paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 20:59

Hi!

Wie heeft de tip om de ijzers er onder te houden?

Ik heb een super leuke 8 jarige merrie die het met haar vriendjes enorm naar haar zin heeft 24/7 op het land *\o/* beetje jammer dat ze haar ijzer er ongeveer 1x per week onderuit heeft.. Het probleem is erger bij links voor als rechts voor. Mijn paard heeft 2 maanden terug een ernstige zool kneuzing opgelopen in het land bij ons(landing op een steen en draaide direct weg :() op advies van de DA en hoefsmid een ijzer er onder(Zeer pijnlijke zool die heel zacht was). Het kneuzing voetje is linksvoor en laat mevrouw die er nou net iets meer aftrappen als de ander.. Het is een aluminium ijzer waar de takken al iets van verkort zijn. Het lijkt als of ze hem aan de binnenkant eraf trapt, ze heeft ook iets franse stand. Nu ben ik al met 24/7 springschoenen in de weer maar nog blijf ik iedere keer weer een ijzer in het land zoeken. Het is allemaal heel frustrerend omdat die voet nu ook geen rust krijgt. Hoefschoenen wil ik niet ivm haar rotstraal 24/7 om dus dat valt af. Andere hoefsmid maakt niks uit, ik ben bij 2 hoefsmeden geweest en bij beide heb ik hetzelfde probleem. Ik heb op advies van de dierenarts ook MSM Zwavel besteld.

Discussie wel/geen ijzer hoef ik niet.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:05

Biotine of iets anders hoefondersteunends bijgeven zodat de hoeven harder groeien en je eerder van dit probleem af bent? Tenen van achterhoeven inkorten? Andere vorm of langere springschoenen? Hoefbalbeschermers ipv springschoenen?

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:21

Dit probleem had ik ook. Behalve ingekort heeft de hoefsmid de ijzers schuin afgeslepen. Als ze er nu op trapt glijd de andere kant gewoon van het ijzer af. Sindsdien gaat het veel beter.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 21:46

Jinks schreef:
Dit probleem had ik ook. Behalve ingekort heeft de hoefsmid de ijzers schuin afgeslepen. Als ze er nu op trapt glijd de andere kant gewoon van het ijzer af. Sindsdien gaat het veel beter.


Bedoel je aan de zijkant/binnenkant of achterkant van het ijzer? Ga het zeker voorleggen aan de smid als hij van de week weer langs komt.

Biotine rade mijn dierenarts af en rade msm aan, dat heb ik besteld en kan ik morgen bijvoeren.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Elisa2

Berichten: 36972
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:05

Zouden plakijzers misschien een optie kunnen zijn?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:15

Paarden die net niet helemaal regelmatig lopen tikken vaak ijzers af. Kan het zijn dat ze in het zachte land, waar het zand tegen de zool drukt, ze toch wat ongemak heeft en ze net niet regelmatig loopt? Dan kun je er nu even niks mee, maar moet het wel beter worden na genezing.

En verder inderdaad kijken of je smid er nog iets mee kan? En anders springschoenen, maar dat helpt ook niet voldoende lees ik... Succes!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:21

Elisa2 schreef:
Zouden plakijzers misschien een optie kunnen zijn?

Mijn smid raadde dit af, want als ze die aftrappen, zouden ze de hele hoef slopen.

TS, kun je eens een foto plaatsen van de hoef en ijzer?

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:30

Je hebt geen goede smid.... Aftrappen in drassig land kan altijd een keer gebeuren hoor, maar niet in die mate die jij nu ervaart. Ga op zoek naar een andere, eersteklas vakman. (Ja, je had al een keer een andere zie ik; maar lees het artikel uit de Hoefslag van deze maand maar eens.... een echt GOEDE smid is zeldzaam helaas)

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:50

Citaat:
Bedoel je aan de zijkant/binnenkant of achterkant van het ijzer? Ga het zeker voorleggen aan de smid als hij van de week weer langs komt.


Rondom. De ijzers achter ingekort en rondom schuin afgeslepen waardoor het ander ijzer er af glijd als ze er op staan. Sindsdien heb ik alleen nog maar een hele enkele (1 a 2 x per jaar over 3 paarden) keer dat ze zich recht naar voren pakken en het ijzer er recht afgeduwd wordt, maar dan heb je ook geen verbogen ijzer en zit het er zo weer onder zonder dat de hoef kapot is.

Oh ja, ik heb wel een hele goede orthopedisch hoefsmid.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 16:39

shirleyp schreef:
Paarden die net niet helemaal regelmatig lopen tikken vaak ijzers af. Kan het zijn dat ze in het zachte land, waar het zand tegen de zool drukt, ze toch wat ongemak heeft en ze net niet regelmatig loopt? Dan kun je er nu even niks mee, maar moet het wel beter worden na genezing.

En verder inderdaad kijken of je smid er nog iets mee kan? En anders springschoenen, maar dat helpt ook niet voldoende lees ik... Succes!


Ja dat zou zeker kunnen! De hoefsmid komt vandaag of morgen om weer het ijzer er onder te slaan... Hij zou nog met mij een ander idee bespreken.
Bowo schreef:
Elisa2 schreef:
Zouden plakijzers misschien een optie kunnen zijn?

Mijn smid raadde dit af, want als ze die aftrappen, zouden ze de hele hoef slopen.

TS, kun je eens een foto plaatsen van de hoef en ijzer?


Kan ik vanavond doen alleen zit er op het moment geen ijzer onder... die heb ik weer uit het land kunnen halen.


IsabelleN schreef:
Je hebt geen goede smid.... Aftrappen in drassig land kan altijd een keer gebeuren hoor, maar niet in die mate die jij nu ervaart. Ga op zoek naar een andere, eersteklas vakman. (Ja, je had al een keer een andere zie ik; maar lees het artikel uit de Hoefslag van deze maand maar eens.... een echt GOEDE smid is zeldzaam helaas)


Het ligt niet aan het drassige land maar dat mijn merrie zichzelf erg druk maakt en op haar eigen voeten staat. De hoefsmeden die ik er bij heb gehad hebben beide op Utrecht geleerd en gaan nog regelmatig naar bijscholing.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons


tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 16:39

Jinks schreef:
Citaat:
Bedoel je aan de zijkant/binnenkant of achterkant van het ijzer? Ga het zeker voorleggen aan de smid als hij van de week weer langs komt.


Rondom. De ijzers achter ingekort en rondom schuin afgeslepen waardoor het ander ijzer er af glijd als ze er op staan. Sindsdien heb ik alleen nog maar een hele enkele (1 a 2 x per jaar over 3 paarden) keer dat ze zich recht naar voren pakken en het ijzer er recht afgeduwd wordt, maar dan heb je ook geen verbogen ijzer en zit het er zo weer onder zonder dat de hoef kapot is.

Oh ja, ik heb wel een hele goede orthopedisch hoefsmid.


Thanks! Ik ga het bespreken als hij er is

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 19:49

Dit zijn de hoeven nu. Ik kwam vanavond en kon wel huilen... Heel brok er af :( ze lijkt op de foto's beetje naar achteren/donald duck te staan dit is vertekend! Ze was extreem druk en onmogelijk om foto's te maken. Voetje met ijzer is dus niet de probleem voet maar even voor het beeld.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:57

Poeh, dat ziet er niet fijn uit om nog weer een ijzer onder te zetten. Hoe groot is het probleem van de zoolkneuzing nog? Het is inmiddels toch al twee maanden geleden?

Wat ik vreemd vind is dat bij de ene hiel zoveel hoefwand lijkt te staan, alsof dat al langs het ijzer gegroeid is?

Ik zou nu de ijzers eraf houden en de belasting aanpassen aan wat de voeten aankunnen.

koeien op de weg...

marleen_usar

Berichten: 24638
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:59

Mijn paard kon geen ijzers om op het land steeds was hij ze kwijt.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:20

Toch denk ik dat er met het bekappen en beslaan de grootste winst te behalen valt. Het valt me op dat het ijzer te ver naar voren ligt, de teen te lang is en de voetas is gebroken door een verkeerde manier van bekappen. Dan wordt het lastig om het ijzer eronder te houden, zeker een ijzer zonder lippen. Vraag je smid of hij het ijzer een stuk terug legt en de buitenkant van de teen korter houdt.

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:39

Mijn paard trapte ook zijn ijzers eraf in de wei, de simpele oplossing bleken springschoenen te zijn. De goedkope rubbere variant was goed genoeg.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 22:00

GDG schreef:
Poeh, dat ziet er niet fijn uit om nog weer een ijzer onder te zetten. Hoe groot is het probleem van de zoolkneuzing nog? Het is inmiddels toch al twee maanden geleden?

Wat ik vreemd vind is dat bij de ene hiel zoveel hoefwand lijkt te staan, alsof dat al langs het ijzer gegroeid is?

Ik zou nu de ijzers eraf houden en de belasting aanpassen aan wat de voeten aankunnen.


Van de kneuzing zelf heeft ze nog veel last en hinkt een paar passen als ze bijv op een grote pol ofzo staat. De kneuzing is erg hard aangekomen en door dat ze steeds een ijzer er af trapt blijft ze het weer opnieuw kneuzen.

Het stukje van de hiel zie ik niet zo.


Diddykong schreef:
Toch denk ik dat er met het bekappen en beslaan de grootste winst te behalen valt. Het valt me op dat het ijzer te ver naar voren ligt, de teen te lang is en de voetas is gebroken door een verkeerde manier van bekappen. Dan wordt het lastig om het ijzer eronder te houden, zeker een ijzer zonder lippen. Vraag je smid of hij het ijzer een stuk terug legt en de buitenkant van de teen korter houdt.


Hij heeft het daar over gehad maar wou eerst dat er meer/drogere hoef was om te bekappen. Ze is zo ontzettend gevoelig op de voeten dat het ook heel lastig is.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:24

Afbeelding

ik denk dat ze dit bedoeld met de hielen? rechter kant lijkt veel platter dan links waardoor hele voet scheef lijkt. Kan natuurlijk vertekenen door de foto maar misschien kun je vanaf de achterkant van de hoef eens kijken of dit echt zo is.

Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:19

Ik denk inderdaad dat de hoefstand ook een belangrijke factor is in het aftrappen.

Mijn paard trapte ook het ene na het andere ijzer af. Had ook ijzers zonder lippen toen. De hoefsmid had van alles "geprobeerd" om het te verbeteren, maar bleef zweren bij ijzers zonder lippen. Toen zijn we op zoek gegaan naar een ander. (Hadden we al veel eerder moeten doen, de hoefsmid heeft te veel kwaad gedaan). Nu zit er een ijzer met enkele lip op die ook veel verder naar voren licht waardoor de takken ook vrijwel niet uitsteken. (en bij jou paard zie ik ook dat de voorkant van de hoef over het ijzer groeit, het ijzer zou dus volgens mij nog wel een stukje naar voren kunnen en dus dan achter minder uitstekken). Mijn paard loopt 10x beter en wat denk je? Ijzer zit er nu ook al weken zonder problemen onder, zelfs nu het weer tijd wordt voor de smid blijft het nog zitten.

Misschien eens beginnen met een ijzer met lipje en kijken hoe dat gaat?

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 08:15

_emmma_ schreef:
[ Afbeelding ]

ik denk dat ze dit bedoeld met de hielen? rechter kant lijkt veel platter dan links waardoor hele voet scheef lijkt. Kan natuurlijk vertekenen door de foto maar misschien kun je vanaf de achterkant van de hoef eens kijken of dit echt zo is.


Ik ga er eens naar kijken! Zo heb ik het nog niet bekeken

Bowo schreef:
Ik denk inderdaad dat de hoefstand ook een belangrijke factor is in het aftrappen.

Mijn paard trapte ook het ene na het andere ijzer af. Had ook ijzers zonder lippen toen. De hoefsmid had van alles "geprobeerd" om het te verbeteren, maar bleef zweren bij ijzers zonder lippen. Toen zijn we op zoek gegaan naar een ander. (Hadden we al veel eerder moeten doen, de hoefsmid heeft te veel kwaad gedaan). Nu zit er een ijzer met enkele lip op die ook veel verder naar voren licht waardoor de takken ook vrijwel niet uitsteken. (en bij jou paard zie ik ook dat de voorkant van de hoef over het ijzer groeit, het ijzer zou dus volgens mij nog wel een stukje naar voren kunnen en dus dan achter minder uitstekken). Mijn paard loopt 10x beter en wat denk je? Ijzer zit er nu ook al weken zonder problemen onder, zelfs nu het weer tijd wordt voor de smid blijft het nog zitten.

Misschien eens beginnen met een ijzer met lipje en kijken hoe dat gaat?


Zonder lipje heeft ze het vorige week gekregen daarvoor had ze er 1 met.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: paard trapt ijzers eraf en zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:21

Hmm de hoef ziet er idd erg scheef uit zo. Met echt goed bekappen en beslaan valt denk ik wel veel winst te behalen. Mijn ruin krijgt biotine en msm bij. Dit scheelt enorm in de hoefkwaliteit bij hem. Ook zoals al eerder hierin geopperd scheelt het enorm om de ijzers schuin af te ronden aan alle kanten, als ze er dan eens op staan dan glijden ze er weer vanaf. En hoe is het met rijden? Tikt ze achter heel vaak voor aan? Want dan kan je kijken naar een break over beslag voor de voorvoeten, daarmee kan ze makkelijker afrollen en is ze sneller met de voorvoeten weg. Zo tikken ze minder aan. En ook simpele springschoenen om buiten scheelt. Succes!

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 11:32

SuperZodiaX schreef:
Hmm de hoef ziet er idd erg scheef uit zo. Met echt goed bekappen en beslaan valt denk ik wel veel winst te behalen. Mijn ruin krijgt biotine en msm bij. Dit scheelt enorm in de hoefkwaliteit bij hem. Ook zoals al eerder hierin geopperd scheelt het enorm om de ijzers schuin af te ronden aan alle kanten, als ze er dan eens op staan dan glijden ze er weer vanaf. En hoe is het met rijden? Tikt ze achter heel vaak voor aan? Want dan kan je kijken naar een break over beslag voor de voorvoeten, daarmee kan ze makkelijker afrollen en is ze sneller met de voorvoeten weg. Zo tikken ze minder aan. En ook simpele springschoenen om buiten scheelt. Succes!


Ze loopt alleen met haar eigen voorbenen tegen elkaar, met rijden trapt ze geen ijzer af. Springschoenen heeft ze 24/7 om!

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:52

Diddykong schreef:
Toch denk ik dat er met het bekappen en beslaan de grootste winst te behalen valt. Het valt me op dat het ijzer te ver naar voren ligt, de teen te lang is en de voetas is gebroken door een verkeerde manier van bekappen. Dan wordt het lastig om het ijzer eronder te houden, zeker een ijzer zonder lippen. Vraag je smid of hij het ijzer een stuk terug legt en de buitenkant van de teen korter houdt.


Inderdaad. En de hielen lijken ook erg scheef.

Er is meer aan de hand dan alleen maar dunne zolen en ijzers gaan daar niet de oplossing voor bieden, helaas. De oorzaak moet worden weggenomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers