Staletiquette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 23:37

Mijn paardjes heb ik eigenlijk nooit op stal staan maar ik heb wel boxen waar ze in kunnen. En waar ik ze vanavond in gezet heb om even te drogen.

Nou viel me op dat mijn ruin, die absoluut geen stalpaard is, wel op de hoogte is van de etiquette die in een box geldt: wanneer ik links sta gaat hij naar rechts en wanneer ik naar zijn rechterkant loop gaat hij naar links. Heel braaf en ook erg prettig. Denk je na 9,5 jaar je paard te kennen maar toch verraste hij me er mee.

Mijn merrie, die tot haar 24e regelmatig op stal stond (in elk geval in de winter 's nachts maar ik vermoed vaker) kent dat niet. Zelfs "om" kent ze niet, ze geeft dan tegendruk. Dus daar gaan we de komende tijd maar eens mee aan de slag. Toch wel handig als ze het wel kan.

Eigenlijk zou het ook wel fijn zijn als ze gewoon een nacht op stal konden staan (ze lopen nu weer buiten). Wanneer ik ze binnen zet gaat de ene rondjes lopen en de ander legt om de paar minuten een drol neer. Maar om ze daar nou op te gaan trainen... neuh. Dat nou ook weer niet. Maar ik denk wel dat als er nog een paardje bij komt ik er wel op let dat hij het gewend is. Het is handig als hij het kán, zeg maar.

Wat vinden jullie handig, belangrijk en/of vanzelfsprekend dat jullie paarden kennen en kunnen op stal?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:00

Niet gelijk naar buiten drammen als de deur opengaat.

Niet gaan lopen draaien n als ik het dek opdoe.

Niet meteen het eten aanvallen als je met een voerschep de stal inkomt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:07

Wijken voor druk, of ieg niet gaan tegenhangen, vind ik praktisch. Maar dat heeft voor mij niks met stal te maken. Voor mij hoeft een paard niet op stal te kunnen - ik hoop ook niet dat dat ooit nodig gaat zijn. :)

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:13

Dat ik niet de stal in word getrokken, ook al ligt er voer in de bak. Dus eigenlijk gewoon rustig en normaal de stal in kunnen lopen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 00:14

Niks geen druk, hij doet 't helemaal uit zichzelf. Hij leek wel een voorbrenger (of hoe heet zo iemand) bij een in hand western show, waar je dus mensen ook links, rechts, links ziet springen afhankelijk van waar de jury staat.

Iris dat zijn inderdaad wel dingen die belangrijk zijn. Niet naar buiten drammen ga ik de komende maanden ook maar installeren. Vanavond ging 't overigens heel netjes. Naar binnen ging ook goed, klein beetje aarzelend omdat ze 't niet gewend zijn en een opstapje moeten maken een vrij smalle gang in.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:37

Op een normale manier de stal in en uit gaan. Dus niet ineens een spurt nemen en ook niet mij tussen het kozijn pletten.
Ik wil op een normale en veilige manier de stal in kunnen om een deken te wisselen, even wat mest weg te halen etc dus mijn ruimte respecteren (maar dat is doorgaans niet gebonden aan het wel of niet in een stal staan).
Netjes binnen blijven, zodat ik me niet door een kiertje naar binnen hoef te wringen maar ook dat ik rustig de tijd heb om de deur open te maken en we pas gaan lopen als ik daarom vraag.
Fatsoenlijk stilstaan en wachten tot het halster af is. Super vervelend als je er net 1 oor uit hebt en ze een enorme ruk geven omdat ze te ongeduldig zijn te wachten tot het helemaal af is.
En algemeen, zich gewoon normaal gedragen en mensen toelaten. Ik ben heel erg fan van rust op stal, zal ze dan ook niet onnodig lopen vervelen of steeds storen maar puntje bij paaltje hebben ze wel te accepteren dat ik nu en dan eens binnenloop of langsloop ed.

