Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 02:47

Afgelopen dinsdagavond heb ik last gekregen van mijn tandvlees of ergens onder mijn tand. De pijn zit bij mijn doorgekomen verstandskies waar ik nooit last van heb gehad. De pijn zit er echt onder.

Ik ben dus al 6 jaar niet meer naar de tandarts geweest ( ja shame on me := ) omdat ik bang ben voor de tandarts. Ik heb echt nog nooit gaatjes gehad of een beugel gehoeven dus snap ook niet zo goed waarom ik er bang voor ben. 8)7

Afgelopen donderdag begon het dus ook echt meer pijn te doen en uit te stralen naar mijn bovenkaak ( incl. koppijn) en heb tijdens werk ook paracetamol ingenomen. Nou is de pijn vandaag dus nog erger geworden en heb ik de mijn moed bijeen geschraapt om mij in te schrijven bij de tandarts en gelijk een afspraak te maken. :o
Aankomende maandag heb ik dus mijn afspraak om 11 uur. Omdat het mijn eerste afspraak is heb ik eerst een kennismakingsgesprek en een consult. Ze gaat wel gelukkig direct kijken wat het probleem is maar waarschijnlijk kan ik nog niet gelijk geholpen worden als het een complex probleem is. Ik moet nu dus het weekend door zien te komen en ik hoop dus niet dat de pijn erger gaat worden anders trek ik dat dus echt niet |(

Hebben meerdere bokkers hier ook dezelfde soort pijn gehad en wat was het uiteindelijk? Ben als de dood dat die verstandskiezen getrokken moeten worden of dat ze in mijn mond gaan boren :o

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 03:05

Herkenbaar! Bij mij was het een ontsteking. Mijn verstandskies moest getrokken worden,maar daar was ik eigenlijk blij om. Ik liep al zo lang met die hoofdpijn...

Ik heb het ook niet op de tandarts, maar heb het geluk een hele fijne praktijk te hebben gevonden, waarbij ik nu zonder stress 2 keer per jaar langs ga.

Het trekken van de kies is me heel erg meegevallen!

Tips voor maandag:
- ben eerlijk over je angst, het is niets om je voor te schamen, en zo kan de tandarts er ook rekening mee houden
- bij mij hielp het dat hij precies zei wat hij ging doen/aan het doen was en waarom
- vraag of je eventueel muziek mee mag nemen (oortje). Soms niet handig tijdens behandeling, maar met het kabeltje weggestopt kan het soms wel wat rust geven
- vraag desnoods een vriend/vriendin/partner mee als mentale ondersteuning.

Alvast veel succes, en beterschap!

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 04:28

Even spoelen met warm water met zout.
Dat verlicht vaak bij mij wel wat pijn.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 04:50

Vervelend dat je er zo veel last van hebt!
Als tip kan ik je meegeven als je pijn blijft hebben, pak ibuprofen als pijnstiller.
Dat is ontstekingsremmend. Stel je hebt een ontsteking onder je kies, dan is dat vaak de enige pijnstiller die fatsoenlijk werkt. Schrijven wij ook altijd voor indien nodig :j

En mocht het echt niet uit te houden zijn is er altijd een spoed tandarts waar je bij terecht kunt.

Sterkte :(:)

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 05:41

Ik heb dat ook eens gehad maar dan bij een hoektand en omdat ikeen dagje uit ging ben ik niet gelijk naar de tandarts gegaan. Stom want mijn tand was aan het afsterven, een pijn dat het deed. Ik heb gekoeld met koud water dat was het enige wat nog een beetje hielp.
Ergens in de middag was de pijn wel weg maar mijn tand dus overleden. En toen moest ik een zenuwbehandeling..
Hopelijk valt het mee voor je en als ibrufen niet helpt zou ik toch naar de huisartsenpost gaan

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 05:42

Als je het echt niet trekt echt bellen hoor!

Ben je boven de 18?
Volgens mij spoelen met jenever?
Dat kan ook nog weleens helpen als zout niet werkt.

Sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 05:48

Als je eerst ter kennismaking moet en een consult krijgt, zullen ze waarschijnlijk niet meteen het probleem kunnen verhelpen.
Ibuprofen werkt hier altijd erg goed bij kies-of tandpijn. Of anders lauwe thee.

