Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 16:44

Op welke hoogte zouden jullie de voerbak zetten voor paarden die gevoelig zijn voor slokdarmverstopping en vooral: Waarom?

Ik lees veel dat een voerbak voor de brokken op borsthoogte aangeraden wordt, maar ook dat emmer op de grond juist beter is. Ook van dierenartsen hoor ik verschillende antwoorden.

"Hey, I saw that..."
~ Karma


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:48

Gewoon vanaf de grond, dat is veelal een natuurlijke manier van eten. Natuurlijk eten paarden ook wel eens van struiken of bomen maar dat is niet het grootste deel van de dag.
Ik was eens een mooi artikel hierover tegengekomen. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:05

Mijn paard kreeg haar brokken alleen nog maar geweekt in water nadat ze een keer een slokdarmverstopping had. Over de hoogte van de voerbak (op borsthoogte) heeft de DA toen niks gezegd. Ze heeft er ook nooit meer last van gehad.

Kerstmuts

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:23

Ik voerde mijn paard met slokdarmverlamming altijd vloeibaar. Vanaf de grond.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:24

Ik zou ook zeggen, vanaf te grond. Als de oorzaak schrokken is, dan helpt een simpele baksteen in de voerbak nog wel eens.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:44

Vanaf de grond. Grote brokken. Kleintjes zorgen ook vaak voor slokdarm verstopping.
Of gewoon los in het schone stro. Of in een emmer met een baksteen

En met een paard met gevoeligheid voor slokdarm verstopping geen lucerne voeren

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:07

Ik geef nooit meer brokken, het probleem is dat die opzwellen. Ik geef alleen haver of muesli bij voorkeur gemend met lucerne en soms geweekte pulp/speedibeet/

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 18:16

_Dracarys schreef:
Ik was eens een mooi artikel hierover tegengekomen. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.


Als je dat zou kunnen vinden, graag!

Ze krijgt nu vanaf de grond, met slobber en olie.
Ik dacht zelf ook vanaf de grond, en 1 DA zei dat ook, maar begon toch te twijfelen toen ik op de meeste websites (inclusief van/door dierenartsen) las dat voeren op borsthoogte beter is voor paarden gevoelig voor slokdarm verstopping. Misschien is het een nieuw inzicht?

Het enige wat ik kon bedenken is dat voeren met een bak op de grond tegengesteld is aan de peristaltiek van de slokdarm en dat voor paarden die gevoelig zijn voor slokdarmverstoppingen dat net een beetje extra kan beinvloeden. Vanwege de complicaties die ze opgelopen hebben van eerdere slokdarmverstoppingen. Zoals dat een stukje slokdarm uitgerekt is, of littekenweefsel, wa ervoor zorgt dat wanneer ze met hoofd naar beneden eten juist die delen van de slokdarm het extra moeilijk hebben.
Dat dan vanwege zwaartekracht naar de verkeerde kant en tegengesteld aan de peristaltiek daar weer voedsel gaat ophopen.

Lastig.
Misschien dat ik nog wat onderzoeks/wtenschappelijke artikelen kan vinden in het waarom voeren op de grond of juist op borsthoogte. Als ik van beide het "waarom" weet dan kan ik met de DA overleggen. Ze komt morgen.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:07

Rivano schreef:
_Dracarys schreef:
Ik was eens een mooi artikel hierover tegengekomen. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.


Als je dat zou kunnen vinden, graag!

Ze krijgt nu vanaf de grond, met slobber en olie.
Ik dacht zelf ook vanaf de grond, en 1 DA zei dat ook, maar begon toch te twijfelen toen ik op de meeste websites (inclusief van/door dierenartsen) las dat voeren op borsthoogte beter is voor paarden gevoelig voor slokdarm verstopping. Misschien is het een nieuw inzicht?

