Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:35

Hoi allemaal! :D

Zijn we weer een keertje. Onlangs (naja alweer een dikke maand geleden bijna) hebben Xaffier en ik ons M1 debuut gemaakt. Zijn gewoon lekker tussen de warmbloeden gestart om ervaring op te doen in de nieuwe klasse. Dat pakte goed uit! Twee winstpunten in the pocket met 183,5 en 183. Super tevreden voor ons debuut en totaal niet op gerekend. Was een leuke bijkomstigheid.

Ik heb maar een aantal goede kwaliteit foto’s door Eye of the Wolf Fotografie. De rest heb ik uit de filmpjes geknipt, vandaar de wat mindere kwaliteit. Wil ze toch graag even delen :).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Dit gaat nog niet perfect
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. super netjes halt
Afbeelding

6. Gevolgd door achterwaarts
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hang iets te veel achterover oepsie :+
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding


Ik weet dat het nog lang niet perfect is en ik niet altijd even mooi zit. Is toch wel even wat anders als je de hele proeven door moet zitten. Maar we oefenen lekker door!

Bedankt voor het kijken :wave:


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:45

Ja knappe Xaffier! Ziet er goed uit :j


ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:53

Ik denk dat je vooral mag werken aan de spanning in je eigen lichaam tijdens het rijden van wedstrijden.

Door de spanning die ik terug zie zou het kunnen zijn dat doorzitten extra lastig is. Om goed te kunnen doorzitten heb je een goede basisspanning nodig in de buik en rugspieren, dat klopt. Maar deze lijkt bij jou te hoog te zijn. Verder is het belangrijk dat je de rug en buikspieren om en om iets kunt ontspannen om goed mee te komen in de beweging van je paard. Maar in een zeer gespannen houding lukt dat vaak niet goed.

Als laatste zie ik hoog opgetrokken schouders, die naar voren staan. Het lijkt me dat je niet prettig kunt ademhalen in deze houding en dat maakt het doorzitten conditioneel gezien extra zwaar. Probeer je schouders los te laten en door te blijven ademen.

Ik denk dat dit ook invloed zal hebben op de mate waarin je paard kan ontspannen (al lijkt hij er niet heel veel last van te hebben) en de oefeningen juist kan uitvoeren.

I only see my goals, I don't believe in failure
‘Cause I know the smallest voices they can make it major

[EJL-ITP] Niet één maar 8 jaar met Zizo

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 10:57

ILoveJip schreef:
Ik denk dat je vooral mag werken aan de spanning in je eigen lichaam tijdens het rijden van wedstrijden.

Door de spanning die ik terug zie zou het kunnen zijn dat doorzitten extra lastig is. Om goed te kunnen doorzitten heb je een goede basisspanning nodig in de buik en rugspieren, dat klopt. Maar deze lijkt bij jou te hoog te zijn. Verder is het belangrijk dat je de rug en buikspieren om en om iets kunt ontspannen om goed mee te komen in de beweging van je paard. Maar in een zeer gespannen houding lukt dat vaak niet goed.

Als laatste zie ik hoog opgetrokken schouders, die naar voren staan. Het lijkt me dat je niet prettig kunt ademhalen in deze houding en dat maakt het doorzitten conditioneel gezien extra zwaar. Probeer je schouders los te laten en door te blijven ademen.

Ik denk dat dit ook invloed zal hebben op de mate waarin je paard kan ontspannen (al lijkt hij er niet heel veel last van te hebben) en de oefeningen juist kan uitvoeren.


Ja dit klopt, zeg maar gewoon de spanning tijdens het doorzitten. Ga mezelf wat vast zetten. We oefenen nu thuis eerst hard voor ik weer op wedstrijd ga :)

Heb er op hem ook meer moeite mee dan op een ander paard. Misschien omdat hij geen ruime passen heeft? Echt geen idee.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:03

Shelly21 schreef:
Ja dit klopt, zeg maar gewoon de spanning tijdens het doorzitten. Ga mezelf wat vast zetten. We oefenen nu thuis eerst hard voor ik weer op wedstrijd ga :)

Heb er op hem ook meer moeite mee dan op een ander paard. Misschien omdat hij geen ruime passen heeft? Echt geen idee.


Bij kleinere passen moet je sneller achter elkaar de bewegingen opvangen, dat zou lastig kunnen zijn als je gewend bent aan een grotere beweging. Aan de andere kant zou jouw spanning ervoor kunnen zorgen dat het paard zich beperkt voelt in de grote van de beweging die hij/zij kan maken. Dus wellicht is het een wisselwerking.

I only see my goals, I don't believe in failure
‘Cause I know the smallest voices they can make it major

[EJL-ITP] Niet één maar 8 jaar met Zizo

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 11:05

ILoveJip schreef:
Shelly21 schreef:
Ja dit klopt, zeg maar gewoon de spanning tijdens het doorzitten. Ga mezelf wat vast zetten. We oefenen nu thuis eerst hard voor ik weer op wedstrijd ga :)

Heb er op hem ook meer moeite mee dan op een ander paard. Misschien omdat hij geen ruime passen heeft? Echt geen idee.


Bij kleinere passen moet je sneller achter elkaar de bewegingen opvangen, dat zou lastig kunnen zijn als je gewend bent aan een grotere beweging. Aan de andere kant zou jouw spanning ervoor kunnen zorgen dat het paard zich beperkt voelt in de grote van de beweging die hij/zij kan maken. Dus wellicht is het een wisselwerking.


Hij word niet korter of groter in zijn passen tussen licht rijden of doorzitten. Het ligt echt bij mij. Maar oefening baart kunst zeggen ze he :)


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:12

Leuk stel! Jullie vallen vast op tussen alle grote bruine paarden op concours :+
Lastig hé dat doorzitten, ik vind 't ook erg moeilijk en ga mijn schouders aanspannen ter compensatie :')
Wat voor mij werkt (helemaal niet volgens het boekje hoor, maar je moet je proef overleven)
is om voor je gevoel je knieën iets onder de wrongen aan te drukken. Zo blijf je beter in het zadel zitten :j

Ik vind het erg vriendelijk gereden en vind de nagevelijkheid er ook erg fijn uit zien, mooi op de loodlijn.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:24

Ik vind het er vriendelijk uitzien. Hij lijkt goed z'n best te doen voor je.

Doorzitten zonder vast te zetten en ook nog goed adem blijven halen vind ik ook lastig. Wat mij wel geholpen heeft is meer sporten en daardoor sterkere buikspieren. Dan kun je beter de beweging volgen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:33

Ik vind het er goed uit zien! Echt diep respect dat jullie zover gekomen zijn

Dat doorzitten is gewoon een kriem. Ik ga ook altijd te gespannen zitten, maar merk dat het vanzelf beter wordt!

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:48

Een net M1 debuut zo te zien. Ik vind je aanleuning heel prettig ogen, mooi op lengte ondanks de wat gedrongen hals. Ik denk dat je nog iets fijner kan rijden, en nog iets meer controle over de schouders kan houden wanneer je je vingers netjes sluit en je handen rechtop naast elkaar houdt. Dat zal je schouderbinnenwaarts ook makkelijker maken. Nu geef je je paard eigenlijk de ruimte om alle kanten op te gaan met die schouders.

Voor het doorzitten kan je proberen je bekken nog iets verder te kantelen door je buikspieren aan te spannen en je onderrug goed te ontspannen. Probeer vooral niet stil te zitten, je bekken en rug moeten juist lekker meebewegen met je paard. Je schouders hebben hierin geen rol dus die mogen lekker ontspannen en afhangen. Maar goed, dat is allemaal leuk gezegd maar tijdens zo'n eerste M proef natuurlijk niet zomaar uitgevoerd. Lekker zo dooroefenen, jullie zijn een leuke combinatie.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Denise_Storm

Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:49

Jullie zijn echt een geweldig team samen! Altijd leuk om jullie weer tegen te komen op Bokt :D

Qua doorzitten: ga tijdens je trainingen zonder beugels rijden (als je dat durft). Daardoor ga je veel meer zitten en wordt het door oefenen steeds makkelijker. En wat ze tegen mij altijd zeggen (ik vergeet nogal vaak adem te halen in mijn proeven, dus dan kom ik met behoorlijk wat ademnood de ring uit): “vader Jacob zingen”! Doordat je een liedje zingt, moet je adem halen. Doordat je adem haalt, ontspan je meer (zeker als je goed onderin je buik ademt). Daardoor wordt zitten ook weer makkelijker!

Maar ik weet het. Het klinkt zo makkelijk allemaal, maar in de praktijk... 8)7

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 14:30

Dankjullie voor de leuke reactie en goede tips! :D

Ik heb me vorige week aaangemeld bij de sportschool dus dat wordt buikspieren trainen haha


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:46

Ik denk dat doorzitten makkelijker gaat als je ontspant ;) Verder zie ik wel veel hak in je paard z'n buik en ik vind het wat lijken alsof je aan de teugels hangt, maar dat kan natuurlijk de foto zijn. :)
Vind jullie wel een heel leuke combi!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 14:54

antje_vip schreef:
Ik denk dat doorzitten makkelijker gaat als je ontspant ;) Verder zie ik wel veel hak in je paard z'n buik en ik vind het wat lijken alsof je aan de teugels hangt, maar dat kan natuurlijk de foto zijn. :)
Vind jullie wel een heel leuke combi!

Aan de teugels hangen kan ik echt niet doen bij hem dan valt hij gelijk stil :+. Snap dat dat iets vertekend als ik op een foto iets achterover hang.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:32

Wat een leuk paard! Lekker blijven oefenen, komt vanzelf goed +:)+

Kilimanjaro
@puppy_freek

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:53

Fijne aanleuning! Eindelijk iemand die het snapt :)

Zijn handschoentjes niet meer verplicht op wedstrijd of lijkt het alsof je ze niet aan hebt? :o

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 16:08

_Dracarys schreef:
Fijne aanleuning! Eindelijk iemand die het snapt :)

Zijn handschoentjes niet meer verplicht op wedstrijd of lijkt het alsof je ze niet aan hebt? :o


Nee zijn niet meer verplicht.
Gevalletje oude zijn kapot en nog geen nieuwe gehaald :o


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:11

Waarom was dat in mijn tijd niet :+ Vreselijke handschoentjes :+

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:33

Vind het echt knap hoever jullie al gekomen zijn.
En vind jullie ook een hele mooie combinatie! :)

Goeie tips zijn er al gegeven +:)+

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 10:32

Thanx Marieke :D


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

urosa

Berichten: 2452
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:59

Gefeliciteerd met jullie nette debuut! Ik vind jullie ook een sympathieke combinatie met een fijne aanleuning :j

Pathos aus der Schuetzenden Hand L2+10 PR 200 / M1+12 PR 197 / M2+10 PR 208,5 / Z1+13 PR 232,5 / Z2+10 PR 225 / ZZlicht+10 PR 69,29% / ZZZ+6 PR 62,7% <3

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:10

Super knap gedaan zeg, complimenten!
Natuurlijk zijn er altijd punten om aan te werken maar jullie zijn samen al een heel eind gekomen!

Nientsje

Berichten: 5244
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:16

Toppers zijn jullie!

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 17:29

Dankjulliewel :D


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Re: Tinker Xaffier zijn M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:13

Een Tinker in de dressuur, fantastisch!! Ziet er goed uit. Inderdaad wat gespannen hier en daar, maar dat is vast vooral veel oefenen. Starten in de M1 met meteen 2 winstpunten, daar mag je heel trots op zijn! *\o/*

Klein vraagje: heb je de sokken van je Tinker half afgeschoren? Vind het erg netjes staan, maar ook weer niet te kaal. Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers

cron