Weideklok op batterij/accu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 08:02

Hallo allemaal,

Ik heb een weiland waar helaas geen stroom aanwezig is. Ik heb mometeel 2 batterij apparaten van galagher. Een is een B35 en de andere geen idee. Nu heb ik alles zo in de wei afgemaakt met nieuw draad dat er per draad 1 apparaat op staat. Iedere keer staat er maar 3500M2 onder stroom omdat met meer wordt het nog slechter. Ik krijg het niet beter dan 2,5 a 3.0 op het meet apparaat. Bij mijn andere wei met netstroom staat gewoon 6 a 7.0 op en blijven de mini's dan ook keuring achter. Nu zie ik gewoon 2 van de minis vol met hun hals tegen het draad aan staan.

Is er iemand die een goede klok weet waarmee ik meer stroom op het draad krijg? Ik wil het liefste niet gaan klooien met auto accu's en wil gewoon wat kopen in een winkel met alles erbij.

monzamonza
Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-08

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:06


capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:10

Ook niet onbelangrijk hoe is je draad. Is dat nog overal in takt? Maakt het nergens kortsluiting? En nergens hoge begroeiing tegen de draden zodat je stroom kan weg vloeien? Ik heb het ook een tijd gehad dat Hans steeds in de verkeerde wei liep. Ik heb toen alle oude draden vervangen. En toen stond er weer genoeg op

Ik heb zelf wel een auto accu voor mijn kastje. Die levert genoeg om zelfs mijn shettenhoudini binnen de draden te houden. Mijn kastje kan ook met batterijen die er officieel bij horen. Ik zal straks eens kijken welk merk

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 08:14

capopjekop schreef:
Ook niet onbelangrijk hoe is je draad. Is dat nog overal in takt? Maakt het nergens kortsluiting? En nergens hoge begroeiing tegen de draden zodat je stroom kan weg vloeien? Ik heb het ook een tijd gehad dat Hans steeds in de verkeerde wei liep. Ik heb toen alle oude draden vervangen. En toen stond er weer genoeg op

Ik heb zelf wel een auto accu voor mijn kastje. Die levert genoeg om zelfs mijn shettenhoudini binnen de draden te houden. Mijn kastje kan ook met batterijen die er officieel bij horen. Ik zal straks eens kijken welk merk


Ik heb gisteren ook alle draden vervangen en er staat nog niet 1 grassprietje tegen aan. Zet ik ze in de paddock van 30 x 50 is er niks aan de hand dan krijg ik gewoon 4,5 er op maar wil ze natuurlijk ook in de wei. Die is 8000M2 en dan heb ik dat opgesplitst en zo gemaakt dat ik het per kant onder stroom kan zetten.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 08:15

monzamonza schreef:

Ik heb genoeg sites gezien, maar ik vraag ervaring welke apparaten. Ook daar staan waarschijnlijk apparaten bij die miskopen zijn voor mijn wei.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:43

Ik zou eens kijken hoeveel Joules je apparaat nu heeft. Volgens mij geeft een apparaat van 5 joules een flinke tik, terwijl je ook apparaten hebt met maar 0,5 of 1,5 joules.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:48

8nnemiek schreef:
Ik zou eens kijken hoeveel Joules je apparaat nu heeft. Volgens mij geeft een apparaat van 5 joules een flinke tik, terwijl je ook apparaten hebt met maar 0,5 of 1,5 joules.


Hier ligt het indd aan.
Al heb ik een combi apparaat die op zowel lichtnet als accu kan en met lichtnet geeft hij net even gemenere klappen.
Maar met accu zit hij ook vaak op de 8/9
Ik heb hem ooit bij agradi vandaan met een sticker korting ze hoeven niet altijd heel duur te zijn.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 08:49

Ik zie op internet staan dat dit apparaat 0,35 J heeft. Betekend de joules de hardheid van de klap?

Hebben jullie een idee welke ik het bese kan aanschaffen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:00

Heb je al eens uitgerekend hoeveel lopende meter draad je weide is? Als er bv. 3 draden boven elkaar staan moet je die alle 3 rekenen. De B35 is maar geschikt voor een kleinere weide.
Een toestel op netstroom is het krachtigst, dan volgt een toestel op een 12V auto accu en een toestel op een 9V batterij is het minst krachtig.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:00

0,35 is erg weinig inderdaad, vaak worden die aangeboden voor kleinvee en huisdieren.
Rond de 2 Joule is meestal wel voldoende voor paarden. Met 5 Joule voel je de klap wel door je arm trekken.
Al ligt de hardheid van de klap ook aan de lengte van de omheining, en de aardepin, en of er ergens stroom weg loopt of slecht contact maakt.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:09

Wat noem jij bij auto accu's geklooi?

Ik had een gallagher stroom apparaat icm een auto accu. Heb toen (dacht ik) alleen 2 draden met een accu klem los erbij moeten kopen.
Accu stond in een waterdichte bak, klemmen erop geklemd en klaar. Werkte super met shet met dikke manen. Af en toe testen en als hij minder werd dan ging deze aan de lader en werd de reserve accu gebruikt.
Ik deed er veel langer mee dan met de speciale batterijen die er voor dat ding te koop waren en was ook goedkoper in gebruik.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 09:15

Tieme schreef:
Wat noem jij bij auto accu's geklooi?