Het enige wat ik kon bedenken is dat voeren met een bak op de grond tegengesteld is aan de peristaltiek van de slokdarm en dat voor paarden die gevoelig zijn voor slokdarmverstoppingen dat net een beetje extra kan beinvloeden. Vanwege de complicaties die ze opgelopen hebben van eerdere slokdarmverstoppingen. Zoals dat een stukje slokdarm uitgerekt is, of littekenweefsel, wa ervoor zorgt dat wanneer ze met hoofd naar beneden eten juist die delen van de slokdarm het extra moeilijk hebben.
Dat dan vanwege zwaartekracht naar de verkeerde kant en tegengesteld aan de peristaltiek daar weer voedsel gaat ophopen.

Lastig.
Misschien dat ik nog wat onderzoeks/wtenschappelijke artikelen kan vinden in het waarom voeren op de grond of juist op borsthoogte. Als ik van beide het "waarom" weet dan kan ik met de DA overleggen. Ze komt morgen.

Ik kijk anders naar de anatomie van een paard dan jij in dit geval.
Het is inderdaad tegengestelde richting. Maar de slokdarm is gestrekt (voeren op de grond) waardoor het mij langer en gladder maakt. Maar dit is absoluut hersenspinsel die alleen op mijn eigen logica gebaseerd is.
DA vragen kan natuurlijk nooit kwaad

Als ik mijn kin meer naar mijn borst breng is slikken voor mij ook lastiger. Dan als ik mijn hals strek

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:22

Mij lijkt het dat de slokdarm op borsthoogte juist meer ruimte biedt.
Maar het is denk ik vooral belangrijk de oorzaak te weten van de gevoeligheid voor verstopping.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

8nnemiek

Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:24

Mijn gevoel zegt ook dat vanaf de grond beter is omdat de hals dan inderdaad gestrekt is. Maar dat is ook puur mijn gevoel.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:31

Waar kan ik je niet aan helpen, wel heeft mijn pony (inmiddels al lang verkocht) ook een keer een hele erge slokdarmverstopping gehad en sindsdien legde ik altijd iets in haar voerbak, een baksteen wordt wel vaak genoemd maar volgens mij gebruikte ik een borstel of iets dergelijks. Toen at ze in het algemeen ook gelijk een stuk rustiger.

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:32

Annet_Dottie schreef:
Waar kan ik je niet aan helpen, wel heeft mijn pony (inmiddels al lang verkocht) ook een keer een hele erge slokdarmverstopping gehad en sindsdien legde ik altijd iets in haar voerbak, een baksteen wordt wel vaak genoemd maar volgens mij gebruikte ik een borstel of iets dergelijks. Toen at ze in het algemeen ook gelijk een stuk rustiger.

Een borstel pakte die van mij er zo uit :')

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 20:49

Hoop dat we hier een mooie discussie krijgen met voor- en tegenstanders van beide mogelijkheden, zodat ik morgen goed voorbereid met de DA kan praten.

daantjuhhh schreef:
Het is inderdaad tegengestelde richting. Maar de slokdarm is gestrekt (voeren op de grond) waardoor het mij langer en gladder maakt. Maar dit is absoluut hersenspinsel die alleen op mijn eigen logica gebaseerd is.


Gevoelsmatig ga ik ook voor op de grond, maar was aan het denken wat een reden zou zijn om dat juist niet te doen.

Tot nu toe heb ik alleen artikelen gevonden die borsthoogte aanraden, maar niet waarom.

Item nummer 7 van een Dierenartsen.nl dierenarts:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/hoe-voorkom-slokdarmverstopping/69930/

Deze van paardenarts.nl:
Zowel bij PREVENTIE als bij NABEHANDELING te lezen:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/slokdarmverstopping-bij-paarden/

1001 tips:
Onder hoofdstuk: VOORKOMEN.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/aandoeningen/slokdarmverstopping-bij-paarden-hoe-verzorgen.asp

En zo nog velen. Ik lees (nog) nergens dat het op de grond moet, vandaar dat ik ben gaan twijfelen.


daantjuhhh schreef:
Een borstel pakte die van mij er zo uit :')


Nog zo eentje. :')
Die van mij is zo 1 die ook sloten openmaakt, vastgeknoopt halstertouw loskrijgt, etc. We hebben werkelijk vanalles in haar voerbak gelegd, maar ze schuift eerst op haar gemakje de spullen/keien/bakstenen naar links, vreet dan alles aan de andere kant op, om vervolgens alle spulen/keien/bakstenen helemaal naar rechts te schuiven en de rest op te (vr)eten. We hebben toen 2 echt zware keien geprobeerd maar na tijdje is ze sterk/handig genoeg om die ook te verschuiven. Toen de 2 grote keien proberen te ondersteunen met andere kleinere keien om zo schuiven te voorkomen, maar toen ze dat doorhad stoot ze die eerst weg om vervolgens de zware keien alsnog te verschuiven. De DA raadde aan om niet NOG zwaardere keien te gebruiken, want deze waren eigenlijk al te zwaar en ze zet zoveel kracht dat dit niet goed is voor haar atlas/nekwervels. (ja, zo zwaar waren die 2 keien... Ergens "langs eten" doet ze niet, ze denkt: "Weg met die troep zodat ik fatsoenlijk kan eten".)
Ze hebben een vrij grote/brede voerbak, vandaar 2 grote keien.

Ik zit nu te denken om heel veel ronde middelgrote keien te gaan zoeken, en er 2 lagen van in haar bak te doen. Als ze die dan opzij schuift dan glijden ze weer terug. (hoop ik...)

Maar goed, ondertussen ook maar uitzoeken of het nu op de grond of borsthoogte moet.

Ze schokt niet zo zeer, maar eet in rust (met been op ruststand), maar dan wel echt veels te snel, type stofzuiger, blijft happen nemen terwijl mond nog niet leeg is. Maar niet zoals ik andere paarden vroeger wel eens heb zien doen die echt opduiken en gestressd zitten te schokken.

(Ze is 28 maanden, staat 24/7 in een groene wei met nog 11 andere paarden, krijgt 2x per dag brokken waarvan 1x met olie, bloedwaardes zijn goed, krijgt geen lucerne/bietenpulp, krijgen soms langstengelig hooi bijgevoerd. Ze krijgt brokken in individuele "paddock paradise"-achtige voederstands) Ze heeft ook geen voernijd, andere paarden mogen rustig in de buurt komen en zelfs de buitenranden meelikken. (dichterbij kunnen ze niet vanwege de voederstands hekken)

Ik ga morgen voorstellen om de tanden (weer) te laten controleren, en anders een endoscopie.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:36

Bij mensen is het ook juist zo dat als je moeite hebt met tabletten doorslikken dat je je hoofd recht naar voren moet houden omdat je dan het makkelijkste slikt.
Probeer maar eens, als je je nek lang maakt slikt het juist lastiger.
Dus ik neem aan dat dat bij paarden ook zo is, hoofd naar beneden maakt de slokdarm nauwer.

Mijn paard vroeger heeft een keer slokdarmverstopping gehad omdat hij op een andere tijd eten kreeg.
Hij werd normaal altijd op dezelfde tijd gevoerd en kreeg dan behoorlijke speekselvorming (zat dan te smakken en deed een beetje wild en de speeksel vloog dan ook in het rond)
Maar hij had die dag langer buiten gestaan en toen hij op stal kwam en zijn brokken ging opeten kreeg hij het dus.
Eerder werd ook altijd gewaarschuwd om dezelfde voertijden aan te houden in verband met de speeksel vorming.
Misschien is dat met jouw paard ook omdat ze waarschijnlijk verschillende tijden eet?
Maar als je paard er zo gevoelig voor is zijn brokken echt niet handig, de slokdarm beschadigd bij een verstopping en dat wordt er niet beter op.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 00:32

MirandaFuego schreef:
Bij mensen is het ook juist zo dat als je moeite hebt met tabletten doorslikken dat je je hoofd recht naar voren moet houden omdat je dan het makkelijkste slikt.
Probeer maar eens, als je je nek lang maakt slikt het juist lastiger.
Dus ik neem aan dat dat bij paarden ook zo is, hoofd naar beneden maakt de slokdarm nauwer.


Goede inbreng, bedankt.

MirandaFuego schreef:
Misschien is dat met jouw paard ook omdat ze waarschijnlijk verschillende tijden eet?


Zit nooit meer dan een uur verschil tussen. Ze weet wel 10 tot 15 minuten van te voren wanneer er gevoerd gaat worden.


MirandaFuego schreef:
Maar als je paard er zo gevoelig voor is zijn brokken echt niet handig, de slokdarm beschadigd bij een verstopping en dat wordt er niet beter op.


Vanaf gister krijgt ze slobber met wat olie. Ze heeft het nu 2x gehad. Gelukkig raakt ze niet in paniek en werkt vrij goed mee. Al gaat het natuurlijk niet van harte. Gister moest er na de Buscopan alsnog een sonde in, en krijgt ze preventief antibiotica, dus heb het helemaal gehad ermee.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:12

Mijn Andor werd destijds verdacht van slokdarmverstopping. Het bleek echter om lyme te gaan na veel speuren. De dierenarts gaf toen ook aan, let wel, 10 jaar geleden, dat zijn voerbakje op een stoel moest staan.


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:09

De slokdarm is gewoon een flexibele, gespierde buis. Ik denk dat het indien de slokdarm normaal functioneert, vrij weinig uitmaakt.

Ws hoe groter de stortkoker is, hoe meer erdoorheen gepropt wordt. Maar dan is wel alle bewegingsruimte weg, dus verstopping moeilijker op te heffen.

Wat belangrijker is, is dat het voer er op een verwerkbare wijze in komt die het risico beperkt.

Zie eethouding: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

Gebit: De onderkaak van een paard is vrij zwaar. Zo zwaar, dat wanneer het paard zijn hoofd omlaag houdt, de kaak iets naar beneden zakt. Laat dit nou net de positie zijn waarbij de kiezen perfect op elkaar aansluiten! Maar wanneer het paard vanaf een verhoging eet klopt de stand van de kiezen niet meer en is er een grotere kans dat het paard haken aan de kiezen ontwikkelt. Of op zijn minst gewoon zijn voedsel slechter kauwt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:13

De meest natuurlijke eethouding voor een paard is vanaf de grond. Dus logischerwijze is dir beter voor je paard. Wbt slokdarmverstopping denk ik dat wat je geeft nog wel een stuk belangrijker is.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:33

Ik begrijp je vraag wel, ik zit met het zelfde.
Ik denk zelf iets onder borsthoogte richting knie hoogte. Toch hoofd iets laag en een gerekte hals. Die van mij vertikt het om slobber te eten. Eerst deed ze het wel maar zodra er meer doorheen zit dan alleen zemelen laat ze het staan. Dat is best onhandig als ze ook supplementen moet hebben.

Fleur ❤️

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:35

En brokken die je in water laat weken, No_No?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Slokdarmverstopping-gevoelig: Waar voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:45

Ze krijgt geen brokken meer. De enige brokken die ze krijgt zijn luzernebrokken en die vind ze vies :=
Ze krijgt pavo vital en moet suikerarm eten hebben. Daarbij krijgt ze nog supplementen. Zemmelen mag ze eigenlijk ook niet.
Ik heb de nieuwe pavo easy excel of zo geprobeerd maar dat eet ze ook niet, slobber van vitalbix is ook geen favoriet.
Ik heb nog een paar muslies geprobeerd maar dat laat ze meestal ook staan.

Fleur ❤️

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:08

Locanda schreef:
En brokken die je in water laat weken, No_No?

Ik deed dit ook, gewoon een 5-tal minuten voor het voeren wat water erbij dan werd alles wat zachter.

Freya6 schreef:
Ik voerde mijn paard met slokdarmverlamming altijd vloeibaar. Vanaf de grond.

Dit werkte het best voor mijn paard. Zowel slobber als brokken nat maken. Altijd vanaf de grond.