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:34

Dat hij binnen blijft staan als de staldeur open is en dat hij er normaal in en uit loopt. En netjes blijven staan als ik een keer opzadel in stal of dekens op doe. :-)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:45

Ik vind dat heel belangrijk, ik werk zelf ook al enige tijd op een stal en ik heb een hekel aan stallen doen van paarden die echt gewoon op je tenen komen staan omdat ze niet opzij gaan. Af en toe moet er dan wel eens een keer gecorrigeerd worden, ik wil echt dat ze niet staan waar ik uitmest en ook niet met hun hoofd over de kruiwagen in het deurgat gaan staan. Het beste wat ik vind helpen is een brul en met je voeten op de grond stampen als ze niet opzij gaan. Ziet er niet uit maar als je een hooivork vasthebt is het heel onverstandig om dicht bij het paard te gaan om hem opzij te duwen. Een ongeluk is zo gebeurd dus beter een keer roepen en met de voeten stampen, dan hebben ze de boodschap even goed begrepen :+ Daarnaast heb ik al een aantal keer gezien dat ze op een stal echt een klap geven aan dat paard maar dat doe ik echt niet bij de paarden van pensionklanten (eigenlijk ook niet bij mijn eigen paarden, die hebben gewoon goeie stalmanieren). Tot nu toe nog maar weinig paarden gehad die effectief NIET opzij gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 03:07

Vroeger toen ze op stal stonden, had ik wel wat ''regels''. Maar nu ze al jaren 24/7 buiten lopen, zie ik dat ze het echt niet fijn vinden om opgesloten te worden, dus heb ik die ''regels'' afgeschaft.

Ze kunnen altijd de stallen in en dat doen ze zo nu en dan ook, maar ik zie dat ze er nooit heel lang in verblijven.

Als ik ze nu opsluit zijn ze braaf als ik bij ze ben, maar ze willen er wel uit. Zodra de deur open gaat, gaan ze er dus ook uit en ik neem het ze niet kwalijk. Ze staan ook altijd met zn 4en, dus alleen opsluiten is ook iets waar ze zich niet prettig bij voelen.

Als ik ze nu opsluit voor bijv de hoeven, doe ik dat 2 aan de ene kant en 2 aan de andere kant. Mn merrie en nf zijn altijd zo weer de stal uit als de deuren open gaan. Mn andere ruin en shet blijven vaak nog even rustig staan.

Ze mogen me niet omver lopen. Wijken voor druk, braaf meelopen etc geldt gewoon overal.

Hoeveel een paard opzij gaat ligt ook aan je lichaamshouding, maar ene paard zal er gevoeliger voor zijn dan de andere. Dus bij de ene moet je dat meer trainen.

Zelf mest ik de stallen niet uit als ze erin staan. Nooit gedaan ook, dus ook niet toen ze wel 's avonds op stal gingen. geef ze dan nog even lekker vrij buiten.

Trainen zou ik in de bak/roundpen doen, want een stal blijft een hele kleine ruimte.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:42

TurdusMerula schreef:
Wijken voor druk, of ieg niet gaan tegenhangen, vind ik praktisch. Maar dat heeft voor mij niks met stal te maken. Voor mij hoeft een paard niet op stal te kunnen - ik hoop ook niet dat dat ooit nodig gaat zijn. :)


Staat bij mij ook lid van stal. Tegendruk geven mogen ze bij mij niet als ik ze om vraag.

Mij de ruimte geven in stal. Om is om, gelukkig hoeft daar alleen commando voor gegeven te worden en gaat ze op zij.

Verder iig niet naar binnen/buiten stormen. Heb ik moeten trainen want ze vloog Door smalle openingen.

Niet gelijk naar buiten als de deur open gaat. Ik heb altijd de staldeur open en dan pas halster aan. Ze duwt dr neus mooi in het halster en wacht dan ook nog.

Aanvullend op boven; sowieso wachten als de deur open staat en je geen halster om hebt.

Niet bonken tegen de staldeur (deze is lastig)

En voor mijzelf; zoveel mogelijk buiten stal en zo weinig mogelijk in stal. Het is haar plek, ik doe zo veel mogelijk buiten. Vroeger was ze er erg moeilijk en boos mee en zo is het gegroeid. Ze laat alles toe, maar vind dat niet prettig. Dus pest ik haar daar niet mee. Dingen zoals Zadelen, wind verzorgen, poetsen etc bedoel ik daar mee.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 08:45

Als ik het zo lees gedragen die van mij zich dus nog aardig netjes. Mijn ruin gaat op stal veel netter voor mij opzij dan buiten, lijkt wel een soort aangeleerd automatisme dat hij dat op stal zo doet. Bij de vorige eigenaar stond hij altijd buiten in de groep, het zal dus wel bij de fokker vandaan komen. Waar hij inmiddels ruim 14 jaar geleden vertrokken is. Ik vond het zo opmerkelijk dat hij het dus blijkbaar nog wel weet.

Mijn merrie staat wel uit zichzelf veel op stal. Ze is dat zo gewend, en ze staat er wanneer ze last heeft van de vliegjes en bij voorbeeld met het stomme weer van gisteren en vandaag staat ze daar ook veel. Wanneer het regent voer ik ze binnen, voor mijn ruin houd ik namelijk de bak vast terwijl hij eet en aangezien ik zelf een rothekel aan regen heb ga ik er niet langer in staan dan nodig. Ze weten inmiddels dat ze op stal gaan voor eten, en dat ze er daarna weer uit mogen. Ik ben een soort op-stal-is-leuk-campagne gestart, af en toe neem ik er bij voorbeeld eentje mee naar binnen, deurtje dicht, en kriebelen maar (of iets anders leuks). Vind 't toch wel belangrijk dat ze het een prettige plek vinden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:48

Dat je ene paard rondjes loopt en de ander veel gaat poepen is toxh een teken van stress. Vraag is dus of je ze in een box moet Willen zetten zolang er geen medische noodzaak is.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 09:07

Ik zal er vast een reden voor hebben ;)

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:14

Goed om inderdaad over na te denken, ook al staan ze weinig op stal!
Voor mij:
-Wachtend totdat het halster af is voordat de neus in de voerbak verdwijnt
- Niet de stal uitlopen als ik hem openzet, maar wachten op mijn teken
- niet trappen tegen de deur ( heel veel paarden deden dit bij mij op stal om te bedelen, mijn paard is zeer gericht op eten, maar deed het gelukkig niet)
- eerst ik de stal in, paard omdraaien en dan pas losmaken ( er zijn zoveel mensen die het paard voor laten gaan, of al lopend het halster losklikken bij de wei)

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:14

Maartje1990 schreef:
Dat je ene paard rondjes loopt en de ander veel gaat poepen is toxh een teken van stress. Vraag is dus of je ze in een box moet Willen zetten zolang er geen medische noodzaak is.


Ik zou juist doorgaan met ze regelmatig eventjes op stal zetten, het hoeft niet lang te zijn maar het is toch juist fijn als ze wel gewoon rustig in een box kunnen staan.
Je weet nooit wat er gebeurd en als er medische noodzaak is zit je al helemaal niet te wachten op een paard wat zich niet prettig voelt in de box en rondjes blijft lopen dan hebben ze nog veel meer stress

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:18

stal-etiquette is voor mij niet anders dan de normale etiquette.
Ik wil eigenlijk dat ze gewoon blijven staan zodat ik erom heen kan, als ik links loop en even klik wil ik dat ze ruimte maken (en dus naar rechts stappen), en als ik rechts loop en even klik wil ik dat ze naar links gaan. Daarnaast wil ik niet omver gelopen of platgedrumd te worden. De mijne hebben een inloopstal (4*8, met de open zijde op de korte kant) en die komen binnen naar de hoeken om elk aan een kant te eten. Ik wil er ten allen tijde tussen en onder kunnen lopen zonder dat ze dreigen, slaan of bijten naar me voor hun eten (gaat prima trouwens.)
Als ik tussen de paarden sta of een paard vast heb wil ik trouwens nooit dreiging, slaan of bijten, niet naar mij, niet naar andere paarden. Dat doen ze maar in de weide als ik niet in de buurt ben.
Mijn paarden blijven prima een nacht in die schuilstal met gewoon een stroomdraadje zonder stroom ervoor. Ik wil al mijn paarden 24/7 buiten, maar wil ook dat ze gewoon een nacht of een paar uur kunnen opgesloten staan of vaststaan. Zowel buiten, in een stal, aan een trailer of in een trailer (ik vervoer zonder tussenschot, dus ze hebben de ruimte van een kleine box.)
Mijn trekpaarden stonden bij de vorige eigenaar 's nachts op stand (mijn jongste tot ze 6 maand was, de oudste tot een jaar of 6 geleden), nu doe ik dat uiteraard nooit meer, maar heeft wel als resultaat dat ik ze rustig ergens kan aan vastknuppen, 4 uur later terugkomen en ze daar nog altijd relax staat (met een hooinet voor de neus uiteraard.).

Dus ja, ik wil dat mijn paarden ook in een box kúnnen staan, ook al heb ik niet de intentie om ze in een box te zetten, maar situatie's kunnen veranderen, als ik plots naar een andere locatie zou moeten is er weinig kans dat ze nog 24/7 buiten kunnen, of als er eentje verkocht zou moeten worden, als ze het kunnen is dat een hoop stress die scheelt.

Maartje1990 schreef:
Dat je ene paard rondjes loopt en de ander veel gaat poepen is toxh een teken van stress. Vraag is dus of je ze in een box moet Willen zetten zolang er geen medische noodzaak is.

omdat er altijd wel eens iets kan gebeuren waardoor ze even of langere tijd op stal moeten. Een boom die in een omheining valt waardoor de weide niet goed af te sluiten valt, een erge blessure waar ze tijdelijk niet mee mogen bewegen (bv een wonde op een slechte plek), ... als je paard dan nog helemaal over de zeik gaat omdat hij geen stal kent, ben je verder van huis.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 09:30

Romeo15 schreef:
Je weet nooit wat er gebeurd en als er medische noodzaak is zit je al helemaal niet te wachten op een paard wat zich niet prettig voelt in de box en rondjes blijft lopen dan hebben ze nog veel meer stress

Dit heb ik inderdaad dus een keer voorgehad. Paard zou onder handen worden genomen door een Jack Meagher therapeut en zij wilde dat graag op stal doen. Nou is mijn paard bepaald geen steigeraar maar één van de keren dat ik 'm omhoog heb zien komen was toen. Dus toen hebben we 'm maar weer uit de box gehaald :+

Echt op stal met de deur dicht doe ik alleen met allebei tegelijk. En dan uiteeraard elk in een eigen box, hoewel ze ook wel eens uit zichzelf samen in een box gaan staan. Maar dan kunnen ze er ook zelf uit. Bij voorbeeld gisteren heb ik mijn merrie even in d'r eentje binnen gezet met d'r emmer voer (met boxdeur open), en later ook weer om haar te kriebelen. Ze had er zelf ook al gestaan, ze stond binnen toen ik aankwam en er lag ook mest. Aangezien ze zelf die ruimte al had uitgekozen ben ik daar maar mee aan de slag gegaan.

Mijn ruin gedraagt zich met om stappen en met halster af doen op stal beter dan buiten :Y)

meggiemeg

Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:56

Onze kwpn ruin kent de etikette ook heel goed, onze fries minder maar dat heeft ook te maken met zijn verleden gok ik, hij is zwaar verwaarloosd binnen gekomen bij ons, had enorme voedernijd, viel me zelfs aan als ik zijn mest uit de stal/paddock/wei haalde, dat was zijn eten, hij at ook zijn mest. Met voeren vloog hij door de hele stal heen. Ik zorg bij hem dus wel dat het bij het binnen halen voor de avond/nacht dat alles klaar ligt, de laatste en eerste voerronde moet hij echt stil staan wil hij het voer krijgen in zijn bak, kwartje viel snel, nu staat hij stil, dramt veel minder. Kan inmiddels de mest uit zijn stal halen zonder hem vast te moeten zetten. Hou hem wel in de gaten, maar het is minder gespannen zeg maar, de voedernijd zal nooit over gaan, hij weet dat hij moet wachten als ik buiten de bakken met hooi bij vul, dat ik geen zin heb in gedoe onderling, onze kwpn-er weet het precies, wacht op een kleine afstand, in de stal denkt hij ook mee, wie weet komt het bij de fries ook nog wel eens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staletiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:14

Omdat die van ons al lang 24/7 samen lopen, is alleen staan vooral een dingetje. Maar meestal gaan moeder en zoon al samen in 1 stal staan. Ik bekap dus ook de merrie met een hele grote bemoeial op mn lip. En laatst een stukje hals geschoren en nu mist hij wat tastharen......Maar ze hebben wel respect. Ook als ze met zn 4en rond de hooibak staan, kan ik daar tussen staan en doen wat ik wil. Ze hebben altijd respect voor mij, maar wel in goede harmonie.
Ik loop met hooi naar de achterste bak en heb ik een treintje achter me aan, maar ze lopen me echt nooit omver. Ik denk er niet teveel over na en wat ik vooral heb geleerd; ik vertrouw hun, maar zij vertrouwen mij nog meer en dat maakt echt het verschil. Wat voor rare dingen ik ook bedenk, alles kan en gaat goed, want als ik iets doe of wil, zal het wel goed zijn. Ga er ook nooit met angst in.

Mijn merrie is de liefste, maar zet haar op stal en laat een angstig iemand haar deur open doen, dan heb je wel een dingetje. Ze doet haar oren naar achter en als je dan 2 tellen terugdeinst, is het gebeurt. Haar zoon kan dat ook wel doen. Ik kriebel gewoon de oren naar voren en lach ze uit. Maar ik merk het ook met buiten rijden of andere dingen als iemand anders mee is, bij twijfel of angst, krijg je gewoon andere reacties.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:33

Tja door dit topic me afgevraagd hoe dat hier gaat met de paarden 7x24 uur buiten. Ze zijn ontzettend lief en braaf in de omgang. Niet alleen voor mij maar voor iedereen.

Ik vind dat ook zeer belangrijk dat de smid rustig zijn werk kan doen, de dierenarts de osteopaat etc. Voor mij is het vanzelfsprekend dat de paarden goed luisteren en dat ik overal kan lopen, behandelen etc zonder enige nare reactie. Ongeacht of ze nu vlak naast elkaar staan, dan maken ze eventjes ruimte als ik op mijn knieën moet bij eentje om te behandelen of hoefjes te doen etc.

Laatst was de osteopaat Polie aan het behandelen. De ruin kwam eventjes kijken en kreeg van mij een kroel. Hij wilde naar de dierenarts/ osteopaat die zeer geconcentreerd aan het behandelen was, dus ik zeg tegen Hercule: "doe maar niet ventje" en met mijn arm stuur ik hem weg en vriendelijk sjokt hij weg. Na de behandeling zegt de dierenarts, dat hem altijd opvalt hoe braaf de paarden zijn en hoe goed ze luisteren. Dat hoor ik dus echt heel vaak en blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend.

Ze lopen mij en anderen nooit omver, op zachte hand gaan ze naar links of rechts, naar voor of achteren en Hercule doet dit alles ook op stem (heb ik jaren mee gemend). Polie luistert niet zo vanzelfsprekend op stem als Hercule maar doet dat zeker niet slecht.
Niet alleen hebben de paarden veel respect voor mij en anderen, maar ik en de anderen hebben dat ook voor hun. Dierenarts, smid e.a. begroeten altijd even de paarden (dat vind ik ook heel belangrijk en vraag ik van ze) voordat ze behandelen. Dat respect geven ze ook terug.

Natuurlijk heb ik dit vroeger moeten opvoeden (Hercule was een pittige hengst), maar ik zal nooit een paard hebben die onberekenbaar is voor mij of voor anderen. Dan gaat hij eruit. Dat kan ook hier niet omdat de paarden in onze woonomgeving zijn en dus echt 99,99 % betrouwbaar en goed luisterend moeten zijn. Mijn kleinkinderen lopen hier ook regelmatig rond en daar zijn ook hele goede afspraken mee gemaakt (nooit!!! zonder oma of opa naar de paarden) en daar houden ze zich ook aan. Maar wij weten dat als ze het toch ooit doen er niets zal gebeuren, maar dat zeggen we natuurlijk niet want het blijven dieren en een ongeluk zit in een klein hoekje.