Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:37

Ik zit er nu al een tijdje aan te denken om over te stappen van mijn iPhone X naar de Huawei (ik ben al jaren een trouwe iPhone gebruikster). Oorspronkelijk keek ik naar de P20 Pro maar nu komt de Mate 20 Pro op de markt en nu is mijn oog daar op gevallen.

Waarom overstappen van toestel?
- De Huawei heeft een fantastische camera (op papier, is dat ook echt zo?)
- Mooier beeldscherm
- Dual SIM of mogelijkheid tot gebruik van een geheugenkaartje
- Grotere batterij
- Sneller werkgeheugen

Eigenlijk heeft de Huawei behoorlijk goede specs in vergelijking met de iPhone X...

Wat houdt me eventueel tegen.... Tsja, de overstap van iOS naar Android. Ik heb ooit een Samsung gehad voor m'n werk en die telefoon vond ik vreselijk. Het besturingssysteem vond ik ook niet alles, maar dat is wellicht een kwestie van wennen? En is het waar dat updates van Android vaak lang op zich laten wachten? Heeft dit invloed op de prestaties van de telefoon?

Zijn er meerdere bokkers die deze overstap gemaakt hebben? Spijt gehad?
En wie heeft er ervaring met Huawei telefoons? Maken ze waar wat ze beloven, gaan ze lang mee, is de kwaliteit een beetje vergelijkbaar met iPhone?

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:41

Ik had een huawei toen die net nieuw waren, toen waren die ook nog echt goedkoop volgens mij.
Was helemaal prima maar ik kwam ook van iphone en ik kon niet wennen. Zit in m'n hoofd hoor! Maar iphone is gewoon zo gemakkelijk hé..
Kan van de camera niks zeggen, die oudere modellen hadden nog niet die camera's van nu, maar batterij ging toen inderdaad al langer mee, ik vond hem niet per se sneller of mooier en de dual sim had ik ook maar gebruikte ik niet, dat zat gewoon toevallig bij het model dat ik wilde.
Dat geheugenkaartje werkte nooit zoals ik het wilde, maar dat kan aan mij liggen. Sommige dingen kon hij niet op het kaartje opslaan waardoor mijn geheugen alsnog hele tijd vol was... Nooit gevonden hoe dit kwam.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:42

Toevallig heb ik in juni de overstap gemaakt van jaren een Iphone naar een Huawei. En het bevalt mij meer dan prima! Had ik veel eerder moeten doen. Ja, het is even wennen aan hoe die werkt, maar dat heb je snel genoeg door. Als ik nu af en toe iets op de Iphone van mijn man moet doen, merk ik al dat ik dat ben ontwend. Verder ben ik geen techneut of zo, maar ik vind de camera sowieso veel beter en er zitten wat handige snufjes op mbt automatisch aanvullen van zinnen en het bewerken van foto's wat ik erg handig vind en veel gebruik. Ook heb ik het idee dat de batterij veel langer mee gaat en dat hij een stuk vlotter is. Een nadeel vind ik dat ik bij Whatsapp niet kan uitzetten dat hij automatisch alle media opslaat, maar dat is eigenlijk het enige... Oh, en de oordopjes zijn ruk, maar daarvoor kun je die van je oude Iphone gewoon gebruiken natuurlijk ;)

Ik heb overigens ook eens tijdelijk een Samsung gehad voor m'n werk, maar daar kon ik ook niet mee omgaan. Deze ging echter in een keer prima.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:48

Ik ben juist van Android naar iPhone overgestapt, en dat was echt een verademing. Zelf zou ik nooit meer terug willen. De iPhone XS schijnt erg goed te zijn.
Qua beeldscherm en camera; wellicht een idee om de twee modellen bij de mediamarkt eens naast elkaar te houden?
Verder zou ik liever wat specs en tests opzoeken dan af te gaan op de mening van bokkers, dat is vaak iets betrouwbaarder. Batterijduur is vast door iemand op een goede manier getest. En voor cameravergelijk zijn er ook websites te vinden.
Wat betreft werkgeheugen; houd er rekening mee dat iOS lichter draait dan android en een iPhone daardoor met hetzelfde werkgeheugen toch sneller/krachtiger kan draaien. De iPhone heeft daarnaast ook een iets kleiner scherm, wat hem ook weer sneller maakt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-10-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:49

Ik ben ook overgestapt van een iPhone naar Huawei en dan voornamelijk voor scherm grootte maar ook batterij duur. Beide ben ik blij mee. Het wennen ging ook heel snel en het fijne vind ik dat Huawei geen menu heeft net als een iPhone.

