Springhengst gezocht voor merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:25

Hallo

Graag zou ik jullie advies hebben voor een springhengst voor mij merrie omdat er zoveel hengsten zijn dat ik het zelf niet meer weet :+

Langzamerhand kijk ik rond voor een hengst voor mijn merrie voor latere interesses.

Mijn merrie is een nakomeling van de nog onbekende hengst Freedom, Freedom is een Advance x Corofino I. Deze hengst heeft 1.40 onder Bart Bles gesprongen en is nu in China.

Haar moeder Felicia is een nakomeling van Zurich x Sydney. Deze twee zijn wel bekend. De fokkers waren erg lovend over de moeder en zag veel potentie.

De merrie zelf heb ik als 1 jarige gekocht, mager en zag er niet uit als hoe een 1 jarige moest zijn. Met 3 ingereden en basis gereden.
Nu is ze 4 jaar en ondanks nog een achterstand een mooi paardje geworden. Heeft 1 jaar rust gehad en staat nu nog stil tot ze 5 is.

De merrie is qua karakter ERG sterk, heel dominant en laat weten wat ze wil en wat ze niet wil. Mijn moeder en ik kunnen haar handelen en ik mag haar wel een laten weten dat het soms genoeg is maar een vreemde slaat ze verrot(mede door traumatisch verleden, is al een stuk beter), hengst met een meewerkend rustig karakter is een MUST. Hengst met een sterk karakter erop zou het te heftig maken.
Wel is ze erg durvend en nieuwschierig dus dat is fijn.

Qua bouw is ze erg beknopt en grof gebouwd, een lang gelijnde hengst is dan ook echt nodig.
De hoeven van haar zijn erg breed met eendenkwabbetjes, achterbenen staan iets x benig.

Haar hoofd vind ik mooi sierlijk en ze heeft een fijne hals.


Verder kan ik zo snel niet iets bedenken dus als u vragen heeft sla uw slag.

Haar pedigree;
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 86/jalicia

Foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2e keer springen, deed ze zelf toen ze los liep.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sill_Monster op 20-10-18 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:28

Ik heb er niet veel verstand van maar misschien

H&M Chilli Willi of Romanov?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:33

Kelly1992 schreef:
Ik heb er niet veel verstand van maar misschien

H&M Chilli Willi of Romanov?



H&m Chilli Willi vind ik iets teveel qua bouw van haar lijken.

Romanov vind ik nog wel interessant. Weet niet hoe hij qua karakter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:36

Waarom wil je fokken met een rot karakter?
Karakter is het belangrijkste in een paard. Belangrijker dan goede springmanier, exterieur etc.

Karakter word ook doorgegeven. En de kans dat je nog een "niet zo fijn" paard fokt is natuurlijk behoorlijk aanwezig.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:38

Anoniem schreef:
Waarom wil je fokken met een rot karakter?
Karakter is het belangrijkste in een paard. Belangrijker dan goede springmanier, exterieur etc.

Karakter word ook doorgegeven. En de kans dat je nog een "niet zo fijn" paard fokt is natuurlijk behoorlijk aanwezig.


Het is geen rot karakter, niet voor mij. Daarnaast is er voor dat ik haar kreeg iets gebeurd wat haar erg dwars heeft gezeten en nog iets dwars zit. Nu is ze soms narrig omdat ze iets pijn heeft door zwakheid van haar kniebanden.

Het is een prima paard, tegen mij echt een schat, ze is gewoon erg dominant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:42

Sill_Monster schreef:
Anoniem schreef:
Waarom wil je fokken met een rot karakter?
Karakter is het belangrijkste in een paard. Belangrijker dan goede springmanier, exterieur etc.

Karakter word ook doorgegeven. En de kans dat je nog een "niet zo fijn" paard fokt is natuurlijk behoorlijk aanwezig.


Het is geen rot karakter, niet voor mij. Daarnaast is er voor dat ik haar kreeg iets gebeurd wat haar erg dwars heeft gezeten en nog iets dwars zit. Nu is ze soms narrig omdat ze iets pijn heeft door zwakheid van haar kniebanden.

Het is een prima paard, tegen mij echt een schat, ze is gewoon erg dominant.


