Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 11:10

Hoi,

Op dit moment ben ik nog ruim een maand uitgeschakeld na een nare val van mijn paard. 10 gebroken ribben (waarvan 7 voor en achter), een 4x gebroken schouderblad, een klaplong en scheurtje in mijn lever. Inmiddels (na 3 weken) heb ik weer wat meer energie en wil ik de tijd tot ik weer kan autorijden en werken graag, naast slapen, nuttig besteden.

Als psychosociaal counselor geef ik therapie en coaching met paarden. Mijn interesse ligt bij de begeleiding van mensen met HSP en/of een eetstoornis en ik wil me hier graag nog meer voor inzetten.

Vanessa Piloni heeft het boek geschreven "Caloriën met voelsprieten" waarin ze beweert dat iedereen die een eetstoornis heeft ook hoogsensitief is. Ieder mens is m.i. uniek dus er zullen uitzonderingen zijn maar ik denk dat de combinatie wel veel voorkomt.

Het in de natuur bezig zijn met het prachtige sensitieve wezen paard kan, naar mijn mening, heel positief werken bij HSP en eetstoornissen.

Mijn vraag is of jullie met me mee willen denken hoe ik mijn passie in het begeleiden van mensen met HSP en/of een eetstoornis nog beter in kan zetten.
Waar hebben jullie behoefte aan ?

Zelf denk ik bv aan het opzetten van een groep waarin dus de groepsdynamiek ook een grote rol kan spelen, naast individuele begeleiding. Zou dat waardevol kunnen zijn ? Steun van elkaar ?
En zou je dan zelf in groep willen zitten met mensen die te veel en te weinig eten of zou dat wat jou betreft niet kunnen ?

Ik heb mij verdiept in de chakra's en zou dat heel mooi vinden om dat te combineren met eetstoornissen. Maar dat kan voor sommige mensen ook "te vaag" zijn.

Mijn focus ligt zowiezo op de achterliggende emotionele problematiek en niet zozeer op het eetgedrag en gewicht. Daar ligt mijn kennis ook niet en ik ben zelf van mening dat de focus hierop soms te groot is. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat hier aandacht aan besteed wordt.
De quote "Het is niet wat je eet maar wat er aan je vreet" vind ik ook heel mooi.

In dit topic merk ik dat jullie steun halen uit elkaars verhalen en het bieden van steun, zonder oordeel, is wat ik, samen met de paarden, ook graag wil.

Zoals ik op mijn website zeg :
"Eten is nodig als voedsel voor je lichaam.
Graag ga ik, samen met de paarden en met jou, op zoek naar dat wat nodig is als 'voedsel' voor je ziel."
Op dit moment, nu ik verder niets kan, zou ik het heel fijn vinden als jullie daarbij input willen geven zodat ik straks als ik weer kan/mag werken nog waardevoller bezig kan zijn.

Tijd om te brainstormen.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:15

Interessant! Wat misschien een mooi uitgangspunt is:zelfacceptatie. Het mooie van dieren is dat ze niet oordelen over jou als persoon, hoe je eruit ziet, wat je draagt etc. Waar veel mensen die met iets als een eetstoornis kampen veelal (te) hard oordelen over zichzelf of hoe de wereld hen ziet. Kan me voorstellen dat het gezelschap en de reacties van de paarden dan ook een mooie spiegel zijn om zichzelf eens anders te bekijken en meer in het hier-en-nu te zijn. Ipv teveel in het hoofd waar zich veel negativiteit afspeelt.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:18

Ik vind het nogal een gewaagde uitspraak om te stellen dat iedereen met een eetprobleem hsp is. Vraag me af of die wel gefundeerd is.

Hoe zie je een hsp persoon die veel naar binnen gericht is en zich daar comfortabel voelt zich richten op een groepsdynamish proces. En dan ook nog gecombineerd met eet issues.