Je kan altijd op Tweakers kijken voor specs

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:51

ik heb altijd android gehad, samsung en oneplus, en altijd een beetje jaloers geweest op de foto kwaliteit van de iphone. Nu een huawei p20 en krijg heel vaak complimenten over mijn foto's :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:55

Nymeria schreef:
Oh, en de oordopjes zijn ruk, maar daarvoor kun je die van je oude Iphone gewoon gebruiken natuurlijk ;)

Ik vind alle oordopjes ruk (passen nooit) dus die heb ik sowieso van mezelf :D

Anoniem

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:56

Voor wat betreft de specs: ik heb verschillende telefoons vergeleken op CoolBlue en daar kwam de Huawei erg goed uit, dus daar is mijn intentie tot aanschaf op gebaseerd en niet direct op ervaringen. Ik ken namelijk niemand met een Huawei dus daarom dat ik de ervaringen van Bokkers ook graag meeneem in mijn definitieve besluit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:57

Amber_anne schreef:
Ik ben ook overgestapt van een iPhone naar Huawei en dan voornamelijk voor scherm grootte maar ook batterij duur. Beide ben ik blij mee. Het wennen ging ook heel snel en het fijne vind ik dat Huawei geen menu heeft net als een iPhone.

Je kan altijd op Tweakers kijken voor specs

Wat voor menu bedoel je precies?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:02

Ik heb even gegoogled, en dit is de site waar je de camera's van vergelijken :D
https://www.gsmarena.com/piccmp.php3?id ... hone3=9284

Helaas staat de 20 Pro er nog niet bij, dus zou je binnenkort nog eens moeten kijken. Je kan de iPhone daar wel alvast met andere modellen vergelijken.
Erg fijne site!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:03

Ik zou eerder over stappen naar samsung dan huawei. Nooit meer huawei voor mij. Ik vond het gewoon niet werken , zeker vergeleken met samsung.


Maar ja dat zegt een trouwe samsung gebruiker :D

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:20

Er zijn in mijn omgeving 3 personen die de overstap iPhone naar Huawei hebben gemaakt. Alledrie komen op dezelfde conclusie uit: nooit meer. De ervaring is dat als je eenmaal IPhone/iOS gewend bent, dat Android dan écht tegenvalt. IPhone maakt ook al hele mooie foto’s en als je het dus voor de camera zou doen... Zou ik voor het “oude vertrouwde” gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:29

Denise_Storm schreef:
Er zijn in mijn omgeving 3 personen die de overstap iPhone naar Huawei hebben gemaakt. Alledrie komen op dezelfde conclusie uit: nooit meer. De ervaring is dat als je eenmaal IPhone/iOS gewend bent, dat Android dan écht tegenvalt. IPhone maakt ook al hele mooie foto’s en als je het dus voor de camera zou doen... Zou ik voor het “oude vertrouwde” gaan.

Daar ben ik ook zo bang voor... Heb er zelfs aan gedacht om die Huawei er maar gewoon bij te kopen om in de praktijk te testen welke het beste bevalt, maar is nogal een dure test... :')

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:29

Toevallig heb ik 2 weken terug de overstap gemaakt van een iPhone 6s naar de Huawei p20 lite.
Ik ben nog steeds enorm aan het wennen, vooral typen blijft enorm lastig en ios vind ik in gebruik een stuk makkelijker.
Foto's heb je bijvoorbeeld allemaal aparte mapjes voor waardoor ik steeds m'n foto's kwijt ben. Daarnaast kun je ook niet gewoon wat indrukken en opslaan.

Ik heb het gedaan omdat mijn iPhone kapot gevallen was en ik niet het geld ervoor over had om weer zo'n duur ding te kopen. Maar heb ik later er weer het geld voor weet ik bijna zeker dat ik weer terug naar iPhone ga!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:30

Ik ben al jaren een trouwe Huawei gebruiker. Ik wil nooit meer iets anders. Een voordeel van Android in het algemeen is dat je het systeem kan aanpassen naar persoonlijk voorkeur. Bij Apple is alles hetzelfde en moet je zelf maar aanpassen.

Wat betreft Samsung VS Huawei kan ik zeggen dat Samsung naar mijn mening vaak slecht is, zeker wanneer je een Samsung buiten de 'hoofdlijn' koopt. Ook merk ik dat Samsung snel achteruit gaat. Terwijl de Huawei lang mee gaat.

Ik heb allerlei merken ooit gehad, maar zodra ik mijn Huawei P7 had, wilde ik niks anders. Helaas komt er aan alles een eind en moest ik uiteindelijk wel weer een nieuwe. Maar een nieuwe P7 was nergens te vinden dus ben ik overgestapt op de P10. Die is ook super goed.

Wel is het zo, eigenlijk bij alle merken, dat je beter een versie van de 'hoofdlijn' koopt. Bijvoorbeeld de P10, niet de P10 light of P10 plus. Die van de hoofdlijn gaan veel langer mee.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:54

Kayleigh_ schreef:
Amber_anne schreef:
Ik ben ook overgestapt van een iPhone naar Huawei en dan voornamelijk voor scherm grootte maar ook batterij duur. Beide ben ik blij mee. Het wennen ging ook heel snel en het fijne vind ik dat Huawei geen menu heeft net als een iPhone.

Je kan altijd op Tweakers kijken voor specs

Wat voor menu bedoel je precies?


Alle apps staan gewoon op het scherm en er hoeft niet naar een algrmrrn menu geklikt te worden

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:55

dat kun je instellen,maar dan moet je inderdaad wel doen

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:25

Zoek even op, maar er is een filmpje op internet dat de foto’s die voor de reclame “gemaakt” zijn door de telefoon door een professionele dls camera zijn gemaakt, was huawei geloof ik. Dit was onlangs bij RTL Z, bij een nieuwsitem.

Doubtless

Berichten: 8469
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:30

Ik ben vorige week overgestapt van de SE naar de Huawei P20 lite. Su-per tevreden tot nu toe.

Specs zijn vele malen beter, net als de prijs :D Android is even wennen, maar in een week heb ik de meeste dingen al wel gevonden. Geen problemen met typen en erg tevreden over de foto's!

Ik ben overgestapt omdat ik iPhone te duur, niet stevig genoeg (kapotte schermen) en te slechte specs tov Huawei. Kan het je aanraden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:33

Ik ben ook heel tevreden over mijn huawei. Wel overgestapt vanuit Samsung naar huawei.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:40

Maar speedfiets dan blijf je toch op hetzelfde systeem, dan verandert er toch bijna niks? :')

Ik zit ook te twijfelen. Mijn telefoon is zo goed als onbruikbaar door water/stofschade, en heb dus als arme student opeens nu nu nu een nieuwe telefoon nodig. Zag een aanbieding van een Huawei, en tsja hij is beter én goedkoper dan de iPhone die ik op het oog had, maar ben bang dat het weggegooid geld is (geld dat ik sowieso al niet heb) en dat ik vast ga lopen op het besturingssysteem want.... ik heb ook een Mac. Ik lees dus eventjes mee

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:46

Piekosjj schreef:
Maar speedfiets dan blijf je toch op hetzelfde systeem, dan verandert er toch bijna niks? :')

Ik zit ook te twijfelen. Mijn telefoon is zo goed als onbruikbaar door water/stofschade, en heb dus als arme student opeens nu nu nu een nieuwe telefoon nodig. Zag een aanbieding van een Huawei, en tsja hij is beter én goedkoper dan de iPhone die ik op het oog had, maar ben bang dat het weggegooid geld is (geld dat ik sowieso al niet heb) en dat ik vast ga lopen op het besturingssysteem want.... ik heb ook een Mac. Ik lees dus eventjes mee



Valt vies tegen. Er zijn toch een hoop dingen anders vergelijkend met mijn A3.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Van iPhone naar Huawei... Ervaringen Huawei en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:24

Piekosjj, als je al een mac hebt dan zou ik toch echt bij iphone blijven, of gebruik je de icloud en deelfuncties/agenda/safari/foto’s enzo niet?
De SE is niet duur, ze stonden laatst zelfs voor 175 euro bij de kruidvat in de folder.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:45

8nnemiek schreef:
Piekosjj, als je al een mac hebt dan zou ik toch echt bij iphone blijven, of gebruik je de icloud en deelfuncties/agenda/safari/foto’s enzo niet?
De SE is niet duur, ze stonden laatst zelfs voor 175 euro bij de kruidvat in de folder.


Is t geen gerefurbished dan? Dat denk ik haast wel, want Apple verkoopt alleen aan gecertificeerde dealers.

In combi met Mac zou ik geen android nemen. Ik heb jaren android gehad, huawei, htc, samsung, maar nooit terug naar een android nu uk Iphone heb. Daarvan vind ik het nadeel dat via Itunes alles zo slecht loopt... dat was met android wel beter.

En hierbij de link over, idd, de huawei met zijn camera 8)7
https://www.theverge.com/circuitbreaker ... commercial

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:48

Ik heb een SE en moet nu de huawei p 20 pro gaan installeren... ben te oud voor dit soort oliebol, snap er niks van