Maar hoe groot is de kans dat dit paard en haar veulen hun hele leven bij jou blijven? Imo word er te vaak voorbij gegaan aan het belang van een goed karakter. Zeker in NL lijken we spektakel in het springen of de beweging belangrijker te vinden dan een fijn paard.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:47

Anoniem schreef:
Sill_Monster schreef:


Het is geen rot karakter, niet voor mij. Daarnaast is er voor dat ik haar kreeg iets gebeurd wat haar erg dwars heeft gezeten en nog iets dwars zit. Nu is ze soms narrig omdat ze iets pijn heeft door zwakheid van haar kniebanden.

Het is een prima paard, tegen mij echt een schat, ze is gewoon erg dominant.


Maar hoe groot is de kans dat dit paard en haar veulen hun hele leven bij jou blijven? Imo word er te vaak voorbij gegaan aan het belang van een goed karakter. Zeker in NL lijken we spektakel in het springen of de beweging belangrijker te vinden dan een fijn paard.


Nou de kans dat ze bij mij blijft is 100% want ze is van mij. Mijn pony heb ik ook al bijna 10 jaar en blijft bij mij tot z'n dood. Ik koop geen paarden om ze ff weg te doen. Alleen als het beter is voor het paard.
Ik zeg nogsteeds niet dat het geen fijn paard is. Ze is in de omgang zo mak als een lammetje maar heeft soms gewoon een karakter dat uitpiekt en door verleden kan dit gewoon meer zijn dan anderen. Ook kan je weten dat pijn paarden soms boos maakt.

Met alle respect, ik kijk gewoon de opinions of hengsten, ik zeg nog niet dat ik er één in prop.
Als u geen hengsten aanbiedt maar alleen zo ertegen ingaat, vraag ik u vriendelijk niet te reageren.

EDIT: Dat sommige mensen niet door zee kunnen met een karaktervol en gecompliceerd paard hoeft niet te zeggen dat ze dan allemaal niet meer gefokt kunnen worden. Deze paarden hebben wel kwaliteit en als je ze voor je wint gaan ze voor je door het vuur.
Laatst bijgewerkt door Sill_Monster op 20-10-18 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:47

[/quote]

Het is geen rot karakter, niet voor mij. Daarnaast is er voor dat ik haar kreeg iets gebeurd wat haar erg dwars heeft gezeten en nog iets dwars zit. Nu is ze soms narrig omdat ze iets pijn heeft door zwakheid van haar kniebanden.

Het is een prima paard, tegen mij echt een schat, ze is gewoon erg dominant.[/quote]

Maar hoe groot is de kans dat dit paard en haar veulen hun hele leven bij jou blijven? Imo word er te vaak voorbij gegaan aan het belang van een goed karakter. Zeker in NL lijken we spektakel in het springen of de beweging belangrijker te vinden dan een fijn paard.[/quote]

Ben ik niet helemaal met je eens. Ja ik vindt in de dressuur dat we doorgedraaid zijn, maar ik vind dat nederland goede springpaarden fokt.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:49

Is ze een drammer? Zo nee zou ik zeggen kijk eens of je vagabont de la pomme wat vindt. Ikzelf heb er een dochter van en dat beest is zó mak, je kunt drie krijsende kleuters aan haar manen hangen en ze deert er niet om. Wel moet je er niet zomaar opstappen... onze vaste ruiter durfde er na een tijdje niet meer op dus toen was ze volledig van mij :+ ik en mijn instructrice kunnen er wel volledig mee lezen en schrijven

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:51

jumpyhorse schreef:
Is ze een drammer? Zo nee zou ik zeggen kijk eens of je vagabont de la pomme wat vindt. Ikzelf heb er een dochter van en dat beest is zó mak, je kunt drie krijsende kleuters aan haar manen hangen en ze deert er niet om. Wel moet je er niet zomaar opstappen... onze vaste ruiter durfde er na een tijdje niet meer op dus toen was ze volledig van mij :+ ik en mijn instructrice kunnen er wel volledig mee lezen en schrijven


:Y) klinkt als een lekker dier. Hoe is ze qua bouw? Vagabont lijkt me ook nog redelijk beknopt.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:52

Redelijk slank en best wel klein, 1m52
Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 17:56

jumpyhorse schreef:
Redelijk slank en best wel klein, 1m52
[ [url=m/3aY7PU.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dat is inderdaad een stuk ranker dan die van mij. Wat is haar moederlijn?
Haar rug is volgensmij best kort nog?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:59

Sill_Monster schreef:
jumpyhorse schreef:
Redelijk slank en best wel klein, 1m52
[ [url=m/3aY7PU.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dat is inderdaad een stuk ranker dan die van mij. Wat is haar moederlijn?
Haar rug is volgensmij best kort nog?

Moederlijn eigenlijk geen idee, wel ergens over overgrootvader for pleasure, de rest weet ik niet meer


Wbt rug, foto vertekend een beetje, die is “normaal” in verhouding met het lichaam

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 18:09

jumpyhorse schreef:
Sill_Monster schreef:



Dat is inderdaad een stuk ranker dan die van mij. Wat is haar moederlijn?
Haar rug is volgensmij best kort nog?

Moederlijn eigenlijk geen idee, wel ergens over overgrootvader for pleasure, de rest weet ik niet meer


Wbt rug, foto vertekend een beetje, die is “normaal” in verhouding met het lichaam


Dankje! Ik zet hem op mijn lijstje! :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:20

[/quote]

Dankje! Ik zet hem op mijn lijstje! :D[/quote]
Als je voor hem kiest, raad ik je wel aan om het veulen al direct veel in de hand te hebben, en als het moet ook echt te laten merken dat JIJ de leider bent, anders heb je een stier als je gaat beleren. Gewoon een tip, heb het al genoeg zien gebeuren bij andere nakomelingen die denderen gewoon door je heen. Dat heeft de mijne niet, omdat ze altijd -wel vriendelijk- op haar plek is gezet waneer ze te ver ging (denk aan stemcorrectie, lichte aanraking op borst etc...)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 18:33

jumpyhorse schreef:



Dankje! Ik zet hem op mijn lijstje! :D[/quote]
Als je voor hem kiest, raad ik je wel aan om het veulen al direct veel in de hand te hebben, en als het moet ook echt te laten merken dat JIJ de leider bent, anders heb je een stier als je gaat beleren. Gewoon een tip, heb het al genoeg zien gebeuren bij andere nakomelingen die denderen gewoon door je heen. Dat heeft de mijne niet, omdat ze altijd -wel vriendelijk- op haar plek is gezet waneer ze te ver ging (denk aan stemcorrectie, lichte aanraking op borst etc...)[/quote]

Dan is het misschien niet een goede combie. Ze denderd niet maar ze is wel gecompliceerd. Denk dat ik dan een stuiterende tank krijg. :')
Ik zet hem wel op mijn lijstje voor nog overwegen, bedankt voor deze reactie

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:20

Is gaillard de la pomme niet wat? Fokt hele brave paarden. Zijn eerste nakomelingen lopen al op 1.45/1.50 niveau. Wij hebben er een nakomeling van, zadelmak geboren zo braaf. Onze nakomelingen is nu 4 jaar, rijdt af en toe een meisje van 14 op. Onze nakomeling is groot 1.70+ en niet te zwaar gebouwd en langgelijnd. Heel veel fijne paarden van gezien.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 19:35

Sita_xx schreef:
Is gaillard de la pomme niet wat? Fokt hele brave paarden. Zijn eerste nakomelingen lopen al op 1.45/1.50 niveau. Wij hebben er een nakomeling van, zadelmak geboren zo braaf. Onze nakomelingen is nu 4 jaar, rijdt af en toe een meisje van 14 op. Onze nakomeling is groot 1.70+ en niet te zwaar gebouwd en langgelijnd. Heel veel fijne paarden van gezien.



Gaillard de la pomme lijkt opzich een goed paard.
Ben zelf alleen niet fan van Nabab de Reve of Chin chin in de lijn. Nakomelingen die ik heb gezien en gereden waren voor mijn idee niets aan.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:01

Mijn stiefvader heeft momenteel een veulen lopen van Solid Gold, is een zangersheide hengst. Het is nog maar een tweejarige maar beestje is zo braaf en neemt ook alles aan.
Komt trouwens uit een moeder met een pittig karakter, lief zolang het in haar straatje past. Met rijden erg pittige tante met een gebruiksaanwijzing.

Als je het geld hebt, cornet obelensky. Toppaard met een fijn karakter en erg goede nakomelingen. We hebben er een nakomeling van gehad en zelden zo een gemakkelijk talentvol paard te rijden gehad!

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 21:17

_mexx_lady_ schreef:
Mijn stiefvader heeft momenteel een veulen lopen van Solid Gold, is een zangersheide hengst. Het is nog maar een tweejarige maar beestje is zo braaf en neemt ook alles aan.
Komt trouwens uit een moeder met een pittig karakter, lief zolang het in haar straatje past. Met rijden erg pittige tante met een gebruiksaanwijzing.

Als je het geld hebt, cornet obelensky. Toppaard met een fijn karakter en erg goede nakomelingen. We hebben er een nakomeling van gehad en zelden zo een gemakkelijk talentvol paard te rijden gehad!


Solid Gold is wel een hele gave hengst. Mooie lijn ook. Alleen wel Caletto II in de lijn, Merrie heeft dat achter de zurich - berlin. Wil het liefste zo ver mogelijk alles. Tuurlijk weet ik dat het niet 100% mogelijk is.

Cornet Obelensky is gaaf ja, en erg duur. Denk alleen dat hij iets te grof gebouwd is voor mijn merrie.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:21

Cornet zelf is inderdaad best grof gebouwd maar ook weer erg soepel.
De ruin die we hadden was erg schriel, lang en zou eigenlijk wat meer bouw mogen hebben. Vroeg geruind dat kan er wel mee te maken hebben.

Ik ben me het hoofd aan het breken over de 3jarige van mijn stiefvader. Ook een erg leuk paard, vrij smal en lang en nog nooit zo een brave 3 jarige gezien. Erg nuchter en vindt alles wel goed. Zou in maandag even moeten navragen.

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:09

Ik zou eeest kijken wat je fokdoel is.
Wil je een allround paard voor jezelf of wil je echt een sportpaard die minimaal z moet gaan springen.
Wil je meer maat fokken?
Wat zijn je minpunten en pluspunten van je merrie?
Dan kun je daarop je hengst uitkiezen

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 10:36

_mexx_lady_ schreef:
Cornet zelf is inderdaad best grof gebouwd maar ook weer erg soepel.
De ruin die we hadden was erg schriel, lang en zou eigenlijk wat meer bouw mogen hebben. Vroeg geruind dat kan er wel mee te maken hebben.

Ik ben me het hoofd aan het breken over de 3jarige van mijn stiefvader. Ook een erg leuk paard, vrij smal en lang en nog nooit zo een brave 3 jarige gezien. Erg nuchter en vindt alles wel goed. Zou in maandag even moeten navragen.


Ik denk dat cornet niet veel toevoegd want ze is zelf soepel en heeft veel balans.

Ik ben benieuwd naar die 3 jarige nakomeling.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:18

Sill_Monster schreef:
_mexx_lady_ schreef:
Cornet zelf is inderdaad best grof gebouwd maar ook weer erg soepel.
De ruin die we hadden was erg schriel, lang en zou eigenlijk wat meer bouw mogen hebben. Vroeg geruind dat kan er wel mee te maken hebben.

Ik ben me het hoofd aan het breken over de 3jarige van mijn stiefvader. Ook een erg leuk paard, vrij smal en lang en nog nooit zo een brave 3 jarige gezien. Erg nuchter en vindt alles wel goed. Zou in maandag even moeten navragen.


Ik denk dat cornet niet veel toevoegd want ze is zelf soepel en heeft veel balans.

Ik ben benieuwd naar die 3 jarige nakomeling.


Cornet en simpel dan heb je een uitzondering te pakken. Op stal en in de omgang ja, maar in het werk toch echt niet in het algemeen. Vragen echt wel wat van degene die erop zit.
Ik zat zelf ook aan Gaillard te denken kwa karakter ook in zijn nakomelingen. Maar de bouw zou wel eens minder kunnen aansluiten. Heb zelf ook eens naar Il et Balou gekeken voor een karakter merrie. Zelf fijn karakter, netjes bewegen en goed springen. Ken er geen nakomelingen van

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Springhengst gezocht voor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:42

Lami, zelfs onder het zadel geen fijner paard gehad.
Je moet ermee rijden maar ik hoefde echt niet harder te werken.


Afstammeling was trouwens Een perticuliere hengst die eigenlijk niet coor dekking open staat helaas