Propolis: werking bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Propolis: werking bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 22:24

Hoi Bokkers,

Van mijn moeder hoorde ik vandaag voor het eerst de naam van het geneesmiddel Propolis.

Ik kende het niet, maar het schijnt anti-bacterieel en weerstand verhogend te werken.

Ik zou graag willen weten of er bokkers zijn die dit gebruiken en hoe jullie het gebruiken.

Mijn paard heeft (vooral in de winterperiode) erg last van mok. Daarbij is een natuurlijke opkikker voor mocht het nodig zijn nooit weg.

Joy en ik zijn jullie dankbaar!

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Propolis: werking bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:30

Propolis wordt door bijen gemaakt en hoewel het antibacteriële en antimycoticum (tegen schimmels) is, zou ik het niet direct een geneesmiddel willen noemen.

Ik heb shampoo voor mijn eigen gevoelige hoofdhuid met propolis en dat bevalt erg goed, hoe zou je het willen gebruiken?

Mok in de winter is een weerstands dingetje, paarden staan vaak meer op stal, dus ook nog minder doorbloeding, dichter op een vieze bron (een box is minder schoon dan een droog weiland) ander soort voer dan zomers, meer vocht etc.
Zou wassen met propolisshampoo kunnen helpen? Kan me voorstellen dat het best kan ondersteunen. Maar de mok werkelijk aanpakken zou ik van binnenuit doen :)

"Een draver, is gaver" :D

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:32

Ik heb er persoonlijk hele goede ervaring mee en niet bij een paard, hoop dat dat ook telt :o
In de zomer had ik altijd hele kapotte handen maar sinds ik de Aloe Vera Propoliscreme gebruik is het bijna helemaal weg.
Er zit geen rommel in dus zou niet weten waarom je het niet bij je paard kan gebruiken!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!


Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:33

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 24-10-18 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 22:34

RianneH schreef:
Propolis wordt door bijen gemaakt en hoewel het antibacteriële en antimycoticum (tegen schimmels) is, zou ik het niet direct een geneesmiddel willen noemen.

Ik heb shampoo voor mijn eigen gevoelige hoofdhuid met propolis en dat bevalt erg goed, hoe zou je het willen gebruiken?

Mok in de winter is een weerstands dingetje, paarden staan vaak meer op stal, dus ook nog minder doorbloeding, dichter op een vieze bron (een box is minder schoon dan een droog weiland) ander soort voer dan zomers, meer vocht etc.
Zou wassen met propolisshampoo kunnen helpen? Kan me voorstellen dat het best kan ondersteunen. Maar de mok werkelijk aanpakken zou ik van binnenuit doen :)


Vrouwtje bij mijn moeder op werk neemt propolis ook in. Dus vandaar dat ik dacht dat het wellicht ook als supplement wordt gegeven? Maar wil het eerst even zeker weten voordat ik ergens iets van ga kopen.

Ik smeer altijd sudo op de mok. Het gaat nu erg goed en ze heeft geen mok. Dat wil ik graag zo houden. Ze is nog jong dus weerstand is een dingetje, al krijgt ze nu al genoeg om dat op peil te houden.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:34

Ik gebruik propolis in de vorm van honing van de imker. Bepaalde soorten honing bevatten een hogere ‘dosis’ propolis. Ik gebruikte het op advies van mijn smid bij mijn paard met een losse hoefwand door een schimmel. Werkte mooi!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Sintara

Berichten: 7384
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:39

Mijn verzorgpony had een ontstoken wondje en kreeg er propoliszalf erop gesmeerd, maar na 2 maanden was het nog niet genezen.. Ik was er niet van onder de indruk.

Daarna mocht ik een hele week op hem passen. Ik heb het toen gewoon goed elke dag schoongemaakt met gekookt water en een sponsje, en 2x in de week met een drupje betadine shampoo erbij, en toen is het pas genezen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Propolis: werking bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:17

Ik heb propolis tinctuur in het verleden wel gebruikt bij een paard met een schimmel in de witte lijn van de hoef.
Dat werkte perfect.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Propolis: werking bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:56

Ik gebruik het tegen mijn hooikoorts. werkt top.
voor wondjes etc is het zuiverend. Ik denk dat je het zeker kan proberen. Honingzalf is ook goed.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Articuno, IASCrawler, lina1998, Marus, Mirranda, wildwestwill en 76 bezoekers