Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 08:49

Hoi bokkers!

Laatst had ik het op school in een les over de problemen in onze maatschappij. Ik vond het onwijs interessant wie wat aankaartte als probleem en waarom. De problemen waar mensen tegenaan liepen, liepen enorm uiteen, het ging van de veelbesproken onderwerpen als vluchtelingen en ouderenzorg naar de taboe op de menstruatie tot aan de GGZ.. eigenlijk iedereen kwam met iets anders.

Vandaar mijn vraag, wat vinden jullie een probleem in de huidige maatschappij en waarom?

Brand los. :)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:57

Het gepamper en prinsjes en prinsesjes opvoeding van kinderen. Veel kinderen worden tegenwoordig opgevoed alsof ze het allerbelangrijkste zijn op deze aardbol. Dat altijd alles goed verloopt en dat ze alles kunnen krijgen wat ze maar willen enz..
Gevolgen hiervan maak ik me ongerust over.. Weet niet wat het gaat worden, maar krijg met name op mijn werk de gevolgen al een beetje te zien..

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:57

De consumptiemaatschappij en de gevolgen op het milieu hiervan. Dan heb ik het met namen over de consumptie van dierlijke producten zoals vlees en vis, maar ook over het elk jaar kopen van een nieuwe telefoon of tablet, het leegkopen van de action met spullen die je niet nodig hebt, het kopen van kleding die slechts een aantal maal wordt gedragen etc.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:59

Interessant topic :j

Ik vind de weggooimentaliteit een groot probleem in de maatschappij. Je koopt zo makkelijk grote hoeveelheden nieuwe, goedkope rotzooi, goedkope kleding die toch nooit gedragen wordt, nieuwe gadgets waar mensen niets mee doen, een volle koelkast waarvan een deel weer in de afvalbak verdwijnt.. Kopen kopen, weggooien, weggooien, hebben hebben.. Het is zo'n enorme aanslag op het milieu.. Mensen denken gelukkiger van te worden van nieuwe spulletjes, maar er moet steeds weer iets nieuws gekocht worden om dat gevoel te behouden en het houdt niet op..

En verder, de manier waarop we met levende wezens omgaan, en dan vooral de vee-industrie. Weggestopt van het publiek, in megastallen en slachterijen die het daglicht niet kunnen verdragen, om als euroknaller in de supermarkt te eindigen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:00

_Nelleke_ schreef:
De consumptiemaatschappij en de gevolgen op het milieu hiervan. Dan heb ik het met namen over de consumptie van dierlijke producten zoals vlees en vis, maar ook over het elk jaar kopen van een nieuwe telefoon of tablet, het leegkopen van de action met spullen die je niet nodig hebt, het kopen van kleding die slechts een aantal maal wordt gedragen etc.

Zeker dit!

En misschien nog wel erger: de groep mensen die weet wat voor schade dit aanricht maar meent er niets mee te moeten doen, of die zelfs ontkent dat het schadelijk is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:00

Het vele papierwerk in de zorg/psychiatrie. Die tijd besteed ik liever aan mijn cliënten.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:03

Ben het helemaal eens met Nelleke en 8nnemiek. Ik vind het echt frustrerend dat hier niets aan wordt gedaan..

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:04

De als ik het maar goed heb mentaliteit. Er wordt steeds minder rekening gehouden met de ander, er is minder saamhorigheid. Dat vind ik jammer. Het gemeenschapsgevoel verdwijnt en daarmee ook de gezamenlijke verantwoordelijkheid.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:12

Zammie schreef:
Het gepamper en prinsjes en prinsesjes opvoeding van kinderen. Veel kinderen worden tegenwoordig opgevoed alsof ze het allerbelangrijkste zijn op deze aardbol. Dat altijd alles goed verloopt en dat ze alles kunnen krijgen wat ze maar willen enz..
Gevolgen hiervan maak ik me ongerust over.. Weet niet wat het gaat worden, maar krijg met name op mijn werk de gevolgen al een beetje te zien..


