken inderdaad, als dat uberhaupt kan?

Edit: eventjes snel gegoogled:

Citaat:
Wat doet een verhoogde aanmaak van cortisol ten gevolge van de ziekte van Cushing of PPID met het lichaam van jouw paard?

Cortisol is het anti-stress-hormoon dat onder invloed van ACTH wordt aangemaakt.

Wanneer een paard stress ervaart van bv op stal te staan, geen hooi te krijgen, pijn te hebben, enorm hard, intensief of langdurig moet werken, wordt er adrenaline (een stresshormoon) aangemaakt. Tegelijkertijd wordt er extra cortisol aangemaakt om de stress (en de adrenaline) te doen dalen.

Wanneer je paard chronische stress ervaart, worden juist door de adrenaline en de cortisol, die het paard helpen te overleven, lichaamsprocessen, immuniteit en organen voor een belangrijk deel op stop gezet.

Het immuunsysteem biedt normaal gesproken weerstand tegen allerlei lichaamsvreemde stoffen zoals virussen en bacterieën.

Maar, wanneer cortisol het immuunsysteem onderdrukt is het lichaam minder goed in staat om zichzelf te beschermen tegen ontstekingen en virale of bacteriële infecties.

Cortisol zorgt bovendien voor meer glucose in het bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt. Vervolgens maakt het lichaam insuline aan, zodat de glucose in de vetcellen opgeslagen worden. De insuline blokkeert de mogelijkheid van je lichaam om de vetcellen aan te wenden voor energie, waardoor je paard dikker wordt en vetophopingen krijgt, het zogenaamde EMS (Equine Metabolic Syndrome). Jouw paard kan hierdoor ook hoefbevangen raken.
.
https://www.equina.be/de-ziekte-van-cus ... ouw-paard/

vooral bij cushingpaarden dus die sowieso al niet goed tegen cortisol kunnen...

Citaat:
Stress kan bloedsuikerpieken veroorzaken die te vergelijken zijn aan pieken na opnamen van koolhydraten. In een gezonde situatie, wanneer het paard energie opneemt uit zijn eten, stijgt de bloedsuikerspiegel langzaam en de insuline die vrij komt is voldoende om de glucose uit het bloed op een veilige snelheid naar de cellen te vervoeren. In het bloed blijft dan ook nog genoeg glucose over voor het paard om zich comfortabel en op zijn gemak te voelen. Wanneer de stressreactie ontstaat komt de glycogeen vrij, waardoor de bloedsuikerspiegel piekt en het paard genoeg energie heeft om te reageren (vluchten, etc.). Als reactie op deze piek komt een stoot insuline vrij, waardoor de glucose te snel uit het bloed naar de cellen wordt gebracht. Het gevolg is dat de bloedsuikerspiegel te snel daalt en het energielevel daalt. Het paard wordt moe, loom en prikkelbaar. Het gevaar van deze extreme schommelingen is dat het paard hoef bevangen kan raken of insulineresistent kan worden.

http://blog.dochorse.nl/lichaam/stress-en-onrust/
Hier wordt de cushing niet vermeld.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:54

Als een gezond paard écht zichzelf zo'n dosis cortisonen zou kunnen geven van stress dan zouden er bosjes wedstrijdpaarden bevangen thuis komen. En mensen met stress zouden geen auto-immuunziektes krijgen maar wel kanker bv. Dus ik heb zo het vage vermoeden dat het menselijk/dierlijk lichaam toch wel zó gebouwd is dat stress geen échte schade doet/kan doen, maar je alleen maar in 'fight or flight' mode zet op een goede manier. Anders zou dit mechanisme evolutionair ook allang uitgedoofd zijn.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:58

de links stellen wel eerder "langdurige" stress, dus niet bv de wedstrijdstress maar stress dat je ziet bij paarden die over lange periode slecht voer, stalmanagement hebben.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat voor sommige paarden die drie voermomentjes per dag hét hoogtepunt zijn. Als zij dan bv op het einde van de 50 stallen staan, en het duurt een halfuur tussen het eerste voergeluid en het voer effectief in hun bak, dit drie maal per dag, weken/maanden/jaren aan een stuk, dat die wel langdurige stress veroorzaakt. En dat na een tijd hun stressemmertje zo vol loopt omdat er niet voldoende recuperatietijd tussen zit, dat dit wel verkeerde reactie's kan geven?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:04

Dan denk ik eerder aan gevolgen als weven of luchtzuigen, maar niet aan bevangen raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:05

En toch lijkt het mij om de kalmte te bewaren op zo een grote stal, niet onverstandig om wat geen krachtvoer krijgt, toch een handje te geven van iets van krachtvoer wat dan suiker en zetmeel arm is.

Niet om het een of ander en ik denk ook niet dat ze er hb van kunnen raken, is het altijd een hoop commotie met de voerkar idd. Wat wel wat krijgt staat enthousiast te wezen en wat niks krijgt voelt zich zelfs als dier wel overgeslagen....

