Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 16:51

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat en dat er mensen zijn die hier verstand van hebben.

Afgelopen week heb ik onverwachts mijn paard moeten laten inslapen waar ik uiteraard ontzettend veel verdriet om heb, ik mis haar nog elke dag.
Deze week nog direct de stal en paddock opgeruimd en mijn spullen opgehaald van de pensionstalling.
Staleigenaresse gedag gezegd en gevraagd of er nog iets geregeld moest worden omtrent het contract. Ik werd er toen door haar op gewezen dat ik nog een maand opzegtermijn heb, ik moet dus de maand nov nog stalling betalen zonder dat ik gebruik maak van de faciliteiten. Ik heb een contract getekend jaren geleden toen ik op deze stalling kwam en 100 euro borg betaald. In dit contract staat inderdaad dat er een opzegtermijn is van 1 maand wat ik uiteraard snap. Echter ben ik onverwachts mijn paard verloren en is het niet zo dat ik naar een andere stalling ga of mijn paard verkoop etc etc. Er staat ook niets over overlijden in het contract.

Nou gaat het mij niet om het geld maar vind ik dit wel erg gevoelloos en ben ik benieuwd of hun dus nog recht hebben op deze stallingskosten. Ik heb al aangegeven het eerst te willen gaan uitzoeken en dat zij anders de borg mag houden en ik de overige stallingskosten nog betaal.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:56

Wauw wat gevoelloos
Ten eerste heel veel sterkte.
Heb er zelf niet mega veel verstand van, ik heb om verwarring te voorkomen juist in mijn contract de regel opgenomen dat door verlies van een paard er geen opzegtermijn betaald hoeft te worden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:57

Als dat in het contract staat zal je moeten betalen denk ik :)
Natuurlijk hartstikke rot dat je je paard bent verloren, sterkte daarmee. Kan me voorstellen dat je dan niet op dit soort dingen zit te wachten.

Anderzijds kan de staleigenaar er ook niks aan doen hoe het gelopen is. En dit klinkt misschien heel rot, zo bedoel ik het niet, maar als ze de regels bij jou aan passen kan iedereen wel een reden verzinnen om die maand niet te hoeven betalen :(:)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:59

Een opzegtermijn is vrijwel altijd 1 maand, ongeacht de reden. Heel veel sterkte met het verlies van je paard overigens!

Uit coulance zou ze idd wat minder kunnen rekenen (nu ze er geen extra werk/kosten aan kwijt is), maar niks vragen zou niet logisch zijn. Dan loopt zij ook een maand inkomsten ‘mis’.

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 17:02

Bedankt! Handig dat je dit dus in het contract hebt opgenomen, zo laat je tenminste wel een stuk empathie zien. Dit is natuurlijk ook iets waar je niet meer aan wil denken na het overlijden van je paardje.

Ik snap inderdaad dat er dan mogelijk meer mensen komen maar dit is niet zomaar een reden die verzonnen word. Er is gewoon een wachtlijst dus de stal hoeft niet leeg te staan en heeft zij ook gewoon haar inkomsten. Ik heb nu ook aangegeven dat als ik hoor dat er in nov een ander paard in mijn stal komt ik mijn geld terug eis. Geen dubbele inkomsten voor hun over mijn rug!

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:04

Ten eerste sterkte.

Hoe naar het ook lijkt, voor de staleigenaresse maakt de reden van opzeggen zakelijk gezien niets uit. Zij mist evengoed plotseling een klant en dat is nou precies waar die opzegtermijn voor is. Super vervelende situatie maar het is zoals het is.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:09

Als eerste sterkte met het verlies van je paard..

Ikzelf vind het ook erg kort door de bocht van de pensionhouder.
Als het nu inderdaad ging om verhuizing van stalling op kort termijn...
Overlijden is een ander verhaal, en aangezien hierover niks in het contract staat, mag de pension eigenaar hier geen regels op verzinnen ter plekke.
Ik zou proberen opnieuw in overleg te gaan hoe dit voor beide partijen hhet beste geregeld kan worden. Jij blijft hoe dan ook de grote verliezer, want je bent je paard kwijt. Maar het zou de pension eigenaar netjes staan om dan eventueel de borg te houden als compensatie.
Ik weet niet of jullie een wachtlijst hebben op stal? Zoja, dan wordt de stal snel weer gevuld.
Zo niet, dan lijdt de pension eigenaar in zijn beleving schade.

Maar mijn echte mening is eigenlijk... Gezien het plotseling overlijden van je paard, zou het aller mooiste zijn als hij je verdriet bevestigd en alles zo laat. Dus geen extra kosten en je gewoon netjes je borg terug. Want neem aan de je altijd netjes je stalling betaald hebt. De borg is meestal bedoeld voor klanten die niet op tijd betalen en de eigenaar op deze manier eventuele onkosten kan overbruggen tot de klant wel betaald.

Verder kan ik je helaas niet helpen met tips.
Toen ik zelf vrij plotseling van stalling wou verhuizen, heb ik dit in overleg met mijn pension eigenaar gedaan. Zij heeft mij toen gewoon einde van de maand laten gaan zonder extra kosten. Officieel moest ik de maand afwachten, maar mocht 2 weken later al vertrekken. Ze begreep mijn verhaal.
Hoop voor jou ook een dergelijke overeenkomst!

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:09

Als het inderdaad in het contract staat, is ze in haar recht.

Enkel vind ik wel dat ze wat medeleven kan tonen omdat dit een treurige situatie is. Tenminste, dat had ik ook wel netjes gevonden dat ze de maand niet meer eist.

Wat jezelf zegt, mocht je hem moeten betalen, zou ik inderdaad ook de eis stellen dat er geen ander paard in de stal komt te staan. Jij hebt hem die maand dan immers nog “gehuurd”. Dan vindt ik ook niet dat ze dubbelop zou mogen verdienen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:15

In principe huur je een stalling.
Of je hier nu een paard of niet in zet.

Ongeacht door zo’n onvoorziene situatie.

Het betreft om de kosten vd stal, dus niet voor het paard zelf.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:21

Je moet inderdaad de zakelijke kant even los koppelen van de emotie.

De opzegtermijn is een zakelijke overeenkomst die je samen bent aangegaan. Om te zorgen dat de stalhouder een zekerheid van inkomsten heeft en jij de zekerheid van een stal.

Je zou nog kunnen voorstellen om als er een nieuwe klant in je box wil/kan binnen de maand, dat jouw deel wordt kwijtgescholden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:24

Tja hoe rot ook voor je, ze staat in haar recht want zo staat het in het contract en deze heb jij ondertekend. Ik kan me wel een coulance voorstellen omdat jouw paard is overleden en je niet naar een andere stal verhuisd. Ook is er een wachtlijst dus kan de stal weer snel gevuld worden. Maar in principe heeft ze gewoon gelijk en heeft ze recht op de stalling van de maand november minus de borg van 100 euro. Dat is het bedrag wat je moet overmaken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:27

Wat een barbaar,bij mij krijgen ze hun betaalde stalgeld voor de maand terug al heeft hij er alsnog 14 dagen gestaan.De mensen hebben meestal al genoeg kosten en verdriet.
Sterkte,ik kan je verder niet helpen, buiten dat ik dit bijzonder harteloos vind.

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 17:28

Bedankt voor jullie reactie's en sterkte wensen! Zoals ik zelf al dacht ben ik inderdaad wel gebonden aan de opzegtermijn zoals in het contract staat. ( er word hier overigens alleen gesproken over een opzegtermijn, uberhaupt geen reden waarom je weg zou gaan, verder daaronder een stukje waarom de staleigenaar het contract kan opzeggen ). Het had inderdaad netjes gestaan als er een coulance geweest zou zijn, siert je denk ik ook wel als mens zijnde, maar nu is alleen het geld belangrijk.
Ik pak gewoon mijn verlies ( en mijn paard is sowieso het grootste verlies ) en betaal haar de stalling minus de 100 euro borg die ze dan mag houden. Ik heb altijd alles netjes betaald, wat dat betreft hadden ze een nette klant aan mij :')

beatje schreef:
Wat een barbaar,bij mij krijgen ze hun betaalde stalgeld voor de maand terug al heeft hij er alsnog 14 dagen gestaan.De mensen hebben meestal al genoeg kosten en verdriet.
Sterkte,ik kan je verder niet helpen, buiten dat ik dit bijzonder harteloos vind.


Super netjes van jou, dat siert je echt !!

xPenny schreef:
In principe huur je een stalling.
Of je hier nu een paard of niet in zet.

Ongeacht door zo’n onvoorziene situatie.

Het betreft om de kosten vd stal, dus niet voor het paard zelf.


Ik snap het inderdaad, alleen betaal ik nu dus ook nog gewoon voor het hooi, stro etc. Geen kale box helaas.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 25-10-18 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:36

Die maand borg van het begin trekt die nov recht
Ik zou verders niks betalen. Je stal daar kan gelijk iemand anders in zou het helemaal prima vinden zo.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:39

Wauw.
Heftig en heel veel sterkte met het verwerken van je verlies.
Ik vind het respectloos van de staleigenaar. Hij gaat die stal echt niet nog een maand vrijhouden omdat jij daarvoor betaald, dus waar doetie moeilijk over.
Ik zou hier behoorlijk gepiekeerd over zijn heel eerlijk. En zou dus ook niet betalen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:40

xPenny schreef:
In principe huur je een stalling.
Of je hier nu een paard of niet in zet.

Ongeacht door zo’n onvoorziene situatie.

Het betreft om de kosten vd stal, dus niet voor het paard zelf.


Dat is niet helemaal waar, er zijn nl geen kosten voor arbeid, voer en bodembedekking die maand. Dat ze de box niet gelijk gevuld hebben is begrijpelijk en daar mag best een vergoeding tegenover staan.

Gelukkig doen ze dit bij ons op stal wel. Als er geen paard in staat betaal je minder.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:41

Allereerst sterkte met het verlies van je maatje.
Ik zou een hobbelpaard kopen en die in de stal zetten. Zwart op wit gezien huur je idd een stal maar een beetje coulance mag ook wel. Maar ja...
Laatst bijgewerkt door purny op 25-10-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:41

Ik vraag me vooral af waarom je dit zou willen als staleigenaar. Dat is vast wel volgens het contract maar waarom, zeker als er nog een wachtlijst is, en het gewoon een tragische omstandigheid is? Waarom zou je dat 'zakelijk' willen oplossen ipv in redelijkheid?
Er zijn genoeg situaties waarin ik het best kan snappen, je hoeft als stalhouder echt niet over je heen te laten lopen - maar hier snap ik niets van. En als je dingen niet in redelijkheid maar puur voor de regels wilt oplossen, krijg je dat volgens mij alleen maar terug van je klanten. Of het daar nou zoveel beter van wordt? De wet zegt misschien dat je je aan een opzegtermijn kunt houden, maar niet dat het ook moet. Die keuze heeft de stalhouder gewoon.

LiesxAnne: gewoon netjes afhandelen geeft denk ik het snelste rust. Veel sterkte met het verlies van je paard.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:43

Bah wat heb ik een hekel aan zulke mensen. Enige empathie zou hun sieren.

Ze zijn echter wettelijk wel in hun recht.

Als er een wachtlijst is, heeft ze die stal meteen weer vol. Grote kans dat ze lekker een maand dubbel kan cashen, dat kun je helaas ook niet voorkomen tenzij je een ketting rond de staldeur legt.

Heel veel sterkte met het verlies van je paard!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:44

Ik zou idd nog in overleg gaan over de onderhoudskosten (voer, hooi etc) lijkt me dat je er nog wel uit moet kunnen komen om enkel de kale stal te betalen, de rest gebruik je immers niet.
Verder idd bijzonder maar hij staat wel in zn recht om het te vragen. Jij mag dan idd wel eisen dat er nog geen ander paard in komt, want die maand is de stal nog van “jou”, ongeacht of je er een paard in zet, een fiets, een deur in legt om te schilderen of niks..

Veel sterkte!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:44

xPenny schreef:
Als het inderdaad in het contract staat, is ze in haar recht.

Enkel vind ik wel dat ze wat medeleven kan tonen omdat dit een treurige situatie is. Tenminste, dat had ik ook wel netjes gevonden dat ze de maand niet meer eist.

Wat jezelf zegt, mocht je hem moeten betalen, zou ik inderdaad ook de eis stellen dat er geen ander paard in de stal komt te staan. Jij hebt hem die maand dan immers nog “gehuurd”. Dan vindt ik ook niet dat ze dubbelop zou mogen verdienen.


Medeleven tonen oké.
Maar om je inkomstenbron dan maar meteen af te staan... zij moeten ook een boterham verdienen.
Jij wil het toch ook niet zomaar afgeven, waarom moeten zij dat wel?

De caissière geeft je toch ook geen gratis boodschappen mee? Wanneer jij zwaar in financiële problemen zit.

