Zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 23:45

Helaas is mijn shetlander getroffen door zware koliek. In eerste instantie gaskoliek.
Ze ging enorm hard achteruit en er was snel sprake van keuze maken tussen euthanasie of operatie.
Ik kon haar niet laten gaan en heb gekozen voor een operatie. Alles ging snel en je zit in een rollercoaster.
Mijn meisje is nog bij mij <3 Ze is goed uit de operatie gekomen.
Ze is nog wel duf, op antibiotica en morfine maar het gaat de goede kant op, al zijn de eerste 48 uur nog kritiek en kan na de operatie nog complicaties komen maar we houden moed. Ze is onwijs sterk!

Nu is mijn probleem dat ze op gras hoefbevingen raakt. Van de DA moest ze juist op zand met hooi staan, waarvan dit mijn angst dus was.
Ze was er bijna niet meer! |(

Nu ben ik aan het kijken of ik het stukje waar ze op stond wat al klein was kan leggen met rubberen tegels. NIET betaalbaar, maar wie weet heeft iemand iets over of kent iemand iemand.

Ook ben ik benieuwd naar ervaringen. Hoe ging het na de operatie? En hoe is de pony opgeknapt?

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †


maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:56

Op marktplaats heb je van die rubberen speeltuin tegels. 50 x 50 cm voor 2,25 euro. Scheelt weer in kosten.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 02:19

Gaf je iedere 6 tot 8 weken een goede psyllium kuur?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 02:47

Geen ervaring met koliek operatie, je zult vast vd kliniek advies krijgen wat wel en niet mag.
Hier een linkje voor een mogelijk alternatief voor je paddock,
[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

En natuurlijk heeeel veeeel beterschap voor je pony, duim voor haar.

Onali

Berichten: 18440
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 04:28

Als je je pony voldoende voert bv. via slowfeeder en ervoor zorgt dat er zo min mogelijk hooi in het zand komt zou je veilig moeten zitten.

Zorg ook voor een goede mineralen/ vitaminehuishouding. Dan zijn ze minder geneigd zand te likken/ eten.

Black is the colour of my true love's hair

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 06:52

Allereerst beterschap!

Ik zat ook te denken aan of tapijt neerleggen of rubberen speeltuintegels. Laatste heb ik in mijn boxen gehad, betaalde uiteindelijk, omdat ik er veel nodig had, zo'n €2 per tegel.
Tapijt kan je vast wel vinden bij gratis af te halen, mocht je daar voor willen gaan.

En mocht je haar op zand houden inderdaad goed en regelmatig voeren met psylliumvezels. Maar daar kan de kliniek je vast verder mee helpen!

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:41

Die van mij kan ook niet op gras, en staat dus samen met zijn broeder in het kwaad op een paddock. Betegeld met stoeptegels. Kost geen drol, zijn zelfs vaak gratis af te halen. Hun weitje ernaast is een en al zand, maar door inderdaad veel hooi te voeren prutsen ze liever daar aan dan dat ze aan het zand gaan.

Ze krijgen elke 2 maanden psyllium slobber, en toen die van mij een paar jaar geleden met mogelijk zandkoliek in de kliniek stond, adviseerden ze lijnzaadolie, gecombineerd met regelmatig psylliumzaad.

Beterschap!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:53

Juudii, hoe gaat het met je pony?

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 12:49

Na een zware week in de kliniek is mijn pony gelukkig weer thuis!
Nu op naar herstel, nog vele onderzoeken etc.. maar ze oogt goed!
Ze staat in de stal nu, ze moet stalrust ook hebben wegens de wond etc...

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:11

Fijn dat ze weer thuis is en de operatie goed verlopen is, suc6 met het herstel.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:45

Wat ontzettend fijn dat ze de operatie goed is doorgekomen! *\o/* Nu duimen idd dat het goed blijft gaan.

Ik heb destijds niet voor een operatie gekozen, omdat mijn gevoel me vertelde / waarschuwde, 'als ze wordt geopereerd zal ze het niet halen en zal ze sterven op de operatietafel.' Dat gevoel was zo sterk bij mij, dat ik ervoor koos om mijn kansen te wagen. Na heel veel parafine? en een infuus begon ze weer te mesten. Tijdens het infuus week ik niet van haar zijde. Uren heb ik naast haar gestaan (en met haar gepraat) totdat al het vocht naar binnen was. In de weken erna gaf ik haar elke dag geweekte lijnzaad. De hoeveelheid zand die eraf kwam was enorm. Ik schat zomaar een kilo of 10 , 12. Toen weer heel voorzichtig de lijnzaad afgebouwd en weer naar een normaal voerpatroon.( hooi en brokken) De boosdoener was een kale wei op zandgrond. Met elk sprietje gras kwam er ook een hoeveelheid zand mee naar binnen. Werkelijk door het oog van de naald...

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:08

Onali schreef:
Als je je pony voldoende voert bv. via slowfeeder en ervoor zorgt dat er zo min mogelijk hooi in het zand komt zou je veilig moeten zitten.

Zorg ook voor een goede mineralen/ vitaminehuishouding. Dan zijn ze minder geneigd zand te likken/ eten.



Dat is helaas niet bij iedere pony het geval, ik spreek uit ervaring. Ook ik dacht alles voor elkaar te hebben, maar helaas.
Zelfs het maandelijks voeren van psyllium werkt niet altijd afdoende en moet je andere aanpassingen gaan maken om te zorgen dat er zo weinig mogelijk zand naar binnen gaat.

TS, veel beterschap voor je pony!

Sinds 2008 het adres voor gevlochten touwartikelen voor paard, hond & baasjes. Kies uit 28 verschillende kleuren en stel je eigen kleurencombinatie samen.
http://www.diereninpastel.nl

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 01:22

Marin_ka3 schreef:
Wat ontzettend fijn dat ze de operatie goed is doorgekomen! *\o/* Nu duimen idd dat het goed blijft gaan.

Ik heb destijds niet voor een operatie gekozen, omdat mijn gevoel me vertelde / waarschuwde, 'als ze wordt geopereerd zal ze het niet halen en zal ze sterven op de operatietafel.' Dat gevoel was zo sterk bij mij, dat ik ervoor koos om mijn kansen te wagen. Na heel veel parafine? en een infuus begon ze weer te mesten. Tijdens het infuus week ik niet van haar zijde. Uren heb ik naast haar gestaan (en met haar gepraat) totdat al het vocht naar binnen was. In de weken erna gaf ik haar elke dag geweekte lijnzaad. De hoeveelheid zand die eraf kwam was enorm. Ik schat zomaar een kilo of 10 , 12. Toen weer heel voorzichtig de lijnzaad afgebouwd en weer naar een normaal voerpatroon.( hooi en brokken) De boosdoener was een kale wei op zandgrond. Met elk sprietje gras kwam er ook een hoeveelheid zand mee naar binnen. Werkelijk door het oog van de naald...

Mijn pony was helaas te zwak en te slecht al om met medicatie het te proberen.. was echt euthanasie of opereren.. wilde voor geen goud haar missen, ze is ook nog jong.. en ze had kans van slagen. Heb ervoor gekozen. Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan tijdens de operatie en ook na de operatie. Voor nu ziet het er goed uit. Volg week de eerste hechtingen eruit.

Nou precies wat je zegt.. de weinige spietjes gras is hier ook de boosdoener.. ze stond al kaal vanwege hoefbevangenheid.
Nu het stukje kleiner gemaakt en ''bekleed'' met rubberen tegels/matten zodat ze wel buiten kan staan maar niet meer op gras of zand. Hopelijk gaat dit werken.

Dankjewel allemaal!

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:58

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan!
Mijn mini paardje is vorig jaar ook geopereerd aan gaskoliek, op de operatietafel bleek er ook zand in haar darmen te zitten..
Alles is goed gegaan en ze herstelde snel alleen heeft ze helaas nog vaak lichte koliek terug gekregen..
ze krijgt om de dag psylium met zemelen, we wandelen een paar keer per week met haar en ze staat een beperkt aantal uren in de wei. Ze heeft een bestrate paddock en krijgt heel goed droog hooi. Ook moet ze een dekentje op want ze is heel vatbaar voor alles en heeft het snel koud.

Verder doet ze t heel goed maar ik moet veel rekening houden met haar. Maar ik ben super blij dat ze er nog is!!
Dit is mijn ervaring en ik hoop dat alles goed komt bij die van jou! Oh nog een tip, mijn pony vond t heel fijn dat ze toch overdag in de bestrate paddock kon, toen ze boxrust had!

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 01:27

annibel schreef:
Wat fijn dat de operatie goed is gegaan!
Mijn mini paardje is vorig jaar ook geopereerd aan gaskoliek, op de operatietafel bleek er ook zand in haar darmen te zitten..
Alles is goed gegaan en ze herstelde snel alleen heeft ze helaas nog vaak lichte koliek terug gekregen..
ze krijgt om de dag psylium met zemelen, we wandelen een paar keer per week met haar en ze staat een beperkt aantal uren in de wei. Ze heeft een bestrate paddock en krijgt heel goed droog hooi. Ook moet ze een dekentje op want ze is heel vatbaar voor alles en heeft het snel koud.

Verder doet ze t heel goed maar ik moet veel rekening houden met haar. Maar ik ben super blij dat ze er nog is!!
Dit is mijn ervaring en ik hoop dat alles goed komt bij die van jou! Oh nog een tip, mijn pony vond t heel fijn dat ze toch overdag in de bestrate paddock kon, toen ze boxrust had!


Oh precies hetzelfde geval hier.. gas in darmen op echo's te zien in darmen, bij openmaken bleek er paar kilo zand in te zitten wat de oorzaak was.
Wat fijn dat je paardje het overleefd heeft! Ja alles heeft helaas ook zijn risico's.
Bestrating mag ik helaas niet, hopelijk gaat op rubberen matten goed!

Jouw pony stond met de 6 weken boxrust dus ook enkele uren buiten? Volgende week gaan hechtingen eruit, hoor dan ook of ze paar uur naar buiten mag etc..
Ik ben heel benieuwd hoe haar leven verder gaat lopen, misschien houdt ze ook altijd lichte koliek eraan over.
Wat voor koliek krijgt die van jou terug? En hoe op te lossen?

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 02:49

Hee Juud, wat een ellende met Cies! Gelukkig is je lieve meisje er nog!

Heb geen ervaring met een geslaagde koliek operatie, Challenge is als 7 jarige ingeslapen na 2 operaties en maanden op de kliniek. |(

Wilde je alleen even heel veel sterkte wensen en een hart onder de riem steken, de weg na een koliek operatie schijnt geen makkie te zijn.
Shetten zijn taai, het komt vast helemaal goed met Cies!

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:34

Mijn pony had na verhuizing naar een nieuwe stal ook ineens last van zandkoliek. Gelukkig niet in dusdanige mate dat ze geopereerd moest worden. Helaas moest wel haar neus op meerdere plaatsen gehecht worden omdat ze ze verwond had tijdens het rollen, maar dat ziet er weer prima uit.

Ze krijg nu regelmatig een Psyllium kuur en we voeren niet meer op de kale grond.

Gelukkig gaat het met jou pony ook weer de goede kant op. Het blijft natuurlijk altijd wel iets om goed in de gaten te houden.

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 12:26

Dusja1 schreef:
Hee Juud, wat een ellende met Cies! Gelukkig is je lieve meisje er nog!

Heb geen ervaring met een geslaagde koliek operatie, Challenge is als 7 jarige ingeslapen na 2 operaties en maanden op de kliniek. |(

Wilde je alleen even heel veel sterkte wensen en een hart onder de riem steken, de weg na een koliek operatie schijnt geen makkie te zijn.
Shetten zijn taai, het komt vast helemaal goed met Cies!

oh nee Challenge ;( heb dat helemaal niet meegekregen.. Dikke knuffel! :+:

Weg na een operatie hoor ik idd ook verhalen over dat het geen makkie is. We gaan het meemaken. Het is nu anderhalve week na de operatie.. vind het best spannend allemaal..

@Pipsquak: oh jeetje dr neus helemaal stuk, gelukkig geen operatie!
Ja ik hou dr paar keer per dag in de gaten.

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:16

juudii5 schreef:
Oh precies hetzelfde geval hier.. gas in darmen op echo's te zien in darmen, bij openmaken bleek er paar kilo zand in te zitten wat de oorzaak was.
Wat fijn dat je paardje het overleefd heeft! Ja alles heeft helaas ook zijn risico's.
Bestrating mag ik helaas niet, hopelijk gaat op rubberen matten goed!

Jouw pony stond met de 6 weken boxrust dus ook enkele uren buiten? Volgende week gaan hechtingen eruit, hoor dan ook of ze paar uur naar buiten mag etc..
Ik ben heel benieuwd hoe haar leven verder gaat lopen, misschien houdt ze ook altijd lichte koliek eraan over.
Wat voor koliek krijgt die van jou terug? En hoe op te lossen?


Schrikken he! Bij die van mij was het gelukkig niet zo heel veel zand, ze woog zelf ook maar 57 kg (ze is echt heeel mini). Mijn pony stond overdag inderdaad een paar uurtjes in de paddock, ze had boxrust maar haar paddockje is ongeveer 3x3 dus ze kon niet gek doen, ze mocht ook 10 min per dag aan de hand gras eten om dat weer op te bouwen. Het opbouwen ging heel rustig aan, echt van weken lang 10 min naar een paar weken 20 min etc.. Ik zou daar ook echt mee uitkijken.
Ze heeft gaskoliek als ze koliek heeft, ik denk dat ze het in 1 jaar tijd ongeveer 5 keer heeft gehad. Het was in het begin heel erg zoeken wat het beste voor haar was. We waren ook een beetje overbezorgd na alles wat ze heeft meegemaakt.. De da is echt heel erg vaak ook voor niks geweest :o

Op het moment doet ze het eigenlijk al een tijd goed, ze heeft eigenlijk de hele dag door droog hooi te eten, staat op vlas, 3 uurtjes per dag in de wei, bijna elke dag wandelen, en om de dag krijgt ze zemelen en psylium. Dit zijn eigenlijk de dingen waardoor ze het goed doet, oh en regelmatig ontwormen want ze heeft na de operatie ook last gehad van wormen..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.


juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 13:58

annibel schreef:
juudii5 schreef:
Oh precies hetzelfde geval hier.. gas in darmen op echo's te zien in darmen, bij openmaken bleek er paar kilo zand in te zitten wat de oorzaak was.
Wat fijn dat je paardje het overleefd heeft! Ja alles heeft helaas ook zijn risico's.
Bestrating mag ik helaas niet, hopelijk gaat op rubberen matten goed!

Jouw pony stond met de 6 weken boxrust dus ook enkele uren buiten? Volgende week gaan hechtingen eruit, hoor dan ook of ze paar uur naar buiten mag etc..
Ik ben heel benieuwd hoe haar leven verder gaat lopen, misschien houdt ze ook altijd lichte koliek eraan over.
Wat voor koliek krijgt die van jou terug? En hoe op te lossen?


Schrikken he! Bij die van mij was het gelukkig niet zo heel veel zand, ze woog zelf ook maar 57 kg (ze is echt heeel mini). Mijn pony stond overdag inderdaad een paar uurtjes in de paddock, ze had boxrust maar haar paddockje is ongeveer 3x3 dus ze kon niet gek doen, ze mocht ook 10 min per dag aan de hand gras eten om dat weer op te bouwen. Het opbouwen ging heel rustig aan, echt van weken lang 10 min naar een paar weken 20 min etc.. Ik zou daar ook echt mee uitkijken.
Ze heeft gaskoliek als ze koliek heeft, ik denk dat ze het in 1 jaar tijd ongeveer 5 keer heeft gehad. Het was in het begin heel erg zoeken wat het beste voor haar was. We waren ook een beetje overbezorgd na alles wat ze heeft meegemaakt.. De da is echt heel erg vaak ook voor niks geweest :o

Op het moment doet ze het eigenlijk al een tijd goed, ze heeft eigenlijk de hele dag door droog hooi te eten, staat op vlas, 3 uurtjes per dag in de wei, bijna elke dag wandelen, en om de dag krijgt ze zemelen en psylium. Dit zijn eigenlijk de dingen waardoor ze het goed doet, oh en regelmatig ontwormen want ze heeft na de operatie ook last gehad van wormen..


Gras heeft de mijne al gok 2 jaar niet meer echt gehad? wegens hoefbevangenheid.
5 keer gaskoliek? jeetje.. ik zou ook overbezorgd zijn hoor! Ben ik nu al haha

Ik merk dat mijn pony nu erg down is.. Ik weet niet wat het kan zijn, toch de stal? meer pijn? Heb zo overleg met DA.
Elke dag lopen wij ook idd paar keer per dag met haar. Van mij staat nu op krullen en hooi porties verdeeld over de dag heen. Dit op advies van DA. ze is natuurlijk nu pas bijna een week thuis.
Volgende week mogen de hechtingen eruit.

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:54

Hee ik kwam dit topic tegen tussen mijn berichten, hoe is het nu met Cisanne? Is ze helemaal opgeknapt?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: savieralover en 127 bezoekers