Legaliseren van XTC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 09:47

Naar aanleiding van dit https://youtu.be/WvalO-KHfkg filmpje van Arjen Lubach was ik toch wel benieuwd hoe hier over gedacht word.
(graag filmpje even kort bekijken voordat je je mening opstrooit)

Hoe denken jullie over het legaliseren van XTC? Ik woon in Brabant en merk nog steeds dat hier het meest geproduceerd en dus ook gedumpt word en vind dat wel een probleem. Het dumpen kan gewoon echt niet, dat is gevaarlijk voor anderen en bovendien een aanslag op de natuur.
Maar hoe houd je zoiets tegen?

Jullie mening graag :)





Op pagina 6 staat deze moderatoropmerking, willen jullie hiermee rekening houden?

Onderwerp: Legaliseren van XTC

Moderatoropmerking:
het vriendelijke verzoek om on-topic te blijven. Dit topic is niet bedoeld om de voor- en nadelen van, of persoonlijke voorkeuren te bespreken, tenzij dat een verduidelijking is van je mening over het al dan niet legaliseren xtc.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-11-18 02:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking geplaatst

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:50

Er zijn rare prioriteiten als het om drugs gaat. XTC legaliseren worden andere landen waarschijnlijk erg boos om maar in de praktijk is het voor iedereen beter denk ik :) (milieu, feestgangers, overheid - want accijns)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:54

Ik ben voor...

Betere controle op het product, de productie en de afvalverwerking.
Controle mogelijkheden en beleid op verspreiding en mate van gebruik.
Natuurlijk wel accijns erop heffen.

Wel blijf ik erbij dat het dan EU breed gedragen moet worden, aangezien ze anders de goedkope slechte pilletjes uit het buitenland gaan halen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:55

In principe is (goede!) XTC veiliger gen gezonder dan alcohol, dus voor mij is het een beetje dubbel.
Vind het vooral een beetje zorgwekkend dat er uberhaupt zoveel behoefte is aan die middelen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:56

Ik zou het dan legaliseren vanaf 21 oid. Maar ik vind het heel lastig en dubbel. Hoe controleer je kwaliteit?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:56

Ik ben voor. Door het te legaliseren haal je het uit de criminaliteit en zal het toch minder lonend zijn om illegaal te produceren. Als je speciale bedrijven laat produceren dan kun je ervoor zorgen dat er minder troep in de pillen zit en dat het afval op een correcte manier afgevoerd wordt.

Alleen moet je dan weer niet de pillen veel duurder maken dan ze nu zijn. Want dan blijven alternatieven interessant

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:58

Ik ben ook voor. Hoewel het nu illegaal is kost het mensen alsnog maar weinig moeite om eraan te komen. Dan kan je het net zo goed legaliseren. Wordt het er minder afval geloosd, en kan de overheid er ook nog eens accijns op doen :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:02

Ik ben tegen. Pure troep XTC. Maar ik zie ook liever dat iemand een jointje rookt dan een pilletje pakt

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:03

Ik heb de aflevering ook gezien, en legaliseren heeft voor- en nadelen.
Ik woon in Limburg, waar inderdaad ook veel gedumpt wordt, maar het grootste probleem hier is al het drugstoerisme en de criminaliteit die daarbij komt kijken.

Ik vraag me ook af in hoeverre die tabel van Lubach klopt. Ik kan me voorstellen dat tabak gevaarlijker is in de zin dat je er longkanker van krijgt, maar hoe zit dat bv met rijden onder invloed? Ik kan me goed voorstellen dat xtc dan levensgevaarlijk is.

Vroeger probeerde Lubach nog beide kanten van een verhaal te belichten. Tegenwoordig doet hij dat totaal niet meer, en dat maakt het gewoon geen betrouwbare bron meer.

In theorie denk ik dat, als het écht zo onschuldig is, men gewoon legaal pillen moet maken, die alleen verkocht mogen worden aan Nederlanders boven de 18 of 21, en dat er op elke andere vorm van productie, doorverkoop of verkoop van illegaal gemaakte drugs enórm hoge straffen moeten komen. Geldt ook voor andere soorten drugs.

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:06

speedfiets, heb je het filmpje gezien? Want nee, XTC is geen superfood, maar het is minder gevaarlijk dan alcohol of tabak. Ik ben dus ook voor, om de bovenstaande argumenten. Haal het uit de criminaliteit, zet er regels op en gooi er accijns overheen. Zou een hoop problemen schelen.

Bijkomend voordeel: áls het dan eens misgaat bij iemand met een pil die verkeerd valt, hoeven mensen ook niet zenuwachtig te doen over het bellen van een ambulance oid (want ja, stel dat de politie ook meekomt en dan moet ik zeggen dat ik wat genomen heb en dan...) :=

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:13

Foaly schreef:
speedfiets, heb je het filmpje gezien? Want nee, XTC is geen superfood, maar het is minder gevaarlijk dan alcohol of tabak. Ik ben dus ook voor, om de bovenstaande argumenten. Haal het uit de criminaliteit, zet er regels op en gooi er accijns overheen. Zou een hoop problemen schelen.

Bijkomend voordeel: áls het dan eens misgaat bij iemand met een pil die verkeerd valt, hoeven mensen ook niet zenuwachtig te doen over het bellen van een ambulance oid (want ja, stel dat de politie ook meekomt en dan moet ik zeggen dat ik wat genomen heb en dan...) :=


Ik zie ook minder graag dat iemand een pilsje drinkt. Vind zowel xtc als alcohol zeer gevaarlijk. En XTC minder gevaarlijk? nou echt niet. maar dat komt micchien omdat ik iets te veel met verslaafden te maken heb gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:16

Ik vind het altijd interessant dat wanneer ze er niet in slagen iets succesvol te verbieden, dat ze het dan maar legaliseren.... If you can't beat them, join them ...... :x :x
Gek he dat "men" de wet steeds minder serieus neemt. :)

Nu ben ik Belg, dus wellicht heb ik hier niet eens iets van te vinden. _O- Maar ik zou tegen zijn als het in België was. Nu begrijp ik ook niet waarom alcohol zo geaccepteerd is dus dat zal ook wel aan de basis van die mening liggen.

Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:21

Ik zou ook tegen zijn. Denk echt niet dat het dumpen van afval etc minder wordt door het te legaliseren. Er komt waarschijnlijk zoveel regelgeving bij kijken om het op een verantwoorde manier te produceren (en de kosten van afvalverwerking etc) dat het grootste deel toch in de criminaliteit blijft hangen en het uiteindelijk moeilijker wordt om dit problem aan te pakken.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:21

Ik vind het opvallend (vervelend) dat als Lubach iets zegt het meteen ‘waar’ als waar bevonden wordt door het overgrote deel van NL zonder verder zelf onderzoek te doen. Nee, het is geen makkelijk onderwerp om je in te verdiepen, maar de lethale dosis XTC is in de vorm van enkele pilletjes, terwijl overdoseren met alcohol en zeker tabak al een heel (heeel) stuk moeilijker is.
Nog niet gehad over (langetermijn) hersenschade die zelfs een enkele keer gebruik aan kan richten.

Nee, ik ben het absoluut niet eens met legaliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:25

8nnemiek schreef:
Vroeger probeerde Lubach nog beide kanten van een verhaal te belichten. Tegenwoordig doet hij dat totaal niet meer, en dat maakt het gewoon geen betrouwbare bron meer.

Het hele programma van Lubach is een slap aftreksel van alle soortgelijke shows in de US en daar zie je precies hetzelfde gebeuren: een comedieshow gebaseerd op nieuws en actualiteiten dat zichzelf te serieus gaat nemen en een eigen agenda erdoor probeert te drukken.

Het meest schokkende is nog wel dat dit soort programma's een steeds grotere rol gaan spelen in de nieuwsvoorziening van mensen en dat die mensen niet door hebben dat het in eerste instantie comedie is.

De gegeven informatie zou ik dus ook niet te serieus nemen. Hij stipt misschien relevante punten aan maar het blijft comedie dus zoek bij alles zelf een objectieve bron voor informatie.

