Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 20:10

Aangezien bokt soms nog wel eens goede tips heeft, stel ik hier maar even mijn voer-vraag! :D

Ik ben aan het twijfelen over het voer voor mijn 4-jarige ruin.. Helaas is hij erg afgevallen in korte tijd..
We zijn begin Augustus verhuist naar een andere stalling. Hij stond voor mijn gevoel niet helemaal op zijn plek daar, en ik ook niet helemaal. Om wat meerdere redenen heb ik dus besloten om op 30 September weer te verhuizen naar onze huidige stalling. Helaas is hij erg afgevallen op de vorige stalling, waardoor hij nu toch wel aan de dunne kant is.. Te dun voor een 4-jarige vind ik.

Op onze huidige stalling staat hij overdag in de wei met andere paarden, en in de nacht op stal. Daar hangt een groot hooinet waar altijd genoeg ruwvoer in zit. Verder krijgt hij 2kg basisbrok per dag en krijgt hij 1kg Seniores priores per dag. SP kreeg hij altijd al bijgevoerd. Op aanraden van de DA vorig jaar, toen ik hem kocht, aangezien hij toen ook aan de dunne kant was. Sindsdien hebben we dat er in gehouden aangezien hij 't erg lekker vind :').

Nu snap ik dat zovaak verhuizen veel stress geeft, en dat dat vast meespeelt met het afvallen. Maar nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat ik nu het beste kan geven aan een 4-jarige in de groei. Hij is namelijk binnen een jaar van 1,64 naar 1,68 gegaan, en ik heb het gevoel dat hij weer wat is gegroeid. Morgen ga ik hem weer meten.

Ik kreeg van mijn eerste staleigenaar de tip om hem weer op sportbrok te zetten. Hij kreeg bij hem Havens sportbrok en daar deed hij het prima op. Ook omdat mijn paard altijd wel energiek is en vaak een sprintje trekt in de wei etc, zei hij dat sportbrok misschien toch wel wat beter is dan 'gewoon' onderhoudsbrok.
Maar aangezien er zóveel verschillende voer(soorten) en merken zijn, ben ik een beetje de weg kwijt wat nou goed is. En supplementen etc.. En wie weet is wat ik nu geef prima, maar ik twijfel toch wel.. Of dat ik er toch iets bij kan geven. Of dat ik gewoon wat geduld moet hebben :'). Vandaar dat ik hier de vraag stel :).

Overigens is eind Augustus de tandarts weer geweest en heeft hij in de zomer nog een wormkuur gehad.


Anoniem

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:21

Van maagzweren worden ze ook mager dus als dat de onderliggende oorzaak is. Verder klinkt het als vrij veel krachtvoer.. dat ligt ook niet altijd fijn op de maag. Mijn toentertijd veel te schrale 4 jarige heb ik bietenpulp bijgevoerd, bijkomend voordeel is dat dit verzachtend is voor de maag, dat maakte echt een verschil.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:33

Gras op de wei is nu minder voedzaam he.
Staat er echt heel veel,vrij hoog gras of is het al aardig kort?

Een hooinet vol hoeft in kilos niet veel te zijn.
Ga dat hooinet wegen en kijk hoeveel kilo er in zit en wat hij daar van op eet.
Is belangrijk dat je weet hoeveel kilo er aan ruwvoer of gras per dag in gaat.
Verder is een vitaminekorrel misschien handiger in plaats van teveel onnodige stoffen die in krachtvoer zitten.

Kijk hier ook voor tips
[VS] [INFO] paarden die te dun zijn


Wormenkuur nu ook geven tegen horzellarves,die kunnen ook,schade aanrichten namelijk

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:44

Zorgen dat ie altijd goed ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Mijn paard kan 24/7 kiezen tussen gras en hooi en ik zie haar nu regelmatig hooi ipv gras eten. Gras zit niet zo veel meer in. Ook lijkt je paard best veel krachtvoer te krijgen en als ie daar niet op aankomt zou ik evt het krachtvoer helemaal weglaten en vervangen voor SP. In ieder geval voor nu. Plus goede mineralenkorrel. En geef hem de tijd. Verhuizen kost veel energie. Olie zou je ook nog kunnen voeren. Geeft wel energie maar verstoort niet de darmbalans zoals granen wel kunnen doen. Wel opbouwen. Maar vooral tijd.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:45

Je zou lucerne voor de eiwitten en omega 369 mix voor extra vetten kunnen toevoegen, dat is beter dan nog meer brok.
Meestal doen ze het daar wel goed op in combi met de bietenpulp die je al geeft.
Verder veel goed hooi, wat fijner en rijker.