Je hebt tegenwoordig ook slowfeeders voor krachtvoer. https://www.ej.nl/stal-meer/stal/dual-feeder_16544.html

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 00:15

Antheman schreef:
De dierenarts gaf toen ook aan, let wel, 10 jaar geleden, dat zijn voerbakje op een stoel moest staan.

Dat lees ik ook op andere DA websites. Maar nooit waarom dat beter is dan op de grond. Voor beide valt wat te zeggen.


Locanda schreef:
Of op zijn minst gewoon zijn voedsel slechter kauwt.

Ook goed punt. Dat zal ook kunnen beinvloeden. Heb de website gelezen, interessant.

No_No schreef:
Ik begrijp je vraag wel, ik zit met het zelfde.
Ik denk zelf iets onder borsthoogte richting knie hoogte. Toch hoofd iets laag en een gerekte hals. Die van mij vertikt het om slobber te eten. Eerst deed ze het wel maar zodra er meer doorheen zit dan alleen zemelen laat ze het staan. Dat is best onhandig als ze ook supplementen moet hebben.


Dat is inderdaad onhandig, moet je ook de trukendoos opentrekken. Heb je iets gevonden wat werkt om de supplementen te geven?
Die van mij eet gelukkig altijd alles met smaak op, wat er ook aan supplementen, olie's, poeders, medicijnen doorzit. Zelfs wormenspuiten en die Equivital-dingen gaan er makkelijk in.
Tussen knie en borsthoogte dat lijkt me goed compromis, dan heb je de voor- en nadelen van beide hoogtes.

Ik denk dat langzame inname (al weet ik nog niet hoe dat voor elkaar te krijgen) en olie, tot de endoscopie het beste.

Laulitz schreef:
Ik deed dit ook, gewoon een 5-tal minuten voor het voeren wat water erbij dan werd alles wat zachter.

Algemeen als vraag: Als ze te snel eten, en het voer is zacht, is er dan niet alsnog kans dat het verstopt omdat ze dan niet meer hoeven te kauwen, minder speeksel aanmaken, en alles zo snel mogelijk opslokken en het alsnog een sponzige bal gaat vormen voor slokdarmverstopping-gevoelige paarden?
Ik denk dat in het algemeen het afhangt waarom het paard de slokdarmverstopping heeft wat beste werkt.

De endoscopie is aangevraagd, krijg nog te horen wanneer. Is gewoon op stal, dat is wel lekker. Is dat in Nederland ook dat de DA naar stal komt voor endoscopie, of moeten jullie naar een kliniek?


Laulitz schreef:
Je hebt tegenwoordig ook slowfeeders voor krachtvoer.

Dat is een mooie/handige. Heeft iemand die? Is dat niet te licht? (Ik zou hem denk ik in de grond vastboren.)
De zachte diepe brede rubberen bak op de grond met keien erin heeft niet gewerkt. |(
We zitten nu te denken een speciale voerbak voor haar te maken waarin we verschillende hoge en lage afgeronde houtblokken vastschroeven, en dan de bak aan het hek of in de bestaande voerbak zien te verankeren. ('Operatie Gulzig Paard')
Maar dan is het handig meer zekerheid te hebben op welke hoogte.

Is toch gek dat de artikelen die ik vind allemaal het voeren op borsthoogte aanraden. Ben gewoon erg benieuwd, denk dat ik een paar een mailtje ga sturen.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 01:18

Hier 1 met continue slokdarmverstoppingen, met voeren
vanaf de grond ging het gelijk fout.
Voeren vanaf borsthoogte ging over het algemeen beter.

Na onderzoek in de kliniek bleek dit om een slokdarmverlamming
te gaan en was het advies euthaniseren.
Echter ben ik eigenwijs en na heel veel tijd en verschillende
diëten staat hij gewoon nog steeds lekker paard te zijn,
wel de eerste 2 jaar met de voeremmer op borsthoogte :Y)

Edit * typ met telefoon, sorry :o

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BulletjeBeer, criollo_yess, ellepel, GrapeshotBot, Trendiction en 83 bezoekers