Glutenvrij kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 17:57

Er loopt al een topic over het kerstdiner 2018, misschien handig om een glutenvrij topic te maken.Ik ben melkvrij en glutenvrij maar andere allergieën zijn ook welkom.


hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:04

Ik volg voor melkvrij. :wave:

Binnenkort komt mijn stiefdochtertje bij ons wonen en wil met kerst ook lekkere dingetjes voor haar kunnen maken. Zij is lactoseintolerant.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:14

hoikimmmy schreef:
Ik volg voor melkvrij. :wave:

Binnenkort komt mijn stiefdochtertje bij ons wonen en wil met kerst ook lekkere dingetjes voor haar kunnen maken. Zij is lactoseintolerant.


Lactoseintolerantie kun je nog aardig opvangen door melk te vervangen voor lactosevrije melk. Krijg je vrijwel hetzelfde resultaat.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:28

Ik kom ook wat meelezen voor ideeen. Voor ons is het; glutenvrij, vegetarisch, boven de 14 graden, minimale hoeveelheid soja, geen paddenstoelen en andere schimmels.

Nu vieren wij kerst niet echt. Gewoon lange strandwandeling en wat makkelijks te eten... oud en nieuw echter :=

Qua lactose vrij... in Duitsland hebben ze lactofree als merk. Eigenlijk alle normale melk producten zonder lactose. Luxe botertjes, yoghurt etc zonder lactose

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

marleen_88

Berichten: 14035
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:37

Ik eet ook glutenvrij, tips zijn altijd welkom!

Doe wel en zie niet om

suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:34

Ik weet sinds deze week dat ik glutenintolerantie heb. Krijg woensdag vervolgonderzoek. Ben niet heel ziek geweest dus verwacht niet dat ik half dood ga als ik per ongeluk iets binnen krijg.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Anoniem

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:43

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Voedertijd, daar hoort het thuis. :)

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 20:45

Ik vind zelf rijstemelk erg lekker maar ook haverdrank.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:47


Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:03

suikermeisje schreef:
Ik weet sinds deze week dat ik glutenintolerantie heb. Krijg woensdag vervolgonderzoek. Ben niet heel ziek geweest dus verwacht niet dat ik half dood ga als ik per ongeluk iets binnen krijg.


Hou er rekening mee dat je reactie véél heftiger kan worden op gluten als je een tijd glutenvrij bent.


Ik eet sinds 2 weken glutenvrij. Ik vermoed Coeliakie (zitten auto immuunziektes in de directe familie) maar had totaal geen zin om dat te laten uitzoeken, dus ben gewoon glutenvrij gaan eten. Reactie is tot nu toe zéér positief, veel meer energie, veel meer overzicht, ADHD verdwijnt naar de achtergrond. Herken mezelf bijna niet meer.

Naast de gluten eet ik op t moment lactosevrij maar ook niet teveel want dat gaat ook niet goed, mais(meel)vrij, nu nog eivrij tot ik zeker weet of dat wel of niet een probleem is, carrageenvrij (e 407), en op dit moment ook met haver(mout) nog zeer voozichtig. Oftewel, ik lees graag mee voor ideeën want dat gaat me nog wat worden met kerst :=

T is altijd met zus met gezin hier, of wij daar, en dat laatste wordt zo wel erg lastig, dus ik vermoed hier. Recepten die gewoon voor iedereen lekker zijn zouden dus ideaal zijn :)

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:17

Hmm oké alwiene. Was er al wel bang voor. Mijn nicht heeft het ook (beide ook diabetes type 1, mijn lichaam aapt haar na helaas). Zij geeft aan dat ze geen reacties heeft op wat ze tot noch toe binnen krijgt. Ze is getest en heeft het dus zeker weten. Het is in ieder geval wel mooi balen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:41

Niet exact kerst maar heb vandaag een glutenvrije oliebol van Bakker Leo gegeten en daar werd ik voor een glutenvrije versie echt wel heel blij van. Ze zijn wel vrij duur, 5 euro voor 4 stuks maar dat heb ik er graag voor over. T witte bolletje was trouwens ook lekker als hamburgerbroodje en morgenochtend ga ik een afbakbroodje proberen. Die laatste 2 zijn trouwens misschien wel weer interessant met het oog op kerst.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 14:27

Bij glutenvrijemarkt online hebben ze echt goede en lekkere producten ook voor de feestdagen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:07

Ik vond t afbakpistoletje ook geslaagd! Fijn want dat maakt de keuze allemaal wat ruimer!