Hier zijn er ook 2 die in de ochtend sp krijgen en de rest niet, maar die geef ik toch dan 1 snoepje. En nou is dat mijn ding hoor, want ze zouden prima zonder kunnen, maar ik vind het sneu, hahaha.

Maar nu ben ik er persoonlijk van overtuigd dat langdurig en heftige stress een moordenaar kan zijn en dus wel ziektes kan veroorzaken, bij mens en dier.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 12:06

weven en luchtzuigen is een manier om om te gaan met stress, net zoals mensen gaan nagelbijten of andere tics krijgen, honden voortdurend aan hun poten gaan likken of veelvuldig gaan gapen/tongelen. Die repetitieve herhalingen gaan een stofje aanmaken (is dat cortisol? weet ik nu even niet zeker) die hun terug rustig maakt...

Anoniem

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:07

Nee dat is endorfine dacht ik?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 12:08

juist, endorfine! ik gooi altijd die namen door elkaar :D


ik vind het ook sneu om over te slaan, mijn oude merrie krijgt een bak met zupa, fetura, pre active omdat daar extra vet en eiwitten inzitten.

De andere twee hoeven eigenlijk niks of een vitaminebrokje, maar die krijgen nu ook 350 gram pulp (geweekt maakt dat een emmer) met een bekertje herbs erdoorheen en hun vitaminebrokje. Puur omdat ik het anders sneu vind (en ik heb wel specifiek gekeken naar volumevoer met weinig in.)

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:21

Nee ik geloof niet dat dit waar is. Er zal idd wat stress zijn en corticosterol aangemaakt worden maar dit is kortdurend (en kortdurende stres is goed voor je) het wordt pas schadelijk als je voor langere tijd constant corticosteroïden aanmaakt. Wat dus gebeurt bij cushing

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:53

Ja, ho, bij PPID is er heel iets anders aan de hand. Dan maken de hersenen te weinig of zelfs geen dopamine meer aan, waardoor de aanmaak van cortisol door de bijnieren niet meer wordt geremd. Daardoor ontstaan veel te hoge cortisolniveau’s die een diversiteit van klachten veroorzaakt/kan veroorzaken, waarvan hoefbevangen er één is.

Ik heb het trouwens wel meegemaakt met een paard dat van de opgebouwde stress letterlijk zo stijf stond dat het dier niet meer functioneerde onder het zadel. Gevolg van een zwaar ongeluk, veel pijn, hechtingen, behandelingen, 2,5 mnd op de kliniek staan, 3 operaties, half jaar boxrust en 3 mnd boxrust met beperkte weidegang. De revalidatie daarna verliep boven verwachting, maar op gegeven moment kwam ik letterlijk geen B proef meer door (Z2 paard). Paard schoot in de staak en kon alleen nog maar mee het bos in. Dus dat paarden klachten kunnen krijgen van langdurige stress kan ik beamen.
Het is trouwens uiteindelijk goed gekomen met het paard, hij was toen 7 en is nu 30 jaar (en PPID patiënt).

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:03

ohjee, daar heb je ook zorgen mee gehad dus!
Zou de ppid (mede-)oorzaak geweest kunnen zijn van het niet kunnen omgaan met die stress en dus stijf te staan, of zou de ppid een gevolg zijn van het ongeluk en de nasleep ervan?

Anoniem

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:12

Nu ga ik even hardop denken hoor;

Maar het is algemeen bekend dat bij veel en bepaalde ziektes stress een verhoogd risico heeft op symptomatisch worden, denk dan idd aan PPID, of PSSM en zo zullen er vast nog meer ziektes zijn, waarbij stress een grote factor in heeft.

En als er dan bv ook verhoogde kans is op bij geen krachtvoer krijgen en de rest wel op; luchtzuigen, weven en weet ik wat nog meer, is voor mij meer dan reden genoeg om die stress niet te willen veroorzaken.

Zal paardlief er misschien niet hb van worden, maar of je nu op de rest zit te wachten?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kan een paard hoefbevangen worden door te verwaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:57

Inderdaad, ik schaar HB onder dezelfde noemer als "de rest", (ook omdat we hier in belgië 10 jaar achterlopen en spierbevangenheid en symptomen van ppid en pssm hier gewoon onder "bevangen" geschaard worden.)

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:32

Duhelo schreef:
ohjee, daar heb je ook zorgen mee gehad dus!
Zou de ppid (mede-)oorzaak geweest kunnen zijn van het niet kunnen omgaan met die stress en dus stijf te staan, of zou de ppid een gevolg zijn van het ongeluk en de nasleep ervan?

Nou, die relatie heb ik nooit gelegd.
Paard heeft uiteindelijk tot zijn 16e succesvol in de dressuursport gelopen. Na zijn wedstrijdpensioen heb ik hem nog tot zijn 27e als boscrosspaard gebruikt. De diagnose PPID bij een paard van 27 jaar is niet zo raar natuurlijk.