[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:37

Wat is nou precies het verschil tussen fleecegevoerd en niet fleecegevoerd? Staat dat gelijk aan 50 gram qua vulling? Mijn 0 grams is een beetje heel erg kapot aan het gaan dus ben op zoek naar wat nieuws. Hij staat nu onder een oude 200 gram, dus denk dat die inmiddels iets richting 150 grams is.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:49

Hier geschoren.. of nou ja,.half hoofd, oksels en 4 halve benen moet ik nog afmaken. Staat onder 100 grams nu

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:08

Het is wel 17 graden nu, is dat niet te warm?
De mijne zijn volledig geschoren maar stonden te warm onder hun ongevoerde regen dekens.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:10

Gevoelstemperatuur zou 13 moeten zijn bij mij op stal. Zeker als er een windje staat koelt het hier snel af, staan de jouwe op stal/uit de wind?

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:14

Peachy schreef:
Het is wel 17 graden nu, is dat niet te warm?
De mijne zijn volledig geschoren maar stonden te warm onder hun ongevoerde regen dekens.



Mijn is ook volledig kaal. Staat onder een verwassen 300 grams met hals.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:15

Peachy schreef:
Het is wel 17 graden nu, is dat niet te warm?
De mijne zijn volledig geschoren maar stonden te warm onder hun ongevoerde regen dekens.

Onder de 0 grams stond hij koid. En toen had ik m nog niet geschoren

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:32

Mijne is geschoren en voeld lekker onder de 0 grams.
Vanmiddag de irish 50gram passen in een maat kleiner. Hopelijk past dit beter

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:07

Romanoff schreef:
Als je paard lang haar heeft zou ik m na t wassen geen stay dry deken doen.. je deken wordt dan zeiknat als je paard lang haar heeft. Je kan zo’n deken wel opdoen na t rijden als je paard nog iets bezweet is.

Daar is zo'n deken ook voor :)* Mijn langhaar gaat ook onder stay dry wanneer ik 'm uit een bui vis. Volgende dag zijn paard en onderkant deken dan gewoon droog hoor.

CK88 ah okee dat zag ik er niet aan af :)

Bij mij op de wei waait het niet heel hard. Heb m'n merrie nu bloot (die rent bij de eerste regendruppel naar binnen) en m'n ruin onder de 0 grams Bravo, voornamelijk zodat hij droog blijft.

De Rhino (4 jaar oud) heeft afgelopen nacht voor het eerst weer regen meegemaakt. Had 'm een tijdje terug gewassen en ingesprayd. De druppels liggen er weer mooi bovenop +:)+

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:19

Peachy schreef:
Het is wel 17 graden nu, is dat niet te warm?
De mijne zijn volledig geschoren maar stonden te warm onder hun ongevoerde regen dekens.

Het is hier nu 13 en het regent.

Hier onder 200 nog steeds

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:22

Had de mijne (ongeschoren) gisteren onder de 50g staan, maar was niet heel warm. Dus vandaag de 100g op gedaan :)

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:25

Ik heb een a pony van 24 die schraal is, hij heeft een lekker vachtje op het moment. Het wordt kouder en natter. Ik heb 2 ongevoerde Regendekens. Nu hoor ik overal dat door zo'n deken vacht plat gaat en dier nog koud wordt. Ik zit te denken om de bucas irish pony deken van 50 gram aan te schaffen. Is dit beter? Hij staat overdag buiten en s nachts in een koude buitenstal. Ik wil m een deken opdoen als het veel regent. Is dit een goede optie? En als het vriest, dus meestal droog kan hij dan ook op?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:50

Bij vorst ligt het er maar helemaal aan. Ongevoerde dekens zijn dan voor die van mij (IJslander van 19 en shet van 28, allebei ongeschoren) te dun. Maar bij voorbeeld bij lichte vorst met een zonnetje en windkracht 1 of 2 staan ze bloot, en bij vorst met oostenwind en sneeuw staan ze onder 100 a 200 grams, afhankelijk hoe hard het sneeuwt, waait en vriest. Liners zijn dan echt superhandig.

Als je pony een dikke vacht heeft hoef je je over het vacht plat = koud fabeltje geen zorgen te maken. Hij heeft dan een dik pak wolhaar en dat krijgt een deken niet zomaar geplet. Wordt de wollen (of donzen) vulling van jouw dekbed soms ook geplet door de overtrek die je eroverheen doet?

Als je het kunt betalen koop dan een Bucas Smartex voor je pony. Die heeft een groot temperatuurbereik en ze zijn er nu ook in ponymaten. Dat is echt een hele fijne deken bij kil herfstweer en ook in de winter kun je 'm gebruiken. Door onder de deken te voelen merk je vanzelf of je pony het warm genoeg heeft. Voor in de herfst en winter heb ik voor mijn shet ook een 0 grams Rhino deken. Die is officieel wel 0 grams maar er zit een extra laagje in wat voor nog wat extra warmte zorgt. Hij is dikker en warmer dan haar zomerregendeken. Deze deken heb ik momenteel 's nachts in gebruik. Bij die Rhino heb ik ook liners. Rhino is een merk van Horseware, en ik heb dan ook Horseware liners. Dat is een stuk goedkoper dan dekens in verschillende diktes. Ik wil ook nog graag een Smartex Rain (van Bucas) voor haar. Sowieso is het handig om twee dekens te hebben, zodat je kunt wisselen wanneer ze er bij voorbeeld mee in een plas zijn gaan liggen. Mijn IJslander heeft al een Smartex, hij heeft de kleinste gewonepaardenmaat. Maar ze zijn er nu dus ook voor pony's. Mijn IJslander staat tot ongeveer -7 goed onder de Smartex Rain. Dat is een stevige regendeken met een voering van stay dry materiaal (beetje fleece-achtige stof).

En anders alleen een stevige (minimaal 1200 denier) regendeken met liners. Voor mijn shet heb ik een 100 grams liner en een 200 grams. Het is een beetje afhankelijk van windsterkte en zon/bewolkt maar de 100 grams draagt ze wanneer het rond het vriespunt is en de 200 vanaf 5 a 6 graden vorst.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:57

Hier 14 graden soms zon en stevige wind. Geschoren prima onder 50 grams. Staan wel redelijk goed beschud tegen de wind

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:06

Hier volledig geschoren en nog onder ongevoerde regendeken. Overdag buiten redelijk uit de wind en snachts in binnenstal, hij voelt goed. Vanaf morgen eind vd dag of begin vrijdag gaat de 100 grams (evt met hals bij erge regen) op.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:58

mijn geschoren (alleen benen en hoofd niet) stond vanacht onder 100 grams met hals, en daar heb ik haar vanochtend onder laten staan.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:29

@koper: bedankt voor je verhaal.
Ik dacht inderdaad dat de smartex er niet klein was. Een vriendin van me heeft m ook. Fijne deken.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:32

Bij de paardendrogist zag ik 'm laatst in ponymaten staan! Is blijkbaar dit jaar nieuw. Vorig jaar heb ik me rot gezocht.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:37

Spray je je deken dan gewoon in met textielspray Koper?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:42

Nee, ik heb braaf dat spul van Bucas gebruikt. Rug Conditioner heet het.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:51

Iemand ervaring met de Bucas Atlantic turnout?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:53

Koper schreef:
Bij vorst ligt het er maar helemaal aan. Ongevoerde dekens zijn dan voor die van mij (IJslander van 19 en shet van 28, allebei ongeschoren) te dun. Maar bij voorbeeld bij lichte vorst met een zonnetje en windkracht 1 of 2 staan ze bloot, en bij vorst met oostenwind en sneeuw staan ze onder 100 a 200 grams, afhankelijk hoe hard het sneeuwt, waait en vriest. Liners zijn dan echt superhandig.

Als je pony een dikke vacht heeft hoef je je over het vacht plat = koud fabeltje geen zorgen te maken. Hij heeft dan een dik pak wolhaar en dat krijgt een deken niet zomaar geplet. Wordt de wollen (of donzen) vulling van jouw dekbed soms ook geplet door de overtrek die je eroverheen doet?

..


Dit is echt kant en klare onzin, een vergelijking die je echt niet kunt maken.
Het is wel degelijk een feit dat een paard zich minder goed warm kan houden als de vacht niet op gezet kan worden! Het verschilt echter per paard of die er op reageerd, mijn IJslander was en is er gevoelig voor terwijl de shetjes lekker door huppelen,

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:08

Het is ook een feit dat ze het met een natte vacht eerder koud hebben dan met een droge.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:23

Maar je deken valt niet als een strakke legging (of hoe heten die hoody's?) over je paard heen. Ze kunnen nog een heel groot deel van de haren wel op zetten, plus dat er altijd lucht tussen de deken zit die ook isoleert.

Alles hangt af van het paard, het type vacht, de hoeveelheid vacht, de temperatuur, de buitenstof van de deken, het verlies van de warmte aan de omgeving etc.
De bewering dat een 0grams deken altijd de haren plat drukt en ze het daarom altijd te koud hebben klopt miz absoluut niet.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:26

Hangt er ook weer van af hoe zwaar je deken is en hoe winddicht de buitenstof is. Je kunt leuk een 300 grams opgooien maar als je de wind niet buiten houd is het alsnog koud.

Ik kwam deze tegen in de uitverkoop: https://www.premierequine.co.uk/cirrus- ... 2x25134514

Denk dat het voor die van mij geen optie is (brede schouders en lage halsaanzet) maar voor andere wellicht wel? Zijn er hier überhaupt PE gebruikers?

edit: zie nu dat hij helemaal niet op voorraad is :+

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:22

JenniferU schreef:
Mijne is geschoren en voeld lekker onder de 0 grams.
Vanmiddag de irish 50gram passen in een maat kleiner. Hopelijk past dit beter


Irish 6.3:
Achterkant 2 a 3cm ruimte qua lengte
Voorkant hij kan vd grond eten zonder druk punten.
Afbeelding
Afbeelding
Zo ligt een 6.6:
Afbeelding
Afbeelding