@Marleen, ik wil graag een keer in Apeldoorn bij de freefromshop gaan snuffelen maar dan moet ik eerst wat beter weten waar ik wel en niet tegen kan náást de gluten, anders blijf ik kopen en weggooien/geven. :=

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:51

Een glutenvrij kersttopic! Helemaal blij!
Bij mij is vorig jaar compleet onverwacht coeliakie vastgesteld. Geen klachten, niks. Daarom een hele omschakeling om glutenvrij te moeten eten. Hoe en waar vind ik lekkere recepten en producten?
Ik lees, denk en typ daarom graag mee in dit topic.

Kerststol vorig jaar gehaald van Yam en Lidl, welke lekkerder is ben ik nog niet over uit.
Geen kerst maar al een feest verder, vorig jaar zelf oliebollen gebakken van Peaks, zijn erg lekker. Steviger als normale oliebollen maar smaken lekker.

Ik had trouwens dit topic ook gestart om recepten, producten etc. te delen, maar ligt een beetje stil, weinig reacties. [VT] Coeliakie recepten en tips
Laatst bijgewerkt door FuGeLiCu op 06-11-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:52

Bij de AH hebben ze nu glutenvrij suikerbrood. Ik heb nog niet geproefd, maar wel benieuwd!

[o]

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:53

druppeltje schreef:
Bij de AH hebben ze nu glutenvrij suikerbrood. Ik heb nog niet geproefd, maar wel benieuwd!


Echt? Heb je een linkje, kan het zelf op de site niet vinden.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37215
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:56

secricible schreef:
hoikimmmy schreef:
Ik volg voor melkvrij. :wave:

Binnenkort komt mijn stiefdochtertje bij ons wonen en wil met kerst ook lekkere dingetjes voor haar kunnen maken. Zij is lactoseintolerant.


Lactoseintolerantie kun je nog aardig opvangen door melk te vervangen voor lactosevrije melk. Krijg je vrijwel hetzelfde resultaat.


Zucht, lactosevrije melk is niet lactosevrij maar lactose arm. Gevoelige mensen worden er alsnog doodziek van helaas,

Maar op zich simpel, koken en bakken in olie en geen graanhoudende producten gebruiken en alles zwlf vers kopen kruiden en klaarmaken. Dan ben je gluten en lactose/melkvrij, :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:15

Ik eet al een jaar of 8 gluten- en lactosevrij. Geen coeliakie maar colitis ulcerosa en mijn darmen doen het hier goed op.
Ik eet zoveel mogelijk voedsel wat van nature gluten- en lactosevrij is en dat is nog best veel. Ik gebruik alleen lactosevrije melk voor mijn havermout(ja, ik weet dat het lactosearm is) want met soja-, haver- of rijstmelk vind ik het niet te pruimen. Glutenvrij gemaakt voedsel is over het algemeen minder lekker(droog!), ongezonder(weinig vezels, veel toevoegingen...) en vooral veel en veel calorierijker en die calorieën heb ik nu net niet nodig.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:16

Ik heb coeliakie (sinds mijn geboorte) en ikk heb het gv suikerbrood van AH net op!! Erg lekker, alleen een beetje droog. Maar een beetje boter en het is heerlijk!! Ik ga ook volgen, omdat ik de enige ben in de familie. Jammer dat ik dit nu pas vind, ik zit nu in de eerste maar vorig jaar kon ik met kerst in de klas mijn eigen bordje regelen (trouwens al 8 jaar). Superleuk zo'n toppic TS!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:43

MairiMacBran schreef:
Ik eet al een jaar of 8 gluten- en lactosevrij. Geen coeliakie maar colitis ulcerosa en mijn darmen doen het hier goed op.
Ik eet zoveel mogelijk voedsel wat van nature gluten- en lactosevrij is en dat is nog best veel. Ik gebruik alleen lactosevrije melk voor mijn havermout(ja, ik weet dat het lactosearm is) want met soja-, haver- of rijstmelk vind ik het niet te pruimen. Glutenvrij gemaakt voedsel is over het algemeen minder lekker(droog!), ongezonder(weinig vezels, veel toevoegingen...) en vooral veel en veel calorierijker en die calorieën heb ik nu net niet nodig.


Ik weet het, lastig is dat. Zelf heb ik een soort allergische reactie op (tot nu toe best veel) glutenvrije producten (branderig gevoel in de mond, zweet om mond staan). Diëtist en allergoloog weten ook niet wat het is, erg vervelend want ik probeer niet heel makkelijk nieuwe producten uit die niet van nature gv zijn. Men vermoed dat het de samenstelling van ingrediënten is, maar daar kom je nooit achter. Fabrikanten moeten vermelden wat er in zit en in volgorde van hoeveelheid, maar wat die hoeveelheid is, dat zijn ze niet verplicht.

Voor nieuwe/ongebruikte babykleding maat 50-80 zie mijn advertenties.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:26

Ik krijg morgen de feesstol van Bakker Leo binnen. Ben benieuwd. De oliebollen waren iig prima en scheelt een hoop gedoe met zelf maken.

Van de week ook de gevulde speculaas van Yam geprobeerd, lekker maar ben niet helemaal zeker of ik er nu last van kreeg of niet helaas.

FuGeLiCu schreef:
MairiMacBran schreef:
Ik eet al een jaar of 8 gluten- en lactosevrij. Geen coeliakie maar colitis ulcerosa en mijn darmen doen het hier goed op.
Ik eet zoveel mogelijk voedsel wat van nature gluten- en lactosevrij is en dat is nog best veel. Ik gebruik alleen lactosevrije melk voor mijn havermout(ja, ik weet dat het lactosearm is) want met soja-, haver- of rijstmelk vind ik het niet te pruimen. Glutenvrij gemaakt voedsel is over het algemeen minder lekker(droog!), ongezonder(weinig vezels, veel toevoegingen...) en vooral veel en veel calorierijker en die calorieën heb ik nu net niet nodig.


Ik weet het, lastig is dat. Zelf heb ik een soort allergische reactie op (tot nu toe best veel) glutenvrije producten (branderig gevoel in de mond, zweet om mond staan). Diëtist en allergoloog weten ook niet wat het is, erg vervelend want ik probeer niet heel makkelijk nieuwe producten uit die niet van nature gv zijn. Men vermoed dat het de samenstelling van ingrediënten is, maar daar kom je nooit achter. Fabrikanten moeten vermelden wat er in zit en in volgorde van hoeveelheid, maar wat die hoeveelheid is, dat zijn ze niet verplicht.



Sommige mensen verdragen ook andere granen niet. Ik zelf kan geen maismeel hebben en twijfel nog over de glutenvrije havermout. Maar ook al mensen gehoord die geen tapioca verdragen en ja dat zit in heel veel producten. Maïsmeel zit trouwens in ontzettend veel Schär producten helaas.
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 06-11-18 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:41

Ik lees graag mee hier. Mijn schoonmoeder mag geen gluten dus ik kook al jaren lang een glutenvrij kerstdiner.

Brood is makkelijk te vervangen voor glutenvrij brood. Verder doe ik vaak iets leuks met aardappels en vermijd ik pasta. Heb een keer vlees in bladerdeeg gemaakt, daar is ook een glutenvrije variant van. Ik vind t altijd wel prima te doen. Heb tot nu toe slechts 1x mijn schoonmoeder bijna vergiftigd, gelukkig reageert ze er niet echt op.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:49

miccamaaike schreef:
Ik lees graag mee hier. Mijn schoonmoeder mag geen gluten dus ik kook al jaren lang een glutenvrij kerstdiner.

Brood is makkelijk te vervangen voor glutenvrij brood. Verder doe ik vaak iets leuks met aardappels en vermijd ik pasta. Heb een keer vlees in bladerdeeg gemaakt, daar is ook een glutenvrije variant van. Ik vind t altijd wel prima te doen. Heb tot nu toe slechts 1x mijn schoonmoeder bijna vergiftigd, gelukkig reageert ze er niet echt op.


Misschien wel een werkje, maar ik weet niet of je wel eens champignonsragout (met gv bouillon en meel) maakt? Als je dan een gv pasteitjes koopt, is dat echt een aanrader voor met kerst

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Glutenvrij kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:56

Dat klinkt wel heel lekker! Ik ga eens even peilen of m'n schoonfamilie dat lekker zou vinden. T zijn niet de meest gevarieerde eters.

Meestal kom ik op zoiets uit:

Vooraf Carpaccio, op een bedje van veldsla en met zelfgemaakte pesto (of een variatie hierop).
Soep (pompoensoep, komkommersoep en bloemkool-knoflook soep heb ik iig al een keer gemaakt).
Als hoofdgerecht een vleesgerecht met verschillende bijgerechten.
Toetje een trifle achtig iets waarbij ik gemakkelijk een glutenvrije variant kan maken.

Gelukkig zijn ze in mijn schoonfamilie niet zo veeleisend, dat kookt op zich wel prettig :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flooooo en 81 bezoekers