Domenic16

Berichten: 20
Geregistreerd: 10-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:50

Sas_Mon schreef:
Zorgen dat ie altijd goed ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Mijn paard kan 24/7 kiezen tussen gras en hooi en ik zie haar nu regelmatig hooi ipv gras eten. Gras zit niet zo veel meer in. Ook lijkt je paard best veel krachtvoer te krijgen en als ie daar niet op aankomt zou ik evt het krachtvoer helemaal weglaten en vervangen voor SP. In ieder geval voor nu. Plus goede mineralenkorrel. En geef hem de tijd. Verhuizen kost veel energie. Olie zou je ook nog kunnen voeren. Geeft wel energie maar verstoort niet de darmbalans zoals granen wel kunnen doen. Wel opbouwen. Maar vooral tijd.


Mee eens, ruwvoer is belangrijkste om te voeren.

Mijn jonge paard wordt ook nog eens bijgevoerd met Fibra Premium als extra aanvulling voor vitaminen, mineralen en spoorelementen.

[o] Ik hou van verrassingen! :D

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:16

Basisbehoefte is goed hooi, en wel onbeperkt, en daarnaast een goede vitamine/mineralenbrok als aanvulling. Door te veel basis/sportbrok e.d. raakt de darmflora uit balans, kan de darm minder goed voedingsstoffen opnemen en paarden kunnen er van afvallen.
Hier een goede uitleg: https://puurpaardenvoer.nl/spijsvertering-paard/

Over de IJssel

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:18

Soms redden ze het niet op alleen goed hooi dan is het wijs om een rijker ruwvoer toe te voegen zoals lucerne.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:25

Smiddags een flink schepje muesli van cavalor
Ochtend en avond wat biks..
Maismeel is ook een dikmaker

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 21:42

Dank voor alle reactie's al! :D

@Future_Me
Maagzweren zou kunnen. Ik kan dat wel eens aankaarten bij de DA! 2kg brok per dag krijgt hij eigenlijk al een tijdje.. Ook omdat hij onder het zadel 3/4x per week loopt.. Hoeveel zou jij geven dan?

@Ellepel
Het achterste gedeelte van de wei is een tijdje 'dicht' geweest, dus er staat wel ietstie meer gras dan voorin, maar het is natuurlijk geen megahoog gras..
Hooinet wegen ga ik zekers eens doen! Moet ik alleen even kijken waar ik zo'n weegding kan halen. Ik heb trouwens dit net hangen in zijn stal; https://www.agradi.nl/harrys-horse-slow-feeder-wit.htm De L-variant, 120x90.
Welke vitaminekorrels zou jij aanbevelen?
Welke wormspuit kan ik dan het beste geven? Ik heb op dit moment alleen nog een Equest Pramox liggen..

@Sas_Mon
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om hem 24/7 ruwvoer aan te bieden.. Over op SP zou eventueel kunnen. Maar hij loopt dus ook onder het zadel. Ik weet niet of hij voldoende kan halen uit de SP?
En welke mineralenkorrel zou ik aan moeten denken? Olie ga ik ook naar kijken!

@Nouvel
Lucerne heb ik al eens eerder voorbij horen komen inderdaad. Naar die omegamix ga ik zeker even kijken! Meer brok wil ik ook zeker niet voeren. 2kg is genoeg lijkt mij. Vandaar dat ik ook keek naar of ander voer of evt wat voor ernaast.

@Domenic
Ik ga eens kijken naar die Fibra Premium!

@Lindsey_99
Zoals ik hier boven heb verteld is 24/7 ruwvoer niet mogelijk helaas.. Ik ga die site ook even doorlezen :)

@Shilady
Die muesli ga ik eens opzoeken. Maismeel heb ik in mijn omgeving ook eens voorbij horen komen. Maar daar hoor/lees ik ook verschillende meningen over :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:48

Weegding voor je hooinet: kofferweegschaal (digitaal) van de Action. Het batterijtje wordt snel moe, maar even eruit en er weer in en hij doet het weer (bij ons in ieder geval).
Een analoge met haakje en veerunster heb ik wel eens bij welkoop gehaald. Tikkie duurder dan bij de Action.

Seniores kun je denk ik nog wel flink ophogen. Mijn merrie (1.20m, 300 kg) krijgt 1,5 kg per dag momenteel. In de winter gaat dat nog wat omhoog. Zij krijgt er wel onbeperkt hooi bij, maar is moeilijk op gewicht te houden. Bij haar kan ik niet te enthousiast met krachtvoer aan de gang, dan wordt ze bevangen.

Oy with the poodles, already

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 21:59

Hilary schreef:
Weegding voor je hooinet: kofferweegschaal (digitaal) van de Action. Het batterijtje wordt snel moe, maar even eruit en er weer in en hij doet het weer (bij ons in ieder geval).
Een analoge met haakje en veerunster heb ik wel eens bij welkoop gehaald. Tikkie duurder dan bij de Action.

Seniores kun je denk ik nog wel flink ophogen. Mijn merrie (1.20m, 300 kg) krijgt 1,5 kg per dag momenteel. In de winter gaat dat nog wat omhoog. Zij krijgt er wel onbeperkt hooi bij, maar is moeilijk op gewicht te houden. Bij haar kan ik niet te enthousiast met krachtvoer aan de gang, dan wordt ze bevangen.

Oeh. Ik ga even bij dr Action kijken! Welkoop ben ik vanmorgen geweest maar zag ik zo niet liggen. Maar heb er natuurlijk ook niet naar gezocht, haha.

SP kreeg hij vorig jaar ook 2kg per dag van. Begin dit jaar weer naar 1kg gegaan omdat hij al weer wat was aangekomen. De SP krijgt hij nu alleen als ik op stal ben (dus sws 1x per dag).. Dus ik moet het wel in 1x kunnen voeren.. 1,5 kilo in 1x is wel heel veel denk ik?
Verder is die SP er ook voor 'erbij' nu. Vooral omdat hij het mega lekker vind.. :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:09

xPearl schreef:
Dank voor alle reactie's al! :D

@Future_Me
Maagzweren zou kunnen. Ik kan dat wel eens aankaarten bij de DA! 2kg brok per dag krijgt hij eigenlijk al een tijdje.. Ook omdat hij onder het zadel 3/4x per week loopt.. Hoeveel zou jij geven dan?


Wat een paard nodig heeft verschilt per paard. Mijn paard (+170) gaf ik in zijn dunne periode naast weidegang, 2 × 1/4 brok, zoveel mogelijk hooi, ong. 1 schep geweekte bietenpulp en lijnzaadolie. Daar kwam hij goed van aan. Later bleek er (toch nog) een maagzweer te zitten en daarvoor een kuur Ulcergold gebruikt. Daarna geen moeite meer gehad om hem op gewicht te houden :Y) . Maagzweren herken je o.a. door slappe mest, niet aankomen, gapen, opgetrokken neusgaten, knarsen, uitrekken/stretchen bij stress situaties tot koliek-achtige symptomen (gaan liggen en naar de buik kijken). Die van mij gaapte in eerste instantie vaker dan normaal.

Succes! (En dik worden ze niet van de een op de andere dag, soms is aan je eigen voerregime vasthouden - met zoveel mogelijk ruwvoer - voldoende).

fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:16

Indien jouw paard voldoende energie heeft kun je hem ook een tijdje op merrie brok zetten.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 22:21

Future_me schreef:
xPearl schreef:
Dank voor alle reactie's al! :D

@Future_Me
Maagzweren zou kunnen. Ik kan dat wel eens aankaarten bij de DA! 2kg brok per dag krijgt hij eigenlijk al een tijdje.. Ook omdat hij onder het zadel 3/4x per week loopt.. Hoeveel zou jij geven dan?


Wat een paard nodig heeft verschilt per paard. Mijn paard (+170) gaf ik in zijn dunne periode naast weidegang, 2 × 1/4 brok, zoveel mogelijk hooi, ong. 1 schep geweekte bietenpulp en lijnzaadolie. Daar kwam hij goed van aan. Later bleek er (toch nog) een maagzweer te zitten en daarvoor een kuur Ulcergold gebruikt. Daarna geen moeite meer gehad om hem op gewicht te houden :Y) . Maagzweren herken je o.a. door slappe mest, niet aankomen, gapen, opgetrokken neusgaten, knarsen, uitrekken/stretchen bij stress situaties tot koliek-achtige symptomen (gaan liggen en naar de buik kijken). Die van mij gaapte in eerste instantie vaker dan normaal.

Succes! (En dik worden ze niet van de een op de andere dag, soms is aan je eigen voerregime vasthouden - met zoveel mogelijk ruwvoer - voldoende).

Lijnzaadolie ga ik ook naar kijke :).

Slappe mest heeft hij nu wel. Maar dat is sinds een paar dagen. En in zijn stal vind ik ook 'gewone' mest. Dus niet alleen slappe mest..
Verder heeft hij niks van die 'symptomen' die je opnoemt. Maar kan t altijd aankaarten bij de DA.

@Fokkertje
Merriebrok zei mijn vriendin inderdaad ook! Daar zit dus wel weinig energie in?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:30

Hier een dunne 3 jarige. Ook goed gegroeid en ze was al niet te dik.
Deze geef ik 1 kg conditiebrok + 1 kg havens gastro+ , 1,5 kg (geweekte) pulp, 1 kg (geweekte) subli seniores priores, 0,75 kg havens mix (soort lucerne) + zemelen (handje per voerbeurt) + scheut olie per dag.
Ik probeer 4 tot 6 voerbeurten per dag te hebben. Dit omdat de maag van een paard maar +/- 2 kg in een keer kan verwerken volgens mijn osteopaat. Alles wat je meer voert wordt niet verwerkt/opgenomen maar direct doorgesluisd en uitgescheten. Haal ik de voerbeurten niet dan krijgt ze wat minder. (Ze krijgt sowieso al niet op regelmatige tijden voer omdat dat niet haalbaar is in mijn leefritme.)
Daarbij staat ze 24/7 op de wei en krijgt veel ruwvoer bij. En krijgt ze rond de 10 graden een deken op. Snachts een dikkere dan overdag. (Rond de 15 graden loopt ze bloot rond)
Na +/- 1 a 1,5 maand dit te voeren is ze weer fatsoenlijk op gewicht en ziet er goed uit. Paard wordt er ook niet te heet van met rijden.

SP is geen vervanger van brok, daar voor zit er te weinig in. Ik zou dan ook geen voer vervangen maar voer bij geven als je je paard dikker wilt krijgen. En er dan vooral niet te veel brok in gooien maar meer buikvulling (pulp en sp) en lucerne (liefst zonder melasse) + omega/lijnzaad (vetten) olie bij gaan voeren. Langs normale onderhouds/conditie/sportbrok

Maismeel heb ik eerder ook ooit bijgevoerd maar ik vind dat hier te veel zetmeel (suikers) in zitten.
Wat extra suiker om aan te komen is niet direct verkeerd maar binnen de perken.

Merriebrok is niet aan te raden ivm de verkeerde verhoudingen die hier in zitten die niet op de behoefte van een niet dragende merrie of überhaupt ruin voldoen. Hier dacht ik eerder ook aan maar heeft een locatie voerhandel me vanaf gepraat hier door.

Ontwormen zou ik overigens pas doen na de eerste vorst geweest is. Dat laat niet meer lang op zich wachten denk ik en dan is het beste moment om fatsoenlijk te ontwormen :).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 20-10-18 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:44

Hoi, heb je ook mest onderzoek gedaan ? Want gewoon ontwormen is niet altijd afdoende, kan best dat hij toch net andere wormen had als waar je tegen ontwormde . Paarden die moeten aan komen geef ik ook seniores priores maar dan wel 4x per dag minstens en minstens ook een halve schep per x :) ook voer ik merriebrok en lucerne daar bij , en 18 plus musli als toevoegingbij de brok en zonnebloemolie flinke scheuten erdoor. Ik voer 4x per dag krachtvoer om ze geen enorme hoeveelheden ineens te geven en onbeperkt hooi bij en als het frisser word een warme deken op, dat helpt ookafvallen voorkomen. Geen ongevoerde deken of basis brok , dat is niks . Succes :)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 22:53

Pattypaard schreef:
Hier een dunne 3 jarige. Ook goed gegroeid en ze was al niet te dik.
Deze geef ik 1 kg conditiebrok + 1 kg havens gastro+ , 1,5 kg (geweekte) pulp, 1 kg (geweekte) subli seniores priores, 0,75 kg havens mix (soort lucerne) + zemelen (handje per voerbeurt) + scheut olie per dag.
Ik probeer 4 tot 6 voerbeurten per dag te hebben. Dit omdat de maag van een paard maar +/- 2 kg in een keer kan verwerken volgens mijn osteopaat. Alles wat je meer voert wordt niet verwerkt/opgenomen maar direct doorgesluisd en uitgescheten. Haal ik de voerbeurten niet dan krijgt ze wat minder. (Ze krijgt sowieso al niet op regelmatige tijden voer omdat dat niet haalbaar is in mijn leefritme.)
Daarbij staat ze 24/7 op de wei en krijgt veel ruwvoer bij.
Na +/- 1 a 1,5 maand dit te voeren is ze weer fatsoenlijk op gewicht en ziet er goed uit. Paard wordt er ook niet te heet van met rijden.

SP is geen vervanger van brok, daar voor zit er te weinig in. Ik zou dan ook geen voer vervangen maar voer bij geven als je je paard dikker wilt krijgen. En er dan vooral niet te veel brok in gooien maar meer buikvulling (pulp en sp) en lucerne (liefst zonder melasse) + omega/lijnzaad (vetten) olie bij gaan voeren. Langs normale onderhouds/conditie/sportbrok

Maismeel heb ik eerder ook ooit bijgevoerd maar ik vind dat hier te veel zetmeel (suikers) in zitten.
Wat extra suiker om aan te komen is niet direct verkeerd maar binnen de perken.

Merriebrok is niet aan te raden ivm de verkeerde verhoudingen die hier in zitten die niet op de behoefte van een niet dragende merrie of überhaupt ruin voldoen. Hier dacht ik eerder ook aan maar heeft een locatie voerhandel me vanaf gepraat hier door.

Ontwormen zou ik overigens pas doen na de eerste vorst geweest is. Dat laat niet meer lang op zich wachten denk ik en dan is het beste moment om fatsoenlijk te ontwormen :).

Zo. Dat is een mooi stapeltje eten, haha!
4 tot 6 voerbeurten per dag gaat mij echt niet lukken. Voeren word voor mij gedaan (ochtend en avond) en ik ben er zelf 1x per dag. Dus ik zou evt 3x per dag kunnen voeren.
Ik zie nu vaak olie voorbij komen. Wat voor olie gaf jij?

SP is idd geen vervanger voor brok, maar meer vervanger voor ruwvoer, volgensmij. Vorig jaar kreeg hij daar dus 2kg van per dag, maar nu gewoon 1kg. Maar zoals ik al zei krijgt hij dat meer omdat hij het gewoon mega lekker vind.

Dat over maismeel las ik inderdaad ook. Dat van merriebrok dan weer net niet, haha. Maar het klinkt wel logische.

En vandaar dat ik inderdaad de pramox in huis heb liggen; Voor als de eerste nachtvorst is geweest, haha

@Deess
Mestonderzoek heb ik nog niet gedaan eigenlijk.
Zoals ik hier boven heb verteld is vaker dan 3x per dag voeren erg moeilijk. En ik wil de staleigenaren ook niet opzadelen met allemaal verschillende soorten voer wat elke keer gegeven moet worden, als het niet nodig is haha. Vandaar de 1x per dag 1kg SP. Heel misschien is 2x per dag een kilo mogelijk, maar dat zou ik moeten kijken..
Lucerne ga ik naar kijken, want daar hoor ik dus veel over!
Verder lukt onbeperkt hooi niet.. Alleen op stal onbeperkt ruwvoer. Verder staat hij nu onder de deken. Nog wel een ongevoerde regendeken, maar straks gaan er wel dikkere dekens op, als het kouder word. Ook omdat hij onder het zadel loopt en ik dus geen teddy wil, haha!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 01:39

Ik denk dat wat meer eiwit zomaar eens de oplossing kan zijn hier. :) Je zou brok kunnen geven met een hoger eiwitgehalte of bijvoorbeeld luzerne of sojaschroot bij voeren naast je huidige voer. Maar naar je huidige voer zou ik even kritisch kijken als ik jou was. Iets met veel suiker en zetmeel zou ik niet geven nu want dat is weer wat zwaar op de darmen. Terwijl die juist optimaal hun werk moeten kunnen doen nu.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 10:10

Geryon schreef:
Ik denk dat wat meer eiwit zomaar eens de oplossing kan zijn hier. :) Je zou brok kunnen geven met een hoger eiwitgehalte of bijvoorbeeld luzerne of sojaschroot bij voeren naast je huidige voer. Maar naar je huidige voer zou ik even kritisch kijken als ik jou was. Iets met veel suiker en zetmeel zou ik niet geven nu want dat is weer wat zwaar op de darmen. Terwijl die juist optimaal hun werk moeten kunnen doen nu.

Dat was ook zeker de planning. Maar aangezien ik weinig verstand heb van voer en stoffen etc, vraag ik het ook maar hier :j.
Maar dank voor de tips. Ik moet er vandaag/morgen even voor gaan zitten om uit te vogelen wat t beste is, haha

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 19:37

Iemand ervaring met Voermeesters? Heb dat zelf heel kort gevoerd, de basisbrok. Maar ben hem aan het vergelijken met de Havens-sportbrok.
Als ik alle ingrediënten van de Havens sportbrok vergelijk met de Voermeester sport, komt Voermeester er wel goed uit. Maar ik weet niet in hoeverre hij van alles nodig heeft?
In Havens zit bijv meer ijzer en zink (even voorbeeld), maar in voermeester zit wel meer vitamines is..
En je hebt ook de voermeester Sport Torso. Daar zitten meer eitwitten in.

Is er ook een beetje een gemiddelde van voedingsstoffen waar je je aan houdt? Of wisselt dat heel erg? :'). Ik heb er echt weinig verstand van haha

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:21

Je zou eens kunnen kijken naar Carli Wafer.
Daar kun je paarden op een makkelijke manier goed op gewicht brengen zonder dat er granen als ingrediënt aan te pas komen.
Mocht het paard getraind worden kun je er een Krachtvoer bij geven.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 12:15

Popstra schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar Carli Wafer.
Daar kun je paarden op een makkelijke manier goed op gewicht brengen zonder dat er granen als ingrediënt aan te pas komen.
Mocht het paard getraind worden kun je er een Krachtvoer bij geven.

Nog nooit van gehoord, maar ga het na mijn werk eens opzoeken :).
Hij staat inderdaad wel in training. 3/4x per weer rij ik hem. Toevallig staat hij nu een weekje op rust, haha.

Ik zit ook te kijken naar ander krachtvoer (wat hij nu krijgt is van stal zelf en redelijk simpel volgensmij), en vanuit daar kijken wat hij dan meer nodig heeft.
Vandaar ook de vraag of iemand ervaring heeft met Voermeester Sport(/Sport Torso)? :)
Of ander krachtvoer, haha

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:22

Maislijnzaad brok van horsefood doen ze bij ons heel goed op en pulp

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Wat aan schrale 4-jarige voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:26

Geen boer in de buurt waar je een paar keer in de week een emmertje snijmais kan halen? Op mijn werk krijgen alle paarden mais en die zien er allemaal top uit, zelfs de jonge paarden die nog volop in de groei zijn en sinds kort in training.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 31 bezoekers