Dit!! idd. kinderen worden softy's van gemaakt.Maar dat komt niet persé door de ouders maar door de 'regeltjes' zoals een tik op de vingers is al gauw kindermishandeling.
De wereld is al zo hard en word alleen maar harder,maak de kinderen dan ook hard zodat ze het niet moeilijk krijgen later.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:22

Zammie schreef:
Het gepamper en prinsjes en prinsesjes opvoeding van kinderen. Veel kinderen worden tegenwoordig opgevoed alsof ze het allerbelangrijkste zijn op deze aardbol. Dat altijd alles goed verloopt en dat ze alles kunnen krijgen wat ze maar willen enz..
Gevolgen hiervan maak ik me ongerust over.. Weet niet wat het gaat worden, maar krijg met name op mijn werk de gevolgen al een beetje te zien..

Dit in combinatie met het feit dat tegenwoordig het weer 'in' lijkt om zoveel mogelijk, en zo jong mogelijk kinderen te krijgen, zonder erbij na te denken wat de gevolgen hiervan zijn. Lekker op je 20e een kind krijgen, leven van een uitkering/weinig inkomen/zonder eigen huis en vervolgens als het kind 2 jaar is uit elkaar met alle gevolgen van dien... (uitzonderingen en ongelukjes daar gelaten..)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:27

gohya schreef:
Zammie schreef:
Het gepamper en prinsjes en prinsesjes opvoeding van kinderen. Veel kinderen worden tegenwoordig opgevoed alsof ze het allerbelangrijkste zijn op deze aardbol. Dat altijd alles goed verloopt en dat ze alles kunnen krijgen wat ze maar willen enz..
Gevolgen hiervan maak ik me ongerust over.. Weet niet wat het gaat worden, maar krijg met name op mijn werk de gevolgen al een beetje te zien..


Dit!! idd. kinderen worden softy's van gemaakt.Maar dat komt niet persé door de ouders maar door de 'regeltjes' zoals een tik op de vingers is al gauw kindermishandeling.
De wereld is al zo hard en word alleen maar harder,maak de kinderen dan ook hard zodat ze het niet moeilijk krijgen later.

Oh, grote ergernis, overal moeten regeltjes voor zijn anders weet men niet meer wat ze moeten doen, gezond verstand en pragmatisme lijkt niet meer te bestaan. Creativiteit om zaken aan te pakken of op te lossen wordt steeds minder. De houtje, touwtje, paperclip-oplossingen verdwijnen omdat overal wat voor te koop is.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:28

De steeds grotere polarisering in de maatschappij. Mensen gaan steeds extremer denken en steeds minder luisteren naar elkaar.

Niet dat ik mezelf daar niet op betrap soms trouwens, maar dat is een andere discussie. :+ Ik kan namelijk ook compleet niet een gesprek aangaan met een extreem rechts en/of conservatief iemand.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:31

Dat mensen zo snel een uitkering krijgen terwijl daar genoeg mensen tussen zitten die echt wel kunnen werken.

Anoniem

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:34

Oh genoeg.

Dat je 24/7 bereikbaar moet zijn.
Idd mensen die zomaar een uitkering krijgen maar het niet nodig zijn en ondertussen geld uit geven als een gek wat ik niet kan.

De dump kinderen maar 5 dagen per week bij opa en oma mentaliteit.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:39

Ohja vergeet niet de: ‘ik kan geen werk vinden’ mensen.

Er is namelijk altijd ! Wel werk te vinden. Alleen niet altijd leuk werk of werk waar je voor geleerd hebt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:40

Naast de hierboven genoemde kinderen en wegwerp maatschappij.

Vooral het als je niet werkt hoor je nergens bij houding van overheid.vroeger was je gehandicapt. Nu heb je achterstand op arbeidsmarkt. Doorwerken tot lang ook voor zware beroepen. Het vreselijke woningtekort dat er is. Veel te dure huizen koop en huur. Met minder daan tweeverdieners top salaris heb je pech. Wat schrijnende situaties oplevert op zowel woon als zorg gebied. Iets boven bijstand een je bent de pineut.

Korten op thuiszorg waardoor situaties uit de hand lopen. Alles moet duurder en meer en beter en vooral nu meteen. De digitalisering waardoor mensen buiten de boot vallen. Enn de controoledwang van de overheid

Quera niet dus. Tenzij je fit bent en niet ouder dan pakweg 35 of zo.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:42

Het egoïsme van de mens.. Als individu en als mensheid..

Alles moet wijken.. De natuur gaat eraan.. Alles draait om geld.. Er is geen compassie meer voor andere mensen dan de eigen omgeving.. De mens speelt voor God.. En dat gaat ooit helemaal mis..

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:45

karuna schreef:
Naast de hierboven genoemde kinderen en wegwerp maatschappij.

Vooral het als je niet werkt hoor je nergens bij houding van overheid.vroeger was je gehandicapt. Nu heb je achterstand op arbeidsmarkt. Doorwerken tot lang ook voor zware beroepen. Het vreselijke woningtekort dat er is. Veel te dure huizen koop en huur. Met minder daan tweeverdieners top salaris heb je pech. Wat schrijnende situaties oplevert op zowel woon als zorg gebied. Iets boven bijstand een je bent de pineut.

Korten op thuiszorg waardoor situaties uit de hand lopen. Alles moet duurder en meer en beter en vooral nu meteen. De digitalisering waardoor mensen buiten de boot vallen. Enn de controoledwang van de overheid

Quera niet dus. Tenzij je fit bent en niet ouder dan pakweg 35 of zo.

Afgezonderd als je niet fit bent kun je prima werk vinden. Thuiswerk, inpakwerk kan allemaal prima.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:47

Toekomstige overbevolking van de mens op aarde.
Je leest in verschillende verwachtingen dat de bevolkingsgroei zal oplopen tot 11 miljard mensen.
Tegelijkertijd is er de klimaatverandering waardoor bepaalde delen onbewoonbaar zullen worden, en anderzijds juist natuurrampen.

Maar ja, wat is er aan te doen?
Iedereen wil zich toch voortplanten, dat zit in de genen.
Maar de mens heeft zichzelf boven alles gesteld, er is geen natuurlijk evenwicht meer.
En al die mensen moeten ook eten en daar moet de aarde weer voor zorgen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-10-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:48

In Nederland maak ook daarbuiten.
De hoeveelheid mensen die er bij komt per dag. (209.000)
Die allemaal moeten eten, allemaal leefruimte moeten hebben, werk/ uitkering kort gezegd geld moeten hebben.
De korte lontjes die komen met teveel mensen op elkaar.
De problemen voor de natuur.

Alle problemen kun je mijn inziens terug leggen op veel en veel te veel mensen op onze aarde.
Wat dat betreft zou een wereldwijde ziekte uitbraak een redding voor de mens en de aarde kunnen zijn.
Terug naar maar 1 miljard.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:48

quera schreef:
Ohja vergeet niet de: ‘ik kan geen werk vinden’ mensen.

Er is namelijk altijd ! Wel werk te vinden. Alleen niet altijd leuk werk of werk waar je voor geleerd hebt.


Precies, via een uitzendbureau kan een fit iemand altijd wel wat vinden lijkt mij, maar of t leuk werk is is iets anders, lijkt mij dat er bijvoorbeeld niemand staat te springen om lopende band werk oid te doen

Ik vind bijv. de er moet maar gepresteerd worden en t niveau moet zo hoog mogelijk met sport/op school best een probleem, wat is er bijv. Mis met een vmbo/mbo diploma

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:48

Zijn heel veel problemen die jullie hier melden niet te danken aan onze regering?
Ik denk dat daar een heel goed begin gemaakt kan worden om vele problemen op te lossen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:49

Woon je in west of oost nl? Dat scheelt nog al. Bazen willen geen mensen met een smetje.

O ja nog een ding. Leuk de we gaan bezuinigen op postbussen banken eerste hulpen openbaat vervoer enz. In dunner bevolkte gebieden heeft dat grote gevolgen. Geen eigen vervoer is geen vervoer hebben. Ziekenhuizen of hap jammer dan. Geen bus in weekenden of naar een hap of zkh

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:50

karuna schreef:
Woon je in west of oost nl? Dat scheelt nog al. Bazen willen geen mensen met een smetje.

O ja nog een ding. Leuk de we gaan bezuinigen op postbussen banken eerste hulpen openbaat vervoer enz. In dunner bevolkte gebieden heeft dat grote gevolgen. Geen eigen vervoer is geen vervoer hebben. Ziekenhuizen of hap jammer dan. Geen bus in weekenden of naar een hap of zkh

Randstad ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:51

ItsMe2 schreef:
Zijn heel veel problemen die jullie hier melden niet te danken aan onze regering?
Ik denk dat daar een heel goed begin gemaakt kan worden om vele problemen op te lossen.

Zeker maar zolang de mensen VVD blijven stemmen gaat er voor het klimaat natuurlijk niks gebeuren 8)7