Legalisering lijkt voor veel dingen een oplossing maar ik zou er in de praktijk bang voor zijn dat het de drempel verlaagd voor gebruik. Zelf heb ik nooit xtc genomen omdat je er geen betrouwbare verkooppunten voor hebt: ik heb er moeite mee het ergens in een donker steegje te kopen van een onbekende en te hopen dat ik morgen weer wakker zal worden. Bij legalisatie krijg je ook kwaliteitscontrole en meer beschikbaarheid wat voor mij de grootste drempel weg zou nemen het te proberen. Ik denk dat dit ook het geval voor meer mensen zou zijn.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:30

Ayasha schreef:
Ik vind het altijd interessant dat wanneer ze er niet in slagen iets succesvol te verbieden, dat ze het dan maar legaliseren.... If you can't beat them, join them ...... :x :x
Gek he dat "men" de wet steeds minder serieus neemt. :)

Nu ben ik Belg, dus wellicht heb ik hier niet eens iets van te vinden. _O- Maar ik zou tegen zijn als het in België was. Nu begrijp ik ook niet waarom alcohol zo geaccepteerd is dus dat zal ook wel aan de basis van die mening liggen.


Precies dit! Ik ben stiekem tegen alles qua roken, alcohol (eens in het half jaar drink ik een wijntje omdat ik het dan wel is lekker vind :') ) en drugs. Wat mij betreft zorgen we ervoor dat alles volledig de wereld uit gaat. Maar goed, ik blijf lekker onder mijn steen zitten. Veilig en hoef ik mij niet te mengen in discussies haha

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:30

Wat mij betreft legaliseren ze xtc en andere drugs. Alcohol en roken zijn immers ook schadelijk en wel legaal. Wel moet dan ook het produceren gelegaliseerd worden om een kromme situatie zoals nu met wiet te voorkomen. Wiet mag immers wel gekocht worden in een coffeeshop maar de hoeveelheden die een coffeeshop dagelijks verkoopt mag men niet produceren. De productie zit dus nog steeds in het illegale circuit en juist daar zitten de problemen.

Verder vraag ik me af of je dan de criminaliteit niet verplaatst naar een ander gebied? Gaan criminelen zich dan niet richten op iets anders waar ‘makkelijk’ geld mee te verdienen is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:31

Desty schreef:
Ik vind het opvallend (vervelend) dat als Lubach iets zegt het meteen ‘waar’ als waar bevonden wordt door het overgrote deel van NL zonder verder zelf onderzoek te doen. Nee, het is geen makkelijk onderwerp om je in te verdiepen, maar de lethale dosis XTC is in de vorm van enkele pilletjes, terwijl overdoseren met alcohol en zeker tabak al een heel (heeel) stuk moeilijker is.
Nog niet gehad over (langetermijn) hersenschade die zelfs een enkele keer gebruik aan kan richten.

Nee, ik ben het absoluut niet eens met legaliseren.

Hersenschade doet Alcohol ook, en voor zover ik me herinner, aan de hand van hoe vaak de ambulance gebeld werd voor iemand die zich letterlijk zo goed als dood gezopen had is dat overdoseren ook weer niet zo heel moeilijk. :)
Niet het ene slechte goed l*llen om het andere slechte te kunnen verbieden.
Beide horen gewoon niet legaal te zijn.

En esplendido: natuurlijk wel. :) Genoeg landen waar ze het nog steeds illegaal kunnen verkopen en er zo geld aan kunnen verdienen. :)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:42

Dus we proberen roken de wereld uit te werken vanwege schade aan mens én milieu en gaan de XTC legaliseren?
Ze zijn toch van de pot gerukt? En is XTC wel echt minder schadelijk? Ik denk dat er een aantal onderzoekers zijn die daar aanders over denken. Daarnaast rookt de roker de hele dag. Gaat de XTC gebruiker dan ook de hele dag gebruiken? Zeer bevorderlijk voor de maatschappij. :roll:

Lynnepinny

Berichten: 2703
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:45

Hmm, XTC is dan wel weer zo'n drug dat echt voor lange tijd schade kan aanrichten bij verkeerd gebruik. Het beïnvloed de afgifte van bepaalde gelukshormonen, maar het is aangetoond dat als het vaker dan een paar keer per drie maanden wordt gebruikt het deze natuurlijke afgifte behoorlijk kan beïnvloeden. Gevolgen zijn soms blijvende schade. Bij wiet bijvoorbeeld is deze kans al zoveel kleiner. Het normaliseren hiervan vind ik niet helemaal okay, al zou het waarschijnlijk wel de criminaliteit tegen gaan..