Heb je een uitgebreide tandartsverzekering?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-10-18 05:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 05:51

Spoelen met perioaid, te koop bij de Etos, werkt hier erg goed bij tandvlees klachten. Eventueel 2 paracetamol met een ibuprofen als pijnstilling. Succes maandag!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 06:46

Er bestaan ook angsttandartsen! Onder andere in de Balistraat (Leusderkwartier), maar er zijn er meer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 06:47

Oh jeetje wat balen Maureen!! Zie je het morgen dan wel zitten? :(:)
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 26-10-18 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 06:57

Bellatrix schreef:
Oh jeetje wat verrot Maureen!! Zie je het morgen dan wel zitten? :(:)

Ik weet niet of ik "verrot" wel het meest ideale woord vind :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:05

Nou ja zo bedoelde ik het natuurlijk niet, pas het wel even aan.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:31

Cayenne schreef:
Als je eerst ter kennismaking moet en een consult krijgt, zullen ze waarschijnlijk niet meteen het probleem kunnen verhelpen.
Ibuprofen werkt hier altijd erg goed bij kies-of tandpijn. Of anders lauwe thee.

Heb je een uitgebreide tandartsverzekering?


Ze gaat niet eens naar een tandarts dus dan heeft ze ook geen tandartsverzekering. :')

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:33

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Als je eerst ter kennismaking moet en een consult krijgt, zullen ze waarschijnlijk niet meteen het probleem kunnen verhelpen.
Ibuprofen werkt hier altijd erg goed bij kies-of tandpijn. Of anders lauwe thee.

Heb je een uitgebreide tandartsverzekering?


Ze gaat niet eens naar een tandarts dus dan heeft ze ook geen tandartsverzekering. :')

Uh? Dat staat toch echt los van elkaar.
Ik ben ooit ook 6 jaar niet geweest. (ook vanwege angst) maar ik heb die 6 jaar wel betaald voor een uitgebreide verzekering.

Bij mij werd dus ook alles vergoed

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:34

Waarom zou je betalen voor iets wat je niet gebruikt?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:36

Suzanne F. schreef:
Waarom zou je betalen voor iets wat je niet gebruikt?

Omdat je met een angst er niet heen gaat omdat je bang bent.
Je stelt het dus eigenlijk elke x uit.
Ik.zei elke x tegen mij zelf. Volgende maand ga ik echt een afspraak maken.

Daarnaast weet je nooit wat er gebeurt.
Voor het zelfde geld klap ik met mijn mond op mijn fiets stuur en verlies ik een voortand.

Daarnaast ga ik ook nooit naar de huisarts maar daar ben ik ook voor verzekerd. Er is gelukkig nog nooit ingebroken in mijn huis. Maar ook daar ben ik voor verzekerd.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 26-10-18 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:39

Als de pijn te erg is zou ik vandaag bellen om langs te gaan. Daar moet je echt niet mee blijven zitten.

Ik heb vorig jaar een terugkerende ontsteking gehad rond mijn wijsheidstand. Na de 3e keer heeft mijn tandarts beslist dat de tand eruit moest en ik had er weinig over de zeggen :P het was geen fijne ervaring, maar er kwam geen boor aan te pas en het deed geen pijn!

Ik heb wel een erg fijne tandarts.
Een hele rustige man die de rust zelf lijkt en ook wel met stress en angst kan omgaan.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:52

Hee Maureen, er is in het weekeind altijd een tandarts met dienst. Dus daar kan je altijd heen bellen als de pijn te veel wordt.

En een tandarts zal nooit zonder jouw toestemming iets mogen doen. Jij bent in lead over je eigen behandeling.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:55

Oef.. kunnen veel dingen zijn.
Ik heb 6 weken geleden dit gehad:
[MWS] Kaakchirurg en verdoving

Maar wat je zou kunnen doen is vandaag weer bellen.
Mijn tandarts had je namelijk gewoon laten komen.. Zo kwam ik namelijk aan de mijne.

Ik heb zelf een ontsteking bovenop een verstandskies gehad. Die is er toen uitgesneden omdat die niet doorgekomen was.

Het verhaal in de link;
Inmiddels is de holte nog niet dicht. Maar de pijn was direct weg en niet meer teruggekomen.
Het heelt, maar heel langzaam. Ik ben nog 1 x terug geweest omdat het oppervlakkig zeer begon te doen.
Dat bleek nog een uitwerking van de plek waar verdoofd was te zijn.
Die verdovingen gaan best diep en soms gewoon net wat rottig gezet waardoor je een soort spierpijn krijgt.

Omdat ik vakantie ging (2 weken droomreis Suriname) was er geen optie om die laatste pijn af te wachten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:09

Kan ook tandvlees ontsteking zijn, dat kan flink zeer doen.
Tip: haal een flesje Corsodyl bij de etos,of trekpleister, apotheek heeft het ook wel.
Dat is monspoelmiddel die ook ontstekingremmend werkt,tandartsen schrijven het ook voor na bepaalde ingrepen
Ga daar in elk geval ook mee spoelen.
Kan zomaar zijn dat dat al wat helpt :j

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:14

Dat is idd ook een goede Ellepel...
Corsodyl is goed spul bij tandvleespijnen inderdaad.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:33

Als je zo'n pijn hebt zou ik bellen en niet zo het weekend in gaan. Er zijn ook weekend tandartsen die moet je wel vaak contant betalen.
Handigste is ff spiegel opbouwen van ibuprofen..om 3/4 uur innemen.
Sterkte!. Weet wat kiespijn etc is pfff

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 09:26

Wow heel erg bedankt allemaal voor de reacties!

@pluttersplut ibu zal ik zometeen even gaan halen bij de winkel. Heb nu alleen maar Advil200. Merkte trouwens wel dat die beter werkte dan de ibu, maar als ibu beter is zal ik dat uiteraard slikken!

@linnie050 ik ben 23

@Cayenne nee ik heb geen uitgebreide tandartsverzekering helaas. Weet wel dat die er komen gaat. Ik verwacht inderdaad ook niet dat ze gelijk het oplossen, maar zou al een stuk geruster zijn als ik weet wat het precies is :)

@koper ik heb mij nu ingeschreven bij de KTA. Heb daar ook gelijk aangegeven dat ik bang ben en die vrouw aan de telefoon was ook erg begripvol!

@bellatrix Ja ik wil eindelijk zo graag een keer mee -O- Ik merk nu ook weer dat de pijn erger is maar dat zal ook wel komen doordat mn advil uitgewerkt is. Ik zal zo wel weer innemen en als de pijn dan niet minder is zal ik je even een berichtje doen :(

@upendo Dan kan ik altijd nog even bellen ja. Is de spoedtandarts ook waar je normale tandarts zit?

@vumana89 klinkt pijnlijk zeg! :(

@ellepel Dat ga ik straks even halen!

@dito Ja de tandarts had het inderdaad ook over een spiegel opbouwen. Maar met iedere 3 a 4 uur mag je neem ik aan geen 400mg per keer innemen? Anders heb ik wel heel veel mg per keer.


Ik ben net dus wakker geworden. Normaal wordt ik pas 12 uur wakker omdat ik altijd avonddiensten draai. Ga zo nog wat proberen te slapen en neem daarna wat advil in en ga dan naar de winkel om ibu en mondspoelwayer te halen. Ik merk wel dat het weer meer pijn doet als gister |( Moet vandaag ook weer werken maar mijn baas weet ervan en zei gelukkig al dat ik rustigaan mag doen.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Tandvleespijn en maandag pas afspraak tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:40

je mág, als je gezond en wel bent, want ik ben geen arts of dokter of apotheker.
Gewoon een leek die veel pijn in mn bakkes heeft gehad, haha.

2 paracetamol, 2 uur later 1 400 mg Ibuprofen, en dan mag je MAX 4 x 400 mg ibu en MAX 8 paracetamol per dag.

Maar, dit was het advies van mijn tandarts op mijn klachten.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:42

Wat je ook kunt doen is waterstofperioxide vragen aan de tandartsassistente, dat helpt je heel erg snel van je tandvleesontsteking en pijn af.

Hm even je beginpost goed doorgelezen, ik heb heel erg last gehad van mijn verstandkiezen die doorkwamen (4) echt over een lange tijd. Ook veel tandvleesontstekingen daardoor en problemen met eten. Veel en vaak spoelen met mondwater hielp me redelijk en voor de rest "uitzitten".

Maar ik had er geen hoofdpijn oid bij/ door, dat kreeg ik pas nadat ik 2 verstandkiezen heb laten trekken. Daar heb ik eeuwig spijt van, kreeg daarna chronische klachten die niet meer over zijn gegaan. Dus denk goed na en laat je goed voorlichten over wat er verstandig is in jouw geval.