Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Karlijn
Berichten: 6449
Geregistreerd: 05-01-06

Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 18:16

In juli jl heb ik mijn eerst eigen pony gekocht, een 9 jarige haflingerruin. Hij heeft op dat moment een klinische keuring doorstaan, goedgekeurd met als enige aandachtspunt dat hij een ontstoken oog rechts had. Mogelijk was dit een gezwelletje, maar dat was dan goedaardig en zou niet uitzaaien volgens de dierenarts. Maar het was geen reden tot zorg, waarschijnlijk gewoon ontstoken.

Toen ik mijn pony opgehaald had en hij gewend was op zijn nieuwe plek, heb ik mijn eigen dierenarts er naar laten kijken. Die had nog geen 3 seconden nodig om een diagnose te stellen: dit was zonder twijfel een plaveiselcelcarcinoom... Het advies was een operatie, dus daar een afspraak voor gemaakt en hij is 17 september geopereerd. De tumor is met het 3e ooglid en een stukje kraakbeen verwijderd. Twee weken voorafgaand aan de operatie begon de tumor behoorlijk explosief te groeien, hij leek wel een keer zo groot geworden.

Afbeelding
Zo zag de tumor er uit voor de operatie.

Afbeelding
Vlak voor de operatie

Afbeelding
Vlak na de operatie

Het herstel ging goed, 5 dagen zalven wat meneer mij flink lastig maakte :') na dag 1 liet hij zich nauwelijks meer vangen en eenmaal wel gevangen: zie dan maar eens in je eentje dat grote paardenhoofd stil te houden, het oog open te houden en die zalf erin te krijgen := maar uiteindelijk is alles gelukt en genas het voorspoedig....

... Ware het niet dat ik, een week na de operatie, ontdekte dat hij hetzelfde kleine bultje op dezelfde plek bij zijn andere (linker) oog kreeg %)

Echt onwijs k.u.t en schrikken natuurlijk. Omdat hij nog wat meer kwaaltjes heeft, heb ik vanochtend contact gezocht met een chiropractor, om te kijken of in zijn lijf alles goed is, en wilde ik een afspraak met de dierenarts voor bloedonderzoek en een afspraak met de tandarts voor een tussentijdse controle van zijn gebit voor de zekerheid. Dat laatste stond voor vanochtend op de planning en terwijl we stonden te wachten op de tandarts valt mij op dat er een zélfde bultje in zijn rechteroog (het geopereerde oog) zit ;(


Afbeelding
Linkeroog

Afbeelding
Rechteroog (niet zo'n duidelijke foto maar hier zit het bultje nog onder het ooglid, dus ik moest zijn ooglid omlaag trekken en heb tegelijkertijd gefilmd en dit is weer een still uit het filmpje)

Ik heb de dierenarts gebeld en woensdag komt hij langs, en ondertussen haal ik me allemaal nare scenario's in mijn hoofd.. Zo kletter je wel even van je roze pennywolk af, ik had me mijn 'eerste eigen pony'-tijd iets anders voorgesteld #)

Het is dus nog niet bevestigd dat het wederom plaveiselcelcarcinomen zijn, maar ik ben er bang voor omdat het er precies hetzelfde uit ziet... en dan? Ik kan hem moeilijk elke maand laten opereren.. En mochten het inderdaad weer tumoren zijn, houden die dan verband met zijn andere kwaaltjes (als in: uitzaaiingen door zijn lijf?)?

We gaan het horen woensdag.. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een paard met een plaveiselcelcarcinoom. Ik heb wel het eea gelezen maar (en dat zei mijn DA ook) vaak is er sprake van een periode van jaren voor het recidiveert. Ik ben bang voor de prognose als het zoals bij die van mij binnen een maand weer terug komt..

Dit is trouwens de knappe pony waar het om gaat:
Afbeelding


Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:24

Wow, wat een heftig verhaal en wat ontzettend sneu voor jou en je paardje. Dat verwacht je niet als je een paard koopt.
Heb geen tips maar ben eigenlijk wel benieuwd of de keurende dierenarts een onafhankelijk dierenarts was of de dierenarts van de verkoper. Heb je contact opgenomen met de keurende dierenarts dat het wel degelijk een kwaadaardig gezwel was en dat je paard inmiddels geopereerd is?
En als er toen al is gesproken over een gezwel, waarom dan niet eerst even afgewacht tot er duidelijkheid over het oog was voordat je hem kocht? Geen kritiek maar oprechte belangstelling.

Op zoek naar een leuke plek om eens met je paard (en/of hond) te kamperen? Vanaf 14-2-2020 zijn wij te vinden op Het Amerveld in Amen, Drenthe. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:28

Ondanks dat je blij bent met je pony vind ik dit wel een ontzettende misser van de keurende arts. Ik weet niet of je mondig genoeg bent of mensen in je omgeving die dat zijn maar zou er wel wat mee doen richting keuringsarts .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Karlijn
Berichten: 6449
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 18:46

Alfi2010 schreef:
Wow, wat een heftig verhaal en wat ontzettend sneu voor jou en je paardje. Dat verwacht je niet als je een paard koopt.
Heb geen tips maar ben eigenlijk wel benieuwd of de keurende dierenarts een onafhankelijk dierenarts was of de dierenarts van de verkoper. Heb je contact opgenomen met de keurende dierenarts dat het wel degelijk een kwaadaardig gezwel was en dat je paard inmiddels geopereerd is?
En als er toen al is gesproken over een gezwel, waarom dan niet eerst even afgewacht tot er duidelijkheid over het oog was voordat je hem kocht? Geen kritiek maar oprechte belangstelling.


bigone schreef:
Ondanks dat je blij bent met je pony vind ik dit wel een ontzettende misser van de keurende arts. Ik weet niet of je mondig genoeg bent of mensen in je omgeving die dat zijn maar zou er wel wat mee doen richting keuringsarts .



Bedankt voor de reacties. Ik stel mezelf dezelfde vragen... Het was voor de verkopende partij en mij een onbekende dierenarts. Ik heb (nog) geen contact opgenomen met de dierenarts, omdat ik niet weet wat ik daar 'uit kan halen'. En wat betreft het afwachten, dat is een stukje naïviteit geweest denk ik. Ik vond de pony zo leuk, en had wel ingecalculeerd dat het misschien medische zorg nodig zou hebben maar was er van uit gegaan dat het daarmee ook goed en genezen zou zijn. Ik had niet verwacht dat het zo snel zou terugkomen. Ondanks dat ik nog steeds gek ben op de pony kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan, en zou een eventuele volgende keer een stuk kritischer zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17849
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:09

:(:) Gatver, wat een ellende.
Helaas komen carcinomen in het oog bij haflingers geregeld voor. Hier op bokt zijn ook een aantal haflingereigenaren die dit helaas ook hebben ervaren.
Heel veel beterschap

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:23

Heel naar.. Sterkte! Ik hoop dat het mee valt :(:)

Ik heb er ook ervaring mee. Mijn haffie had afgelopen juli ineens een plaveiselcelcarcinoom. DA kwam voor iets anders langs en het viel haar direct op. Ondanks dat ik wist dat het veel bij haflingers voor kwam en ik ervoor op moest oppassen is het mij ontgaan :o -O- Waarschijnlijk omdat ik haar elke dag zie en het zo langzaam is gegroeid? Bij haar zat het niet op het derde ooglid, maar in de andere ooghoek, op het oog zelf dus. Gelukkig nog niet op het hoornvlies. Ik wilde het zsm weg laten halen, want hoe groter, hoe lastiger. En al helemaal als het op het hoornvlies zou zitten.

Ze heeft het oog verdoofd/zenuwen lam gelegd en de behandeling staand kunnen uitvoeren. Met stikstof is het aangestipt, eigenlijk net zoals bij een wratje. Tot nu toe is het oog rustig maar elke dag sta ik even te turen of er iets is verandert.

Ik zou dit zeker terugkoppelen aan de keurende arts. Of het iets uithaalt weet ik niet, maar dan denkt hij voortaan hopelijk 2x na voordat hij zoiets afdoet als een ontstoken oog.


prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:47

TS, hoe gaat het met je haf? :)

I am because you were

_Karlijn
Berichten: 6449
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 16:14

Excuus, ik had de laatste reacties niet gezien.

Met de haflinger gaat het wel goed, afgezien van de PCC dan. Daar wordt hij 9 november weer aan geopereerd. In elk geval aan het linkeroog. Rechts leek toch schijn, ik zie er nu niks meer zitten dus misschien was het een beetje geïrriteerd. Laten we het hopen :) de DA kijkt het nog wel na en mocht hij het verdacht vinden, haalt hij het 9 november meteen weg.

Elsje86
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:21

Beste Karlijn,
Mijn tinker is denk ik tien jaar geleden ook voor een plaveiselcelcarcinomen geopereerd. Hiervoor moest zij toen nog plat op de tafel onder narcose. Zij is in Utrecht op de kliniek geopereerd. Daar hebben zij haar volledige derde ooglid verwijderd. Er werd mij door mijn eigen vee arts toen aangegeven dat het nauwelijks voorkomt dat het in het andere oog zou komen. Helaas was het bij haar wel het geval en is zij ook maanden later weer onder narcose gegaan en ook in haar andere oog is het derde ooglid verwijderd. Beide operaties en het herstel zijn goed verlopen. In Utrecht hebben zij toen ook haar andere klieren gecontroleerd of er geen uitzaaiingen waren. Beide operaties kosten mij toen al €700,- per keer. Dus best prijzig. Mijn paard heeft daarna gelukkig nooit andere klachten aan haar ogen gehad en het is goed herstelt.
Ik wil je veel succes wensen!
Mocht jij vragen hebben dan kan jij mij pb-en.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:59

Mocht er geen spoed bij zitten zou ik eens een belletje wagen naar klinieken in België die zijn een stuk goedkoper,
Zo betaalde ik voor een operatie in Utrecht 1500 euro en voor dezelfde operatie in België 750 euro.
Dat verschil rijd je niet op aan brandstof en in Antwerpen nog heerlijk geschopt en gegeten tot ik haar weer mocht ophalen.

_Karlijn
Berichten: 6449
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 16:04

Bedankt voor de tips.

Bij mijn eigen dierenarts vielen de kosten van de eerste operatie echt ontzettend mee, die kostte me maar €205 incl zalf voor de dagen er na.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:53

_Karlijn schreef:
Bedankt voor de tips.

Bij mijn eigen dierenarts vielen de kosten van de eerste operatie echt ontzettend mee, die kostte me maar €205 incl zalf voor de dagen er na.

Dat valt idd mee.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Haflinger met plaveiselcelcarcinoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:53

Donders wat een ontzettend vervelende start voor jou en je maatje.

Bij toeval las ik daarstraks een stukje over verborgen gebreken, wellicht heb je wat aan onderstaande link, ik wens je in ieder geval sterkte met je paardje en hoop dat jullie hierna samen kunnen genieten.
https://www.startlijsten.nl/allerlei/co ... er-het-mes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, Room_Soesje en 78 bezoekers