Ik had een gallagher stroom apparaat icm een auto accu. Heb toen (dacht ik) alleen 2 draden met een accu klem los erbij moeten kopen.
Accu stond in een waterdichte bak, klemmen erop geklemd en klaar. Werkte super met shet met dikke manen. Af en toe testen en als hij minder werd dan ging deze aan de lader en werd de reserve accu gebruikt.
Ik deed er veel langer mee dan met de speciale batterijen die er voor dat ding te koop waren en was ook goedkoper in gebruik.


Ik ben zelf gewoon niet zo handig :') en zie me zelf al een accu halen en het niet aangesloten krijgen ofzo. Koop dan liever een accu die bij zo'n ding hoort waar alles al op zit.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:18

Dan vraag je dat toch gewoon waar je het koopt hoe je dat moet doen? Of je laat het installeren? Zal goedkoper zijn dan altijd die 9V batterijen kopen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 09:28

Nu nog een goede vinden. Er is zoveel keus. Maar met een 12v en 2.5 joule zou dat goed zijn?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:57

Ik heb net even gekeken. Ik heb deze die geschikt is voor kleinere weides. https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/p ... -OEALw_wcB

Maar mijn weide is wel groter dan de 1.4 km draad en deels begroeid en nog zit er een goede tik op. Zelf laatst ondervonden helaas :')

Volgens mij zaten er draadjes bij zodat je hem makkelijk met accu kunt gebruiken. Het wijst zichzelf en ze hebben ook zwaardere types

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 11:35

capopjekop schreef:
Ik heb net even gekeken. Ik heb deze die geschikt is voor kleinere weides. https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/p ... -OEALw_wcB

Maar mijn weide is wel groter dan de 1.4 km draad en deels begroeid en nog zit er een goede tik op. Zelf laatst ondervonden helaas :')

Volgens mij zaten er draadjes bij zodat je hem makkelijk met accu kunt gebruiken. Het wijst zichzelf en ze hebben ook zwaardere types


Daar zit nog minder cappaciteit op dan die ik nu heb. als ik die zelf vast pak krijg ik ook wel een tik dat ik denk waarom doen ze het..

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:40

Ik zie het ja. Apart wel dat mijn ontsnapkoning er achter blijft. Als er geen stroom op staat is ie er binnen no time uit :')

Is je grondpen lang genoeg en goed geplaatst?

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:42

Heb je al geprobeerd een extra aardpen erbij te zetten?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:53

Ik had de galagher met zonne-energie en ook op grijze dagen 6 volt op de draad. Op zonnige dagen zelfs niet nodig de draad aan te raken met meettoestel want gaf op 3cm van de draad af al 0,5 aan.
Ik had koord en in midden een staaldraad op borsthoogte omdat de mijne in begin door de draden rende en de kleinz fjord van ex kennissen kroop tussen de draden heen (gebruikte zijn manenkam en voelde de stroom dus niet). Met die staaldraad ertussen kon dat niet en voelde hij de klap beter.

Maar die op zonne-energie is in mijn ervaring echt een goede.

Edit gebruikte het op in totaal 800m draad.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:44

Wij hebben deze set op onze wei staan.
https://www.weidezaun.info/voss-farming ... -akku.html

Nu blijft de pony wel weer achter de draad. Alleen bij erg lange grijze perioden moeten we de accu bijladen. (lees: 2 weken geen zon)
Overigens is dat niet moeilijk. Een met een auto accu zou dus ook niet moeilijk zijn. Als in: 2 draadjes verbinden aan je apparaat en klaar.

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:52

Bij ons was de grond bij de aardpen te droog,door de langdurige droogte,wij gieten er elke dag een emmer water bij.
Misschien kan je dat ook proberen en kijken of het wat uitmaakt.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 20:55

Dat is ook een goede! Ik zit sowieso op hele droge grond. Ik heb sowieso een apparaat op het oog nu wat 5 joule is.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:24

Je zegt dat je per draad een apparaat hebt. Dan moet je wel goed zorgen dat die draden elkaar niet raken. Maar je zou sowieso voldoende stroom moeten hebben en het ligt ws aan de aarding. Een auto accu is wel veel voordeliger in gebruik en absoluut niet moeilijk aan te sluiten.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weideklok op batterij/accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:56

Indd auto accu bij mijn schrikdraad apparaat (ako) zat er gewoon een bevestiging bij voor aan een accu.
Ik had op de wei(groter oppervlakte) ook 2 aardpennen staan waarvan 1 bijna bij de sloot.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 09:35

pillow schreef:
Je zegt dat je per draad een apparaat hebt. Dan moet je wel goed zorgen dat die draden elkaar niet raken. Maar je zou sowieso voldoende stroom moeten hebben en het ligt ws aan de aarding. Een auto accu is wel veel voordeliger in gebruik en absoluut niet moeilijk aan te sluiten.


Daar was ik me inderdaad van bewust dat die elkaar niet mogen kruisen :)