[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:06

Koper schreef:
rayoow schreef:
Zo'n 72 cm. Maar alles super smal
Ben bucas deken voor hem op maat aan het laten maken, proefmodel komt hopelijk deze week binnen
Het werkt hoe we het nu doen hij heeft het niet te koud of te warm dus laten het eerst zo :)

Dekens vinden was ook een ramp _O-

Bucas bestaat nu ook in kleine maatjes! Welke maat heeft je pony?

Rianne, komende nacht wordt het niet koud :)


De kleinste heeft een 90 deken van MHS op.

Bucas dekentje kwman vandaag binnen, pasmodel maat 75.
Ligt mooi alleen singel en singelstoten aan voorkant zitten te ver naar voor. Normaal kunnen ze die iets verplaatsen

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:30

Josien_ schreef:
SBravour schreef:
Hoi allemaal meiden! Omdat mijn merrie afgelopen winter van haar Rambo Duo die ik deze winter heb aangeschaft schuurplekken op haar schouder kreeg, gaat mijn zoektocht weer verder naar een goede deken. Ik heb het idee dat het misschien door het ontbreken van loopspitten komt, of het uitsteken van het schouderbot. Ze zaterdag namelijk op de plek waar haar schouder wat scherper is halverwege.
Iemand misschien ervaringen met de Felix buhler dekens? Hebben een v-sluiting en de loopspit van een bepaalde Rambo.
Op de foto zie je de scherpere/bollere delen van haar schouder aan de voorkant/zijkant, daar zaten ze.

[ [url=m/YF9sH1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EflbF0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of zou het ook kunnen worden verholpen door wat meer vet/spier. Ze was van de winter namelijk best dun en totaal onbespierd.
[ [url=m/S2twOX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Had jij of iemand anders deze deken nog geprobeerd? Vind hem wel interessant!


Nope, sorry! Mijn merrie loopt nogsteeds met Rambo dekens. Voor nu de beste optie.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:34

Vond het zo'n koude wind net, ook maar toch al de deken opgedaan. Nog een paar maandjes, dan mag die weer af...

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:35

Ik hoop dat iemand van jullie antwoord kan geven op mijn vraag:

Ik heb een witte ijslander, de winter periode komt eraan en hij staat 24/7 buiten. Wat er in resulteert dat zijn wintervacht niet normaal lang wordt en hij áltijd vies is..
Nu wil ik hem eens in de zoveel tijd meenemen op les en is het voor mij gewoon belangrijk dat hij toonbaar is en niet te nat om een zadel op te leggen. Zijn vacht houdt hem goed warm en zit hem niet in de weg ondanks hij al 24 wordt, dus ik wil hem zeker niet scheren

Wel zit ik erover te denken om er soms een deken op te leggen, de avond voor de les bijvoorbeeld of als het langduurig regent (verminderde weerstand door operatie). Vorige winter zat ik hier ook mee en heeft hij een keertje met een simpele (fleece gevoerde) regendeken gelopen, daar was het al vrij snel duidelijk mee dat hij zn haren niet genoeg overeind kon houden voor de isolatie laag en dus toch iets kou vatte

Nu klinkt de bucas power turnout echt als muziek in mijn oren, die kan je namelijk gebruiken tussen -10 en +16, maar agz die van mij dus al een mega vacht heeft, wordt dat niet te warm? Of werkt het principe van de deken vooral dat het gewoon de warmte vast houdt zegmaar? Iemand ervaring?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:50

Het idee van een regendeken is dat je paard droog blijft. Natte vacht geleidt warmte, dus dan koelt je paard af. Droge vacht isoleert.

Mijn IJslander (ongeschoren) staat een groot deel van de winter onder een Bucas Smartex. Die heeft ook een groot temperatuurbereik. Tot een graad of -7 staat hij goed onder die deken.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:57

Koper schreef:
Het idee van een regendeken is dat je paard droog blijft. Natte vacht geleidt warmte, dus dan koelt je paard af. Droge vacht isoleert.

Mijn IJslander (ongeschoren) staat een groot deel van de winter onder een Bucas Smartex. Die heeft ook een groot temperatuurbereik. Tot een graad of -7 staat hij goed onder die deken.


Zo is het mij ook altijd geleerd, maar toch heeft het bij hem niet genoeg effect gehad, de dagen erna had hij een flinke hoest en snot

Kan natuurlijk toeval zijn, maar het zekere voor het onzekere ga ik voor deze winter toch de power turnout bestellen denk ik

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:02

Daarom dus dat ik die Smartex heb. Daar zit een fleeceachtige voering in.

Anders is een 50 grams regendeken misschien wat voor 'm?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:04

Met flinke vacht zou ik de deken zeker niet met 16 graden op houden, maar als regendeken en dunnere winterdeken is het een optie. Eventueel zelfs met een deel scheren ;)

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:16

RianneH schreef:
Met flinke vacht zou ik de deken zeker niet met 16 graden op houden, maar als regendeken en dunnere winterdeken is het een optie. Eventueel zelfs met een deel scheren ;)


Nee 16 graden was zeker niet de bedoeling, maar 8/9/10 graden (met klein zonnetje) zou toch wel fijn zijn, scheelt mij ook weer 2,5 wassen en fhönen als hij er zo uit ziet...
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:12

Icelandshet schreef:
RianneH schreef:
Met flinke vacht zou ik de deken zeker niet met 16 graden op houden, maar als regendeken en dunnere winterdeken is het een optie. Eventueel zelfs met een deel scheren ;)


Nee 16 graden was zeker niet de bedoeling, maar 8/9/10 graden (met klein zonnetje) zou toch wel fijn zijn, scheelt mij ook weer 2,5 wassen en fhönen als hij er zo uit ziet...
[ [url=m/cdGkxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow:

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:21

In jouw situatie denk ik een heel goed idee!
Mijn hemel! Ik snap dat je dat ook wel een keer zat bent. :')

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:39

Zo blij met een zwart paard en zandgrond :D Maar begrijp de keus voor een deken wel ja :')

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:55

RianneH schreef:
Zo blij met een zwart paard en zandgrond :D Maar begrijp de keus voor een deken wel ja :')


Ruilen?! Het erge nog ook is dat hoe hij er op die foto uit ziet dus geen uitzondering is, geregeld kom ik vol moed aan met mn halster om hem zo te zien staan.. ja daaagh :evaw: ik ga wel met de shetlanders wandelen

Van de week dan maar de power turnout bestellen, moet eerlijk zeggen dat ik de prijs nog mee vind vallen met wat ze allemaal over die deken beweren

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:02

Voor deken na het wassen raad ik je echt de Rambo dry rug aan! (Ik neem aan dat ie schoon onder zn dek moet Hahaa)
Ik heb mn paard savonds gewassen dag voor dat ik hem ging scheren, normaal gesproken was ik dan bezig met 2 zweetdekens en min 2,5uur droog stappen.
Nu was ie in een uurtje kurkdroog! Super toffe deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:10

Mijn ongeschoren staat inmiddels onder 100 grams

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:21

Romanoff schreef:
Voor deken na het wassen raad ik je echt de Rambo dry rug aan! (Ik neem aan dat ie schoon onder zn dek moet Hahaa)
Ik heb mn paard savonds gewassen dag voor dat ik hem ging scheren, normaal gesproken was ik dan bezig met 2 zweetdekens en min 2,5uur droog stappen.
Nu was ie in een uurtje kurkdroog! Super toffe deken!


Heeft de bucas power turnout niet een stay dry voering? Heeft dat hetzelfde effect als de rambo dry rug?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:24

Dry Rug is 'gewoon' een zweetdeken, de stay dry voering is een soort fleecevoering in een outdoordeken. Volgens mij is de Dry Rug een soort microvezel? Maar dat heb ik nog niet van dichtbij bekeken :)

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 00:07

Meh.. mijn vosmerrie uit mijn super fijne Rhino gegroeid.. Zo jammer heb de ongebruikte hals en fleeceliner erbij en vorig jaar heeft ze alleen de buitendeken 1 maandje opgehad.. deze staat nu te koop, en ik overweeg een fedimax erbij te kopen. Mijn andere paard heeft al 6 jaar de ‘gewone’ fedimax met cooldry, nog steeds perfect waterdicht en helemaal heel. Ik wil dan die met halve hals doen de regendeken met cooldry of de keramische deken met losse hals. Ze heeft alleen al van die dunne manen, door de vliegen deken dus ik denk dat een halve hals dan beter is?!
En dan een lekkere dikke onderdeken eronder als ze geschoren wordt.
Nu moet ze de master regendeken maar even ophouden, want zulke blote billen is ook niks..
[img]
Afbeelding
[/img]

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 00:09

Dat zou ik dus zelf echt helemaal geen probleem vinden. Zit toch een staartflap voor?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 06:29

Als je paard lang haar heeft zou ik m na t wassen geen stay dry deken doen.. je deken wordt dan zeiknat als je paard lang haar heeft. Je kan zo’n deken wel opdoen na t rijden als je paard nog iets bezweet is.

https://www.paardendrogist.nl/product/z ... 360/58197/
Deze bedoel ik. Is geen echt zweetdeken
Heel andere stof

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:37

Koper schreef:
Dat zou ik dus zelf echt helemaal geen probleem vinden. Zit toch een staartflap voor?


Nee.. billen zijn echt bloot, als ze hals naar beneden doet trekt ie helemaal omhoog op de billen helaaa

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:52

Icelandshet schreef:
Romanoff schreef:
Voor deken na het wassen raad ik je echt de Rambo dry rug aan! (Ik neem aan dat ie schoon onder zn dek moet Hahaa)
Ik heb mn paard savonds gewassen dag voor dat ik hem ging scheren, normaal gesproken was ik dan bezig met 2 zweetdekens en min 2,5uur droog stappen.
Nu was ie in een uurtje kurkdroog! Super toffe deken!


Heeft de bucas power turnout niet een stay dry voering? Heeft dat hetzelfde effect als de rambo dry rug?

Zowel de smartex, de power hebben de stay-dry voering

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:25

Ik denk dat ik vanaf vrijdag mn ongeschoren paard ook overdag onder 0 grams laat staan en evt ophoog naar 100 grams. Even kijken wat ik ga doen. Ze lijkt t zowel snachts als overdag niet koud te hebben.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:26

Hier gaan de ongeschoren die pas ingereden zijn en de oudjes ook vanaf vrijdag onder een fleecegevoerde regendeken

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:30

Hier nu een fleecegevoerde regendeken en wilde vanavond eigenlijk 100 gram opleggen.