[Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 17:32

*Bokt.nl
Interview
Door Aleeneh

Afbeelding
Hinke stapt op een nieuw paard. Foto via Hinke van der Werf


De Mongol Derby is bij de meeste Bokkers inmiddels een begrip. ‘s Werelds langste paardenrace: in tien dagen duizend kilometer rijden over de onherbergzame steppes van Mongolië. Elke vijfendertig kilometer een “horse station” waar je een nieuw paard moet uitzoeken, in nabootsing van het paardenboodschapsysteem uit de tijden van Ghengis Khan. Je rijdt over een terrein met bergpassen, open valleien, beboste heuvels, moerassen, rivierbeddingen, enzovoorts.

Ik sprak met Hinke van der Werf, Friezin, verpleegkundige en deelneemster aan de Mongol Derby 2018. Ze eindigde op een fantastische zevende plaats met een finish precies aan het einde van de zevende dag, en won daarbij tevens de Vets Choice Award, de prijs van de dierenartsen en Mongoolse herders. Dit is de prijs voor de deelnemer die het best op de paarden heeft gepast.

De Derby wordt gereden op Mongoolse paarden; het is een ras van oersterke halfwilde paardjes. Ik was natuurlijk benieuwd naar Hinke’s ervaringen met deze bijzondere dieren. Daarom is dit tweede deel van het interview volledig gewijd aan de paarden.


Deel 1 van dit interview.


Dit is een interview voor de lezers van Bokt.nl, dus wij zijn natuurlijk allemaal heel nieuwsgierig naar de paarden. Wat maakt deze paarden nou zo anders dan de paarden die wij hier hebben?
Die paarden zijn zó anders dan die van ons. Als onze paarden bokken is het vaak een beetje uit protest, daar zijn we mee verwend. Die doen het vooral om te zeggen: “Ga maar lekker zelf lopen, of zo.” Mongoolse paarden bokken ook vaak als ze schrikken. Dan rennen ze weg maar bokken ze ook heel hard. Dat is ook een beetje verdediging, want die paarden staan nog heel dicht bij de natuur.

Ik kan niet echt een typisch Mongools paard beschrijven. Veel mensen denken: groot hoofd, wat breder, korte pootjes... maar ik heb ook echt hele ranke racepaarden gezien met hele kleine hoofdjes. De kleuren lopen uiteen van goudkleurig tot appaloosa; echt van alles. Het zijn hele mooie paarden, maar qua karakter heel gevoelig.

Eigenlijk begint iedereen hier op nul als het aankomt op paardrijden. Een band opbouwen kun je eigenlijk niet, want ze zijn niet afhankelijk van je. In Nederland komt een paard wel eens hinnikend aanlopen omdat hij denkt dat je voer hebt, maar deze paarden zorgen wel voor zichzelf. Je kan ze niet even aaien. Dat gebeurt ook gewoon niet. Ik vond het heel leuk. Ze hebben allemaal hun eigen karakter, en eigenlijk moet je het paard gewoon niet in de weg zitten. Je moet hun balans niet verstoren, want ze kunnen het echt allemaal prima zelf. Er zitten bijvoorbeeld gaten in de grond, van die marmotholen. Die dieren springen daar wel overheen, maar als je ze heel strak vasthoudt en gaat controleren uit angst, dan raken ze uit evenwicht en dan gaat het juist fout. Zij kunnen dat veel beter regelen dan jij.

In Nederland heb je paarden die zoeken de hand op of hebben steun aan je been. Dat is hier gewoon niet. Deze paarden die rennen zo hard, joh. Ik heb er een paar gehad waarvan het leek alsof ze dachten: “Dertig kilometer, dat is bijna een belediging, ik wil verder!” Ik heb er zelfs eentje gehad waarvan ik dacht dat ik er de hele duizend kilometer wel op had kunnen rijden. Die gíng maar door.

Hebben de Mongolen eigenlijk allemaal eigen paarden? Of zijn het wilde kuddes die toevallig in de buurt leven? Hoe werkt dat?
Nee, de Mongolen hebben allemaal eigen kuddes. Die brandmerken ze, maar ze mogen wel helemaal loslopen (ik heb ook nog nooit een hek gezien). Af en toe worden ze dan gebruikt voor het rijden, bijvoorbeeld om het vee te verplaatsen. Eigenlijk zijn die paarden semi-wild. Je kán er wel op stappen, maar je moet wel goed kunnen rijden. Het is niet zo dat ze mensen niet kennen, maar ze doen het gewoon niet zo vaak. Vooral als wij dan komen met onze andere kleding en gekke zadels. Sommige paarden gingen gewoon erbij liggen, van “zoek het uit”. Als ze er zin in hebben gaan ze het doen en anders ook niet.

"Ik koos mijn paarden nooit zelf uit."

Soms had je ook paarden die renden dan in galop en ineens dachten ze: “Oké, ik ga eten,” en dan stonden ze ineens stil. En succes dan. Dan heb je wel een racepaard, maar vandaag eventjes niet, weet je wel. Ik vond dat heel irritant, want daar kon ik helemaal niks mee. Maar soms had je dan ook wel weer paarden die niet eens wilden eten of drinken, die dachten: “Dat doe ik wel weer in mijn eigen tijd.”

Je bent zevende geëindigd, maar je hebt daarnaast ook de Vets Choice Award gewonnen.
Ik wist eigenlijk helemaal niet dat die prijs er was! Het is natuurlijk een combinatie van factoren. Ik reed alleen, dus het was makkelijk contacten maken met de bevolking. Ook al ben je supermoe, je maakt toch contacten, want ja, je sláápt daar,en het is niet meer dan respectvol om dan met ze te praten en eventjes een spelletje te doen. Op dag vijf voelde ik me vreselijk, maar van dat contact krijg je ook gewoon weer energie, dus dat ga je dan gewoon doen.

Maar ook de hartslag speelde mee hoor – ik verzamelde 54's. Het was voor mij ook een beetje een mentaal iets: het is mijn race, niet het paard z’n race, die heeft er niet voor gekozen. Bij de training kwam ik binnen met hartslag 68, toen voelde ik me zó schuldig en ben ik er echt op gaan letten. Daardoor kon ik uiteindelijk heel scherp rijden, maar ook heel tactisch. Dan hadden al die paarden precies 54, en dan keek die dierenarts zo in mijn boekje en zei ik: “Ja, ik verzamel gewoon hele lage hartslagen.” Ik vertelde ook altijd wanneer ze hadden gedronken en of ze goed hadden gegeten, dat soort informatie, dus ik kon ook steeds heel snel door die wisselstations heen.

Dat is wel knap, volgens mij waren er veel mensen veel tijd kwijt op de Horse Stations. Hoe koos jij de paarden?
Ik koos nooit. Ik koos echt nooit. Ik denk dat ik nu dé tip weggeef. Nou ja, misschien ook niet, Annabel en Adrian, de winnaars, kozen altijd zelf. Het eerste paard kon je niet kiezen, dat krijg je gewoon. Die bleek dus heel sloom, dat was jammer, maar daar heb ik ook weer veel van geleerd. Het laat je ook wel meteen weer relativeren; als ik eerst een snel paard had gehad was ik misschien wel weer bang geweest. Ik had al bedacht niet zelf te gaan kiezen voor ik aan de derby mee ging doen. Want ja, wie ben ik nou? Ik heb wel een beetje paardenkennis, maar ook niet zoveel dat ik kan zeggen: “Dit is een snel paard” of “Deze gaat niet bokken”. Ik kan wel een paar dingetjes zien, maar deze zijn zo onvoorspelbaar.

In het begin had ik natuurlijk niks te kiezen, maar later in de race stonden er nog zo’n veertig paarden voor mijn neus... Dus ik had me bedacht om hulp te gaan vragen. Ik vond dat ook heel leuk, de mensen kwamen altijd met hele verrassende paarden aan. Sommigen waren echt klein en een beetje mollig, maar dat bleken dan supergoede paarden te zijn.
Daarnaast ging het ook nog eens veel sneller als ik gewoon vroeg welke zij zouden kiezen als zij mee zouden doen; dan ben je gewoon in een minuut weer klaar. Je kan wel zelf allemaal rondjes gaan lopen, maar ik vond dit ook wel slim.

In deel 3 van dit interview kun je lezen over de zwaarste en de mooiste momenten van Hinkes Mongol Derby.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:43

Wat een leuk interview weer. Fijn, zo'n nuchtere Friezin.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:46

Leuk stukje weer! Ben benieuwd naar deel 3

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

AfricanLady

Berichten: 7998
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:51

Geweldig stukje weer bedankt :D

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:52

Wat weer een leuk verhaal, ik ben ook weer benieuwd naar het volgende stukje

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18671
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:30

Super leuk verhaal weer! interessatn te lezen dat ze zoveel contact had met de lokale bevolking! ik denk dat dat echt een goede keuze was!

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:15

leuk verslag weer....ook wel slim van dr bedacht; gewoon de locals vragen welk paard zij zouden kiezen ipv zelf gokken en hopen dat je de juiste gekozen hebt. Zij kennen hun paarden tenslotte.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Anoniem

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:52

Zo ontzettend leuk dit allemaal te lezen!! :D

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:15

Leuk om te lezen, op naar deel 3 :D

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

corine1981

Berichten: 5299
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [Mongol Derby] Hinke: “Ik verzamelde hartslag 54’s" (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:20

Ha ha, "ik vond dit ook wel slim".
Briljant juist :)

Leuk weer om te lezen !!

Koos paardloos :(

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:12

Geweldig interview <3 <3 <3
Kan niet wachten tot het weer augustus is, maar tegelijkertijd, de voorpret en alle voorbereidingen kunnen wat mij betreft ook niet lang genoeg duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:50

Mooi stuk weer!

Linda_Fleur schreef:
Geweldig interview <3 <3 <3
Kan niet wachten tot het weer augustus is, maar tegelijkertijd, de voorpret en alle voorbereidingen kunnen wat mij betreft ook niet lang genoeg duren.

Heb jij daarvoor helemaal geen angst Linda_Fleur, om op dat soort halfwilde paarden te stappen? Het lijkt me geweldig, maar zoooo eng %)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cookie2222, Fly_high, Ginny135, loowny, MarjanB, sterregoud en 25 bezoekers