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:45

Palmera schreef:
Dus we proberen roken de wereld uit te werken vanwege schade aan mens én milieu en gaan de XTC legaliseren?
Ze zijn toch van de pot gerukt? En is XTC wel echt minder schadelijk? Ik denk dat er een aantal onderzoekers zijn die daar aanders over denken. Daarnaast rookt de roker de hele dag. Gaat de XTC gebruiker dan ook de hele dag gebruiken? Zeer bevorderlijk voor de maatschappij. :roll:


Inderdaad, in de neurobiologie heb ik anders gezien en laat staan van problemen met mensen die van de rails gaan.Laat staan al de problemen van het wereldje rond het maken, hoeveel verdriet en narigheid daar zit.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:47

Ayasha schreef:
Desty schreef:
Ik vind het opvallend (vervelend) dat als Lubach iets zegt het meteen ‘waar’ als waar bevonden wordt door het overgrote deel van NL zonder verder zelf onderzoek te doen. Nee, het is geen makkelijk onderwerp om je in te verdiepen, maar de lethale dosis XTC is in de vorm van enkele pilletjes, terwijl overdoseren met alcohol en zeker tabak al een heel (heeel) stuk moeilijker is.
Nog niet gehad over (langetermijn) hersenschade die zelfs een enkele keer gebruik aan kan richten.

Nee, ik ben het absoluut niet eens met legaliseren.

Hersenschade doet Alcohol ook, en voor zover ik me herinner, aan de hand van hoe vaak de ambulance gebeld werd voor iemand die zich letterlijk zo goed als dood gezopen had is dat overdoseren ook weer niet zo heel moeilijk. :)
Niet het ene slechte goed l*llen om het andere slechte te kunnen verbieden.
Beide horen gewoon niet legaal te zijn.

En esplendido: natuurlijk wel. :) Genoeg landen waar ze het nog steeds illegaal kunnen verkopen en er zo geld aan kunnen verdienen. :)


Maar het is niet omdat je tegen bent dat je voor alcohol bent toch?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:51

Ik ben voor. War on drugs is allang gebleken dat die faalt, beter legaliseren en reguleren. Dat maakt het veiliger en het levert meer op. Hetzelfde geldt voor dat onzinnige gedoogbeleid dat we nu hebben voor cannabis, legaliseer dat gewoon eens.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:59

Ik denk dat legalisatie niet ervoor zorgt dat het opeens veel vaker gebruikt wordt.
Ten eerste is het nu al zo makkelijk te verkrijgen. Je hoeft maar de vriendelijke nacht apotheker te appen en hij brengt het dezelfde avond nog aan je deur. Of via het dark web, of tijdens het uitgaan/feesten/festivals.
Een tijdje terug had je ook 4fmp. Dit is als research chemical gewoon een tijdje legaal geweest en als je er even op googelde kon je zo een aantal webshop vinden. Met dit middel was het ook niet zo dat mensen trippend op straat zaten.
Alcohol is ook gewoon legaal, maar de meeste mensen nemen ook geen shotje wodka voor hun ontbijt.
Tuurlijk zij er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan en teveel gebruiken, maar ik gok dat verbieden daar niet de oplossing voor is.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:03

Ik vraag mij af, softdrugs is toch onder voorwaarden legaal(of gedoogd) in Nederland? Je hebt toch plaatsen waar er coffeeshops zijn die het mogen verkopen?
Merken de mensen die rond zulke shops wonen dat er de laatste jaren veel minder illegale cannabis op straat verkocht wordt, dat er minder overlast is daarvan, een veiliger gevoel, dat het zeg maar een stuk verbeterd is nu het gelegaliseerd is?
Overigens een oprechte vraag, geen verkapte mening van me ofzo, ik weet hier zelf niet veel van maar was er wel benieuwd naar bij het lezen van dit topic hoe dat legaal maken afgelopen is.