Ik zou betalen, juist omdat dit in je contract staat. Als er niets instaat over overlijden, heeft de pensionhouder dat misschien wel bewust gedaan. Net als dat jij dat bewust hebt getekend.

En wie weet kom je ooit terug met een nieuw paardje, je weet het niet. Dus handel het gewoon af zoals afgesproken. Wel zo netjes.

Laat het wel verrekenen met je borg. Die mag je wel terug krijgen uiteraard.


Verder veel sterkte met je verlies!

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:50

Knert schreef:
xPenny schreef:
Als het inderdaad in het contract staat, is ze in haar recht.

Enkel vind ik wel dat ze wat medeleven kan tonen omdat dit een treurige situatie is. Tenminste, dat had ik ook wel netjes gevonden dat ze de maand niet meer eist.

Wat jezelf zegt, mocht je hem moeten betalen, zou ik inderdaad ook de eis stellen dat er geen ander paard in de stal komt te staan. Jij hebt hem die maand dan immers nog “gehuurd”. Dan vindt ik ook niet dat ze dubbelop zou mogen verdienen.


Medeleven tonen oké.
Maar om je inkomstenbron dan maar meteen af te staan... zij moeten ook een boterham verdienen.
Jij wil het toch ook niet zomaar afgeven, waarom moeten zij dat wel?

De caissière geeft je toch ook geen gratis boodschappen mee? Wanneer jij zwaar in financiële problemen zit.

Ik zou betalen, juist omdat dit in je contract staat. Als er niets instaat over overlijden, heeft de pensionhouder dat misschien wel bewust gedaan. Net als dat jij dat bewust hebt getekend.

En wie weet kom je ooit terug met een nieuw paardje, je weet het niet. Dus handel het gewoon af zoals afgesproken. Wel zo netjes.

Laat het wel verrekenen met je borg. Die mag je wel terug krijgen uiteraard.


Verder veel sterkte met je verlies!



Als stal eigenaar kun je ook denken aan klantenbinding.
Ben je coulant en meelevend komt je klant waarschijnlijk ook terug als ze weer een paard koopt.
In dit geval zou ik ( een nette betalende klant, die echt nooit zeurt) niet terug komen als ik weer een paard zou kopen.

TS. Sterkte.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:52

Knert schreef:
Medeleven tonen oké.
Maar om je inkomstenbron dan maar meteen af te staan... zij moeten ook een boterham verdienen.


Die stal kan gewoon weer verhuurd worden, en een deel van de kosten vallen weg. (En dan denk ik dat er dus best in redelijkheid gekeken kan worden: als je weet dat het met de stal niet goed gaat en er geen vervanging is, of dat er net een baal speciaal hooi is ingevlogen voor jouw paard, dan is dat weer iets anders, dan zou ik als eigenaar van het paard ook weer meer begrip op kunnen brengen. Maar als de meest waarschijnlijke uitkomst is dat het een mooi meevallertje is omdat de stal dubbele inkomsten krijgt... dan vind ik dat niet zo sympathiek overkomen.)

Citaat:
De caissière geeft je toch ook geen gratis boodschappen mee?

Nou... ik heb ooit (na de kassa) een pot van het een en ander uit mijn handen laten vallen, en ik mocht een nieuwe pakken. Service. En er vallen wel eens vaker dingen kapot, dat zit in de hele kosten wel meegerekend.

Citaat:
En wie weet kom je ooit terug met een nieuw paardje, je weet het niet. Dus handel het gewoon af zoals afgesproken. Wel zo netjes.

Dit zou voor mij dan echt een verschil maken: op deze manier handelen zou juist maken dat ik ook andere stallen goed zou bekijken. Ik vind het namelijk niet nodig om zo met elkaar om te gaan, en dan zou ik liever iemand anders een nieuwe kans geven.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 25-10-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:52

Ik zou denken dat de borg voldoet in dit geval, omdat je verder geen stro/hooi of iets dergelijks gebruikt. Beetje raar als je dan de volle mep zou moeten betalen, lege stal is toch veel goedkoper.
Zeker als je hier jaren hebt gestaan is dit erg harteloos en snap ik ook niet dat een staleigenaar dan zo op zijn strepen staat. Heel veel sterkte met het verlies van je paard!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:57

Gewoon betalen en je spullen zolang in de schone stal leggen en ook pas op de laatste dag ophalen. Mocht ze protesteren jammer dan, jij betaalt voor die maand.