Maar hoe vul je het nu in aangezien je er al wel mee bezig bent.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 11:21

Mars schreef:
Interessant! Wat misschien een mooi uitgangspunt is:zelfacceptatie. Het mooie van dieren is dat ze niet oordelen over jou als persoon, hoe je eruit ziet, wat je draagt etc. Waar veel mensen die met iets als een eetstoornis kampen veelal (te) hard oordelen over zichzelf of hoe de wereld hen ziet. Kan me voorstellen dat het gezelschap en de reacties van de paarden dan ook een mooie spiegel zijn om zichzelf eens anders te bekijken en meer in het hier-en-nu te zijn. Ipv teveel in het hoofd waar zich veel negativiteit afspeelt.

Dank voor je input Mars en idd zijn dat allemaal redenen waarom ik zelf de inzet met paarden zo mooi vind

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 11:29

belle_boef schreef:
Ik vind het nogal een gewaagde uitspraak om te stellen dat iedereen met een eetprobleem hsp is. Vraag me af of die wel gefundeerd is.

Hoe zie je een hsp persoon die veel naar binnen gericht is en zich daar comfortabel voelt zich richten op een groepsdynamish proces. En dan ook nog gecombineerd met eet issues.

Maar hoe vul je het nu in aangezien je er al wel mee bezig bent.


Belle_boef, bedankt voor je "kritische vragen" daar kan ik zeker wat mee.
Ik ben het met je eens, zelf denk ik dat de combinatie eetstoornis met HSP vaak voorkomt maar zoals ik al zeg ieder mens is uniek dus er zullen zeker (veel) uitzonderingen zijn.

Verder heb je helemaal gelijk dat ik me in de tekst erg richt op de eetstoornis. Ik had deze vraag nl eerder gesteld in een topic over eetstoornissen en daar werd (terecht) aangeraden een eigen topic te openen.

Die groep zou ook meer over mensen met een eetstoornis gaan. Bij HSP kan je denk ik ook in kleine groepen werken omdat dat vaak "een issue" is maar dan idd niet gericht op een eetstoornis maar meer om je comfortabel te voelen in een groep en je te richten op je eigen behoeftes.

HSP en paarden op zich vind ik een prachtige combinatie. Het in het hier-en-nu zijn in de natuur.
Maar zeker niet iedereen met HSP heeft een eetstoornis (een paard is wel dier, maar niet alle dieren zijn paarden :) ) en in dit topic staat die focus misschien niet helemaal goed.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:11

Ik stuur je een pb!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:39

Op welke manier werk je nu al met mensen met een eetstoornis?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:31

Valt voor jou emotie-eten ook onder een eetstoornis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:49

Ik denk dat als je iets goeds aan wilt bieden, het vooral concreet moet blijven en daarbij dingen als chakra's en hps weg laten. Want werken met chakra's is mooi, maar ik denk dat je moet kiezen tussen alternatief of regulier, en als je de reguliere kant op gaat, chakra's weg moet laten. Niet omdat ik niet geloof in een combinatie, maar ik denk dat je meer moet kijken naar de vraag op dit moment, om genoeg cliënten te krijgen zul je misschien wat meer main stream moeten blijven.

Daarnaast, pas op met HSP. Het is een erge modieuze 'diagnose', die niet in de DSM staat omschreven. Veel mensen vinden zichzelf HSP of dit wordt door peuten geroepen, maar HSP is een vaag begrip.Nature, nuture, oorzaak-gevolg etc.
Zelf heb ik er wel ideeën over. Mensen die als jong kind iets meemaken, zich onveilig voelen etc, worden vaak extra gevoelig voor de omgeving, voor prikkels, en sfeer etc. Dus HSP, maar dan aangeleerd ipv aangeboren.
En dan zeg ik, ga werken met dat de oorzaak van die hsp, en niet iemand behandelen als een hsp, dat lijkt me veel waardevoller. Iets leren te begrijpen en ontrafelen, is veel interessanter dan er mee op te leren gaan, vind ik persoonlijk ;)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 14:55

Belsje schreef:
Op welke manier werk je nu al met mensen met een eetstoornis?

Op dit moment werk ik vooral op individuele basis bij de paarden aan de achterliggende problematiek bij eetstoornissen, dus niet zozeer gericht op het eetgedrag maar meer op het omgaan met dat wat er in iemands leven speelt aan gebeurtenissen en emoties.
Samen ontdekken hoe je op een andere manier met deze emoties om kunt gaan.
Bij de paarden werkt dit vaak drempelverlagend en kun je ook ervaringsgericht leren.

Indien gewenst/nodig, betrek ik de ouders er ook bij als er iets in de gezinsdynamiek speelt.

Waar ik nu over aan het denken ben is of werken met kleine groepen nog een meerwaarde zou kunnen hebben. Het groepseffect kan steunend en motiverend werken maar er schuilen ook nadelen aan.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 14:58

ItsMe2 schreef:
Valt voor jou emotie-eten ook onder een eetstoornis?

Volgens de DSM niet, daarvoor noem ik het zelf ook eigenlijk eetstoornissen en/of eetproblemen.

Emotie-eten is voor mij vergelijkbaar omdat het m.i. vaak gaat om de achterliggende emotionele problematiek en dat speelt bij emotie eten zeker ook.

Zelf vind ik eigenlijk de mens belangrijker dan het labeltje wat er aan geplakt wordt.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 15:11

Joolien schreef:
Ik denk dat als je iets goeds aan wilt bieden, het vooral concreet moet blijven en daarbij dingen als chakra's en hps weg laten. Want werken met chakra's is mooi, maar ik denk dat je moet kiezen tussen alternatief of regulier, en als je de reguliere kant op gaat, chakra's weg moet laten. Niet omdat ik niet geloof in een combinatie, maar ik denk dat je meer moet kijken naar de vraag op dit moment, om genoeg cliënten te krijgen zul je misschien wat meer main stream moeten blijven.

Daarnaast, pas op met HSP. Het is een erge modieuze 'diagnose', die niet in de DSM staat omschreven. Veel mensen vinden zichzelf HSP of dit wordt door peuten geroepen, maar HSP is een vaag begrip.Nature, nuture, oorzaak-gevolg etc.
Zelf heb ik er wel ideeën over. Mensen die als jong kind iets meemaken, zich onveilig voelen etc, worden vaak extra gevoelig voor de omgeving, voor prikkels, en sfeer etc. Dus HSP, maar dan aangeleerd ipv aangeboren.
En dan zeg ik, ga werken met dat de oorzaak van die hsp, en niet iemand behandelen als een hsp, dat lijkt me veel waardevoller. Iets leren te begrijpen en ontrafelen, is veel interessanter dan er mee op te leren gaan, vind ik persoonlijk ;)


Bedankt voor je input, daar kan ik zeker wat mee.
Ik denk juist dat ik iets afwijk van het reguliere en dat daar mijn kracht ligt. Het werken met paarden is ook niet echt regulier maar m.i. een hele waardevolle toevoeging.
En verder werk ik graag vanuit passie en betrokkenheid en dat is misschien ook iets minder regulier. Al zullen er zeker ook mensen in de GGZ bv zijn die met passie werken.
Ik heb geen BIG registratie maar mijn behandeling kan wel deels vergoed worden door de alternatieve verzekering dus ook wat dat betreft zit ik al iets meer in de alternatieve hoek en dat vind ik niet erg.

De chakra's kun je op verschillende manieren gebruiken en mijn manier is vooral te kijken naar de psychologie van de verschillende chakra's, dus de onderliggende behoeftes en levensvragen.
Gebieden zoals veiligheid, seksualiteit, liefde ect. en dan psychologisch bezien. Ik ga niet bezig met etherische oliën, massages, edelstenen ed. Maar ik vind het wel een mooie manier om te kijken op welke gebieden in het leven er niet/of minder voldaan is aan de basisbehoefte.
Ik vind dat je chakra's wel een beetje in kunt zetten zoals de basis behoeften van Maslov.

Het klopt dat HSP geen DSM diagnose heeft (zoals bv autisme) maar er is inmiddels wel wetenschappelijk bewijs dat bepaalde delen (filters) in de hersenen anders werken bij HSP. Je kan iemand niet behandelen als HSP omdat het maar een klein deel van iemands persoonlijkheid is en iederen HSP'er (en mens) is uniek. Wat ik wel mooi vind om aandacht te geven aan de kwaliteiten en valkuilen die voor kunnen komen bij HSP. En hoe je je kwaliteiten meer aandacht kan geven.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:17

Joolien schreef:
Ik denk dat als je iets goeds aan wilt bieden, het vooral concreet moet blijven en daarbij dingen als chakra's en hps weg laten. Want werken met chakra's is mooi, maar ik denk dat je moet kiezen tussen alternatief of regulier, en als je de reguliere kant op gaat, chakra's weg moet laten. Niet omdat ik niet geloof in een combinatie, maar ik denk dat je meer moet kijken naar de vraag op dit moment, om genoeg cliënten te krijgen zul je misschien wat meer main stream moeten blijven.

Daarnaast, pas op met HSP. Het is een erge modieuze 'diagnose', die niet in de DSM staat omschreven. Veel mensen vinden zichzelf HSP of dit wordt door peuten geroepen, maar HSP is een vaag begrip.Nature, nuture, oorzaak-gevolg etc.
Zelf heb ik er wel ideeën over. Mensen die als jong kind iets meemaken, zich onveilig voelen etc, worden vaak extra gevoelig voor de omgeving, voor prikkels, en sfeer etc. Dus HSP, maar dan aangeleerd ipv aangeboren.
En dan zeg ik, ga werken met dat de oorzaak van die hsp, en niet iemand behandelen als een hsp, dat lijkt me veel waardevoller. Iets leren te begrijpen en ontrafelen, is veel interessanter dan er mee op te leren gaan, vind ik persoonlijk ;)


Ben ik het mee eens, ik zou zoveel mogelijk "labeltjes" weg laten. Terwijl je je wel richt op bovenstaande doelgroep.
En daarbij aangekomen zou ik zeggen: "aarden met paarden" :D oftewel, paarden kunnen mensen uit hun hoofd laten komen en weer meer in contact brengen met hun gevoel.
Chakra's kun je gebruiken zonder het te benoemen maar dan in de zin van meditatie/ ademhaling/ Tai Chi etc.
In principe draait het imo allemaal om mensen te laten "voelen", vooral ook datgene wat ze niet willen voelen waardoor bepaalde gedragingen/ blokkades ontstaan.(zijn)
Maar ben je ook in staat om goed om te kunnen gaan met wat er naar boven kan komen?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 15:35

Elisa2 schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat als je iets goeds aan wilt bieden, het vooral concreet moet blijven en daarbij dingen als chakra's en hps weg laten. Want werken met chakra's is mooi, maar ik denk dat je moet kiezen tussen alternatief of regulier, en als je de reguliere kant op gaat, chakra's weg moet laten. Niet omdat ik niet geloof in een combinatie, maar ik denk dat je meer moet kijken naar de vraag op dit moment, om genoeg cliënten te krijgen zul je misschien wat meer main stream moeten blijven.

Daarnaast, pas op met HSP. Het is een erge modieuze 'diagnose', die niet in de DSM staat omschreven. Veel mensen vinden zichzelf HSP of dit wordt door peuten geroepen, maar HSP is een vaag begrip.Nature, nuture, oorzaak-gevolg etc.
Zelf heb ik er wel ideeën over. Mensen die als jong kind iets meemaken, zich onveilig voelen etc, worden vaak extra gevoelig voor de omgeving, voor prikkels, en sfeer etc. Dus HSP, maar dan aangeleerd ipv aangeboren.
En dan zeg ik, ga werken met dat de oorzaak van die hsp, en niet iemand behandelen als een hsp, dat lijkt me veel waardevoller. Iets leren te begrijpen en ontrafelen, is veel interessanter dan er mee op te leren gaan, vind ik persoonlijk ;)


Ben ik het mee eens, ik zou zoveel mogelijk "labeltjes" weg laten. Terwijl je je wel richt op bovenstaande doelgroep.
En daarbij aangekomen zou ik zeggen: "aarden met paarden" :D oftewel, paarden kunnen mensen uit hun hoofd laten komen en weer meer in contact brengen met hun gevoel.
Chakra's kun je gebruiken zonder het te benoemen maar dan in de zin van meditatie/ ademhaling/ Tai Chi etc.
In principe draait het imo allemaal om mensen te laten "voelen", vooral ook datgene wat ze niet willen voelen waardoor bepaalde gedragingen/ blokkades ontstaan.(zijn)
Maar ben je ook in staat om goed om te kunnen gaan met wat er naar boven kan komen?

Aarden met paarden staat als exact die kreet al op mijn website. Dat is inderdaad waar het (ook) om gaat. Uit het hoofd en in het gevoel, ook die staat op mijn site :)
En wat je zegt vind ik ook heel belangrijk dat je om kunt gaan met wat er naar boven komt. Daarvoor heb ik ook een HBO opleiding gevolgd tot psychosociaal counselor. Dat is een opleiding om om te kunnen gaan met mensen met emotionele en psychische klachten vanwege ingrijpende veranderingen in iemands leven.
Door mijn opleiding (zonder paard) sta ik ingeschreven bij een beroepsvereniging en heb ik een AGB code waardoor er vergoeding mogelijk is.
En daarnaast ben ik gewoon een mens die inlevensvemogen heeft, toen ik nog in de automatisering werkte kwamen mensen met problemen ook al vaak naar me toe en daarvoor ben ik er later maar mijn beroep van gaan maken. Wat is er nu mooier dan werken met mensen en paarden ?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:44

Wat voor opleiding heeft een psychosociaal counselor?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 20:17

Nabster schreef:
Wat voor opleiding heeft een psychosociaal counselor?

Hoi, Ik begrijp je vraag niet precies.
Ik heb een opleiding gedaan tot psychosociaal counselor.
Dat is een opleiding op hbo/bachelor nivo waarbij je leert mensen (zonder DSM diagnose) te begeleiden met emotionele en/of psychische problemen.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:28

Heel eerlijk gezegd val/viel ik onder je doelgroep en deel ik wat je zegt over de te grote focus op het eten bij een eetstoornis. Ik vind wat je nu omschrijft alleen veel te vaag. Wat bieden je nu concreet? Wat maakt dat jij niet de zoveelste "hulpverlener" bent die weer eens wat leuks met paarden opzet?
Het spijt me, maar ik ben hier meestal erg kritisch over, omdat je meestal maar heel weinig resultaat ziet.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:29

Citaat:
Ik heb een opleiding gedaan tot psychosociaal counselor.
Dat is een opleiding op hbo/bachelor nivo waarbij je leert mensen (zonder DSM diagnose) te begeleiden met emotionele en/of psychische problemen.



Dan zou ik zeggen: hou je bij datgene waar je voor geleerd hebt: het helpen van mensen zonder DSM diagnose

Een eetstoornis is een potentieel levensbedreigende ziekte, en ik zou het zeer, zeer, zeer gevaarlijk vinden als dat wat jij aanbied als gelijkwaardig alternatief gezien wordt boven een reguliere behandeling.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:38

Ik vind het nogal wat dat je met een HBO diploma dit soort problemen denkt te kunnen aanpakken. Wat een vage opleiding.

Ik zou eerder verwijzen naar een psychiater, voor dat eetstoornis dan, niet voor HSP. En dan nog in combinatie met chakra's. het klinkt allemaal veel te vaag voor me.

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:14

Nabster schreef:
Ik vind het nogal wat dat je met een HBO diploma dit soort problemen denkt te kunnen aanpakken. Wat een vage opleiding.

Ik zou eerder verwijzen naar een psychiater, voor dat eetstoornis dan, niet voor HSP. En dan nog in combinatie met chakra's. het klinkt allemaal veel te vaag voor me.


Hier wil ik wel even op inhaken. Ik denk dat het ook van de persoon zelf afhangt soms welke behandeling er nodig is. Eetstoornissen komen in alle vormen en maten, ook in hoe 'ver' iemand al is. Naar een psychiater wordt in eerste instantie vaak nog niet doorverwezen, maar naar een psychotherapeut of psycholoog. En er is wel onderzoek gedaan naar eetstoornissen therapie met paarden en daar zijn wel goede resultaten van geboekt. Ook kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Jet mij erg goed heeft kunnen helpen. Wel daarnaast nog begeleiding van diëtiste en de huisarts voor bv bloedwaardes controleren en gewicht en dergelijke.

Kijk als iemand nou echt op het randje van leven en dood zweeft al en zelf nog geen hulp wil, dan zijn er inderdaad andere maatregelen nodig. Maar sommige mensen met een eetstoornis beseffen zelf dat ze graag hulp willen en dan kan iets wat Jet aanbiedt wel werken.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:29

Hmm, juist bij de paarden werd ik nog bewuster van mijn gewicht en hoe makkelijk het vroeger ging bla bla toen ik nog dun was. Dat zou dus misschien juist averechts kunnen werken bij een paardenmeisje die juist vanwege haar eetstoornis niet te paard kan en niet alles kan doen wat ze wil doen met paarden. Dus ik vraag me af hoe je een probleem als dat dan te lijf gaat?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 08:01

Wendy schreef:
Heel eerlijk gezegd val/viel ik onder je doelgroep en deel ik wat je zegt over de te grote focus op het eten bij een eetstoornis. Ik vind wat je nu omschrijft alleen veel te vaag. Wat bieden je nu concreet? Wat maakt dat jij niet de zoveelste "hulpverlener" bent die weer eens wat leuks met paarden opzet?
Het spijt me, maar ik ben hier meestal erg kritisch over, omdat je meestal maar heel weinig resultaat ziet.

Kritisch zijn mag :)
Wat fijn dat jij al val/viel kan zeggen, dat betekent dat je mooie stappen hebt gemaakt.
Wat ik concreet bied is aanvullende (!) therapie om om te kunnen gaan met de achterliggende emoties.
Dat betekent niet dat het stuk eetgedrag niet aangepakt moet worden maar dat gebeurt, voor een groot gedeelte, niet bij mij. Dus eigenlijk bied ik een andere focus zonder oordeel.
En mijn ervaring is toch dat er helaas vaak (natuurlijk niet altijd) vanuit de hulpverlening nog weinig begrip lijkt te zijn voor eetstoornissen. En daar wil ik dus graag "anders" in zijn.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 08:13

Nabster schreef:
Ik vind het nogal wat dat je met een HBO diploma dit soort problemen denkt te kunnen aanpakken. Wat een vage opleiding.

Ik zou eerder verwijzen naar een psychiater, voor dat eetstoornis dan, niet voor HSP. En dan nog in combinatie met chakra's. het klinkt allemaal veel te vaag voor me.

Punz schreef:
Dan zou ik zeggen: hou je bij datgene waar je voor geleerd hebt: het helpen van mensen zonder DSM diagnose

Een eetstoornis is een potentieel levensbedreigende ziekte, en ik zou het zeer, zeer, zeer gevaarlijk vinden als dat wat jij aanbied als gelijkwaardig alternatief gezien wordt boven een reguliere behandeling.


Op zich (gedeeltelijk) terechte kritiek in mijn ogen.
Op mijn website geef ik ook duidelijk aan dat het aanvullende (!) therapie betreft. Zeker in kritieke situaties is aandacht voor gewicht en eetgedrag belangrijk en soms idd van levensbelang maar zoals @mingming ook al aangeeft zijn er verschillende fases.
En in sommige fases kan het belangrijk zijn om (ook) aandacht te hebben voor de onderliggende emotionele problematiek en dat gebeurt in mijn ogen soms te weinig in een kliniek omdat daar vooral aandacht voor het eetgedrag is.

Naast mijn HBO opleiding heb ik ook een EMDR opleiding gevolgd en diverse boeken over eetstoornissen gelezen en met mensen gepraat.
Zelf vind ik opleiding (en theoretische kennis) belangrijk maar niet alleszeggend. Studies hebben vaak bewezen dat de klik met de therapeut belangrijker is dat de gevolgde methode.
En ik wil vooral graag menselijk en betrokken blijven in mijn begeleiding.

En het doel van dit topic is eigenlijk ook om, nu ik een tijd uitgeschakeld ben, te kijken hoe ik nog beter in kan spelen op de behoeftes die er bij mensen in de doelgroep spelen.
Ik heb passie voor wat ik doe en wil graag blijven leren hoe dat nog beter kan.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 08:15

mingming schreef:
Hier wil ik wel even op inhaken. Ik denk dat het ook van de persoon zelf afhangt soms welke behandeling er nodig is. Eetstoornissen komen in alle vormen en maten, ook in hoe 'ver' iemand al is. Naar een psychiater wordt in eerste instantie vaak nog niet doorverwezen, maar naar een psychotherapeut of psycholoog. En er is wel onderzoek gedaan naar eetstoornissen therapie met paarden en daar zijn wel goede resultaten van geboekt. Ook kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Jet mij erg goed heeft kunnen helpen. Wel daarnaast nog begeleiding van diëtiste en de huisarts voor bv bloedwaardes controleren en gewicht en dergelijke.

Kijk als iemand nou echt op het randje van leven en dood zweeft al en zelf nog geen hulp wil, dan zijn er inderdaad andere maatregelen nodig. Maar sommige mensen met een eetstoornis beseffen zelf dat ze graag hulp willen en dan kan iets wat Jet aanbiedt wel werken.


Dankjewel "mingming", heb even gespiekt en weet wie je bent :)
Ben nog steeds heel trots op je en jij was er ook echt aan toe om aan jezelf te werken en dat heb je heel goed gedaan

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 08:21

peach2001 schreef:
Hmm, juist bij de paarden werd ik nog bewuster van mijn gewicht en hoe makkelijk het vroeger ging bla bla toen ik nog dun was. Dat zou dus misschien juist averechts kunnen werken bij een paardenmeisje die juist vanwege haar eetstoornis niet te paard kan en niet alles kan doen wat ze wil doen met paarden. Dus ik vraag me af hoe je een probleem als dat dan te lijf gaat?

Hoi,
Waarschijnlijk zou jij dan al niet bij mij komen omdat je het gevoel hebt dat dat bij jou niet zou werken. Je kiest een therapie waarvan je denkt dat het bij je past en dat is helemaal prima.
Mocht je dat, hypothetisch, toch wel doen dan zou ik samen met jou gaan kijken/ontdekken waar je behoefte aan hebt en hoe je dat kan bereiken en waarom je juist met twijfel toch hiervoor kiest.
En soms kan iets wat confronterend is ook werken. Paarden oordelen niet op basis van uiterlijk, status of prestaties maar ze reageren wel op gedrag en gedachten van mensen. En daar kan je dan wat mee