Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Melisvdhoef
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-10-18

Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 09:49



Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:51

Ingevuld ^^

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:52

Ook ingevuld :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:54

Ik denk dat je veel dezelfde antwoorden krijgt.
De antwoorden zijn er wel op gemaakt dat je al snel voor het ene kiest.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:54

enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat je veel dezelfde antwoorden krijgt.
De antwoorden zijn er wel op gemaakt dat je al snel voor het ene kiest.

Dit inderdaad.
Je laat ons eigenlijk 2 uiterste kiezen.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:56

Es_ther schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat je veel dezelfde antwoorden krijgt.
De antwoorden zijn er wel op gemaakt dat je al snel voor het ene kiest.

Dit inderdaad.
Je laat ons eigenlijk 2 uiterste kiezen.


Zo is een enquete maken altijd leerzaam, ook hoe je die in elkaar moet zetten :)

heb vertrouwen, houd moed

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:13

Ik verplaats dit topic naar manegepraat.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:34

Ik haak af bij de foto's. Foto 1 en 2 zijn min of meer gelijk voor het paard, namelijk zonder onderling contact door open stallen of tralies en foto 3 is ook niet mijn ideaal, omdat gewoon niet elk paard daarin zal functioneren en in Nederland vaak vergeten wordt dat paarden ook veilig moeten kunnen liggen om echt diep te kunnen slapen. 20 paarden op 20x40 24/7 buiten met een schuilstal die niet groot genoeg is voor die al die 20 paarden is wat mij betreft net zo'n nogo als stallen zonder onderling contact en weidegang.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:47

Dreamybol schreef:
Ik haak af bij de foto's. Foto 1 en 2 zijn min of meer gelijk voor het paard, namelijk zonder onderling contact door open stallen of tralies en foto 3 is ook niet mijn ideaal, omdat gewoon niet elk paard daarin zal functioneren en in Nederland vaak vergeten wordt dat paarden ook veilig moeten kunnen liggen om echt diep te kunnen slapen. 20 paarden op 20x40 24/7 buiten met een schuilstal die niet groot genoeg is voor die al die 20 paarden is wat mij betreft net zo'n nogo als stallen zonder onderling contact en weidegang.


Foto 1 en 2 zijn gelijk voor het paard, maar niet voor de eigenaar. Dat is waarschijnlijk de gedachte erachter.

heb vertrouwen, houd moed

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:27

Snap ik, Pistache, maar het maakt dat je als deelnemer aan dit onderzoek dus een kant op gedwongen wordt, terwijl het in de realiteit niet zo zwart wit is. Mijn paard staat graag met zijn vrienden buiten, maar vindt zijn stal ook fijn om in te kunnen rusten en liggen. En daarbij kan hij op stal ook contact maken met zijn buren, maar kan hij wel in rust eten.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:43

Dreamybol schreef:
Snap ik, Pistache, maar het maakt dat je als deelnemer aan dit onderzoek dus een kant op gedwongen wordt, terwijl het in de realiteit niet zo zwart wit is. Mijn paard staat graag met zijn vrienden buiten, maar vindt zijn stal ook fijn om in te kunnen rusten en liggen. En daarbij kan hij op stal ook contact maken met zijn buren, maar kan hij wel in rust eten.


Gedwongen :')

Dat is altijd zo bij een enquete, dat je moet 'kiezen'. Beetje lastig om iedere mogelijke stal daarop af te beelden. Het gaat er nu om: als je uit deze stallen kan kiezen, welke kies je dan. Betekent niet dat je paard er morgen naartoe wordt verhuist :+

Je kan deze vraag toch prima beantwoorden en TS kan er weer wat mee. Zowel voor haar onderzoek als om te leren hoe je een enquete opstelt en welke antwoorden je krijgt bij een bepaalde vraagstelling.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 23-10-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

heb vertrouwen, houd moed

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25863
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:46

De foto's vond ik ook lastig ja, omdat je daaraan niet kunt aflezen hoe vaak en hoe (met soortgenoten of niet) ze naar buiten komen! En juist zoveel mogelijk weidegang/ buiten staan met soortgenoten is voor mij zo belangrijk voor een paard, ongeacht of het een manegepaard is of een eigen paard!

In had bij deze vraag juist niet voor foto's gekozen, maar voor omschrijvingen of een filmpje om uit te kiezen. Foto zegt op deze manier niet zo veel.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 23-10-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:50

Foto 2 is absoluut niet gelijk aan 1, stallen zijn veel groter en paarden kunnen aan elkaar snuffelen. En ze staan niet binnen ;) dus staan ze vast lekker buiten met elkaar :j


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:59

Degene die "moeite" heeft met de enquête vult hem dan toch gewoon niet in en klikt hem weg? Snap niet dat zelfs over zoiets opmerkingen moeten komen

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:00

Linde99 schreef:
Degene die "moeite" heeft met de enquête vult hem dan toch gewoon niet in en klikt hem weg? Snap niet dat zelfs over zoiets opmerkingen moeten komen

Dat is de mentaliteit in deze maatschappij. We moeten overal wat over te zeiken hebben en als dat er niet is verzinnen we gewoon wat doms. :+

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:02

naomiiiii schreef:
Linde99 schreef:
Degene die "moeite" heeft met de enquête vult hem dan toch gewoon niet in en klikt hem weg? Snap niet dat zelfs over zoiets opmerkingen moeten komen

Dat is de mentaliteit in deze maatschappij. We moeten overal wat over te zeiken hebben en als dat er niet is verzinnen we gewoon wat doms. :+


Ohja even vergeten :')

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:09

Opmerkingen zodat ts er wat aan heeft en en volgende keer een enquête minder sturend maakt mag dus niet meer?
Wie er zeikt zijn de juist mensen als jij die zeggen dat andere zeiken.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:12

Linde99 schreef:
Degene die "moeite" heeft met de enquête vult hem dan toch gewoon niet in en klikt hem weg? Snap niet dat zelfs over zoiets opmerkingen moeten komen

Mensen geven opmerkingen/feedback zodat TS er wat van kan leren voor een volgende keer :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ldeGraaff
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:15

Bij het maken van een onderzoek is belangrijk dat een onderzoek Valide is. Deze vragen geven het gevoel dat je maar één antwoord kan kiezen. Maar dit is immers wel een site waar iedereen bezig is met het belang van paarden welzijn (ieder uiteraard op zijn eigen manier). Als je deze vragen aan mensen geeft die geen feeling hebben met paarden kunnen ze eerder afgaan op uiterlijk vertoon en kiezen misschien de antwoorden die wij nooit zouden kiezen. Een daarnaast weten we ook niet wat TS hier precies mee wilt bereiken en wat haar gedachten hierbij zijn.

Als de zon schijnt, schijnt de zon. Als het regent dan regent het. Dat is toch niet moeilijk?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:19

Es_ther schreef:
Linde99 schreef:
Degene die "moeite" heeft met de enquête vult hem dan toch gewoon niet in en klikt hem weg? Snap niet dat zelfs over zoiets opmerkingen moeten komen

Mensen geven opmerkingen/feedback zodat TS er wat van kan leren voor een volgende keer :).


Oke :j maar TS vraagt daar niet om alleen of de enquête ingevuld kan worden en inmiddels al weer een pagina vol met allerlei opmerkingen en een beginnende discussie. Lijkt mij niet nodig ;)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:45

Ik ben opgeleid tot onderzoeker, ik dacht dat het voor TO fijn zou zijn om feedback te krijgen omdat in mijn ogen dit onderzoek niet zal leiden tot een representatieve uitkomst. Dit is zo gericht op de gewenste antwoorden verkrijgen dat je het niet onafhankelijk kan noemen.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:50

Misschien moeten we de opdrachtgever laten bepalen of het wel of niet tot de goede uitkomsten heeft geleid. Niet iedereen hoeft een onderzoek te doen die de kwaliteit levert van een daarvoor opgeleide onderzoeker.

heb vertrouwen, houd moed

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:52

In het vervolg graag een extra vakje toevoegen voor het extra beschrijven van een keuze.
Nu heb ik dat gedaan bij de open vraag eronder, niet dat dat erg is maar dat is een tip voor de volgende keer.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:24

Pistasche schreef:
Misschien moeten we de opdrachtgever laten bepalen of het wel of niet tot de goede uitkomsten heeft geleid. Niet iedereen hoeft een onderzoek te doen die de kwaliteit levert van een daarvoor opgeleide onderzoeker.


_/-\o_

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Paardenwelzijn, belangrijk voor de manege ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:29

Ingevuld! Mee eens met het bovenstaande.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers