Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:15

Wat ik erg veel zie, en ook op hoog niveau is dat zadels veel te vaak te ver naar voren liggen. Het beidt dan totaal geen schoudervrijheid. Ik denk dat de mensen met kennis toch wel een zadel op de juiste plek weten te leggen?
Wat vinden jullie? Ik vind ook dat als je les geeft, je dit hoort te weten en je leerling dit moet overbrengen.

Dit topic is niet bedoelt voor 1 persoon, maar heb wat foto's op bokt zitten kijken en ook op fb ( bij iemand zelfs die zich zelf er kundig noemt en veel kennis in huis zegt te hebben en daar ook prijzen naar vraagt ) waar de zadels niet op de juiste plek liggen.

Vinden mensen de anatomie van een paard niet belangrijk?
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 22-10-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:17

Ik heb bij een subtopper op stal gestaan, en meestal werden zijn paarden gezadelt... maar neem aan dat hij het zelf ook kan ;)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:20

Ik zeg ook niet bij iedereen hoor, zie ook genoeg waar het wel op de juiste plaatst licht, maar heel veel ook niet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:22

Ik bedoelde mijn bericht ook meer van: wie zegt dat ze zelf zadelen....
Maar aan de andere kant, dan zouden ze het toch moeten zien voor ze opstappen of voelen als ze eenmaal zitten....

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:24

ja lijkt mij ook, maar kennelijk toch niet?

Anoniem

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:31

Ik heb bij een topruiter gewerkt en kreeg regelmatig moppers dat ik het zadel te ver naar achteren legde. Singel moest 1 cm achter de voorbenen liggen volgens hun... :=

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:35

Myrthe3 schreef:
Ik heb bij een topruiter gewerkt en kreeg regelmatig moppers dat ik het zadel te ver naar achteren legde. Singel moest 1 cm achter de voorbenen liggen volgens hun... :=


Nou kijk, dat bedoel ik... |(

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:36

Maar zijn de mensen die aangehaald worden dan mensen die van achter naar voren rijden, of mensen die ook met harde hand trekken? Want de laatste groep ruiters rijdt ook in de top, maar heeft sowieso weinig interesse in anatomie krijg ik soms het idee. Bij de eerste groep zou ik het apart vinden, omdat die met het rijden zelf daar wel aandacht aan besteden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:36

Bij sommige paarden is het ook lastig hoor om het zadel goed te leggen. Geen enkele rug is hetzelfde en sommige reageren slechter als het zadel op de goede plek ligt.

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met rugzakken. Ik vond het vreselijk als mijn rugzak op mijn rug hing zoals het hoorde. Maakte niet uit was voor een rugzak.

Denk dat dat misschien ook wel beetje met zadels is? This maar een Theorie hoor.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:41

Waar moet het zadel liggen?
Ik doe het ook vaak vrij ver naar voren, omdat ik niet op zijn rug gedeelte (het holle gedeelte van zijn rug) wil neerkomen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:43

als het voorbeen naar voren gaan kantelt te schouder naar achteren. Daar moet het zadel achter liggen, zodat de schouder compleet vrij kan bewegen.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:44

Ik heb geleerd het zadel op de schoft te leggen en dan met je hand naar achteren te schuiven totdat hij blijft liggen..
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 22-10-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:44

Nienkje_H schreef:
Waar moet het zadel liggen?
Ik doe het ook vaak vrij ver naar voren, omdat ik niet op zijn rug gedeelte (het holle gedeelte van zijn rug) wil neerkomen.



Dan is je zadel te lang

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:49

Dit valt mij ook al langere tijd op, helaas zien en snappen veel ruiters niet waarom een zadel niet op de schouders hoort te liggen. En de opmerking singel hoort 1 cm achter dr voorbenen snapt de anatomie van een paard niet, helaas voor deze ruiter is geen paard hetzelfde dus de 1 cm regel is totale onzin.
En de opmerking dat een paard het misschien niet prettig vindt dat een zadel op de juiste plek ligt, serieus ? dan is dat zadel niet geschikt voor dat paard. Het lastige is dat we als ruiters voor een deel afhankelijk zijn van zadelfitters. Maar je eens verdiepen in zadels en de bouw van een paard geeft veel duidelijkheid

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:50

rumay schreef:
Dit valt mij ook al langere tijd op, helaas zien en snappen veel ruiters niet waarom een zadel niet op de schouders hoort te liggen. En de opmerking singel hoort 1 cm achter dr voorbenen snapt de anatomie van een paard niet, helaas voor deze ruiter is geen paard hetzelfde dus de 1 cm regel is totale onzin.
En de opmerking dat een paard het misschien niet prettig vindt dat een zadel op de juiste plek ligt, serieus ? dan is dat zadel niet geschikt voor dat paard. Het lastige is dat we als ruiters voor een deel afhankelijk zijn van zadelfitters. Maar je eens verdiepen in zadels en de bouw van een paard geeft veel duidelijkheid



exact..Ook fijn dat meerdere mensen het opvalt

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:51

Vergeet niet dat er niet voor niks verschillende soorten zadels zijn, met andere vormen etc etc.
Ik denk dat veel mensen denken goed te kunnen oordelen wanneer een zadel goed ligt, maar het uiteindelijik bij het verkeerde eind hebben.

Als je alleen al kijkt naar een spring en dressuurzadel.. Als je een dressuurzadel op de schouder legt, zit je op de schouder. Als je een springzadel richting de schouder legt, zit je alsnog niet op de schouder omdat je anders erin zit.
Om het even overdreven te nemen.

Daarbij is de bouw van het paard ook een factor die het beeld anders voor kan laten doen.

Ik denk dat de top zeker wel op kan zadelen. Mensen zoals hier op bokt, zoals ik, zoals wij dus kunnen vast goed verkijken. Of het is niet duidelijk waar het zadel moet liggen, of je zadelt perongelukk eens verkeerd op. OVerkomt mij ook wel, kom ik in de rijbaan en dan vraag ik mezelf af hoe vaak ik paarden op zadel omdat het zadel bijna op de nek ligt.
Foutje maar daarin snap ik goed je punt. Ik denk alleen niet dat de top zomaar foutjes maakt met opzadeln of het zadel verkeerd legt. Ik denk ook niet dat paarden op dat niveau kunnen presteren als ze belemmerd worden in hun rug, schouder etc. In de basissport, oke. Ze krijgen een witte plek op de schoft of ze lopen niet lekker soepel. Maar een paard over 1,60 die zijn schouder niet kan bewegen?

En er zullen heus wel mensen tussen zitten, op elk niveau, die het misschien toch anders bekijken dan ons en het niet zo nauw nemen met welzijn. Maar ik denk dat dat een klein deel is.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:55

nafkedemi schreef:
Ik heb geleerd het zadel op de schoft te leggen en dan met je hand naar achteren te schuiven totdat hij blijft liggen..


Dit trucje leerde ik inderdaad ook. Weet niet of het daadwerkelijk ook zo werkt?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:03

Hoikimmy helaas werkt dit niet bij ieder paard. Bij die van mij ligt het zadel dan echt niet goed. Belangrijk is dat het paard met beide voorbenen gelijk staat en niet 1 ver naar achter zodra je paard dan wel goed gaat staan ligt het zadel niet goed.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:13

Cioccolato schreef:
Vergeet niet dat er niet voor niks verschillende soorten zadels zijn, met andere vormen etc etc.
Ik denk dat veel mensen denken goed te kunnen oordelen wanneer een zadel goed ligt, maar het uiteindelijik bij het verkeerde eind hebben.

Als je alleen al kijkt naar een spring en dressuurzadel.. Als je een dressuurzadel op de schouder legt, zit je op de schouder. Als je een springzadel richting de schouder legt, zit je alsnog niet op de schouder omdat je anders erin zit.
Om het even overdreven te nemen.

Daarbij is de bouw van het paard ook een factor die het beeld anders voor kan laten doen.

Ik denk dat de top zeker wel op kan zadelen. Mensen zoals hier op bokt, zoals ik, zoals wij dus kunnen vast goed verkijken. Of het is niet duidelijk waar het zadel moet liggen, of je zadelt perongelukk eens verkeerd op. OVerkomt mij ook wel, kom ik in de rijbaan en dan vraag ik mezelf af hoe vaak ik paarden op zadel omdat het zadel bijna op de nek ligt.
Foutje maar daarin snap ik goed je punt. Ik denk alleen niet dat de top zomaar foutjes maakt met opzadeln of het zadel verkeerd legt. Ik denk ook niet dat paarden op dat niveau kunnen presteren als ze belemmerd worden in hun rug, schouder etc. In de basissport, oke. Ze krijgen een witte plek op de schoft of ze lopen niet lekker soepel. Maar een paard over 1,60 die zijn schouder niet kan bewegen?

En er zullen heus wel mensen tussen zitten, op elk niveau, die het misschien toch anders bekijken dan ons en het niet zo nauw nemen met welzijn. Maar ik denk dat dat een klein deel is.


Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn _/-\o_

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:13

Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:20

LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....


Ook dat vind ik altijd grappige opmerkingen. Het is natuurlijk mooi als mensen op dergelijke platte zadeltjes kunnen blijven zitten.

Maar als ik me niet vergis zijn die ouderwetse zadels helemaal niet geschikt voor met name het vrouwelijk lichaam... En dat heeft meen ik me vaag te herinneren niet alleen te maken met de twist...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:24

LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....


Dit. Ik heb er laatst mee gereden en 3 dagen last van m'n rug gehad door die gedwongen houding, vre-se-lijk... En inderdaad, alsof men in een "normaal" zadel niet meer (netjes) kan zitten?
Geef mij maar een springzadel met zo mij mogelijk poespas :)

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:24

Ik vraag mij eigenlijk ook af of ik wel goed opzadel. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
Het trucje met het zadel naar achter schuiven gebruik ik als ik twijfel of het goed ligt.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:27

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat mij meer opvalt zijn de enorme stootbumpers op de zweetbaden... alsof men niet meer onafhankelijk kan zitten maar vast gezet moet worden....


Dit. Ik heb er laatst mee gereden en 3 dagen last van m'n rug gehad door die gedwongen houding, vre-se-lijk... En inderdaad, alsof men in een "normaal" zadel niet meer (netjes) kan zitten?
Geef mij maar een springzadel met zo mij mogelijk poespas :)


Draai het eens om? Iemand die makkelijker zit met zo'n gedwongen houding, zou je die verplichten in een normaal zadel te gaan zitten? Waardoor mogelijk ruiter én paard rugklachten krijgen???

Ga je zelf op een zak stro liggen slapen als er een M-line matras naast ligt? Ontwikkeling staat nooit stil ;)
Het is niet zo dat het één beter is dan het ander, maar het is toch mooi dat we tegenwoordig te keuze hebben? Eentje die zowel bij het lichaam van ons paard past als bij dat van ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:30

Maar waarom die enooorme kniewrongen enzo? Het gaat mij om het extreme.
Bij sommige denk ik wel is "als dat paard nu valt zit je letterlijk vast", waarom zo klem zitten in een zadel?
En dan niet de uitzondering op de regel die dat fysiek nodig heeft als ruiter wegens beperking of blessure, maar gewoon de mensen voor wie het dan "makkelijker" is, ofzo? Inderdaad, leer zitten.

En grote kniewrongen en diepe zit hebben niks met het paard te maken, die voelt daar niks van :)

Heel fijn dat er keus is ja, maar sommige vind ik echt veelte extreem. Heeft, in mijn ogen, nog weinig met rijden te maken.