Jonge pony tegen been en teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 16:41

HaJ bokkers! Eerste bericht hier dus hoop dat het goed staat :)
Ik val maar meteen met de deur in huis, ik heb een jonge pony van 5 die nu een jaartje onder het zadel is. Het probleem is alleen dat ze heel erg tegen mijn been en teugel is. Ze rent onder me weg, kan daarbij ook moeilijk ontspannen. Op zithulpen reageert ze niet (nou moet ik zeggen dat ik hier ook niet veel ervaring mee heb) en druk geven op teugels gooit ze haar hele hoofd in de lucht en gaat soms sprongetjes maken. Ik heb les en mijn instructrice zegt dat ik dan druk moet houden.
Zadel etc nagekeken,
Met longeren kan ze ook loperig zijn maar is minder en kan ook beter ontspannen!
Wanneer ik mijn teugels lang doe gaat ze ook harder lopen... Bitloos doet ze haar hoofd alleen maar in de lucht. Allemaal problemen dus! En naast dat ik les heb leek het me fijn om meningen van wat andere mensen erbij te hebben :)


Anoniem

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:44

Les van iemand anders? Klinkt niet of je juf weet hoe ze dit kan oplossen..

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:46

Geef je wel 'release'? Dus als je met je benen of teugels aan het werk bent, laat je de druk dan ook af en toe los? Als je een ophouding maakt met je teugels en paard vindt het naar/snapt het niet, dan heeft het weinig zin om die zelfde druk te blijven geven. Beter is dan om even los te laten en daarna weer op te pakken zodat het paard niet continu een prikkel in mond/neus/buik krijgt.

Carlos <3

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:00

Alleen al bij het woord druk gaan mij de haren rechtop staan. Een goed afgerichte pony doet dit niet. Rijd je de pony het hele jaar ook al met hetzelfde zadel?? Want een jong dier veranderd zo snel dat om de zoveel maanden een zadelcheck noodzakelijk is want rennerig bij het rijden, hoofd in de lucht = pijn in de bovenlijn en zeer waarschijnlijk ook het gebit of, wanneer je al een jaar met fikse druk rijd, de lagen kapot.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:11

Heb je haar zelf al een jaar onder het zadel en zelf beleerd? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:12

Als alles qua gezondheid gecheckt is; goed les nemen, van achter naar voren rijden. Eerst eens aan tempo en balans werken. Laat die voorkant maar even voor wat het is dan komt dat vanzelf. Misschien ook eens kijken wat voor bitje erin zit. Niet te scherp of te dik? Kan ook helpen.

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:14

Ik zou juist druk lossen, proberen met je benen en handen zo weinig mogelijk iets te doen en zo weinig mogelijk 'aanraken'. Jou pony vertoont alle tekenen van een niet lekker liggend zadel, dus ik zou eens een andere zadelpasser laten komen. Heeft je paard een rustpauze gehad? Na het zadelmak maken en voor het doorrijden is het namelijk aangeraden om je paard even een paar weken/maanden rust te gunnen om alles te laten bezinken. Anders is het plots heel veel voor je pony.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 17:28

BrechtCarlos schreef:
Geef je wel 'release'? Dus als je met je benen of teugels aan het werk bent, laat je de druk dan ook af en toe los? Als je een ophouding maakt met je teugels en paard vindt het naar/snapt het niet, dan heeft het weinig zin om die zelfde druk te blijven geven. Beter is dan om even los te laten en daarna weer op te pakken zodat het paard niet continu een prikkel in mond/neus/buik krijgt.


Daar ben ik idd heel erg mee bezig dat ik tussendoor ook ontspan!

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 17:29

bigone schreef:
Alleen al bij het woord druk gaan mij de haren rechtop staan. Een goed afgerichte pony doet dit niet. Rijd je de pony het hele jaar ook al met hetzelfde zadel?? Want een jong dier veranderd zo snel dat om de zoveel maanden een zadelcheck noodzakelijk is want rennerig bij het rijden, hoofd in de lucht = pijn in de bovenlijn en zeer waarschijnlijk ook het gebit of, wanneer je al een jaar met fikse druk rijd, de lagen kapot.


Net nieuw zadel, 2 weken oud inmiddels dus daar kan het niet aan liggen!

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 17:32

eva1969 schreef:
Heb je haar zelf al een jaar onder het zadel en zelf beleerd? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.


Ze is ong een jaar onder het zadel, pas 4 maand van mij. Dit is natuurlijk kort en grote kans dat ze ook 'uitprobeerd' maar toch fijn om te weten hoe daar mee om moet gaan

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:57

Probeer eens een ongebroken trens en ga vooral aan de gang met grondwerk, longeren etc. Het klinkt alsof de pony je niet snapt, of het allemaal heel oncomfortabel vindt. Kweek vertrouwen vanaf de grond!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:33

Wat belangrijk is, is dat je weet of het aan je eigen onkunde ligt of dat er iets niet fijn is voor het paard in zijn lichaam of tuig.

Je schrijft dat je weinig ervaring hebt met zithulpen. Dan krijg ik al het vermoeden dat je niet ervaren genoeg bent om een jonge pony te rijden. Jonge pony’s hebben iemand nodig met ervaring die grote hulpen kan geven als dat nodig is, maar ook kan aanvoelen wanneer een zithulp goed is en dan ook nog weten welke hulp wanneer toegepast moet worden.
Paarden zijn hele gevoelige dieren en reageren op de kleinste prikkel of hulp. Waarschijnlijk snapt de pony jou niet en ervaart teveel druk en te grove hulpen vanuit jouw kant.
De tip van jou instructrice daar kan ik niet achter staan, dus ik zou zeggen zoek ook een goede begeleiding hierbij.

Daarnaast:
Is het gebit nagekeken?
Ligt het zadel echt goed? Door goede zadelmaker gecontroleerd?
Zit de pony goed in zijn lijf? Is hij gezond?
Je hoofdstel en bit, zitten die goed? Als j dit niet zeker weet, laat dit dan nakijken door een bitfitter.

Heb jij genoeg vertrouwen opgebouwd met de pony? Vertrouwd hij jou genoeg om je op zijn rug te accepteren en jouw hulpen te willen aannemen? Grondwerk is hierin ook erg belangrijk.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:56

Het is juist de bedoeling dat ze leert met langere teugels ook rustig te blijven lopen, of in hetzelfde tempo blijft lopen.

Wat gebeurt er als je de teugels gewoon lang laat? En het dus 'uit zit'? Focus dan op jezelf, ontspan, adem door/langzaam, denk aan een rustig tempo of aan stap en gebruik je stem (langzaam/kalm/rustig). Als ze dit (uiteindelijk) doet uitbundig belonen zodat ze gaat snappen wat je bedoelt.

Verder ben ik het eens dat dit misschien niet de juiste instructice is voor jou en je paard. Wel heel goed dat je om hulp durft te vragen!

paarden118
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-03-18

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:10

Het kan aan de druk van het bit liggen

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:13

Het klinkt simpelweg alsof je niet kundig genoeg bent, dat is geen probleem en kun je oplossen door lessen te nemen bij een kundige instructeur/instructrice. De instructrice die je nu hebt klinkt niet heel kundig.

Neem dus eens les bij iemand anders, en neem een aantal proeflessen in de buurt. Niet direct de 1e de beste aannemen maar kijk eens lekker rond op je dooie gemakje tot er iemand is die past bij jullie als combinatie.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:45

Jeweltjex schreef:
bigone schreef:
Alleen al bij het woord druk gaan mij de haren rechtop staan. Een goed afgerichte pony doet dit niet. Rijd je de pony het hele jaar ook al met hetzelfde zadel?? Want een jong dier veranderd zo snel dat om de zoveel maanden een zadelcheck noodzakelijk is want rennerig bij het rijden, hoofd in de lucht = pijn in de bovenlijn en zeer waarschijnlijk ook het gebit of, wanneer je al een jaar met fikse druk rijd, de lagen kapot.


Net nieuw zadel, 2 weken oud inmiddels dus daar kan het niet aan liggen!

Wel wanneer ze daarvoor met een niet goed passend zadel is gereden, dier kan veel last van de rugspieren hebben door te veel druk in een lange periode ervoor. En dat gaat niet plots weg wanneer er een beter zadel op ligt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 21:18

Alleen al bij het woord druk gaan mij de haren rechtop staan. Een goed afgerichte pony doet dit niet. Rijd je de pony het hele jaar ook al met hetzelfde zadel?? Want een jong dier veranderd zo snel dat om de zoveel maanden een zadelcheck noodzakelijk is want rennerig bij het rijden, hoofd in de lucht = pijn in de bovenlijn en zeer waarschijnlijk ook het gebit of, wanneer je al een jaar met fikse druk rijd, de lagen kapot.
[/quote]


Net nieuw zadel, 2 weken oud inmiddels dus daar kan het niet aan liggen![/quote]
Wel wanneer ze daarvoor met een niet goed passend zadel is gereden, dier kan veel last van de rugspieren hebben door te veel druk in een lange periode ervoor. En dat gaat niet plots weg wanneer er een beter zadel op ligt.[/quote]

Helemaal mee eens. Ik had hiervoor een leenzadel die ook niet helemaal lekker lag idd. Maar dat zadel is nu goed, dis miss gaat het vanaf mu ook steeds wat beter!

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 21:21

Def schreef:
Wat belangrijk is, is dat je weet of het aan je eigen onkunde ligt of dat er iets niet fijn is voor het paard in zijn lichaam of tuig.

Je schrijft dat je weinig ervaring hebt met zithulpen. Dan krijg ik al het vermoeden dat je niet ervaren genoeg bent om een jonge pony te rijden. Jonge pony’s hebben iemand nodig met ervaring die grote hulpen kan geven als dat nodig is, maar ook kan aanvoelen wanneer een zithulp goed is en dan ook nog weten welke hulp wanneer toegepast moet worden.
Paarden zijn hele gevoelige dieren en reageren op de kleinste prikkel of hulp. Waarschijnlijk snapt de pony jou niet en ervaart teveel druk en te grove hulpen vanuit jouw kant.
De tip van jou instructrice daar kan ik niet achter staan, dus ik zou zeggen zoek ook een goede begeleiding hierbij.

Daarnaast:
Is het gebit nagekeken?
Ligt het zadel echt goed? Door goede zadelmaker gecontroleerd?
Zit de pony goed in zijn lijf? Is hij gezond?
Je hoofdstel en bit, zitten die goed? Als j dit niet zeker weet, laat dit dan nakijken door een bitfitter.

Heb jij genoeg vertrouwen opgebouwd met de pony? Vertrouwd hij jou genoeg om je op zijn rug te accepteren en jouw hulpen te willen aannemen? Grondwerk is hierin ook erg belangrijk.


Wat ik bedoelde met niet 'veel ervaring in zithulp' is dat ik het allemaal wel snap etc, maar nog niet zo heel veel gedaan heb. Je kan hierin dus niet zeggen dat ik een pro ben, maar ik probeer al heel veel met mijn zit te doen wat ook redelijk beter gaat

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 21:22

flavlip schreef:
Het is juist de bedoeling dat ze leert met langere teugels ook rustig te blijven lopen, of in hetzelfde tempo blijft lopen.

Wat gebeurt er als je de teugels gewoon lang laat? En het dus 'uit zit'? Focus dan op jezelf, ontspan, adem door/langzaam, denk aan een rustig tempo of aan stap en gebruik je stem (langzaam/kalm/rustig). Als ze dit (uiteindelijk) doet uitbundig belonen zodat ze gaat snappen wat je bedoelt.

Verder ben ik het eens dat dit misschien niet de juiste instructice is voor jou en je paard. Wel heel goed dat je om hulp durft te vragen!


Als eerst dankjewel! Ik zal dit idd eens gaan proberen :)

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 21:24

Wat ik nog wel wil zeggen is dat het soms ook heel goed gaat, dan kan ik haar door de spanning heen rijden en reageerd ze goed, niet snel etc. Maar sommige dagen is ze zo gespannen ook! Ik doe ik zeker 1 tot 2x p w grondwerk/longeren/vhd/wandelen etc

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:03

Jeweltjex schreef:
eva1969 schreef:
Heb je haar zelf al een jaar onder het zadel en zelf beleerd? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.


Ze is ong een jaar onder het zadel, pas 4 maand van mij. Dit is natuurlijk kort en grote kans dat ze ook 'uitprobeerd' maar toch fijn om te weten hoe daar mee om moet gaan

Wanneer ze dit gedrag van begin af aan heeft gedaan vraag ik me toch af of ze wel goed ingereden is. Misschien wat rustiger aan bij het begin beginnen?

Insta: ArtbyEvaRoeters

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 14:33

Heb je haar zelf al een jaar onde het zadel en zelf beleerd? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
[/quote]

Ze is ong een jaar onder het zadel, pas 4 maand van mij. Dit is natuurlijk kort en grote kans dat ze ook 'uitprobeerd' maar toch fijn om te weten hoe daar mee om moet gaan[/quote]
Wanneer ze dit gedrag van begin af aan heeft gedaan vraag ik me toch af of ze wel goed ingereden is. Misschien wat rustiger aan bij het begin beginnen?[/quote]

Opzadel etc gaat goed, stappen ook. Ben al heel rustig met haar bezig. Half uurtje/driekwartier rijden, veel stappen etc maar doet dit vooral in draf

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:15

Jeweltjex schreef:
(...)ik heb een jonge pony van 5 die nu een jaartje onder het zadel is. Het probleem is alleen dat ze heel erg tegen mijn been en teugel is. Ze rent onder me weg, kan daarbij ook moeilijk ontspannen.

Mijn eerste gedachte: jong ding heeft nog geen evenwicht.
Dus moet ze constant er op letten dat ze niet omvalt - en wat de mensen dan allemaal willen is een extra last.
Citaat:
Op zithulpen reageert ze niet (nou moet ik zeggen dat ik hier ook niet veel ervaring mee heb)

De beste zithuulpen: wees zelf ontspannen en denk aan een leuke grote volte - verder niets.
Citaat:
en druk geven op teugels gooit ze haar hele hoofd in de lucht en gaat soms sprongetjes maken. Ik heb les en mijn instructrice zegt dat ik dan druk moet houden.

....doe maar een andere juf - ik hoop dat dit kan!

(Zou het stoutigheid zijn zou er misschien nog wel iets voor te zeggen zijn.)

Citaat:
Wanneer ik mijn teugels lang doe gaat ze ook harder lopen... Bitloos doet ze haar hoofd alleen maar in de lucht. Allemaal problemen dus! En naast dat ik les heb leek het me fijn om meningen van wat andere mensen erbij te hebben :)

;)
:)
Om een dier te verleiden om zoiets zwaars te doen als de ruiter correct met spieren ('bolle rug') optillen, is enig vakwerk nodig.
Ik ben een fan van rijden zonder hoofdstel, maar ik rijd mijn jonkie met bit of kaptoom (en 1 gram druk op de teugels) om het dier te helpen met mij goed dragen.

En als een dier druk gewend is en dit valt weg snap ik ook wel dat ze versnelt - Vlaflip zei daar verstandige dingen over.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:21

Tandarts en een osteophaat of Cranio secraal therapeut laten komen.

Daarna eerst lekker twee weekjes longeren met dubbele lijnen en dan erop en veel overgangen op zit.
Hoofd komt dan vanzelf wel.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:28

"Klinkt als" paardje wat te weinig complimenten heeft gekregen, dus geen flauw benul heeft waar ze mee bezig is, omdat ze daardoor niet weet dat het goed is.

Ik zou terug gaan naar de basis:
* Complimenteren!!!! als het goed gaat, zoek de kleine stapjes waarbij het kan.
* Zorg dat ze eerst dat ze vanaf de grond weet wat de hulpen zijn en natuurlijk de hemel in prijzen als ze het goed doet.
*Steeds als ze iets niet weet, weer wat stapjes terug gaan en opnieuw opbouwen.

Druk erop houden, vind ik geen goede techniek.
Dan moet je de stapjes kleiner maken, zodat je weer compliment kunt geven.

Ik heb juist het idee dat je paardje keihard werkt.
Misschien zelfs te hard.

Bouw rust in!
En hierboven staan ook super tips!

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers