Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 10:50

De topictitel zegt het zelf al :) Hoe krijg ik het vochtgehalte in de hoeven van mijn paard weer omhoog?
Ze zijn door de droogte van de afgelopen maanden zo hard geworden dat hij er last van begint te krijgen.
Mijn smid zegt dat het hoog tijd wordt om ze soepeler te krijgen. Ik ben nu al 3 weken dagelijks 2-3x aan het afspuiten met water. Elke dag olie erop en zelfs 's nachts een soort van verbandje rond de kroonrand gedrenkt in olie.
Helaas er weinig tot geen resultaat mee geboekt. Modder zou het beste zijn, maar is niet voorhanden zolang er geen regen komt (kan ik op stal ook niet even fabriceren (pensionstal) ).

Iemand huis/tuin/keuken tips? Of een product wat echt goed resultaat geeft? Ik las over rain maker van Farnam heel goede reviews, wilde dat bestellen, maar enkel als het echt resultaat geeft...heb nu al een verzameling olie staan om jaloers op te worden als frituur :+

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:55


Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:55

Duo Hoef *\o/*

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:56

Een hoef droogt niet uit door droog weer, het is geen stuk hout. We wonen zo'n beetje in het zompigste stukje van de wereld en dan zou een paard het hier niet redden met z'n hoeven?

Hoe veel vrije beweging krijgt je paard en wat voer je 'm? Hydratatie komt van binnenuit.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:03

die snap ik niet, hoezo begint hij er last van te krijgen?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:04

Koper: hij krijgt kwalitatief goed voordroog hooi (1 grote plak per dag) en staat op stro, dus kan altijd knabbelen. Hij krijgt 1.5kg Gastro+ & 0.5kg Sport muesli 's morgens en 's avonds. Ook daarbij grasmix van Havens om meer speeksel aan te maken.
Hij staat elke dag buiten in de zomer op het gras, in de winter in de paddock. Afhankelijk van het weer is dat 8u of minder (bij vriesweer komen ze in een betegelde overdekking enkele uurtjes). Ook wordt hij elke dag gereden of getraind op de loopband.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:05

Kinke: hij loopt er moeilijker op, heel gevoelig.

Shorks

Berichten: 408
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:06

Heb je ook foto's van hoe de hoeven er nu uit zien? Ik zou er persoonlijk geen olie op doen, dat weert juist vocht.
Als je je paard vóórdat de hoefsmid komt even in een plas neerzet (spuitplaats?) of de onderkant insmeert met kokosolie kan de hoefsmid iig makkelijker bekappen :) ik denk dat híj last heeft van de droge harde hoeven van je paard en niet zozeer je paard zelf!

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:13

Charisma schreef:
Kinke: hij loopt er moeilijker op, heel gevoelig.

Het lijkt me heel sterk als dat door het vochtpeil in de hoeven komt.

Die paar uur dat hij buiten staat, hoeveel beweegt hij daarvan? Met hoe veel en wat voor paarden staat hij buiten en hoe groot is de ruimte? Maw hoe zijn de omstandigheden voor spelen en rennen en dergelijke?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:29

Shorks: Geen foto's nu voorhanden, kan die wel maken. Hij wordt ook wel gecorrigeerd in de stand op het moment, een vervangende smid heeft één en ander naar de zak geholpen en mijn vaste moet het nu terug oplossen. Hij zegt zo'n dingen niet als er geen waarheid in zit, dus hij heeft er weinig last van denk ik :) Oke, dus best niet teveel olie dan, maar meer afspuiten nog.

Koper: het is niet enkel daardoor idd, maar het vocht moet omhoog sowieso, onafhankelijk van de andere problemen in de voet.
De paddocks zijn 20x40 en eentje is 20 x 100m. Hij staat altijd in groep buiten (min 3 paarden, soms ook 5). Hij speelt, rent, rolt zoveel hij wil. Hij is een beetje de aansteuker in het spel. Hij staat in een merriegroep, die spelen gelukkig mee :) Ook is er plaats voor rust en liggen. Dus een evenwichtige gelukkige groep.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:33

juist na het afspuiten dik invetten met hoefvet, dat voorkomt dat het water al verdampt is voordat het in de hoef kan dringen

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:36

Duo-hoef werkt prima.
Ik heb nooit wat op de voeten van mijn dieren gesmeerd omdat simpelweg niks hielp.
Ik heb duo-hoef getest en dit spul werkt dus blijkbaar wel.
Paard moet zelfs 2 weken eerder naar de smid ivm de groei

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:41

Farriers finish van Life data, vochtinbrengend en desinfecterend, zonder de hoefwand af te sluiten voor vocht. Deze is normaal verkrijgbaar bij de hoefsmid. Is zuinig in gebruik. Nog een aanrader is de hoef niet te lang laten worden en je stalklimaat optimaal houden. EM is hiervoor een fijn product.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:43

Elcamino: lijkt goed, even opzoeken! Thx!
Manadeluca: bekijk ik ook even!

Al de andere ook bedankt voor de suggesties, ik ga ze allemaal even opzoeken en vergelijken!

different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:43

Duo hoef is inderdaad heel fijn spul, sluit de hoef niet af zoals de meeste vetten en oliën.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:50

Charisma schreef:
Kinke: hij loopt er moeilijker op, heel gevoelig.


Dit zou juist niet mogen kunnen door droge hoeven. Hoe droger een hoef, hoe harder en hoe beter bestand tegen invloeden van buitenaf. Daar is een paardenvoet van oorsprong ook voor bedoeld.
Kijk maar naar de paarden in de zuidelijke landen.
Ik denk eerlijk gezegd dat er iets heel anders aan de hand is hier.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:53

Pandora: ik weet dat hij van iets anders moeilijker loopt, dat probleem wordt ook aangepakt :j maar de hoef is buiten dat alles om ook heel erg droog en dat moet sowieso opgelost worden. Ik heb het misschien even verkeerd geformuleerd dat hij door de droogte alleen moeilijker loopt, dat is niet zo...

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:53

ik denk het ook Pandora. Misschien verduidelijken foto's het probleem. Ik weet niet hoe het weer inmiddels bij jullie is TS, hier is het eindelijk weer een beetje gaan regenen sinds gisteren. Als dat bij jullie ook zo is, dan zou ik zeggen, lekker in de wei laten, in no time zijn de hoeven vochtig :)

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:54

ik begrijp het nog steeds niet, waarom moet de droogte van de hoef opgelost worden? Wat is er volgens die smid dan gaande in de hoeven wat meer vocht zou oplossen?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 11:57

Kinke: hij zegt dat de hoef zo droog is dat hij niet meer genoeg kan "openen" aan de kroonrand. Door er meer vocht in te krijgen zou dit moeten beteren. Hij wil de hele boel soepeler krijgen zodat er meer schokdemping kan plaatsvinden.
Hier helaas nog geen druppel gevallen, geven dat wel voor dit weekend, dus idd hopelijk gaat dat helpen!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:58

Hoe is de droogte van de hoef dan bepaald ?
Aan de buitenkant is het namelijk onmogelijk te zien hoe het vochtgehalte binnenin de hoef is.
Wisselende omstandigheden, dus van nat naar droog en weer naar nat zijn vele malen slechter voor een hoef dan constante droogte.
Het is de aanpassing aan wisselende omstandigheden die het een hoef moeilijk maken om het vochtgehalte op peil te houden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:00

Charisma schreef:
Kinke: hij zegt dat de hoef zo droog is dat hij niet meer genoeg kan "openen" aan de kroonrand. Door er meer vocht in te krijgen zou dit moeten beteren. Hij wil de hele boel soepeler krijgen zodat er meer schokdemping kan plaatsvinden.
Hier helaas nog geen druppel gevallen, geven dat wel voor dit weekend, dus idd hopelijk gaat dat helpen!

Ik begrijp je smid niet zo goed denk ik :+

Hoe komt het dan dat paarden in een immer droog klimaat zo'n harde goede voeten hebben ?
Die staan nooit in de regen of in zompig land. :?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 12:03

Rond de kroonrand zitten er schilfers en op de hoefballen korsten. Dit zou volgens de DA komen door droogte. Ook begint de hoef precies aan de binnenkant "naar binnen te trekken". Dit zou komen door de droogte aan de binnenkant...

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:04

Wat ook nog wel wil helpen is een (stevig) papje maken/kneden van lijnzaadmeel en dat in de hoeven van je paard kneden. Je zou de voeten kunnen tapen om ervoor te zorgen dat t blijft zitten.
Dat deed ik niet want mn paard stond s nachts op stal. Deed het er avonds in proppen en dan zat t er s morgens nog wel in.

pien_2010

Berichten: 43214
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:09

Wat wij hier doen is voor de badkuip waar de paarden uit drinken zorgen dat er modder ligt. Ze staan altijd buiten. Wij hebben hier leemgrond. Deze modder is gewoon heel goed voor de hoeven. Dit doen we overigens alleen als het hier echt 30+ graden is. Ook al is het nog steeds droog we laten nu de natuur zelf de hoeven vochtig houden op momenten dat het regent. Dus juli en augustus hebben we dit gedaan. Volgens onze smid is dat de reden dat de hoeven van onze paarden erg goed uitzien, goed groeien en niet scheuren of brokkelen, dit in tegenstelling tot de hoeven die hij ook zag in augustus.