Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:21

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag. Ik rij heel erg met mijn tenen naar buiten. Omdat ik daar 2 jaar op de manege niet op aangesproken ben gaat dat nu helemaal vanzelf. Ik let er de laatste tijd heel erg op alleen ik heb een probleem. Ik kán mijn tenen niet naar binnen houden. Ik krijg ze gewoon niet naar binnen gedraaid. Hebben jullie hier misschien tips voor?

Alvast bedankt!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:27

focus eens op je hak, dus je hak naar buiten draaien (en nee, dit is niet hetzelfde als je teen naar binnen draaien)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:31

Kinke schreef:
focus eens op je hak, dus je hak naar buiten draaien (en nee, dit is niet hetzelfde als je teen naar binnen draaien)


Bedankt! Ga ik proberen

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:34

Probeer ook eens als je in je zadel zit je benen een voor een op te heffen en je hele been (dus vanaf je bovenbeen) naar binnen draaien en weer neerleggen, zodat je echt op de binnenkant van je been zit ipv de onderkant.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:35

Sarah_Fons schreef:
Probeer ook eens als je in je zadel zit je benen een voor een op te heffen en je hele been (dus vanaf je bovenbeen) naar binnen draaien en weer neerleggen, zodat je echt op de binnenkant van je been zit ipv de onderkant.


Bedankt!!

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:40

Meestal zit het probleem niet daadwerkelijk bij je voeten, maar bij je gehele beenligging. Kan het zijn dat je je bovenbenen wat naar voren hebt en daardoor je hele been wat naar buiten draait, je je knieën afsteekt en je tenen naar buiten wijzen?
Wat mij helpt voor een betere beenligging is af en toe halthouden, beugels uit, benen af laten hangen, dan m'n benen voor het zadel leggen, weer ver naar achter schuiven (verder naar achter dan wanneer ze afhangen) en dan weer ontspannen aflaten hangen. Vervolgens doe ik m'n tenen omhoog om m'n beugels weer in te doen en probeer ik bewust te 'voelen' hoe m'n benen liggen.
Dit heeft mijn instructrice mij ooit geleerd en mij heeft het zeker geholpen! En probeer je niet teveel te focussen op je voeten, maar op je hele benen en zit. Succes!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:41

En vergeet ook niet dat je tenen helemaal niet naar binnen gedraaid hoeven te worden, dat is een hele onnatuurlijke houding en daarvan ga je alleen maar heel houterig en gespannen zitten. Zolang ze niet als richtingaanwijzers haaks op je paard naar buiten staan, mag je teen best lichtjes naar buiten draaien :j

Net als dat onnatuurlijk ver naar beneden willen duwen van de hiel "hakken uitdrukken"...dat gaat ook nergens over :P

Of overdreven hoog STA-zit-STA-zit tijdens het lichtrijden ;)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 19:57

Pindakaa7 schreef:
Meestal zit het probleem niet daadwerkelijk bij je voeten, maar bij je gehele beenligging. Kan het zijn dat je je bovenbenen wat naar voren hebt en daardoor je hele been wat naar buiten draait, je je knieën afsteekt en je tenen naar buiten wijzen?
Wat mij helpt voor een betere beenligging is af en toe halthouden, beugels uit, benen af laten hangen, dan m'n benen voor het zadel leggen, weer ver naar achter schuiven (verder naar achter dan wanneer ze afhangen) en dan weer ontspannen aflaten hangen. Vervolgens doe ik m'n tenen omhoog om m'n beugels weer in te doen en probeer ik bewust te 'voelen' hoe m'n benen liggen.
Dit heeft mijn instructrice mij ooit geleerd en mij heeft het zeker geholpen! En probeer je niet teveel te focussen op je voeten, maar op je hele benen en zit. Succes!


Heel erg bedankt!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 19:59

pmarena schreef:
En vergeet ook niet dat je tenen helemaal niet naar binnen gedraaid hoeven te worden, dat is een hele onnatuurlijke houding en daarvan ga je alleen maar heel houterig en gespannen zitten. Zolang ze niet als richtingaanwijzers haaks op je paard naar buiten staan, mag je teen best lichtjes naar buiten draaien :j

Net als dat onnatuurlijk ver naar beneden willen duwen van de hiel "hakken uitdrukken"...dat gaat ook nergens over :P

Of overdreven hoog STA-zit-STA-zit tijdens het lichtrijden ;)


Hahah ja klopt, maar mijn tenen staan wel iets te ver naar buiten. Is echt geen gezicht zo :')

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:19

Afbeeldingp


Ik ken het probleem. Ik heb er ook nog geen remedy voor behalve kijken voor een ander zadel. Maja dat gebeurd pas over een jaar of twee als meneer uitgezwaard is hier...

MirtheT

Berichten: 150
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:36

Heeeii ik had/heb zelf ook heel erg last gehad van het probleem. Wat bij mij hielp is soms even wat verder naar achter zitten/schuiven. En idd je knie ook wat meer naar je zadel draaien :) Ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb er af en toe ook nog moeite mee. Maar met veel oefenen weet ik zeker dat het je lukt!

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:36

Tijdens het plaatsen van je benen, verbeeld je dat je met je voeten een treinrails moet volgen. Een voetzool parallel op de ene rails en de andere voetzool parallel op de andere rails.

En ook, op je knieschijven zitten lampjes, die moeten recht vooruit schijnen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 21:09

Absolem schreef:
[ [url=m/TLe5g6.jpg]Afbeelding[/url] ]p


Ik ken het probleem. Ik heb er ook nog geen remedy voor behalve kijken voor een ander zadel. Maja dat gebeurd pas over een jaar of twee als meneer uitgezwaard is hier...


Mijn voeten zijn nog erger... :')

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 21:10

MirtheT schreef:
Heeeii ik had/heb zelf ook heel erg last gehad van het probleem. Wat bij mij hielp is soms even wat verder naar achter zitten/schuiven. En idd je knie ook wat meer naar je zadel draaien :) Ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb er af en toe ook nog moeite mee. Maar met veel oefenen weet ik zeker dat het je lukt!


Dankje!!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 21:10

Marin_ka3 schreef:
Tijdens het plaatsen van je benen, verbeeld je dat je met je voeten een treinrails moet volgen. Een voetzool parallel op de ene rails en de andere voetzool parallel op de andere rails.

En ook, op je knieschijven zitten lampjes, die moeten recht vooruit schijnen.


Bedankt!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:14

Een hele gemene, maar hij werkt wel goed.. aan de longe door iemand je paard vast laten houden (hou t wel even veilig haha), beugels met een touwtje/tie rip aan je singelstoot vast maken. Zo een paar keer rijden en echt nooit meer dat jij je tenen naar buiten steekt, maar gewoon recht houdt/lichtjes naar binnen steekt ;) Dat kan namelijk niet, dan ben je je beugels kwijt :Y)

Zelf had ik mijn handen ongelijk en ik keek graag naar m'n paard en t zand _/-\o_

Voor je handen, een kort stevig stokje tussen je duimen. Weekje mee rijden, zeer onprettig de eerste keren maar daarna heb je nooit meer je handen scheef of te ver uit elkaar. :D

Naar beneden kijken, goedkope bril kopen, onderkant afplakken met ducktape, weekje mee rijden en je kijkt niet meer naar beneden :+

T is in het begin heel pittig en ik heb m'n instructeur destijds ook vervloekt maar ik krijg hier nu nooit meer minpunten op bij de shows :D

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 22:01

xxwienekexx schreef:
Een hele gemene, maar hij werkt wel goed.. aan de longe door iemand je paard vast laten houden (hou t wel even veilig haha), beugels met een touwtje/tie rip aan je singelstoot vast maken. Zo een paar keer rijden en echt nooit meer dat jij je tenen naar buiten steekt, maar gewoon recht houdt/lichtjes naar binnen steekt ;) Dat kan namelijk niet, dan ben je je beugels kwijt :Y)

Zelf had ik mijn handen ongelijk en ik keek graag naar m'n paard en t zand _/-\o_

Voor je handen, een kort stevig stokje tussen je duimen. Weekje mee rijden, zeer onprettig de eerste keren maar daarna heb je nooit meer je handen scheef of te ver uit elkaar. :D

Naar beneden kijken, goedkope bril kopen, onderkant afplakken met ducktape, weekje mee rijden en je kijkt niet meer naar beneden :+

T is in het begin heel pittig en ik heb m'n instructeur destijds ook vervloekt maar ik krijg hier nu nooit meer minpunten op bij de shows :D


Hahaha, misschien dat ik deze wel ga proberen. Maar alleen als de andere niet lukken :j

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:17

Herkenbaar! Ik twijfelde er ook over om hier om tips te gaan vragen. Ik heb wel het idee dat dikkere bovenbenen ook niet meehelpen. Alsof dat in de weg zit om mijn benen aan te sluiten.
Mijn linkerbeen lukt minder goed dan mijn rechter been.

Als ik me heel erg fixeer op tenen naar binnen, kan ik niet goed steun houden op m’n beugels. Leun dan teveel op de buitenkant van m’n voet en dan klapt m’n enkel om. Dan gaat het dus helemaal mis.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:35

Houd er rekening mee dat het probleem vaak vanuit de heup komt, en niet puur uit die tenen. Doe je beugels eens uit, even benen opzij van je paard af, stukje naar achteren en weer aanleggen terwijl je ze naar voren brengt. Dit maakt dat je tissue ( vetjes ;) ) al gunstiger liggen en je knie en tenen al beter naar binnen zullen staan.

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:29

Ik wilde dit zelf ook al gaan vragen op het forum XD Het is nu al wat minder, vroeger stonden ze echt gewoon loodrecht op de flank van het paard, maar als ik er niet op let staan ze weer zo whahaha. Ik heb ook het probleem dat ik ze écht niet naar binnen kan krijgen. Wat wel al een beetje helpt is je knieën tegen het zadel drukken en dan je hakken naar buiten duwen, maar ze staan bij mij dan toch nog wat scheef. En als ik dan mijn hakken naar beneden duw, gaat het weer mis |o

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:41

Ik heb dit probleem ook. Een jaartje op de manege en die tenen krijg ik niet meer naar binnen :+ . Ik ga de bovenstaande tips ook eens uitproberen!

Justme_24
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:16

Probeer meer te letten op je hakken, als je je hakken naar buiten blijft duwen en daar in het begin veel op let gaat dit uiteindelijk steeds meer vanzelf. Als je hak dan naar buiten draait, gaan je tenen automatisch naar binnen

Anoniem

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:24

Valt je been wel achter de wrong van je zadel, want wanneer je been op de wrong komt worden je tenen naar buiten gedraaid door de houding waarin je been dan wordt gedrukt door de wrong.

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:30

Ik heb het zelfde probleem.. staan gelukkig niet haaks, maar niet mooi. Raak zelfs wel eens de bakrand, oeps...
Ik weet ook echt niet wat ik er aan kan doen, het lijkt wel of tenen naar binnen niet mogelijk is voor mij. Hetzelfde geldt trouwens voor hakken uitdrukken, k kan dat gewoon niet..
Ik ga de tips ook uitproberen!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Tenen niet naar binnen kunnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 08:18

Ik heb de tips uitgeprobeerd en het werkte echt super! Als ik mijn hele been naar binnen draai staan ze netjes naar binnen. Ook heb ik nieuwe laarzen en ik merk dat ik met die laarzen mijn tenen al meer naar binnen houd. Bedankt voor de tips!!